Mikä on paras/laadukkain aluslakanan kangasmateriaali?
Ystävä toivonut joululahjaksi petivaatteita ja haluaisin panostaa aluslakanan kankaan materiaaliin.
Mikä mielestäsi olisi hyvä ja kestävä aluslakanan valinta, kun halutaan löytää aluslakana laadukkaasta kangasmateriaalista?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Siis satiinia sisältää puuvillasatiini, eikä silkkiä. 😂
Mitäh? Satiini on satiinia, ei se sisällä satiinia.
hempea.fi Suomessa ommellut aluslakanat hamppukankaasta. Parempi kuin pellava. Ovat arvokkaat, mutta tosi ihanat!
Puuvillasatiini.
Täysin samaa mieltä, pysyy viileänä ja kestää vuosia vaikka koirakin kaivelee, muut ei kestä koiran kaivelua .
- Hei! Tuo vakuutti ainakin minut! Minä ainakin haluan "koiran kaivelun" kestäviä lakanoita.
Tämä selvä. Ja kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt, kun oon ostanut uusia lakanoita ja tyynyliinoja, oon ostanut Finlaysonin satiinilakanoita, koska ne tuntuvat pehmeältä ja miellyttävältä.
Satiini ei kerro yhtään mitään.
Satiini on kudontatekniikka, joka tekee kankaasta sileän, kiiltävän ja pehmeän. Sitä voidaan valmistaa esimerkiksi silkistä, polyesteristä, nailonista tai puuvillasta.
Finlaysonilla ei ole muita satiinilakanoita kuin puuvillasatiinisia, joten kyllä se kertoo.
Silloin puhutaan puuvillasatiinista, jota moni on jo ehdottanutkin. Nyt tiedät sinäkin, mitä satiini tarkoittaa.
Kyllä mä tiedän, mitä satiini tarkoittaa. J
Et tiennyt. Finlaysonin tuotteet eivät kiinnosta. Laatu huononee vuodesta vuoteen. Tässähän puhuttiin materiaalista.
Totta kai tiesin. Mä spesifioin viestissäni, että Finlaysonin satiinilakanat. Sinulla vain oli kova pätemisen tarve.
Pentikin lakanat ovat ihan huippuja! Parhaita mielestäni. Todella hyvälaatuisia, sileitä, tiiviitä, pölyämättömiä, pehmeitä, kestäviä. Muita en enää käytäkään.
Ovat hintavia mutta Pentikin sivuilla on vähän väliä tarjouksia, todennäköisesti tälläkin hetkellä kun on niitä black friday -tarjouksia.
Uskomaton ketju. Ihmiset eivät tiedä mitä satiini tarkoittaa.
-Mitäh? Satiini on satiinia, ei se sisällä satiinia.
- ---> Satiini on kudontatekniikka. Kudotaan siis se puuvilla tiheämmäksi.Silloin pinta on kiiltävä ja sileämpi. Kyseessä ei siis ole kuitu/materiaali vaan tapa millä se puuvilla kudotaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja toiset ihmiset kuvittelevat tuon tiedon olevan niin harvinainen, että vain he voivat tietää asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt, kun oon ostanut uusia lakanoita ja tyynyliinoja, oon ostanut Finlaysonin satiinilakanoita, koska ne tuntuvat pehmeältä ja miellyttävältä.
Satiini on kudontatekniikka, joka tekee kankaasta sileän, kiiltävän ja pehmeän. Sitä voidaan valmistaa esimerkiksi silkistä, polyesteristä, nailonista tai puuvillasta.
Finlaysonilla ei ole muita satiinilakanoita kuin puuvillasatiinisia, joten kyllä se kertoo.
Silloin puhutaan puuvillasatiinista, jota moni on jo ehdottanutkin. Nyt tiedät sinäkin, mitä satiini tarkoittaa.
Kyllä mä tiedän, mitä satiini tarkoittaa. Ja nyt sä tiedät, että Finlaysonilla on ei ole mui
Perustitko ketjun vain mainostaaksesi tietyn yrityksen lakanoita?
Ton F-laysonin voit tunkea sanonko minne. Tuon nimen alla ei ole myyty laatua sitten 80-luvun. Ja silloinkin se oli käytännössä eri firma.
Vierailija kirjoitti:
Äitini ompeli lakanat jokamiehen lakanakankaasta. Ihan parhaat lakanat, jotka kestää ja kestää ja kestää. Puuvillapalttinaa.
Nämä ovat oikeasti lähes ikuisia ja vain paranevat pesusta pesuun.
Silkki: yleisesti laadukkaana pidetty, mutta epäeettinen ja pesu vain 30 astetta, joten ei kovin hyvä lakanoihin sitten kuitenkaan
Pellava: jälleen arvostettu, mutta pellavakuitu ei ole puhdasta selluloosaa vaan valmistetaan kovista oksamaisista rungoista ja sitä joudutaan rikkomaan paljon, jotta siitä tulee pehmeää. Tämä rikkomien johtaa sitten taas aivan mielettömään pölyämiseen ja pellavaverho- sekä lakanakodissa voikin olettaa pölyn määrän tuplaantuvan. Käytössä kuitenkin mukavat
Puuvilla: Jos haluat laatua niin percale tai pima cotton. Tekstiiliasiantuntijana nämä ovat omat suosikkini. Pima cotton on laadukas kuitu, percale on tavanomaisempaa puuvillaa mutta tiheämpään kudottuna. Molemmat hyviä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tiedän, mitä satiini tarkoittaa. J
Perustitko ketjun vain mainostaaksesi tietyn yrityksen lakanoita?
Ton F-laysonin voit tunkea sanonko minne. Tuon nimen alla ei ole myyty laatua sitten 80-luvun. Ja silloinkin se oli käytännössä eri firma.
En perustanut ketjua, vastasin siihen. Kerroin, mitä lakanoita minä ostan. Mulle on ihan sama, mitä lakanoita sinä ostat. Jos sua ei Finlayson kiinnosta, voithan lakata jankuttamasta siitä.
Vierailija kirjoitti:
Joku satiini on varmasti "riittävän hyvä", mutta kun kysyit parasta niin silkkihän se on.
Satiini on se kudos, ei materiaali. Voi olla esim. puuvillasatiinia tai tekokuituista satiinia.
Minä tykkään eniten perkaalipuuvillasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toiset ihmiset kuvittelevat tuon tiedon olevan niin harvinainen, että vain he voivat tietää asian.
Ei pidä nolostua, vaan olla kiitollinen, että joku jaksaa opettaa tietämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini ompeli lakanat jokamiehen lakanakankaasta. Ihan parhaat lakanat, jotka kestää ja kestää ja kestää. Puuvillapalttinaa.
Nämä ovat oikeasti lähes ikuisia ja vain paranevat pesusta pesuun.
Nämä vanhan ajan lakanat vastaavat nykyään ehkä percale-puuvillaa. Ovat sellaista jäykkää ja tiheään kudottua tavaraa, joskin nykyajan percale on ehkä hieman ohuemmista kuiduista ja siksi ylellisemmän tuntuinen. Hyvää laatua kuitenkin ja molemmat kestävät
Vierailija kirjoitti:
-Mitäh? Satiini on satiinia, ei se sisällä satiinia.
- ---> Satiini on kudontatekniikka. Kudotaan siis se puuvilla tiheämmäksi.Silloin pinta on kiiltävä ja sileämpi. Kyseessä ei siis ole kuitu/materiaali vaan tapa millä se puuvilla kudotaan.
Kyllä, tiedän. Siksi onkin hassua väittää, että puuvillasatiini SISÄLTÄÄ satiinia. Satiini ei ole raaka-aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä nolostua, vaan olla kiitollinen, että joku jaksaa opettaa tietämättömiä.
Mun mielestä on nolompaa opettaa sormi pystyssä ihmisiä kysymättä heiltä, onko asia tuttu. Aloitin opiskelut syksyllä ja mun ryhmässä on yksi tällainen. Hemmetin raskas ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Järkevin , paras ostos on ollut (kovaan arkikäyttöön ja siis usein pestävät, esim laitoksissa)
turkissa valmistetut 100% puuvillaa olevat peruslakanat.
Ketä myy ja kessä?
Et tiennyt. Finlaysonin tuotteet eivät kiinnosta. Laatu huononee vuodesta vuoteen. Tässähän puhuttiin materiaalista.