Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla PORRASTETTU ANSIOSIDONNAINEN! Miten voitte?

Vierailija
09.12.2025 |

Aidosti kiinnostaa, miten voitte. Kovin hiljaa ainakin aiheesta on oltu mediassakin, vaikka uskon että moni on hätää kärsimässä. :(

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa hermoon. 

Vierailija
2/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kuukausi tulossa, kun porrastus astuu voimaan, nettotulot 860e sen jälkeen. En tiedä miten pärjään, kun menot on 910e. Ei oikeutta tukiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä varten on säästetty ja sijoitettu 90-luvun lamasta lähtien, jolloin viimeksi olin työttömänä. Taloudellisesti pärjää, mutta veetuttaa ankarasti.

Vierailija
4/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan perseestähän se on.  Vielä yksi porrastus tulossa, sitten on koossa se 25 % pienennys päivärahasta. Piakkoin vanhuuseläkkeelle ja sekin on todella pieni. Työeläke reilut 800 e. Olin aikoinaan jonkun vuoden kotona ja työelämässä enimmäkseen pätkätöissä AMK-tason hoitajana ym. hommissa.  Minun ikäisille alkoi kertyä eläkettä vasta 23-vuotiaana. Myöskään pätkätöistä ei kertynyt eläkettä jos alle 2 viikon pesti. En tiedä, onko nykyäänkin niin. 

Vierailija
5/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen kuukausi tulossa, kun porrastus astuu voimaan, nettotulot 860e sen jälkeen. En tiedä miten pärjään, kun menot on 910e. Ei oikeutta tukiin.

Eli onko sulla sen verran säästöjä vai omistusasunto vai tienaava Puoliso?

Vierailija
6/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli puoli vuotta työttömänä. Ero ansiosidonnaisen määrässä on kyllä hurja porrastuksen jälkeen. Täydellä rahalla elelisi suht mukavasti, pienemmällä täytyy pitää tiukkaa linjaa budjetissa. Toimii siinä mielessä siis, että kannustaa töitä hakemaan ja töihin menisinkin, jos töitä löytäisin. Mutta töitä kun ei ole niin ei ole.

Vierailija
7/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottaa ihan hitokseen se, että jään työttömäksi joku päivä. Kukaan ei enää palkkaisi vanhahkoa tehdasduunaria. Mun bruttopalkka on noin 2000€ kuussa, eli ansiosidonnainen tulisi olemaan todella pieni. Porrastusten jälkeen en eläisi sillä rahalla. Ja vielä kun olen yksineläjä, niin ei ole ketään tukena eikä turvana.

Virheellisesti moni luulee ansiosidonnaista saavan elävän lähes herroiksi. Näinhän se ei todellakaan ole meidän matalapalkkaisten kohdalla. 

Vierailija
8/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kämänen omistuskämppä. Laitettu heti myyntiin kun tuli tieto, että työt loppuu. Ei paljoa kiinnosta ketään muuttotappiokunnassa edes alihintaan, lainaakin jäljellä, tukia ei saa kun  katsotaan menot eri tavalla kuin vuokralla, joten menot jää plussan puolelle. Jos ois palkollinen puoliso niin mikäs hätä tässä olisi silloin! Matalapalkkatyötä olen tehnyt, ei säästöjä.

Vierailija
9/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan perseestähän se on.  Vielä yksi porrastus tulossa, sitten on koossa se 25 % pienennys päivärahasta. Piakkoin vanhuuseläkkeelle ja sekin on todella pieni. Työeläke reilut 800 e. Olin aikoinaan jonkun vuoden kotona ja työelämässä enimmäkseen pätkätöissä AMK-tason hoitajana ym. hommissa.  Minun ikäisille alkoi kertyä eläkettä vasta 23-vuotiaana. Myöskään pätkätöistä ei kertynyt eläkettä jos alle 2 viikon pesti. En tiedä, onko nykyäänkin niin. 

Vanhempi polvi aina jaksaa valittaa, ettei eläkettä kertynyt alle 23-vuotiaana. Aika harva ehti sitä ennen tehdä niin paljon töitä, etenkään hyvällä palkalla, että sillä olisi suurempaa merkitystä eläkkeeseen.

Vierailija
10/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kämänen omistuskämppä. Laitettu heti myyntiin kun tuli tieto, että työt loppuu. Ei paljoa kiinnosta ketään muuttotappiokunnassa edes alihintaan, lainaakin jäljellä, tukia ei saa kun  katsotaan menot eri tavalla kuin vuokralla, joten menot jää plussan puolelle. Jos ois palkollinen puoliso niin mikäs hätä tässä olisi silloin! Matalapalkkatyötä olen tehnyt, ei säästöjä.

Tuo on kurja tilanne. En voi muuta sanoa kuin toivoa sinulle jaksamisia ja parempaa muutosta tilanteeseen. 

Vierailija
11/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kurja tilanne. En voi muuta sanoa kuin toivoa sinulle jaksamisia ja parempaa muutosta tilan

Toivotaan, että muutamalla jo sovitulla sijaiskeikalla saan sen verran, että edes ruokaa saisi.. mutta koska suojaosuuskin on poistettu, vähentää jokainen tienattu euro anssia 50snt. Taitaa mennä enemmän hyväntekeväisyyteenä ne keikat, mutta toivotaan että poikii lisää keikkaa..

Vierailija
12/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppui ansiosidonnainen ja jouduin odottamaan työmarkkinatuki päätöstä kaksi kuukautta.

Vierailija
13/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi polvi aina jaksaa valittaa, ettei eläkettä kertynyt alle 23-vuotiaana. Aika harva ehti sitä ennen tehdä niin paljon töitä, etenkään hyvällä palkalla, että sillä olisi suurempaa merkitystä eläkkeeseen.

Itseasiassa moni duunari on aloittanut tienaamisen jo nuorena. Oma 50-l syntynyt äitini aloitti kokoaikaisessa työssä 17v. Ja minä 70-l syntynyt aloitin työelämässä jo 16v ja kokoaikaisesti 21v. Myös omat duunarisukulaiseni on aloittaneet työelämässä kokoaikaisesti jo 18v. Eli kyllä olisi merkitystä eläkkeeseen, jos kaikki tienestit olisi otettu huomioon. 

Vierailija
14/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua pelottaa ihan hitokseen se, että jään työttömäksi joku päivä. Kukaan ei enää palkkaisi vanhahkoa tehdasduunaria. Mun bruttopalkka on noin 2000€ kuussa, eli ansiosidonnainen tulisi olemaan todella pieni. Porrastusten jälkeen en eläisi sillä rahalla. Ja vielä kun olen yksineläjä, niin ei ole ketään tukena eikä turvana.

Virheellisesti moni luulee ansiosidonnaista saavan elävän lähes herroiksi. Näinhän se ei todellakaan ole meidän matalapalkkaisten kohdalla. 

Et jää työttömäksi! Pidä pintasi, osallistu, ole aktiivinen niin saat pitää työsi 

Vierailija
15/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, suurin osahan tutkimuksien mukaan saa ansiosidonnaista noin 1200e, joten kyllä tällä päätöksellä ja suojaosan poistolla köyhältä työttömältä vietiin leipä pöydästä.

Vierailija
16/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullapa on PORSASTETTU ANSIOSIDONNAINEN. Mutta olenkin possu. 

Vierailija
17/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin puoli vuotta työttömänä eikä minulla mitään porrastettu. Käsittääkseni piti porrastaa kahden kuukauden jälkeen. Mistähän moinen voi johtua? Nyt taas loppui työsopimus ja jännityksellä mietin porrastetaankohan nyt. 

Ansiosidonnaiseni on toki pieni, muttei niin pieni, että porrastamisen jälkeen jäisi vähemmän kuin Kelan rahoista. Silloinhan ei porrasteta. 

Vierailija
18/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajattelut mennä töihin?

Vierailija
19/19 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten on säästetty ja sijoitettu 90-luvun lamasta lähtien, jolloin viimeksi olin työttömänä. Taloudellisesti pärjää, mutta veetuttaa ankarasti.

Ei minun viestini, mutta miksi tätä on alapeukutettu? Eikö juuri näin kuulu tehdä, varautua etukäteen? Tietenkään kaikki eivät ole ehtineet varautua yhtä pitkään, mutta jokainen kai jotain puskuria kerää pahan päivän varalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi