Minkä verran KELA:n etätyöntekijöiden tutut kurkkii ihmisten tietoja yli olan?
Onko tietoa? KELA ei muutenkaan noudata juuri minkäänlaista salassapitoa, mutta jos työntekijät jättää vaikkapa läppärin auki kotonaan, niin saako siitä käydä naapurusto tutustumassa ihmisten salaisiin tietoihin?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin kotona etäpäiviä tekevät sosiaalityöntekijät, vastailevat puheluihin ja siellä voi olla perhettä kotona.
Kuka näitä valvoo?
Erinomainen huomio! Lakiteknisesti tulee myös se kuka vastaa siitä, ettei tietoja vuodeta? Jos sossutädin mies on vaikkapa palkkaamassa jotain ihmistä yritykseensä, olisi todella houkuttelevaa kaivella vähän syvemmältä palkattavan ihmisen taustoja. Tästä ei jää edes mitään jälkiä, koska ainakaan KELA:lla ei ole minkäänlaista seurantaa siten kuin terveyspuolella siitä kuka tietoja katselee ja mistä syystä. Sosiaalipuolella voi olla sama.
Totta kai on seurantaa. Ja myös tarkasti määritellyt käyttöoikeudet.
The cloud is exceptionally vulnerable to security hazards, encompassing phishing, stolen credentials, ransomware, and account compromise. These factors present numerous cloud security risks that could result in data breaches and service interruptions within cloud systems.
7.9.2025
Top 10 Cloud Security Risks - SentinelOne
Arkaluontoiset tiedot pilveen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin aina ne omaishoidettavat kun niitä tuntui riittävän syyksi miksi halutaan olla kotona.
Ilman omaishoitoa vanhusten hoitopaikat pitäisi tuplata nykyisestä.
Näyttää tuo vainoharhaisuuskin olevan suosiossa. Miksihän moni kuvittelee, että juuri minun asiani niin hirveästi kiinnostaisi joitakin ihmisiä Kelassa tai sairaanhoidossa? Niillä on ihan oikeitakin töitä ja jokaisesta käynnistä tietokantoihin jää jälki. Onhan niitä joitakin jäänyt kiinni ja se on silloin uran loppu.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä naapurit / varsinkaan koko naapurusto kävele sisään omin avuin/ vieraile työaikana. Jos tulee käymään joku niin lukitsen näytön ja avaan oven. Jos edes päästän siis sisään. Olipa vaikeeta. Muutenkin mulla on työhuone vaikkei täällä työpäivän aikana ole muita kuin minä. Mies on lähitöissä ja lapsi koulussa. En kyllä ole Kelalla töissä, mutta etätöitä teen päivittäin.
Lapsi pääsee iltapäivällä koulusta ja teet töitä klo 16.00 asti tai 17.00 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin kotona etäpäiviä tekevät sosiaalityöntekijät, vastailevat puheluihin ja siellä voi olla perhettä kotona.
Kuka näitä valvoo?
Erinomainen huomio! Lakiteknisesti tulee myös se kuka vastaa siitä, ettei tietoja vuodeta? Jos sossutädin mies on vaikkapa palkkaamassa jotain ihmistä yritykseensä, olisi todella houkuttelevaa kaivella vähän syvemmältä palkattavan ihmisen taustoja. Tästä ei jää edes mitään jälkiä, koska ainakaan KELA:lla ei ole minkäänlaista seurantaa siten kuin terveyspuolella siitä kuka tietoja katselee ja mistä syystä. Sosiaalipuolella voi olla sama.
Totta kai on seurantaa. Ja myös tarkasti määritellyt käyttöoikeudet.
Ei ole. Et voi pyytää KELA:lta tietoja siitä kuka tietojasi on katsellut. Tämä ilmenee heidän rekisteriselosteistaan.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää tuo vainoharhaisuuskin olevan suosiossa. Miksihän moni kuvittelee, että juuri minun asiani niin hirveästi kiinnostaisi joitakin ihmisiä Kelassa tai sairaanhoidossa? Niillä on ihan oikeitakin töitä ja jokaisesta käynnistä tietokantoihin jää jälki. Onhan niitä joitakin jäänyt kiinni ja se on silloin uran loppu.
Kiinnostaa valtiota, digi ID:n liitetään kaikki tiedot pankkitiliä myöten. Sitten on avointa, ei mitään salattavaa. Julkisesti häpäistään kritisoijat ja suljetaan tilit.
"Kela säästää : väki vähenee noin 150 henkilöllä vuodessa. Palvelupisteitä vähennetään 28."
Sinu tietosi, ap, ne on urkittu ja kurkittu. Varma tieto.
Vierailija kirjoitti:
Teinit katsovat koulukavereiden perheiden tietoja ja levittävät sitten niitä. Yleensä niistä, joita muutenkin kiusataan.
Meidän teini(lukiossa) on koulussa 8-15 ja kotona vasta 4 maissa. Kelan virkailijoilla on varmaan työaika. Tuskinpa nuo oikeasti mitään tekee 4. jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sosiaalityöntekijä. Ei meillä vieraita ole, jos teen töitä kotona. Toimistolla meille on sitten osoitettu avokonttoritila, jossa on sata muutakin ihmistä. Ei ne sossuja ole, tekevät mitä kukin. Enemmän siellä on liikettä selkäni takana ja mahdollisuus nähdä ruutuani.
Tietosuojavaltuutetun tulisi tällaisessa tapauksessa tarkastaa toiminta. Etenkin jos työnantaja ei ole ohjeistanut miten avokonttorissa pitää toimia, ostaa näytölle suojat ettei näe sivulta ja jos ei ole edes ohjetta lukita tietokoneen näyttöä heti kun lähtee koneen luota pois tai jos ottaa ammattikortin pois lukijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit katsovat koulukavereiden perheiden tietoja ja levittävät sitten niitä. Yleensä niistä, joita muutenkin kiusataan.
Meidän teini(lukiossa) on koulussa 8-15 ja kotona vasta 4 maissa. Kelan virkailijoilla on varmaan työaika. Tuskinpa nuo oikeasti mitään tekee 4. jälkeen.
Osalla työntekijöistä on varmaan myös ala-asteikäisiä lapsia.
Terveetuloa kotiini katsomaan miten salassapidettäviä asioita hoidetaan.
Voin kertoa että minulla on erillinen työhuone josta saa oven kiinni. Yleensä olen kotona yksin ja jos puoliso on kotona, hän on tuolla toisaalla tekemässä omia asioitaan. Läppäri on aina kiinni koska se toimii vain keskusyksikkönä. Näyttö lukitaan aina kun työpisteeltä poistuu.
Turvallisempaa kotona on kuin toimistolla joka oli katutasossa ja jos oli säleverho auki niin kuka tahansa saattoi kurkistaa ikkunasta sisään ja katsoa näkyykö näyttöpäätteellä jotain jännää. Siellä piti huolehtia että säleverhot ovat sillä tavalla auki tai raollaan ettei sisään voi kurkistaa.
En tee edes erityisen luottamuksellista työtä, mutta mulla on oma työhuone, jonka ovi on kiinni. Työpiste siten, että selän takana on nurkka, eli siellä ei voi liikkua kukaan, vaikka työhuoneessani harvoin kukaan käykään töissä tehdessäni muutenkaan. Lukitsen tietokoneen, jos poistun huoneesta vaikka hakemaan kahvia, aivan kuten konttorillakin. Näin teen vaikka olisi yksin kotona, koska se tulee tehtyä automaattisesti.
Paremmin tiedot pysyvät vain mun tiedossani kotona ollessani kuin toimistolla.
Nyt vähän valoja päälle ap! Ihan sama missä hommissa ihminen on, sitä työkonetta ei näytellä muille. Olen ihan yksityisellä firmalla töissä ja puolet viikosta etänä ja on ihan selvää että työkoneelleni ei ole kellään muulla asiaa vaikka siellä ei ole yhdenkään tavallisen ihmisen tietoja nähtävillä. Eivät firmatkaan halua asioitaan ja taloustietojaan tai projektejaan ulkopuolisille levitellä.
Määräaikasilla työn voi olla pienet kodit. Kun ei ole vakituista työpaikkaa ja pieni vuokra-asunto.
Vierailija kirjoitti:
En tee edes erityisen luottamuksellista työtä, mutta mulla on oma työhuone, jonka ovi on kiinni. Työpiste siten, että selän takana on nurkka, eli siellä ei voi liikkua kukaan, vaikka työhuoneessani harvoin kukaan käykään töissä tehdessäni muutenkaan. Lukitsen tietokoneen, jos poistun huoneesta vaikka hakemaan kahvia, aivan kuten konttorillakin. Näin teen vaikka olisi yksin kotona, koska se tulee tehtyä automaattisesti.
Paremmin tiedot pysyvät vain mun tiedossani kotona ollessani kuin toimistolla.
Moni tekee määräaikaisia töitä eikä ole omaa työhuonetta. Pieni vuokra-asunto.
Vierailija kirjoitti:
Tukikäsittelijähän voi jatkopostailla ihmisten tietoja vaikka joihinkin suljettuihin ryhmiin. Siellä sitten naureskelevat, paljonko tää käy Alkossa! Hähä. Tällainen toiminta on tietosuojan kannalta aika kestämätöntä. Kun nyt ajattelee, kuinka paljon sairaanhoitajatkin lukevat luvatta ihmisten tietoja, niin. Aina on ihmisiä joita kiinnostaa.
Jos tämä olisi mahdollista etänä, se olisi mahdollista myös toimistolla.
Eivätköhän ne Kelan työntekijät tiedosta tietosuojan merkityksen.
Kuinka monta kurkkii terveystoimessa sun tietojas... Siellä sitä vasta kurkitaankin.
Siis miten yksinkertaisia te jotkut fyysistä työtä tekevät duunarit olette? Mahdotonta kateutta ja luuloja... Jos teidän työtä ei voi tehdä etänä eikä rahkeet riitä sellaisiin koulutuksiin/duuneihin, joissa voi tehdä etänä tai hybridinä, niin voi voi.