Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei ole enää matkustamisessa samanlaista hohtoa. Muutaman päivän päästä jo ihan valmis lähtemään kotiin!

Vierailija
17.09.2025 |

Meillä oli neljän yön kaupunkiloma ja jo kahden päivän kuluttua olin ihan kypsä lähtemään kotiin. Miten sitä joskus jaksoi pitkiä ulkomaanmatkoja, kotona on paljon mukavampaa. 

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No missä noin kurjaa on?

Ei reissussa kurjaa ole, mutta ei enää jaksa niin innostua vaikka olisi kuinka nätti vanha kaupunki tai rantabulevardit. 

Minua kiinnostaa nykyään reissuissa enää lähinnä luonto. Ihmisten rakennelmat ovat aika lailla aina sitä samaa.

Vierailija
102/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Olen 51 ja olen nuorempana paljonkin matkustellut. Kaikkeen kyllästyy, matkustamiseenkin. Nykyään mieluummin olen vaan kotosalla. Mökin hankkimista olen harkinnut myös, vaikka nuorena oikein inhosin kesämökkejä, minä halusin kaukomaille.

Ei kyllästy. Olen 49 ja voisin reissata koko ajan vaan enemmän. Juuri laskettiin miehen kanssa, että tavattiin vuonna 2002 ja on tehty (yritettiin muistella kaikki mahdolliset reissut) 72 ulkomaanmatkaa näinä vuosina. Niistä 9 on Viro/Ruotsi. Ja koko ajan voitaisiin lähteä uusiksi. Viimeksi oltiin kesällä Peloponnesoksella . Nyt jo lokakuussa mennään taas Kyprokselle ja katselen talvilomalle lentoja helmikuulle jo tässä vaiheessa, vaikka seuraava reissu on tekemättä. Käydään siellä ja täällä. Ihan niin paljoa ei enää kaukomatkat nappaa, kun lentokoneessa on tylsää/puuduttavaa ja töistä on vaikea olla kahta viikkoa pois. Mutta Euroopan sisälläkin on vielä paljon näkemättä ja välillä mennään sinne "rodokselle" vaan jo viidettätoista kertaa rentoutumaan. On aika mukavaa käydä tutussakin paikassa, kun voi vaan olla. Nuorena tuota ihmettelin, että miten jotkut käy samassa paikassa ja pahimmillaan samassa hotellissa. En ihmettele enää. Käyhän jotkut mökilläkin jatkuvasti. Tuttu paikka, tutut kuviot. Niin helppoa ja tietää, mikä vastassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lomalla pystyy juuri rentoutumaan, jos valitsee sen tylsän tusinakohteen. Joskus on kiva kierrellä ja katsella uusia asioita. Joskus on kiva vaan olla paikallaan yksinkertaisissa kuvioissa. Käy syömässä ulkona, palaa hotellille klo 20-21, ottaa pari lasia viiniä, lukee parvekkeella kirjaa, menee nukkumaan klo 23, herää klo 6 ja keittää Juhla Mokat. Ja kyllä, jos olen huoneistohotellissa, otan todellakin omat kahvit mukaan. Toki, en aina ole huoneistohotellissa, joten joudun tyytymään paikallisten kahveihin. Sitten aamukahvin ja kännykän kanssa parvekkeelle aamulämpöön, selailee uutisia, odottelee matkaseurueen heräämistä. Siitä sitten aamupalalle ulos (ei jaksa itse tehdä edes huoneistossa), aurinkorasvat nahkaan, altaalle, varjo auki (en välitä auringonotosta sinänsä enää), kirja käteen, välillä uimaan jne. Päikkärit jossain vaiheessa, vähän jotain kojujen kiertelyä jne. Ihanan yksinkertaista lepoa. 

Toki, paljon teen toisenlaisiakin matkoja. 

Vierailija
104/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kauan pienituloinen, enkä ole vieläkään saanut kurottua kiinni kaikkia niitä paikkoja, joissa haluaisin käydä. Enkä edes suunnittele meneväni Euroopan ulkopuolelle. Matkustamisen uutuus on karissut kyllä, mutta edelleen innostun jokaisesta uudesta paikasta. N57

Samoin, olisi paikkoja joissa olisi ollut kiva käydä vaikka on siis joitain matkoja Euroopassa tehty. Eniten harmittaa, etten ole saanut houkuteltua miestä Italiaan, jo koulussa historiantunnilla ajattelin, että haluaisin joskus nähdä Pompeijin ja Herculaneumin, no näkemättä jäi. En tiedä uskaltaisko vielä jonnekin, terveydestä on vähän haittaa ja miehelleä liikkumisen kanssa, huoh.

No mihin sinä sitä miestä tarvitse! Lähde italiaan vaikka ryhmämatkalle. Varmasti löytyy myös ryhmämatkoja, jossa kierrellään erilaisissa historiallisissa kohteissa. Hölmöä tuo harmittelu ja katuminen!

Vierailija
105/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on just päinvastoin, nuorena ei matkustelu kiinnostanut yhtään, nyt vanhempana tulee vuodessa käytyä lentomatkan päässä 1-3 kertaa ja kerran Tallinnassa. Lisäksi muutamia reissuja kotimaassa.

Vierailija
106/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä, että ulkomailla on nykyään samanlaista kuin Suomessa. Suomessakin jos kävelet Vantaalla, siellä näkyy somaleja ja muslimeja joka paikassa. Kaikista Euroopan maista on tehty samanlaisia monikulttuurisia sotkuja kuten Kanadasta ja USA:sta. 

Vierailija
107/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kauan pienituloinen, enkä ole vieläkään saanut kurottua kiinni kaikkia niitä paikkoja, joissa haluaisin käydä. Enkä edes suunnittele meneväni Euroopan ulkopuolelle. Matkustamisen uutuus on karissut kyllä, mutta edelleen innostun jokaisesta uudesta paikasta. N57

Samoin, olisi paikkoja joissa olisi ollut kiva käydä vaikka on siis joitain matkoja Euroopassa tehty. Eniten harmittaa, etten ole saanut houkuteltua miestä Italiaan, jo koulussa historiantunnilla ajattelin, että haluaisin joskus nähdä Pompeijin ja Herculaneumin, no näkemättä jäi. En tiedä uskaltaisko vielä jonnekin, terveydestä on vähän haittaa ja miehelleä liikkumisen kanssa, huoh.

No mihin sinä sitä miestä tarvitse! Lähde italiaan vaikka ryhmämatkalle. Varmasti löytyy myös ryhmämatkoja, jossa kierrellään erilaisissa historialli

Mun miestä ei kiinnosta matkustaa ollenkaan. Käyn sitten yksin matkoilla ja olen huomannut, että on ihan paras tapa reissata. Saa tehdä juuri niin kuin haluaa. Jos väsyttää, voi esim mennä keskellä päivää hotelliin nukkumaan. 

Vierailija
108/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa. Mä rakastan matkustamista. Mun mies jää ensi vuonna eläkkeelle ja sitten me vasta matkustetaankin!

Tuo yksi joka inhosi Thaimaassa sitä, että oli Venäläisiä ja Ukrainalaisia hotelli täynnä mölyämässä kaksi viikkoa, niin miksi pitää ottaa pakettimatka jonnekin Phukettiin?? Kaikki tietää, että siellä on niitä ja hinnatkin sen takia pilvissä. Me tehtiin viime talvena omatoimi matka Thaimaahan kolmeksi viikoksi, eikä nähty/kuultu Venäläisiä juuri ollenkaan. Liikuttiin ja majoituttiin just niissä ihanissa kohteissa mistä oltiin haaveiltu. 

Vierailija
109/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi talo Thaimaassa ja toinen etsinnässä jostain Euroopan lämpimästä kohteesta. Välillä tulee toki muuallakin käytyä. Itselläni on suunnitelma muuttaa jossain kohtaa pois Suomesta, tai ainakin talvet viettää muualla, vielä se ei ole mahdollista. Reissussa viehättää eniten valo ja lämpö, ei niinkään turistinohteiden nähtävyydet tms. Liikunta toki mukavampaa lämmössä ja golfia tuleekin pelattua reissussa paljon

Vierailija
110/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti osaatte kuitenkin arvostaa sitä, että olette saaneet paljon matkustella. Se kun ei ole kaikille mahdollista.

Ei täällä kaikki kovin arvostavilta vaikuta.

Vierailija
111/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän niin, että kun olet yhden nähnyt, olet nähnyt kaikki.

Pätee turistirysiin ja all inclusive-lomiin, kannattaa käydä jossain muuallakin. Me käydään miehen kanssa joka vuosi pari pitkää moottoripyöräreissua Euroopassa ja aina löytyy uutta nähtävää. En tarkoita, että tää olisi jokaisen juttu, mutta ei nähtävä ja koettava heti maailmasta lopu kun vaan valitsee oikein. 

Vierailija
112/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se mene vähän niin, että nuotena matkustellaan, jotta vanhainkodissa olisi sitten muisteltavaa. 

Tätä noudatan! Nyt 65v joten 15-20v reissataan jos jalat kantaa. Voi sitten mummona muistella!!

Sama täällä, itse 57 v, ja 83 v äitinikin on sitä mieltä, että vielä pitää mennä kun jalka nousee!

Vierailija
113/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin näin nuorena aavan meren tuolla puolen takana onnellisten saaren. Kaikki nuo matkat nykyään tylsiä: samoja vääränvärisiä varkaita, huijareita, ympäristön sotkijoita, pölyä, kuumuutta. Hyi helvatta!

Vierailija
114/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan välillä vaihtelua ja siksi matkustan. Vaihteluun voi riittää ihan hyvin matka kotimaassa etenkin kesäisin. Ulkomaille kaipaan pelkästään auringon ja valoisuuden vuoksi. Suomen pitkä ja pimeä syksy on masentava. Talvi kun on lunta on ihan ok hiihtoa harrastavalle.

Lentäminen kyllästyttää myös, aina samat rutiinit. Jos Suomessa ei olisi marras-tammikuun pimeyttä tuskin matkustaisin ulkomaille koskaan.

Vierailija
115/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No missä noin kurjaa on?

Ei reissussa kurjaa ole, mutta ei enää jaksa niin innostua vaikka olisi kuinka nätti vanha kaupunki tai rantabulevardit. 

Kun ne on täynnä niitä muita turisteja ei paikallisia. Ei sellaista jaksa katsella kun matkustamisen idea on se että menee toiseen kulttuuriin/valtioon ja kokee sitä paikallisten elämää joksikin aikaa. Ei se että katselee sitä turisti massaa ja kokee sitä massa tuotettua kulttuuria mitä voi kokea ihan missä vain.

Ei ole pakko mennä mihinkään turistikohteeseen. Mene vaikkapa Kazakstaniin. Almatyssa on jonkin verran ulkomaalaisia matkailijoita, muualla ei niinkään. Tai Uzbekistan, vain Samarkandissa, Hivassa, Buharassa on jonkin verran matkailijoita, erityisesti Samarkandissa, mutta varsinkin jos ajankohdaksi valitsee vaikkapa maaliskuun puolenvälin niin hyvin rauhassa saa olla ilman suuria turistilaumoja.

Vierailija
116/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aivan päin vastoin. Minun matkustamista on rajoittanut se kun minulla on koiria. En olisi muutamia vuosia sitten ikinä uskonut, että nykyisin ajattelen etten ota enää koiraa kun näistä nykyisistä jo ikääntyneistä koirista aika jättää. Pääsyynä tähän on se että koirattomana voin matkustella enemmän. 

Vierailija
117/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävettäisi lentää saastuttavalla lentokoneella johonkin turistirysään.

Nooh, ylivoimaisesti suurin osa luonnon kakkaamisesta johtuu ihan jostain muusta, kuin lentokoneista. 

Katoppa jotain Malediiveja. Olevinaan jokin paratiisi, koska turismi, mutta pääkaupunki on saastunut ja ylikansoitettu.

Se ylikansoitus ei johdu mistään muusta kuin siitä, että he ovat itse aivan käsittämättömän tyhmiä. Uskonto kieltää järkevän perhesuunnittelun, joten jokainen penni, jonka turisti tuo, menee siihen uskonnon määräämään ylilisääntymiseen. Lopputulos on se, että he kaikki ovat köyhiä, ja pääsaari on saastunut ja ylikansoitettu ihmisviemäri.

Lentokone ei tee tällaista, lentokone vain lentää ja sen päästöt ovat häviävä murto-osa kokonaisuudessa.

Malediiveilla syntyvyys on nykyisin pientä, reilusti alle 2 lasta naista kohti.

Vierailija
118/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen ja viimeinen matkani oli viime talvena 2 viikoksi Thaimaahan. Lomapaikka oli täynnä venäläisiä ja ukrainalaisia. Ruokalistat venäjäksi/ukrainaksi, hotelli täynnä venäläisiä ja ukrainalaisia mölyämässä niin että henkilökunta joutui puuttumaan asiaan, tuloksetta. Öykkäreitä molemmat osapuolet. Vtuttaa että jouduin maksamaan hyvän summan tuostakin oksennusreissusta.

Väärä paikkavalinta. Thaimaahan on tunnettu turistirysä.

Kokeile seuraavaksi Chileä tai Perua. Perussa on ihana ruokakulttuuri ainakin. Eikä kummassakaan sellaista turismiteollisuutta kuin Thaimaassa.

Vierailija
119/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu voi olla muutakin kuin lento rantalomalle. Itse en niistä kohteista tykkää enää, aikoinaan lasten kanssa tietysti. Nyt tilalle on tullut kulttuurimatkat eri Keski-Euroopan kaupunkeihin ja kera ystävien. Tilava hotellihuoneisto, ooppera/baletti/konsertti. Liput ostettu etukäteen. Tietysti nämä ystävät pitää tuntea hyvin entuudestaan, ettei tule yllätyksiä. On ihanaa vaeltaa paikasta toiseen heidän kanssaan, tutkia eri näkymiä, hautausmaita, pohtia elämää, piipahtaa viinille/olusille ja sitten syömään. Huokaista hotellissa sohvalla ja jatkaa pohdintoja, nauraa ja nauttia yhteisistä hetkistä. Ystävät tuntenut 50 vuotta, asumme eri paikkakunnilla, ystävien puolisot ovat kotona :-) N68

Vierailija
120/123 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yksi talo Thaimaassa ja toinen etsinnässä jostain Euroopan lämpimästä kohteesta. Välillä tulee toki muuallakin käytyä. Itselläni on suunnitelma muuttaa jossain kohtaa pois Suomesta, tai ainakin talvet viettää muualla, vielä se ei ole mahdollista. Reissussa viehättää eniten valo ja lämpö, ei niinkään turistinohteiden nähtävyydet tms. Liikunta toki mukavampaa lämmössä ja golfia tuleekin pelattua reissussa paljon

Kuulostaa ihanalta. 

Monesti tylsyyttä valittavat ovat itse tylsiä ja epäluovia. Kiva luovuus auttaa paitsi reissussa myös arjessa.