Minusta rintamamiestalot on rumia.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Ne ovat osa suomalaista kulttuuriperintöä. Rintamamiestaloja rakennettiin pääasiassa jälleenrakennuksen tarpeisiin, asuttaen sodan kodittomaksi jättämät ihmiset ja siirtolaiset. Ne ovat osa sitä suomalaisuutta, jota ei enää kunnioiteta.
Kun entisajan ihmiset vaikka raivasivat metsää ja peltoa saadakseen perheelle kodin ja seuraavaksi talveksi ruokaa, ei ollut kyse siitä, mitä he halusivat elämältä. Oli kyse selviämisestä. Oli pakko tehdä, vaikka se ylitti voimat ja urakka tuntui kymmenkertaisesti mahdottomalta.No just näin. rintsikat edustavat aikaansa ja silloista pulaa kaikesta. Halua auttaa toveria mäessä riitti siitä huolimatta kansalla. Miten mahtais käydä tänäpäivänä?
Vai pitäskö ap:n mielestä canceloida rintsikat harhaoppiseina?
Rintsikat ovat vaatekappale eli rintaliivit. Älä halvenna vanhoja hyviä taloja edes suullisesti saati kirjoitettuna.
On niitä ihan kivan mallisiakin !
Minä, noin pääsääntöisesti vanhojen talojen suuri ystävä, inhoan rintsikoita myös! Olen itsekin suuresta, vanhasta maatalosta kotoisin, rakastan erityisesti mansardikattoisia hirsitaloja, mutta rintamamiestalot ahdistavat mua. Rumia, tunkkaisia, halvan oloisia. Usein myös rakennettu ns siitä mitä on käsiin saatu. Ei minun juttuni.
Niissä on yleensä kaupunkien parhaat tontit.
Estetiikka on katsojan silmässä ja monilla niihin liittyy tunnejuttuja, mutta käyttöikänsä päässä ne ovat, sikäli kun ei ole tehty todella kattavia remontteja.
Rakennusteknisesti ovat pääsääntöisesti varsin kelvottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskoja ne on ainakin. Ne on kaikista parhaimpia missä autotalli kaivettu talon alle ja valutetaan vedet sisälle autotallin kautta
Pitäisikö se vesivaraaja ja muut olla kaikki yläkerrassa? Jos kerran alakerta käytössä.
Joillakin tulee se vesi putkia pitki, mutta noissa rintamamiestaloissa se tulee sateella ja keväällä sulamisvesistä.
Itse asun rintamamiestalossa enkä ole muualle haikaillut. Lapsiperheelle tosi hyvä: yläkerrassa kaikille tilavat huoneet, alakerrassa iso keittiö ja yhteistä oleskelutilaa. Kellariin mahtuu paljon erilaisia harrastusvälineitä. Piha on iso ja sijainti hyvä kävelymatkan päässä keskustasta.
Sen tiedostan että sitten kun olen vanha niin ei tämä enää toimi, pitää olla esteettömämpi esim. portaiden suhteen. Mutta sitten tästä saa joku muu lapsiperhe hyvän kodin.
Parempi tämäkin kuin kerros- tai rivitalo. Rempattu on ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskoja ne on ainakin. Ne on kaikista parhaimpia missä autotalli kaivettu talon alle ja valutetaan vedet sisälle autotallin kautta
Pitäisikö se vesivaraaja ja muut olla kaikki yläkerrassa? Jos kerran alakerta käytössä.
Joillakin tulee se vesi putkia pitki, mutta noissa rintamamiestaloissa se tulee sateella ja keväällä sulamisvesistä.
Mitä ihmettä sä oikein selität?
Olen samaa mieltä ap:n kanssa.
Rumiahan ne ovat. En oikein osaa selittää mutta se rumuus tulee siitä kuutiomaisuudesta, seinät ja korkeus sen tekevät.
Jos rintamamies talot olisivat esim hieman pidempiä, ne olisivat hienoja, tai sitten hieman matalampia
Mutta se kantti x kantti-malli...yök.
Ja arvatkaas missä itse asun.
No rintamamiestalossapa hyvinkin, ja pidän taloamme rumana.
Jos olisin rikas, rakennuttaisin sellaisen etelä-pohjalaasen pitkän ja kaksivooninkisen punamullalla maalatun talon tai sitten pitkän ja matalan 1800-luvun tyylisen talon, vaikka sellaisen mitä vanhat pappilat ovat.
Samaa mieltä, myös omaan silmään rintamamiestalot ovat rumia. Juuri sen suoralinjaisuuden takia, kai. Ja myös moderni talomuoti on mielestäni rumaa. Tykkään vanhoista, koristeellisista taloista. Mansardikatto, ruutuikkunat, jne.
Vanhemmilla on myös rintamamiestalon tyyppinen talo, samanlainen laatikko jossa harjakatto, ja mielestäni se on ruma. Rakas paikka toki, mutta vaikka sitä olen koko elämäni katsellut niin ei siltikään ole silmä tottunut.
No just näin. rintsikat edustavat aikaansa ja silloista pulaa kaikesta. Halua auttaa toveria mäessä riitti siitä huolimatta kansalla. Miten mahtais käydä tänäpäivänä?
Vai pitäskö ap:n mielestä canceloida rintsikat harhaoppiseina?