HS: Valtaosa suomalaisista kannattaa pohjoismaista hyvinvointivaltiota - vain perussuomalaisten keskuudessa eroava näkökanta
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011578035.html
"Valtaosa (83%) kyselyn vastaajista oli sitä mieltä, että Suomen ei pidä hylätä pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa.
Naisista ajatusta siitä. että osa ihmisistä putoaa kyydistä, kun valtiontaloutta laitetaan parempaan kuntoon, piti hyväksyttävänä noin joka kymmenes. Miehillä vastaava määrä oli suurempi: joka neljännes miehistä hyväksyi ajatuksen siitä, että osa väestöstä putoaa kyydistä, kun taloutta korjataan.
Puolueista perussuomalaisten kannattajat pitivät ajatusta kannatettavimpana. Heistä yli puolet hyväksyi ajatuksen. Kokoomuksen kannattajista näin ajatteli kolmannes. Sdp:n, keskustan, vihreiden ja vasemmistoliiton kannattajista vain noin joka kymmenes piti ajatusta hyväksyttävänä.
Tutkimuksen aineisto edustaa 18 vuotta täyttäneitä mannersuomalaisia. E2 Tutkimus on toteuttanut katsauksen suomalaisten mielenmaisemiin vuosittain vuodesta 2022.
Jännä, että perussuomalaiset ovat eniten huolissaan työttömyydestä, mutta myöskin haluavat ampua itseään omaan nilkkaan romuttamalla hyvinvointiyhteiskunnan. Aikovatkohan elää pyhällä hengellä kun oma työ on automatisoitu?
Kommentit (23)
Niiden ÄO on niin matala, etteivät ymmärrä että se työttömyys voi osua myös omaan nilkkaan ja jatkua vuosia kuten monilla rakennusalan ammattilaisilla jotka joutuneet muuttamaan ulkomaille ettei asunnot ja autot mene ulosottoon.
Kuvittelevat ylimielisesti että aina se koskee vain jotain "muita".
Mä en kannata et hyvinvointivaltion palvelut ulotettais ulkomailta tänne muuttaneisiin
Vierailija kirjoitti:
Niiden ÄO on niin matala, etteivät ymmärrä että se työttömyys voi osua myös omaan nilkkaan ja jatkua vuosia kuten monilla rakennusalan ammattilaisilla jotka joutuneet muuttamaan ulkomaille ettei asunnot ja autot mene ulosottoon.
Kuvittelevat ylimielisesti että aina se koskee vain jotain "muita".
Voin vahvistaa tämän ainakin Pohjanmaalla asuvien osalta. Osa paikallispersuista luulee että työttömät on joku oma erillinen ihmisrotunsa.
Kun itse jäävät työttömäksi ja se vaan jatkuu, jatkuu ja jatkuu, alka hillitön todistelu että ei me olla niitä "oikeita" työttömiä vaan suhdanteen uhreja. Työtötön mikä työtön.
Olishan se ihanaa että olisi hyvinvointiyhteiskunta jonka joku muu kustantaisi.
Hamasin Sanomat suoltaa haisevaa ripulipaskaa tuttuun tapaansa. Suomessa on länsimaiden suurin julkinen sektori ja sitä on syytäkin leikata. Jonkun peukkunistin valinnoista ei vastaa valtio vaan tämä kyseinen henkilö itse.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kannata et hyvinvointivaltion palvelut ulotettais ulkomailta tänne muuttaneisiin
Niin, mutta PS haluaa ne pois myös kantaväestöön kuuluvilta, joka on absurdi idea yhä automatisoituvassa maailmassa, jossa nimenomaan PS (yleisin koulutusaste kansakoulu, peruskoulu tai ammattikoulu, Ylen vaalidata) kannattajat ovat kaikista haavoittuvaisin ihmisryhmä. Täysin harhaista settiä.
Mistä me saadaan lisää 11 miljardia verotuloja vuodessa hyvonvointivaltion rahoittamiseen?
Vasemmisto (ja hesari) vääntää taas politiikkaa jollain aivottomalla olkiukolla persuista. Kuten noin joka ainoa päivä erikseen viimeiset vajaa 20 vuotta.
Muuten vasemmisto on itse hajottanut aika täysin tämän hyvinvointivaltion siten, ettei sitä hyvinvointia löydy kuin vasurien omille broilereille itselleen. Lopuille jää lasku. Kuten nyt vaikka terveyspalvelujen ongelmista nähdään (ei koske vasureita itseään).
Vierailija kirjoitti:
Hamasin Sanomat suoltaa haisevaa ripulipaskaa tuttuun tapaansa. Suomessa on länsimaiden suurin julkinen sektori ja sitä on syytäkin leikata. Jonkun peukkunistin valinnoista ei vastaa valtio vaan tämä kyseinen henkilö itse.
Miten äitiyspakkaukset, kouluruoka, rokotusohjelmat, ilmainen koulutus ja neuvolat, työttömyysturva, vammaishuolto jne. liittyvät "peukkunisteihin"?
Ettet kirjoituksesi järjettömyyden perusteella olisi itse sellainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta PS haluaa ne pois myös kantaväestöön kuuluvilta, joka on absurdi idea yhä automatisoituvassa maailmassa, jossa nimenomaan PS (yleisin koulutusaste kansakoulu, peruskoulu tai ammattikoulu, Ylen vaalidata) kannattajat ovat kaikista haavoittuvaisin ihmisryhmä. Täysin harhaista settiä.
Niiden takia niitä pitää karsia suomalaisiltaki ku muualta Suomeen työttömiks tulleet rohmuaa kaikki rahat.
Vierailija kirjoitti:
Olishan se ihanaa että olisi hyvinvointiyhteiskunta jonka joku muu kustantaisi.
Kuka sulle kustansi tieverkoston, poliisin toiminnan, sairaalat, koulut, elintarvikkeiden turvallisuusvalvonnan?
Maksatko itse 175 000e laskun kun saat sytostaattihoitoja yllättävän perinnöllisen syövän puhjettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivat harhat taas teillä lihavilla mätisäkeillä. Jos julkisen sektorin menoista leikataan muutama prosentti, se ei tarkoita kaikkien julkisten palveluiden ja tulonsiirtojen lopettamista.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto (ja hesari) vääntää taas politiikkaa jollain aivottomalla olkiukolla persuista. Kuten noin joka ainoa päivä erikseen viimeiset vajaa 20 vuotta.
Muuten vasemmisto on itse hajottanut aika täysin tämän hyvinvointivaltion siten, ettei sitä hyvinvointia löydy kuin vasurien omille broilereille itselleen. Lopuille jää lasku. Kuten nyt vaikka terveyspalvelujen ongelmista nähdään (ei koske vasureita itseään).
Helsingin sanomat ovat miljardööri Antti Herlinin, Rafaela Seppälän sekä Aatos Erkon upporikkaan säätiön hallussa.
Se niistä "vasureista".
Vierailija kirjoitti:
Olisi minustakin kivaa että olisi pohjoismainen hyvinvaltio, mutta se vaatii vahvan talouden. Suomen talous on kuralla, samoin huoltosuhde tulevina vuosina ihan mahdoton.
Huoltosuhdeteoria ei kohta oikein enää toimi, kun robotit hoitavat osan työstä. Minusta on huvittavaa, että toisaalla kauhistellaan että robotit vievät työt ja toisaalla kauhistellaan että kuka tekee työt kun lapsia ei synny riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet elävä esimerkki siitä miksi yleinen äänioikeus oli ideana vitsi. Se että sinunkaltainen saa äänestää vain pidentää ideaaliyhteiskunnan syntymiseen tarvittavaa aikaväliä, kun jatkuvasti pitää välissä sietää 4 vuoden jaksoja jossa kaltaisesi suuhengittäjä-olmit pilaavat asioita yksi toisensa jälkeen päätöksillä, joiden kerrannaisvaikutuksia ei jakseta laskea edes kuukauden päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivat harhat taas teillä lihavilla mätisäkeillä. Jos julkisen sektorin menoista leikataan muutama prosentti, se ei tarkoita kaikkien julkisten palveluiden ja tulonsiirtojen lopettamista.
Kyselyssä ei kysytty sitä, kuka haluaa leikata muutaman prosentin julkisen sektorin menosta, vaan siitä, kuka kannattaa pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa.
Persut oli ainoa puolue joka sitä vastusti. Painukaa Venäjälle omankaltaistenne sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet elävä esimerkki siitä miksi yleinen äänioikeus oli ideana vitsi. Se että sinunkaltainen saa äänestää vain pidentää ideaaliyhteiskunnan syntymiseen tarvittavaa aikaväliä, kun jatkuvasti pitää välissä sietää 4 vuoden jaksoja jossa kaltaisesi suuhengittäjä-olmit pilaavat asioita yksi toisensa jälkeen päätöksillä, joiden kerrannaisvaikutuksia ei jakseta laskea edes kuukauden päähän.
Mikäs pilluelukkaa nyt noin harmittaa ja miksi et ole töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs pilluelukkaa nyt noin harmittaa ja miksi et ole töissä?
Olen eläkkeellä, joten on varaa tappaa aikaa. Sinä taas olet nuori mies joka on pitkäaikaistyötön katkera luuseri, jonka takia elät päivät pitkät ylilaudalla ja ilmaispalstoilla.
Olisi minustakin kivaa että olisi pohjoismainen hyvinvaltio, mutta se vaatii vahvan talouden. Suomen talous on kuralla, samoin huoltosuhde tulevina vuosina ihan mahdoton.