Asunnon ostaminen on aivan viimeisin asia mitä koskaan tekisin!
Muualla maailmaa asuntojen ostamista pidetään yleisesti huonona sijoituksena. Toki poikkeuksiakin löytyy, jos kyseessä on siis joku arkkitehtonisesti merkittävä asunto isojen kaupunkien paraati paikoilta. Suomessa taas on melkein oletuksena että kaikki sellaisen jossain kohtaa hankkivat. Miksi on näin? Missään muualla päin Eurooppaa ihmiset eivät osta pikku kuutioita jonkun tontin ilmatilasta, mutta täällä sen sijaan ihmiset ovat valmiita maksamaan itsensä kipeäksi tästä vai. teoriassa omistetusta asunnosta
Kommentit (36)
Mä aattelin tossa sijoittaa ja ostaa 100 neliöö, ei maksa kun 8000 €. Jos säkä käy, voisi saada koko kerrostalon alle 10k.
Maksat siis asumisestasi mieluummin jollekin grynderille. Omapahan on häpeäsi.
Minulle asuntojen ostaminen on ollut todella hyvä sijoitus. Edellisen myin 400 000€ voitolla, oli tuplannut arvonsa 10 vuodessa.
Tästä nykyisestä en varmaan vastaavaa nousua saa, mutta asuminen on edullista. Säästän joka kuukausi noin 3000€ jos vertaa mitä vastaavasta joutuisin maksamaan vuokraa.
Tietysti jos ostaa jostain muuttotappiopaikkakunnalta niin sitten ostos voi olla huono, mutta kyllä se asuminen on paljon halvempaa kun sen asunnon omistaa.
Pikkuhiljaa kun muuttaa aina isompaan niin lainankaan kulut eivät päätä huimaa.
Missähän tämä "muualla maailmassa" on, jossa vuokranantajat antavat vuokralaisten asua halvemmalla kuin omistusasujien? Asunnon ostaminen ei ole niinkään sijoitus kuin tapa järjestää asuminen.
Sijoituksena? Mikä sijoitus se on jos haluaa omassa asua?
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei ehkä kannatakaan. Minun on kannattanut.
T. 5 asuntoa Helsingistä omistava
Ei tarvii mennä kun vantaalle jossa asuntojen hinnat ovat tuuleet jo alaspäin melko paljon.
Mistä ne asunnot ilmestyy jos niitä ei kukaan osta.
Vierailija kirjoitti:
Sijoituksena? Mikä sijoitus se on jos haluaa omassa asua?
Voitko oikeasti sanoa omistavasi asunnon, joka on osana rakennusta jota et omista, joka on tontilla jota et omista. Eikö asunnon omistaminen ole ennemminkin vain väliaikainen käyttölupa huoneesta, jonka kaupunki voi milloin tahansa valita lunastaa pois? :)
No, näin jälkiviisaasti kyllä olisi itsekin pitänyt ensimmäisen omistuskaksion myynnin jälkeen siirtyä vuokralle.
Tuo 150000€ pääoma olisi tuottanut jo ihan sopivasti tässä vuosien vieriessä.
Sen sijaan pääoma ja ylikin on ollut jumissa kodissa minkä arvo on laskenut ja johon on tullut 100000€+ rempparahoitusosuuksia niskaan. Elämäni paskin sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii mennä kun vantaalle jossa asuntojen hinnat ovat tuuleet jo alaspäin melko paljon.
Niin että mitä siitä sitten. Ostin sijoitusasunnon "käteisellä" kuusi vuotta sitten. Muuta en arvosta tiedä mutta vuokralainen laittaa 630€ enemmän tililleni rahaa kuukaudessa kun mitä on yhtiövastike.
Jos asunto olisi huono sijoitus, niitä ei kukaan myöskään rakentaisi.
Kuvitteleeko ap että vuokranantajat tekevät hyväntekeväisyyttä?
Sama mulla. Toki nyt asun puolison omistamassa talossa, mutta ennen aina vuokralla. Ehkä ne vuokrat on kalliit olleet, mutta niin olis vastikkeetkin, julkisivu- ja putkirempat sun muut. Eikä ole edes perillisiä kenelle jättäis, ulkomaahan muutto joka tapauksessa edessä, vuokralle sinnekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi hyvä aika ostaa.
Jossain vaiheessa vanhempasi kuolee. Perikunta tulee omistamaan talon. Mahdollisesti tulet löytämään naisen, ja muutat hänen taloon.
Vierailija kirjoitti:
Missähän tämä "muualla maailmassa" on, jossa vuokranantajat antavat vuokralaisten asua halvemmalla kuin omistusasujien? Asunnon ostaminen ei ole niinkään sijoitus kuin tapa järjestää asuminen.
Muualla maailmassa on ihan vaan muualla euroopassa. Velkakatto on myös normi isossa osassa maailmaa ja asuntoihin sijoittaminen on muutenkin suomen ulkopuolella harvinaista. Poislukien tietenkin jenkit 2008 vuonna, jossa velkavivulla asuntoihin sijoitus oli iso trendi. Asuntojen arvothan eivät koskaan kuulemma tipu ;)
Vierailija kirjoitti:
Maksat siis asumisestasi mieluummin jollekin grynderille. Omapahan on häpeäsi.
On parempi asua kaupungin edullisessa vuokra-asunnossa. Fatta maksaa vuokran.