HS: 50-60-vuotiaat ovat niin varakkaita että perinnöt voitaisiin siirtää heidän ohi seuraavalle sukupolvelle
"Suurten ikäluokkien lapset ovat nyt viisi-kuusikymppisiä. Monella asuntolainat on jo maksettu ja varallisuutta on kertynyt. Tarve perintönä saadulle omaisuudelle on suurempi niille ikäluokille, jotka ovat vasta astuneet työelämään ja suunnittelevat perheen perustamista.
Perinnön siirtymisellä suoraan lapsenlapsille ei olisi valtion tulopuolen kannalta merkitystä. Nuoremmille sukupolville merkitys olisi kuitenkin suuri."
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tule saamaan mitään perintöjä. Työllä rahat on ansaittu 14 v lähtien. Eikä niitäkään lasketa eläkekertymään. Mitään perinnöksi annettavaa en omista.
63
Pimeästikö olet duunia tehnyt koko elämäsi, jos palkastasi ei ole eläke kertynyt?
Eläkekertymä alkoi vasta 23 - vuotiaana , silti maksoimme siihen kuuluvan osuuden jo 15 - vuotiaasta lähtien . 8 - vuotta pois eläkekertymästä on kuitenkin mielestäni kohtuutonta .
Olen 55vee, sai perintöä kuusi tonnia. Faijan ominaisuus suli vuosien hoitomaksuihin yksityisessä hoitokodissa. Lähes kuusinumeroinen summa meni sinne.
Lisää ei ole tulossa.
Miksi minun pitäisi siirtää itse hankkimani omaisuus lapsille ja lapsenlapsille? Jokainen hankkikoon oman omaisuutensa ilman lahjoituksia.
Itse tulen käyttämään jokaisen omistamani euron itseni hyväksi, ja jos siitä joskus jotain jäljelle jää, niin se menee valtiolle.
Juuri näin tehtiin siskon kanssa. Kieltäydyttiin perinnöstä, jolloin isän perintö, asunto Helsingissä, meni neljälle lapsenlapselle, noin 400.000 neljään 100.000 euron osaan. Lapset saivat alkupääoman ensimmäisiin asuntoihinsa. Kaikki neljä ostivat oman asunnon.
No, tuohon aikaan, kun suuret ikäluokat on perineet vanhempiensa omaisuutta on suuressa kuvassa katsottu sitä perimis järjestystä. On saattanut tuntua, että laki määrää miten peritään ja sitten vaan "noudatettu" lakia ja ajateltu, että omat lapset sitten aikanaan perii. Ei siinä mitään itsekkyyttä varmaankaan ole ollut. Jotkut on tuolloinkin osanneet hoitaa perintöasia viisaasti, mutta eihän näistä torilla huudella.
Mä en ole varakas. Ainut omaisuuteni on asuntoni, johon tulee putkiremontti. Ei ole vara pienestä eläkkeestä maksaa tuplavastiketta joten yritän myydä pois.
Ap on päästään pipi persu, käsi ojossa ottamassa vanhemmiltaan kaiken, muttei anna vastineeksi mitään.
Jos omat lapseni olisivat tuollaisia ahneita, laiskoja kusipääpersuja, jättäisin loiskersat perinnöttömäksi perintökaaren "loukkaava elämäntapa"-pykälän perusteella.
Eivät saisi edes asuntoani. Muuta ei ole, ei edes arkkurahaa tilillä. Rakkautta riittää, muttei riittäisi ap:lle. Ala-arvoinen ruikuttaja on.
Vierailija kirjoitti:
Taas yritetään huijata ja vetää nenästä X-sukupolvea, kuten aina ihan sieltä 90-luvulta asti kun peruskoulun jälkeen aloiteltiin opiskeluja ja työelämää, eipä saanutkaan työpaikkaa mestarin kättä lujasti puristamalla, ei ollutkaan varmoja työpaikkoja vaan silppua ja epävarmuutta, ym. Olemme pieni ikäluokka ja nähtävästi meidän ääni ei kuulu milloinkaan missään, meidät vaan jyrätään aina suohon.
Ei teitä kukaan jyrää. Vanhempani on X-sukupolvea ja olen nähnyt äidin miehen ja isän kohtelevan häntä huonosti. Isä tappanut jo 2 vaimoa, veli tappanut ainakin 1 vaimon. Oman isäni kakkosvaimo harmaantui kolmekymppisiltään stressistä, useammalla lapsilla stressiperäisiä autoimmuunisairauksia.
Kyllä täällä maassa on järkeviäkin ihmisiä, joilla on silmät päässä ja jotka arvostavat reiluutta, säännöillä pelaamista, eivätkä tapa ja hyväksikäytä naisia oman etunsa tavoittelemiseksi. On myös rauhaa ja suurempia iloja, kun pikkusieluisten pikkupilien omaisuudet.
Keskittykää omiin elämiinne ja antakaa aloituksen kaltaisten hirviöiden tuhota toinen toisensa - älkää antako heille yhtään huomiota.
Ei käy. Sitä voi jäädä viisikymppisenä työttömäksi ja yleistuen tullen samalla tulottomaksi. Silloin on todellista tarvetta perinnölle. Jos tällaista ylihyppäystä yritetään, aina voi vaatia lakiosan.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat saaneet jo lahjoina ja vähän perintönäkin sen verran että 18-vuotiaana on 50 tuhannen euron osake-/rahastosalkku. Sillä pitäis toistaiseksi pärjätä.
Verottoman perinnön yläraja on 19999e. Eli sen verran kannattaa pistää lapsenlapsille jos on tuohta.
Nousee kyllä kiitos Orpon hallitukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tule saamaan mitään perintöjä. Työllä rahat on ansaittu 14 v lähtien. Eikä niitäkään lasketa eläkekertymään. Mitään perinnöksi annettavaa en omista.
63
Pimeästikö olet duunia tehnyt koko elämäsi, jos palkastasi ei ole eläke kertynyt?
Eläkekertymä alkoi vasta 23 - vuotiaana , silti maksoimme siihen kuuluvan osuuden jo 15 - vuotiaasta lähtien . 8 - vuotta pois eläkekertymästä on kuitenkin mielestäni kohtuutonta .
Näin kävi kaikille ysärin lamassa. Märkäkorva-ap ei tiedäkään.
Eikä se tajua, että me maksettiin ja maksetaan vanhempiemme, suurten ikäluokkien eläkkeet.
MENE AP TÖIHIN, KELAELÄTTIPERSU!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani on yhä hengissä ja he elävät perinnöllä minkä ovat saaneet omilta vanhemmiltaan. Kumpikaan ei ole elämänsä aikana tehnyt mitään perittävää, päinvastoin. Se mitä minulle jää perinnöksi on omaisuutta, jonka on tehneet isoisovanhempani 1800 luvulla. Minä olen pa.
Niin? Mene töihin.
Petterin vuoksi ei ole töitä, työpaikka on. Olen myös eläkkeellä, että mene itse töihin äläkä roiku netissä.
Myös se hoitovelvoite voisi tällöin hypätä kokonaan yhden sukupolven yli.
Vierailija kirjoitti:
Olen viisikymppinen ja luovuin perinnöstä, se meni parikymppiselle lapselleni. Suosittelen samaa kaikille. Helppo tapa tukea lapsia, kun ei ns menetä siinä mitään, se raha ei ole koskaan edes ollut omalla tilillä, eikä tee sinne mitään lovea, siitä luopumista ei edes huomaa, mutta köyhälle opiskelevalle lapselle se on iso juttu.
Hohhoijaa, en kyllä ikinä toimisi noin, kun itse olen köyhä, jossain vaiheessa on iso perinto väh. 0,5 milj. odotettavissa.
Persu - käsi toisten taskussa.
Mene ap töihin, ripulipaska.
Vierailija kirjoitti:
Myös se hoitovelvoite voisi tällöin hypätä kokonaan yhden sukupolven yli.
Tietenkin. Eetut ja Emmat vaihtamaan isovanhempien vaipat ja syöttämään, kun eihän heille omia lapsiakaan synny.
Vierailija kirjoitti:
Olen viiskymppinen ja sain perintöni jo 10 vuotta sitten. Juuri 18 täyttänyt lapseni on hyötynyt siitä ihan riittämiin ja opiskelunsa on turvattu.
Me 70-luvulla syntyneet taidetaan olla koko maan päähänpotkituin ikäryhmä. Ensin piti olla nöyränä vanhemmille ja nyt lapset kävelee yli.
Äläs nyt viitsi. Sentään pääset eläkkeelle. Me 80 luvulla syntyneet ollaan imetty maksimit sitä itseään: 90 laman koulutus leikkaukset, 2008 laman työpaikkavaje joka johti korkeakoulutettujen laajaan työttömyyteen juuri valmistumisen jälkeen.
Päästään myös maksamaan maksimit tähän eläkepyramidiin mistä ei saada mitään takaisin.
Maksetaan ennätys korkeita veroja eikä hyödytä niistä verrattain ollenkaan.
Ja Eläkeläiset vieläkin ryöstää meidän lapset köyhäksi jatkuvalla mankumisellaan ja äänestämiskäyttäytymisellään, joka nostaa valtion velkaantumista.
Mutta joo. Kai sitä turha kilpailla on keneltä eniten viety kun voittaja on tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei käy. Sitä voi jäädä viisikymppisenä työttömäksi ja yleistuen tullen samalla tulottomaksi. Silloin on todellista tarvetta perinnölle. Jos tällaista ylihyppäystä yritetään, aina voi vaatia lakiosan.
Ihan turha vaatia, kun se perintö on asunto, jossa leski asuu.
Mun äitini kuoli 11 vuotta sitten. Perintövero lankesi maksuun heti, senttiäkään en ole saanut. Enkä vaatinut, koska tyhjästä on paha nyhjästä. Olisin vain joutunut maksamaan tonbeja lisää käräjäkuluja ja pahoittanut isäni mielen.
Yritän järkkäillä, että lapseni saisivat joskus jotain. Näyttää epävarmalta, Orpon hallitus yrittää viedä keskiluokankin asunnot.
N 60
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi siirtää itse hankkimani omaisuus lapsille ja lapsenlapsille? Jokainen hankkikoon oman omaisuutensa ilman lahjoituksia.
Itse tulen käyttämään jokaisen omistamani euron itseni hyväksi, ja jos siitä joskus jotain jäljelle jää, niin se menee valtiolle.
Et ole lakiosasta kuullut?
Olen 60v. Ei ole merkittävää työuraa, koska ensin olin omaishoitaja, ja sitten jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Työeläkettä saan 100 eur kuussa, kokonaiseläke jää alle 1000 eur. Elämä on sinnittelyä päivästä päivään.
Niin? Mene töihin.