Miksi moni viisikymppinen nainen kieltää olevansa vaihdevuosi-iässä?
Ihmettelen tätä siis itse, olen reilusti alle 40 v nainen ja mulla on ihan selvästi ollut esivaihdevuosien oireita jo muutaman vuoden: nukun levottomasti, limakalvot kuivuvat, niveliä kolottaa jne. Vaivat ovat helpottaneet merkittävästi paikallisestrogeenillä ja elämänlaatu on parantunut. Minua ei hävetä myöntää, että hormonitoimintaan liittyvät haasteet ovat alkaneet minulla aikaisin. Todellakin haluan kaiken avun, mitä voin saada oloani helpottaakseni.
Olenkin hämmästynyt, kun vaihdevuosiasiat tulevat puheeksi muiden naisten kanssa. Todella monet viisikymppiset kieltävät ihan täysin, että heillä voisi olla kyse vaihdevuosista. Saattavat nukkua todella huonosti, olla kiukkuisia ja kärsiä monenlaisista oireista, mutta aina jyrkästi kieltävät vaihdevuosien mahdollisuuden, jos siitä heiltä kysyy. Mikä tässä ikävaiheessa on niin kamalaa, että ei voi myöntää olevansa vaihdevuosi-ikäinen? Pitäisikö vaihdevuosia jotenkin hävetä ja minä en vain ymmärrä asiaa?
N36
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Itse olen jo keski-ikäinen (34v ). Koska keski-ikä on puolet iästäsi eli jos elän 68 vuotiaaksi hyvää elämää olen nyt keski-iässä. Ihmiset on ihan outoja nykymaailmassa. En edes ymmärrä mitä pahaa on olla keski-ikäinen?
:D
Jotenkin liikuttavaa, kun kolmikymppinen nuori puhuu olevansa keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
En ole törmännyt tuollaiseen, että joku erityisesti kieltäisi olevansa vaihdevuosi-iässä.
Mutta ehkä kyse on siitä, että vaihdevuosilla on todella huono historiallinen kaiku. Vaihdevuosille naureskellaan, puhutaan "parasta ennen" päivistä jne. Sen käisiä naisia syrjitään työelämässä, koska kuvitellaan vaihdevuosien vievän työkyvyn ja jopa ajattelukyvyn.
Mulle kävi noin. Unettomuus ei tee hyvää. Onneksi ei ollut kummoinen työpaikka ja löysin uuden tokeennuttuani.
Olen 53 v ja minulla ei ole juurikaan vaihdevuosioireita. Kuukautiset tulevat epäsäännöllisesti ja vuodon määrä on niukentunut. Oireena tämä ei rasita minua mitenkään. Unentarpeeni on vähentynyt. Olen virkeä 6-7 tunnin yöunilla, kun nuorempana tarvitsin vähintään 8 tuntia unta. Nukun hyvin. Olen lisännyt liikuntaa viimevuosina ja syönyt terveellisemmin. Ehkä näissä syy miksi ei ole ongelmia? Limakalvot tuntuivat kerran kuivilta ja kävin siksi gynekologilla. Antoi reseptin paikallisestrogeeniin ja sitä saisi käyttää, mutta en ole käyttänyt moneen kuukauteen, kun kuivuutta ei ole enää ollut. Olen töissä ja vapaalla virkeä. Niveliä kolotti yli 10 v sitten ja silloin ei löytynyt verikokeissakaan syytä. Onneksi kolotus meni ohi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole oireita pitääkö silti väittää olevansa vaihdevuosi-iässä? Vaihdevuosien ajoittuminen on yksilöllistä. Moni saa vielä lapsiakin 40-50-ikävuosien välillä.
Äärimmäisen harvinaista luomuna, voihan sitä lapsen nainen synnyttää vaikka 70-vuotiaana kun lääketiede hieman avustaa. Sitten voi leuhkia olevansa nuori vaikka keho onkin jo vanha.
Minusta taas naiset puhuu keskenään hyvinkin paljon vaihdevuosista. Kaikilla ei tietenkään ole mitään vaivoja vielä 50 v ja senkin sanominen on ok. N49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Itse olen jo keski-ikäinen (34v ). Koska keski-ikä on puolet iästäsi eli jos elän 68 vuotiaaksi hyvää elämää olen nyt keski-iässä. Ihmiset on ihan outoja nykymaailmassa. En edes ymmärrä mitä pahaa on olla keski-ikäinen?
Ei 34-vuotias enää ole nuori vaan keski-ikäistyvä. Biologinen fakta sinullekin. Liikuttaa jotenkin, kun vanhat ihmiset puhuvat aikuisilta ihmisistä nuorina.
Vierailija kirjoitti:
En kiellä. 47v. Oireita oli jo 33+.
Minkä helvetin tivelvollinen kukaan on kellekkään omista tuntemuksistaan. Vain moukat kyselee...👹👹👹👹
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole oireita pitääkö silti väittää olevansa vaihdevuosi-iässä? Vaihdevuosien ajoittuminen on yksilöllistä. Moni saa vielä lapsiakin 40-50-ikävuosien välillä.
Äärimmäisen harvinaista luomuna, voihan sitä lapsen nainen synnyttää vaikka 70-vuotiaana kun lääketiede hieman avustaa. Sitten voi leuhkia olevansa nuori vaikka keho onkin jo vanha.
Sä ymmärsit väärin / haluat ymmärtää väärin.
Ei kai. Kaikki puhuu ihan mielellään niistä. Myös miehiä valistetaan mielellään kaikista oireista ja kehon toiminnoista.
Osa kokee terveysasiat yksityisasioiksi. Ja siihen on heillä oikeus.
Kaikilla ei ole vaihdevuosioireita. Kaikilla ei ole kuulautisvaivojakaan koko ikänään.
Olen tätä miettinyt. Olen 43v ja masennusta, ahdistusta, stressiä ja uniongelmia on ollut jo kaksikymmentä vuotta. Mistä voin tietää milloin esivaihdevuodet on meneillään?
Olin vähän alle 50, kun rupesin hikoilemaan yöllä niin, että tyyny oli ihan märkä aamulla herätessä. Sitä ennen oli alkaneet todella runsaat kuukautiset. Hain sitten kuukautisten vuoksi hormoneja gyneltä. Niillä pääsin pahimman yli. Ja nyt 57v joskus ripsauttelee hyvin pientä vuotoa, ei hikoiluta ja olen paremmassa kunnossa kuin tuolloin 40v ja risat -vuotiaana. Kaikkiin vaivoihin löytyy vielä ratkaisu, kun muutan ruokavaliota tai treeniä tai vitamiineja. Ei tarvi enää syödä mitään lääkkeitä. Mutta jos tulee joku haaveri, niin se paranee kyllä todella hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 34-vuotias enää ole nuori vaan keski-ikäistyvä. Biologinen fakta sinullekin. Liikuttaa jotenkin, kun vanhat ihmiset puhuvat aikuisilta ihmisistä nuorina.
Tää. Sellainen 20-23v on nuori. Itse olen 34v. En ole enää mitenkään nuori vaan pian 40 vuotias.
Ne on niitä samoja naisia, jotka eivät ole koskaan pystyneet puhumaan luontevasti kuukautisista. Ovat aina nolostelleet niitä. Oma äitini (syntynyt 50-luvulla) on aina puhunut kuukautisista ja vaihdevuosista avoimesti ja häpeilemättä. Häneltä opin jo teininä, että niissä kummassakaan ei ole mitään häpeiltävää, vaan on luonnollinen osa elämää.
Omat vaihdevuosioireet alkoivat nelikymppisenä, enkä ole missään vaiheessa hävennyt tai yrittänyt peitellä niitä.
Jos on kokenut kuukautiset ja niistä puhumisen luonnollisena, niin kykenee suhtautumaan samalla avoimuudella vaihdevuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole vaihdevuosioireita. Kaikilla ei ole kuulautisvaivojakaan koko ikänään.
Niin. Miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Osa kokee terveysasiat yksityisasioiksi. Ja siihen on heillä oikeus.
Juuri näin. Erikseen ne naiset mitkä ääneen mäilyää perspuolen juttuja liioitellen ja lättyään levitellen ...hyyiiiiin🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Vaihdevuodet on epämääräinen käsite. Menopaussi tulee keskimäärin oliko 52 vuoden iässä, joten sitä ennen kolotukset ja ketutukset voivat olla tai olla olematta vaihdevuosioireita.
Vierailija kirjoitti:
Olen tätä miettinyt. Olen 43v ja masennusta, ahdistusta, stressiä ja uniongelmia on ollut jo kaksikymmentä vuotta. Mistä voin tietää milloin esivaihdevuodet on meneillään?
Kysyy vauvapalstalta...täällä tiedetään.. ..😝😝😝😝😝😝
Tämä. Moni nelikymppinen kuvittelee olevansa nuori aikuinen vaikka onkin vakaasti keski-ikäinen. Se on todella outoa, sillä kuolleisuus nousee hurjasti 70-ikävuoden jälkeen, viikatemies vie monet vaikka jotkut supervanhukset pääsevät sataan vuoteen asti. Ihminen pelkää vanhuutta ja kuolemaa, siitä tuo tarve olla ikuisesti nuori kumpuaa. Se on säälittävää ja monesti myös naurettavaakin.