Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran KELA:n etätyöntekijöiden tutut kurkkii ihmisten tietoja yli olan?

Vierailija
14.11.2025 |

Onko tietoa? KELA ei muutenkaan noudata juuri minkäänlaista salassapitoa, mutta jos työntekijät jättää vaikkapa läppärin auki kotonaan, niin saako siitä käydä naapurusto tutustumassa ihmisten salaisiin tietoihin?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee edes erityisen luottamuksellista työtä, mutta mulla on oma työhuone, jonka ovi on kiinni. Työpiste siten, että selän takana on nurkka, eli siellä ei voi liikkua kukaan, vaikka työhuoneessani harvoin kukaan käykään töissä tehdessäni muutenkaan. Lukitsen tietokoneen, jos poistun huoneesta vaikka hakemaan kahvia, aivan kuten konttorillakin. Näin teen vaikka olisi yksin kotona, koska se tulee tehtyä automaattisesti.

Paremmin tiedot pysyvät vain mun tiedossani kotona ollessani kuin toimistolla.

Moni tekee määräaikaisia töitä eikä ole omaa työhuonetta. Pieni vuokra-asunto. 

Mutku ansiosidonnaiset ja kaikki haluttiin leikata. 

Vierailija
42/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt mietitään sitä tosiasiaa, että kumpi niillä tiedoilla oikeasti osaisi tehdä jotain, jos haluaisi: lapsi vai kollega? Niinpä. Jos ei ole asiakkuus- tai hoitosuhdetta, niin et sinä niitä tietoja saa katsella siellä toimistollakaan. Ihminen, joka tietää mitä tekee käyttää todennäköisesti systeemiä hyväksi. Eli kyllä siellä kotona on turvallisempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätköhän ne Kelan työntekijät tiedosta tietosuojan merkityksen.

Kuinka monta kurkkii terveystoimessa sun tietojas... Siellä sitä vasta kurkitaankin. 

Tuskin uskaltavat juoruta. Moni ei kerro omia sairauksia edes puolisolle niin jos jostain kuulee tietoa niin tietää, että hoitajat levitelleet tietoja eteenpäin. 

Vierailija
44/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan täti avaa aina kotinsa ulko-oven, että tervetuloa vaan kaikki, minä alan nyt tekemään Kelalle päätöksiä ihmisten tukiasioista....

TULKAA VAAN KURKKIMAAN!

Vierailija
45/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Määräaikaisia työsopimuksia voi kohta tehdä ilman perusteltua syytä."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011564515.html

Lapsiperheitä asuu vuokralla kaksioissa ja kolmioissa ja etätöitä. 

Vierailija
46/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaisuus tekee varkaan. Kun koko kansan raha- ja perheasioihin pääsee käsiksi kotoa käsin niin kiusaus on varmasti suuri illanistujaisissa kaivaa läppäri esille ja näyttää kavereille ketä julkisuuden henkilöitä tai yhteisiä tuttuja saa mitäkin tukia. 

Vierailija
47/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni ainakin antaa minun katsoa hänen työntekoaan samalla kun hieron hänen hartioitaan. Olen pari kertaa tuttujen nimiä nähnytkin.

Vierailija
48/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun Kelan täti alkaa etätyötä tekemään, avaa järjestelmän ryhtyäkseen hommiin, räpsähtää näyttöruudun ylälaidassa kamera auki... Se kuvaa tätä tätiä ja sen taustatilaa, joten kyllä ne kurkkijat sitten tulevat nähdyiksi, jos sinne joku ylimääräinen pärstä tädin pärstän viereen ilmestyy....

Lehtonen on näin määrännyt, että kameravalvonta pitää olla!

Vierailija
49/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona aika oli haastavaa, kun lapset etäkoulussa ja itse etätöissä, määräaikainen työ ja pieni kämppä. 

Vierailija
50/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yleensäkin jotkut saa/voi tehdä töitä kotona, eikö työpaikat ole työntekoa varten ?

Vierailija
51/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona aika oli haastavaa, kun lapset etäkoulussa ja itse etätöissä, määräaikainen työ ja pieni kämppä. 

Näitä asioita ei ajatella. Ansiosidonnaiset pois vaan. 

Vierailija
52/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa koulujen tunneistakin on etänä. 

Vierailija
53/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon, siis he palkkaa myös omia tuttuja ja ystäviä tuo on niin nähty. Ja osa etänä yöllä tekemässä kielteiset tai tuen vähennys päätökset. Kyllä ihmettelen. Ehdottomasti oltava etätyö kielto tai vähintään 1 kerta viikossa työhön. Osa on todella laiskoja, mutta kotona kytätä osaavat. Ja jaksavat. Mutta töihin ei jaksa tulla kun lukee yöt hakemuksia. Tarvitsee työajat. Jotka on muille. Ihan sama meno myös sossut. Ja hakemuksia myös häviää paljon muka itsestään. 

Vierailija
54/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakituiset asuvat isossa omakotitalossa ja määräaikainen työntekijä pienessä kaksiossa tai kolmiossa vuokralla perheensä kanssa. 

Vierailija
55/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yleensäkin jotkut saa/voi tehdä töitä kotona, eikö työpaikat ole työntekoa varten ?

Siinäpä sinulle ihmeteltävää kateellinen.

Vierailija
56/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakituiset asuvat isossa omakotitalossa ja määräaikainen työntekijä pienessä kaksiossa tai kolmiossa vuokralla perheensä kanssa. 

Vakituinen sanoo, mulla on oma työhuone ja itse miettii, että ok teen keittiön pöydän ääressä työt. 

Vierailija
57/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vähän valoja päälle ap! Ihan sama missä hommissa ihminen on, sitä työkonetta ei näytellä muille. Olen ihan yksityisellä firmalla töissä ja puolet viikosta etänä ja on ihan selvää että työkoneelleni ei ole kellään muulla asiaa vaikka siellä ei ole yhdenkään tavallisen ihmisen tietoja nähtävillä. Eivät firmatkaan halua asioitaan ja taloustietojaan tai projektejaan ulkopuolisille levitellä.

Ei firmat halua, mutta jos firmassa on henkilö joka haluaa tehdä haittaa yritykselle, niin varmasti niin tehdään. Firmoissa rangaistukset on selviä, tulee välittömästi seuraamuksia. Julkisella puolella edes törkeä tietoturvaloukkaus ei välttämättä johda muuhun kuin huomautukseen. Firmoilla on myös parempi seuranta siitä mitä koneilla oikeasti tehdään. Esimerkiksi Teamsissa on ominaisuuksia, joilla työnantaja näkee sen että olet varmasti koneella.

Vierailija
58/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaisuus tekee varkaan. Kun koko kansan raha- ja perheasioihin pääsee käsiksi kotoa käsin niin kiusaus on varmasti suuri illanistujaisissa kaivaa läppäri esille ja näyttää kavereille ketä julkisuuden henkilöitä tai yhteisiä tuttuja saa mitäkin tukia.

Näin se menee, sitten otetaan tietty henkilö silmätikuksi ja huoli ilmoitus ympäriinsä jotta saisi maineen suohon. Vaikka ainoa vika olisi työttömyys. Käyvät jopa yöllä kela sivulla, minulle lukee päätös tehty yöllä. Ja toimivat mieluiten anonyymisti. 

Vierailija
59/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätköhän ne Kelan työntekijät tiedosta tietosuojan merkityksen.

Kuinka monta kurkkii terveystoimessa sun tietojas... Siellä sitä vasta kurkitaankin. 

Tuskin uskaltavat juoruta. Moni ei kerro omia sairauksia edes puolisolle niin jos jostain kuulee tietoa niin tietää, että hoitajat levitelleet tietoja eteenpäin. 

Ai mitä... etttekö te puolisoidenne kanssa keskustele sairauksistannekaan. No, mutta jopa on!

Mut hei mä en vaan tiedä, miten mun tekemät huoltoimoitukset taloyhtiön huoltoon, päätyvät aina tässä samassa kerrostalon rapussa asuvien naapureiden tietoon!

Minä siis todellakin ihmettelen! Niin kuin nyt se, että ilmoittelin tässä taannoin noitten kesäkukista innostuneiden herhiläisten touhuista, yrittivät tehdä siitepölyvarastoja asunnon ikkunakarmin tuuletusaukkoon ja parvekkeen oven karmien lukkoja varten oleviin aukkoihin... Noo, tästä oli tieto mennyt naapureille. Itte en ollut nille mitään puhunut.

Sitten ilmoitin asuntoon tulevista omituisista hajuista, niin joo.... Tuolla yläkerroksissa oli sitten yks huutelemassa keittiöiden kosteusmittauksista, se haju nimittäin tuli keittiöön... Ja niin edespäin. Että onkohan mun koneella jokin vakoiluohjelma, kaikki mun lähettämät sähköpostiviestit menee naapureille, vai meneeks ne jotain muuta kautta.

Niin, ja se kanssa, että jos minä kirjoitan tänne jonnekin someen tällaisille palstoille, jotka ovat siis anonyymeja, niin kas kummaa, nekin kirjotiukset jotkut osaavat yhdistää minuun!

ÖÖÖÖÖÖÖHHHHHHH

Somessahan on näitä palstoja vaikka kuinka, joten miten joku voi aina olla mun kirjoituksista selvillä!

KYSYN VAAN!

Huutelua tulee tästäkin....

Vierailija
60/91 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on tämä digiaika, työt voidaan tehdä missä vain. Sinunkaan ei tarvitse mennä Kelan toimistoon, voit tehdä hakemukset kotona netissä....

Siksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi