Miksei esim 70-luvulla neuvottu että hammastahnaa ei saa huuhdella suusta pois?
Kommentit (55)
Mulla ei limakalvot kestä sitä että tahnaa jää suuhun.
Ei tiedetty ja oltu tutkittu asiaa vielä .
Vierailija kirjoitti:
Vaihda tahna.
Koska levisi huhu että tahnat aiheuttavat homoutta jos nielee sitä.
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa on ien ystävällisiä tahnoja ja neuvovat mielellään, hinnat on kyllä korkeahkoja verrattuna tavallisiin tahnoihin.
Ikinö en ole jättänyt huuhtomatta. Reikiä 1 kpl. Ikää 30+.
Silsi että terveydenhuolto on paskaa Suomessa. Myös henkilöt mt häiriöistä rikollisia suurin osa. Valitettavssti. Ehkä joskus kuulette mitä on ollu tekeillä paikoissa nimeltä Jorvi, HUS, Helsingin terveyskeskukset. Hyi helvetti oksentaisitte.
Vierailija kirjoitti:
Samma här!
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole huuhtonut. Reikiä 0 ja ikää reilusti 40+.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitä että hammasvälien puhdistus on jopa tärkeämpää kuin harjaus.
Juu, suu huuhdeltiin hammastahnasta tarkkaan eikä mistään hampaiden lankaamisesta puhuttukaan. VM 73.
Vierailija kirjoitti:
Olen elämässäni kerran ehkä kaksi kertaa kokeillut hammaslankaa ja kerran jotain hammasväliharjaa. Niin tiukat hampaiden välit, ettei tule mitään.
Ikää yli 50 vuotta ja elämässäni ei ole reikiä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, suu huuhdeltiin hammastahnasta tarkkaan eikä mistään hampaiden lankaamisesta puhuttukaan. VM 73.
60-luvun puolella neuvottiin pesemään hampaat ylös-alas -liikkeellä 10 kertaa. Nykytys tuli vasta 70-luvulla. Pesun jälkeen piti kurlata.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda erilaiseen tahnaan.
Vierailija kirjoitti:
Osta erilainen tahna. Vaahtoavat hammastahnat ärsyttävät helposti limakalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-luvun puolella neuvottiin pesemään hampaat ylös-alas -liikkeellä 10 kertaa. Nykytys tuli vasta 70-luvulla. Pesun jälkeen piti kurlata.
Riippuu tahnasta, kärsiikö sillä hangata. Ja tietysti myös että kärsiikö jättää huuhtelematta.
Voi olla veikeä näky suupielet hetken päästä, jos jättää huuhtelematta tahnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elämässäni kerran ehkä kaksi kertaa kokeillut hammaslankaa ja kerran jotain hammasväliharjaa. Niin tiukat hampaiden välit, ettei tule mitään.
Ikää yli 50 vuotta ja elämässäni ei ole reikiä ollut.
Bakteereja menee verenkiertoosi ja voi aiheuttaa sydärin, halvauksen, Alzheimerin ym. Tutkittu juttu.
No kaikkea hullutusta sitä kuuleekin, en kyllä aio alkaa kemikaaleja nielemään. Yhtä hullua kuin brittien astianpesu, huuhtelematta vaan vähän pyyhkäistään ja kaappiin. Mausteet valmiina seuraavaan syöntikertaan.
1960-, ja myös 1970-luvuilla neuvottiin harjaamaan kovalla harjalla ylös-alas-liikkeellä. Suu piti huuhtoa kunnolla. Eipä ihme, että ikenet ovat vetäytyneet ja olen joutunut käymään hammaslääkärissä, jossa laitetaan suojalakka vihloville hampaille. Aikuisiällä olen säästynyt hampaiden reikiintymiseltä melko lailla kokonaan. Ehkä ahkera purukumin jauhaminen on auttanut? Ennen Ksylitoli-purkkaa söin päivittäin Sorbits-purukumia joka oli makeutettu sorbitolilla, ja senkin tiedetään hieman estävän reikiintymiseltä. (Oli muuten parasta purkkaa jossa maku kesti kauan.)