Musiikkitoimittaja ja radiojuontaja Taneli Rantala vieraili AMA-kyselytuokiossa 14.11. klo 15-16!
AMA-kyselytuokio järjestettiinn perjantaina 14.11. kello 15-16!
Sen aikana vastaillaan sekä ennakkokysymyksiin että livenä tulleisiin kysymyksiin!
Aiheenamme on musiikki ja radiotyöskentely.
Vieraamme Taneli Rantalan esittely omin sanoin:
"Taneli Rantala on musiikkitoimittaja, Radio Rockin juontaja ja kitaristi, joka hallitsee erityisen hyvin raskaamman musiikin historian ja nykyhetken. Tämä radio-ohjelmissaan Rokkipoliisi Rantalana tunnettu hahmo pui usein sähäkästi musiikkimaailman uutisia ja viljelee anekdootteja, jotka ansaitsevat tulla kuulluksi."
Mikä on AMA? 👀
AMA (Ask Me Anything; kysy minulta mitä vain) on konsepti, jossa vaihtuva vieras tai vieraat vastaavat käyttäjien kysymyksiin avoimesti ja rennosti. Aiheet voivat vaihdella laidasta laitaan arjesta asiantuntijuuteen, kokemuksista näkemyksiin. Kyselytuokiot järjestetään Vauva.fi:n aihe vapaa-keskustelupalstalla.
Kolme vinkkiä onnistuneeseen kyselytuokioon:
-Vieras on paikalla vastailemassa 14.11. klo 15-16, joten saavuthan paikalle ajoissa!
- Kysy rohkeasti asiantuntijalta, mutta pysy aiheessa.
- Voit myös vain seurata keskustelua, vastaukset näkyvät vihreällä sivustolla. Keskustelu jää myös kyselytuokion jälkeen luettavaksi.
Kiitos hyvistä ennakkokysymyksistä! Ensimmäiset kysymykset poimimme täältä:
https://www.vauva.fi/keskustelu/6286413/musiikkitoimittaja-ja-radiojuon…
Saa kysyä!
AMA
Kommentit (77)
Ennakkokysymys: "Kiinnostaisi kysyä asiantuntijalta kuinka kauan suunnittelet radiolähetystä?? Esimerkiksi kauan menee aikaa suunnitteluprosessiin jos teet 2h lähetyksen?"
Tylsä vastaus, mutta riippuu tosi paljon lähetyksestä ja sen rakenteesta paljonko on musaa, mainoksia, kaupallisia yhteistöitä, toistuvia elementtejä, haastatteluita tai vaikka joku tietty teema. Jos teen ilman sen suurempaa teemaa ja ilman haastatteluja kaks tuntia päivävuoroa arkipäivänä, sen suunnitteluun riittää tunti tai alle. Radion tarkoitus on olla musan lisäks myös ajankohtainen ja ajassa kiinni, joten osa jutuista tulee lennosta lähetyksen aikana, eikä päivänpäällisiä aiheita voi suunnitella kuin aikaisintaan edellisenä iltana. Sit taas kun viime vuoden puolella oli Earth Hour -spesiaali, sen suunnitteluun meni kyllä vähintään lähetysajan verran aikaa kun piti tehdä haastiskysymykset ja kaivella kaikkea teemaan liittyvää. Ja esimerkiksi Guns N Roses top 20 -lähetystä varten (joka kesti sen pari tuntia) piti virkistää muistia itselle tuntemattomammista biiseistä ja niihin liittyvistä knopeista. Iso osa varsinkin musaan liittyvistä knopeista/ammattitaidosta on kerätty siitä lähtien kun olen oppinut lukemaan, kuuntelemaan ja soittamaan joten sit taas tossa mielessä valmistautumisaika on tosi pitkä.
AMA
Ennakkokysymys: "Saatko itse valita mitä musiikkia soitat vai onko perus ajolistat valmiina?"
Tääkin riippuu tosi paljon siitä ohjelmasta, mitä tekee. Kaupallisessa soittolistaradiossa nimensä mukaisesti soittolistat on valmiina, koska biiseistä ja niiden järjestyksestä vastaa musiikkipäällikkö (joka päivittäin niitä listoja tekee joka päivän joka tunnille). Jonkun verran on tietysti myös itelläkin pelivaraa kun Ozzy Osbourne kuoli, seuraavana päivänä kaiveltiin käsin paljon Ozzya soimaan ja kun Eppu Normaali ilmoitti lopettamisesta, soitin tietysti niitä. Radio Rockilla ehkä eniten Laura Vähähyyppä valitsee itse biisejä, koska sen erikoisalaan ja duuniin kuuluu uusi musa. Osa juontajan ammattitaitoa on tietysti myös sitoa valmiiksi valittuja biisejä siihen, mistä puhuu.
AMA
Suositteletko jengiä opiskelemaan radiojuontajaksi nyt kun tekoäly tulee, ja voi viedä työpaikat? Eli uskotko työsi/alasi tulevaisuuteen?
Onko tämä mielestäsi osuva kuvailu Radio Rocksta?
Ennakkokysymys: "Mitä kautta radiohommiin pääsee, eli millainen koulutus tai cv pitäisi olla että noita hommia voisi tehdä???"
Tiivistettynä missistä maisteriin. Ainakin Laajasalon opistolla on edelleen vuoden kestävä radiotoimittajalinja, mutta taustoja on kyllä tosiasiassa yhtä monia kuin tekijöitäkin. Mulla on sellanen perstuntuma, että Ylellä on ehkä enemmän medianomiksi AMK:ssa opiskellutta tai yliopiston kautta tullutta porukkaa, kaupallisella puolella taas taustat on moninaisemmat. Tyypillisin tapa päästä/päätyä radioon töihin on hakeutua jollekin radiokanavalle työharjoitteluun, sillä tavalla itsekin päädyin Radio Rockille. Mä oon koulutukseltani kaupallisella puolella ehkä vähän outo lintu, koska mä oon musiikkitieteen maisteri.
AMA
Miksi se pomo valkkaa ne levyt, etkä sinä?
Miksi kanavan juontajakunta sekä myös soitettava musiikki on niin miespainotteista?
Mikä on työssäsi parasta? Mikä taas ikävintä?
Millaiset valmiudet musiikkitieteen maisterin koulutus antoi nykyiseen työhösi?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä mielestäsi osuva kuvailu Radio Rocksta?
Vähän näyttäis päivitystä kaipaavan!
AMA
Miten näet työtehtäväsi muuttuvat tulevaisuudessa? Luuletko että työsi vaikeutuu vai helpottuu?
Vierailija kirjoitti:
Suositteletko jengiä opiskelemaan radiojuontajaksi nyt kun tekoäly tulee, ja voi viedä työpaikat? Eli uskotko työsi/alasi tulevaisuuteen?
Noin yleisesti ottaen kannustaisin kyllä menemään sen perässä, mikä kiinnostaa ja varsinkin sellasten asioiden perässä joihin kokee intohimoa. Tekoäly varmasti vie tulevaisuudessa työpaikkoja, mutta toivottavasti asettuu enemmän hyödylliseksi rengiksi kuin varsinaisesti isännäksi. Osa radiohommistakin siirtynee tekoälyn hoidettavaksi, mutta tuskin ihan kaikki ihmisjuontajat. Uusiakin tarvitaan, joten ehdottomasti sitä kohti, mikä kiinnostaa. Tästä oli myös yks ennakkokysymys johon kirjotin vähän pidemmän vastauksen, pistän sen kohta tähän ketjuun!
AMA
Vierailija kirjoitti:
Miten näet työtehtäväsi muuttuvat tulevaisuudessa? Luuletko että työsi vaikeutuu vai helpottuu?
Ainakin teknisesti ottaen varmasti helpottuu ja nopeutuu, kun tarvitsee käsin nyplätä yhä vähemmän juttuja editeistä taustahommiin. Sisällöllisesti veikkaan että vaan vaikeutuu, koska kaikenlainen informaatiotulva on jo nyt aika valtava. Siitä olennaisen, kiinnostavan ja viihdyttävän suodattaminen voi olla vaikeampaa kuin ajattelisi. Varsinkin isolle yleisölle!
AMA
Millaiset ohjeet teillä on omien mielipiteiden esille tuomiseen ja politiikkaan/uskontoon yms. liittyvien aiheiden käsittelyyn?
Pitääkö olla neutraali vai saako ottaa kantaa?
Onko suurin osa ns. spontaanista läpästä kuitenkin käsikirjoitettua, vai onko teillä oikeasti niin hauskaa siellä kopissa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pomo valkkaa ne levyt, etkä sinä?
Koska musiikkipäällikkö tietää vielä enemmän kanavan profiilista, kuuntelijoista ja ennen kaikkea musasta kuin minä. :D Se on omassa lajissaan ihan superpro!
AMA
Jos voisit saada kenet tahansa vieraaksi radiolähetykseen, kenet valitsisit?
Kuunteletko vapaa-ajallasi musaa, vai tuleeko töissä/musaa harrastaessa jo niin paljon, että et jaksa enää vapaa-ajalla sitä kuluttaa?
Täsä mää ole! Kysy!
AMA