Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavat lapset

Vierailija
12.11.2025 |

Tapasin työkaverini lapset tässä taannoin ja yllätykseksi normaalivartaloisilla vanhemmilla oli kaikki lapset ihan valtavan lihavia. Vanhemmat eivät siis huolehdi lastensa terveydestä, jos syöttävät väärää ravintoa. Todella järkyttävää ja surullista, jos jo kymmenvuotiaana näyttää sumopainijalta :((

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus puhuttiin, et voisi tehdä siitä lasunkin?

Vierailija
2/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alakoulussa 70-luvulla. Aniharva oli edes hieman pullea. Nyt hoikkia lapsia ei luokkakuvissa näy...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin alakoulussa 70-luvulla. Aniharva oli edes hieman pullea. Nyt hoikkia lapsia ei luokkakuvissa näy...

Koska sipsejä ja muuta peetä ei syöty päivittäin!

Vierailija
4/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihikset alapeukuttaa

Vierailija
5/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihikset alapeukuttaa

Olen ihminen, en lihapiirakka.

Vierailija
6/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet lihavan lapsen huoktaja, tiedät, että tämä teksti kolahtaa. Siksi alapeukuttaa. Läskiys on sekä haitallista että vaarallista.

Vierailija
7/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin hieman pullea ja oli muitakin. Mutta oli vähemmän kuin nykyään.

Vierailija
8/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihikset alapeukuttaa

Olen ihminen, en lihapiirakka.

Lihava=lihis, läski, löllö

Vierailija
9/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin hieman pullea ja oli muitakin. Mutta oli vähemmän kuin nykyään.

Huomaa myös vanhoista valokuvista. Katukuvassa ei juuri lihavia ollut!

Vierailija
10/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin 14v painaa about sata kiloa. Onnea hälle

Vierailija
11/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välinpitämättömät vanhemmat eivät välitä. Urheilua ei harrasteta eikä muutakaan

Vierailija
12/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olen lapseton, mutta siinä missä itse kuljeskelin viikonloput ja koulupäivien illat vanhempien kanssa ulkona harrastamassa jotain, niin mitä olen vanhemmiksi tulleita tutuilta kysellyt, niin tämäpä ei enää nykyään kelpaa, vaan lapsella pitää olla joku ohjattu harrastus. Se aiempi normaali arkiaktiivisuus on muutettu siksi, että vanhemmat joutuu kuskaamaan lapsen 1-2 kertaa viikossa autolla johonkin jumppaan 45 minuutin ajaksi (koska muutoin huono vanhempi). 

Järjellä ajatellen se jokapäiväinen pihafutis, majan rakennus sun muu aktiviteetti olisi kehittävämpää fyysisesti. Toki jos asustelee kerrostalokämpässä keskellä kaupunkia ja vanhemmat vuorotyössä, niin hankala järjestää, mutta ainakin "täällä maaseudulla" on naurettavaa, että lapsia kuskataan tunti suuntaansa autolla johonkin tunnin harkkoihin. 

Vierailija
13/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaaminen ja napostelu harrastuksena. Ja varsinkin eroperheissä se iskä antaa periksi ruokailun suhteen aika helposti.

Vierailija
14/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ylipainoinen teinipoika ja asia on tosi arka sekä nuorelle itselleen että minulle vanhempana.

Olen ihan fiksu, koulutettu ihminen ja tasan tarkkaan tiedän, miten pitäisi suositusten mukaan syödä ja liikkua, ja näitä olen yrittänyt meidän perheen arkeen tuoda. Poika käy säbäharkoissa kaksi kertaa viikossa ja juoksulenkillä silloin tällöin itsekseen, koulumatkat pyöräilee, meillä ei ole edes omaa autoa. Emme todellakaan syö sipsejä, karkkia tms joka päivä - olen yrittänyt pojalle pitää karkkipäivää aina, tosin teinihän nyt käy kaupassa jo omillaankin. Kotona syödään ihan tavallista kotiruokaa: lohikeittoa, makaronilaatikkoa, muusia ja lihapullia, jauhelihakeittoa... Välipaloina ja aamiaisella ruisleipää, tomaattia, kurkkua, omenaa, rahkaa, marjoja... Pojalla on tosi hyvä ruokahalu ja ruokaa kyllä menee isojakin annoksia - näin tosin olen ymmärtänyt, että liikkuvien teinipoikien kohdalla usein on. Enkä minä halua tehdä jokaisesta ruokailusta mitään kontrollointitilannetta, jossa kyttään, että saa ottaa max. kaksi leipäpalaa ja vain kaksi lasia maitoa...

Minä en tiedä, mikä poikaa lihottaa! Mutta ylipainoa on ihan huomattavasti, ei ole kyse mistään pienestä pyöreydestä. 

Tilanne on tosi surkea, etenkin kun poika itse on hyvin liikunnallinen ja haluaisi harrastaa esim. jalkapalloa tosi mielellä, mutta ei siihen painonsa takia luonnollisesti nyt pysty. 

Vierailija
15/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on verrannollista vanhempien harjoittamaan väkivaltaan jos lapset ovat lihavia.

Mä olen ylipainoinen mikä käytännössä johtuu vaikeasta elämäntilanteesta, traumasta, stressistä ja tulee syötyä mitä sattuu etätyöpäivinä ja iltaisin lasten mennessä nukkumaan.

Kuitenkin mun ei tulis mieleenkään tarjota lapsille yhtä huonoa syömistä mitä itse syön. Kyllä lapset saavat välilä myös herkutella tietty :) mut pääpaino on aina terveellinen monipuolinen ruoka, sillähän ne lapset kasvaa. 

Olen ollut joskus ruokakaupan kassalla töissä ja se oli hirveetä katsoo kun lihava lapsiperhe tulee ostoskärryn kanssa missä ei käytännössä ole mitään terveellistä. Se on aikuisten valinta, ei viattomien lasten. Se on väkivaltaa.

Vierailija
16/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisempiin kommentteihin: Samaa mieltä ulkoilusta ja höntsäilystä, sillä ainakin kehollisesti pärjää vallan mainiosti. Eri asia on sitten ne eikö teidän Jessiina-Anniinalla todellakaan ole mitään harrastusta -kommentit (muilta vanhemmilta). 

Ainakin ennen puhuttiin että murrosiässä voi hormonitkin vaikuttaa siihen että onko pullea vai ei. Tietysti selvä ylipaino on terveysriski missä iässä vaan ja päälle voi tulla vielä kiusaamista. Miettisin varmaan leivät, päälliset, juustot ja maidot ensin tuon teinin kohdalla, kaikista löytyy terveellisempi vaihtoehto jos rahaa on, rasvaton maito tosin taitaa ollakin edullisin. Vettäkin kannattaa urheilijan juoda eikä kolmea litraa maitoa päivässä. Toinen on kaupan välipalat ja juomat, niissä on paljon rasvaa ja sokeria eikä juuri muuta. Jos poika itse tajuaa että paino estää urheilun niin ensin vaikka rauhalliselle kävelylle tai uimaan tai vaikka kotitöihin niin saa kehon liikkeelle. 

Vierailija
17/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun lapsen luokalla ole yhtään ylipainoista. Missähän ne ylipainoiset lapset on, jossain maallako?

Vierailija
18/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sipsejä ja muuta peetä ei syöty päivittäin!

Eikä lyöty ruutua käteen jo taaperolle. 

Vierailija
19/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisempiin kommentteihin: Samaa mieltä ulkoilusta ja höntsäilystä, sillä ainakin kehollisesti pärjää vallan mainiosti. Eri asia on sitten ne eikö teidän Jessiina-Anniinalla todellakaan ole mitään harrastusta -kommentit (muilta vanhemmilta). 

Ainakin ennen puhuttiin että murrosiässä voi hormonitkin vaikuttaa siihen että onko pullea vai ei. Tietysti selvä ylipaino on terveysriski missä iässä vaan ja päälle voi tulla vielä kiusaamista. Miettisin varmaan leivät, päälliset, juustot ja maidot ensin tuon teinin kohdalla, kaikista löytyy terveellisempi vaihtoehto jos rahaa on, rasvaton maito tosin taitaa ollakin edullisin. Vettäkin kannattaa urheilijan juoda eikä kolmea litraa maitoa päivässä. Toinen on kaupan välipalat ja juomat, niissä on paljon rasvaa ja sokeria eikä juuri muuta. Jos poika itse tajuaa että paino estää urheilun niin ensin vaikka rauhalliselle kävelylle tai uimaan tai vaikka kotitöihin niin saa kehon liikkeelle.&nbsp

Välipalat, välipalat, välipalat, välipalat ja välipalat. Taitaa olla ihan virallinen suositus syödä parin kolmen tunnein välein? En vaan ymmärrä, että vähän liikkuvan pitäisi syödä hirvittävät määrät hiilareita, että maanviljelijät pysyy leivässä. 

Vierailija
20/28 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen lapseton, mutta siinä missä itse kuljeskelin viikonloput ja koulupäivien illat vanhempien kanssa ulkona harrastamassa jotain, niin mitä olen vanhemmiksi tulleita tutuilta kysellyt, niin tämäpä ei enää nykyään kelpaa, vaan lapsella pitää olla joku ohjattu harrastus. Se aiempi normaali arkiaktiivisuus on muutettu siksi, että vanhemmat joutuu kuskaamaan lapsen 1-2 kertaa viikossa autolla johonkin jumppaan 45 minuutin ajaksi (koska muutoin huono vanhempi). 

Järjellä ajatellen se jokapäiväinen pihafutis, majan rakennus sun muu aktiviteetti olisi kehittävämpää fyysisesti. Toki jos asustelee kerrostalokämpässä keskellä kaupunkia ja vanhemmat vuorotyössä, niin hankala järjestää, mutta ainakin "täällä maaseudulla" on naurettavaa, että lapsia kuskataan tunti suuntaan

vanhemmat joutuu kuskaamaan lapsen 1-2 kertaa viikossa autolla johonkin jumppaan 45 minuutin ajaksi = ihan liian vähän liikuntaa kasvalle lapselle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä