Olen koulunkäynnin ohjaaja ja hämmästynyt siitä miten moni opettaja
Vain luovuttaa ja antaa periksi. Tiedän useita opettajia jotka oikeastaan inhoavat omaa työtään ja lapsia, ja ovat täysin luovuttaneet kaikessa.
Opettaja ei anna esim jälki-istuntoa, koska ei itse halua jäädä koulupäivän jälkeen valvomaan jälki-istuntoa. Opettaja antaa kovapäisille oppilaille periksi.
Tämä asia harmittaa ja hämmästyttää minua. En tietenkään ohjaajana voi ns kävellä opettajan yli, vaan minun tehtäväni on auttaa ja tukea opettajaa hänen tehtävässään ja huolehtia että opettajan ohjausta noudatetaan ja että autan oppimisrauhan saavuttamisesta, puutun huonoon käytökseen ja tuen oppilaita oppimisessa ja tehtävissä, kannustan ja motivoin.
Olen sanonut omalle opettajalleni että koen että pitäisi olla tarkempi puhelimien ottamisen kanssa, ja itse käräytän heti oppilaan joka on luvatta puhelimella tai vessassa ym jos sen huomaan. Opettaja vain kohauttaa hartioita ja sanoo, ettei jaksa tapella kokoajan säännöistä.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Kouluissahan ei juurikaan, ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla, ole ohjaajia kuin erityisluokissa, joten ilmeisesti työskentelet sellaisessa. Tulkitsen myös sen siitä, että tiedät noin tarkkaan opettajan hommista, sillä jos olisit vain jonkun yhden tunnin viikossa luokassa, niin ei noin tarkkaan ehtisi kaikkea tutkailla. Ei käy kateeksi sitä erityisluokan opettajaa, ymmärrän, että joka säännöstä ei joka ikinen kerta jaksa nostaa meteliä, on varmaan isompiakin haasteita ratkottavana.
Osalla paikkakunnista aivan jokaisessa luokassa on koulunkäynninohjaaja.
No, meidän koulussa ei anneta jälkkää enää. Sitä ei ole.
Puhelimet. Ikuinen riesa.
Kai sinä autat sitä opettajaa?
Palkkataso on sama kuin 27 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa hienoa, että sinä pelastat koko opetusalan!
Miksi olet vain koulunkäynninohjaaja, etkö voisi opiskella opettajaksi? Pistät sitten kerralla kuntoon kaikki alan epäkohdat.
Helppoahan se on ohjaajan roolissa päteä, kun ei ole lopulta paljoakaan vastuuta. Kuvaamasi opettajan toiminta ei ole ok. Ei ole ok sekään, että ohjaaja rollaa ja valittaa opettajasta. Jos olet oikea ammattilainen, niin pystyt suoraan ammatilliseen keskusteluun asianomaisen kanssa.
No minähän juuri kerroin että olin itse asianomaiselle opettajalle sanonut suoraan, että pitäisi olla tarkempi puhelin asiassa ym. En ole puhunut asiasta koulussa kenelekään muulle asiasta, en puhu asioista ikinä seläntakana.
Olen ohjaaja, koska haluan juurikin olla ohjaaja ja pidän työstäni vaikka se onkin raskasta. Opettaja määrää ja päättää asioista, ja minä
Olet valehteleva tysimys, joka haluaa päsmäröidä.
Et puhu asioista selän takana? Mutta palstalle kirjoitat hyvinkin pahantahtoista tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurinpidon pitäisi olla opettajan virkavelvollisuus. Tai vaihtoehtoisesti kurinpito-oikeudet tulisi voida antaa myös ohjaajille.
No niinpä. Lumihiutale Sirkka-Pellervo ei pidä siitä, että häntä käsketään. Se on tässä se ongelma.
Ongelma on enemmänkin se, että opettajat eivät halua käskeä eivätkä varsinkaan rangaista tai pakottaa jos käskeminen ei toimi. Uskotaan sensitiiviseen tunnekasvatukseen, positiiviseen pedagogiikkaan ja ties mihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan onkin mahtava keksintö. Poliisitkin voisivat luopua sakkojen antamisesta ihmisille, niin kyllä lainkuuliaisuus paranisi kohisten. Eiku.
Opettaja täällä.
Samaa olen itsekin ihmetellyt, kun esimerkiksi trendikästä yhteisopettajuutta olen joutunut työni puolesta toteuttamaan. Se on suoraan sanottuna ihan mahdoton yhtälö, jos toisella opettajalla ei ole minkäänlaista käsitystä ryhmän hallinnasta. Ja näitä opettajia on paljon erityisesti siis aineenopettajia, mutta myös ihan päteviä luokanopettajia joilla ei perus kurinpitotaitoja löydy.
Yritä siinä sitten luoda turvallista ja johdonmukaista oppimisympäristöä, kun toinen opettaja vesittää kaiken sen vähäisenkin järjestyksen, mitä olet saanut luokassa aikaan. Esimerkiksi istumajärjestystä neuvotellaan uusiksi oppilaiden mankumisen takia joka oppitunti ja perus vuorovaikutustaitoja ei edellytetä (kuten viittaamalla puheenvuoron pyytäminen). Sitten raivotaan oppilaille, että miksi eivät osaa käyttäytyä.
Ja sitten toisaalta, erilaisia koulunkäynninohjaajia nähneenä harvasta on valitettavasti ollut hyötyä luokassa. Päin vastoin saattavat häiritä opetusta lisää pitämällä mekkalaa, kun oikovat oppilaiden käytöstä. Se on suorastaan raivostuttavaa. Ja sit näitä on yllättävän paljon, jotka ovat naama kiinni puhelimen ruudussa oppitunnit läpeensä. Olen hiljaa mielessäni ihmetellyt, mitä he puhelimella työaikana tekevät, kun heillä ei ole edes Wilmaan pääsyä. Ehkä joku voisi tätä minulle selventää?
Opettajien väsymystä viedä kurinpitotoimenpiteitä täytäntöön ymmärrän kyllä varsin hyvin. Jokainen Wilma-merkintä ja viesti vanhemmalle on poissa omasta vapaa-ajasta (esim. lounastauko) tai vaikkapa opetuksen suunnitteluun käytettävästä ajasta.
Ja sitten, kun olet perjantaina rankan työpäivän jälkeen käyttänyt omaa aikaasi tunnin tai kaksi jonkun oppilasta koskevan kurinpidollisen asian viestitsemiseen, niin saat 98% todennäköisyydellä kuulla olevasi hullu ja väärässä, koska lapsen kertoman mukaan x asiaa tapahtunut.
Tämä koskee erityisesti kiusaamistapauksia, koska harva vanhempi suostuu edes harkitsemaan, että oma lapsi kiusaisi muita. Jokaisen vanhemman olisikin syytä miettiä kaksi kertaa ennen kuin lähtee vastarintaan.
Me opettajat ihan oikeasti ei hyödytä MITENKÄÄN niiden Wilma-viestien kirjoittelusta. Ainoa syy, miksi itse niitä jaksan vääntää kaikesta mollaamisesta ja mitätöinninistä huolimatta, on se, että moraalintajuni ja omatuntoni ei kestä, jos en puuttuisi näihin epäkohtiin.
Edellinen ope täällä vielä. Pahoittelut vielä kirjoitusvirheistä. Kirjoitan puhelimella, joten tuli nyt vaan puhdasta tajunnanvirtaa ilman oikolukua.
Ja vielä edellinen opettaja lisää:
Olen myös tottakai työssäni nähnyt hyviä tai suorastaan loistavia koulunkäynnin ohjaajia ja kouluavustajia. Pari ammattitaitoista henkilöä tulee erityisesti mieleen, joiden läsnäolo oppitunneilla on ollut ratkaisevaa tiettyjen oppilaiden opiskelun sujumisen kannalta. Näillä ohjaajilla on ollut lämmin ja luottamuksellinen suhde avustettaviin oppilaisiin. Arvostan siis suuresti tätä ammattiryhmää, mutta kaipa tällainen loistokas suoriutuminen työstä on harvinaisempaa, oli kyseessä mikä ammattiryhmä tahansa.
Kurinpitoa ei opeteta henkilökunnalle missään ja koko homma on tavallaan tabu. Sitä ei saisi olla olemassa koska yleisen käsityksen mukaan kurinpito on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Onpa hienoa, että sinä pelastat koko opetusalan!
Miksi olet vain koulunkäynninohjaaja, etkö voisi opiskella opettajaksi? Pistät sitten kerralla kuntoon kaikki alan epäkohdat.
Helppoahan se on ohjaajan roolissa päteä, kun ei ole lopulta paljoakaan vastuuta. Kuvaamasi opettajan toiminta ei ole ok. Ei ole ok sekään, että ohjaaja rollaa ja valittaa opettajasta. Jos olet oikea ammattilainen, niin pystyt suoraan ammatilliseen keskusteluun asianomaisen kanssa.
Joo, sun ei tarvitse uskoa ap:tä. Mutta älä lyttääkään häntä. Nämä ovat niitä asioita missä juurikin pitäisi olla läpinäkyvyyttä. eikä sisäpiirin keskusteluja, koska koskee kaikkia meidän lapsia. Todennäköisesti ap:n koulussa opettajat viittaavat kintaalla avustajien huoliin, kuten esimerkissä kuulimme.
Opetusala on tosi raskasta eikä opettajilla ole enää auktoriteettia kun ei saa rangaista. Minä ymmärrän ettei moni enää jaksa. Kyllä se sen tietää ilman sinun sanomisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja joka vihaa työtään tulisi hakeutua muualle töihin
Opettajilla on yhä ne " kolme pointtia" ammatinvalintaan :kesä, heinä ja elokuu. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan onkin mahtava keksintö. Poliisitkin voisivat luopua sakkojen antamisesta ihmisille, niin kyllä lainkuuliaisuus paranisi kohisten. Eiku.
Meidän koulussa ei anneta jälkkää. Koeta nyt vaan uskoa. Ei ole useampaan vuoteen ollut enää sitä käytäntöä.
Kasvatuskeskusteluja ja kiva-koulu.
Ei ole jälkkää. Mitä ihmettä sä poliisia tähän tyrkytät?
Vierailija kirjoitti:
Kännyköitä on vaikea valvoa ja monet opettajat ovat luovuttaneet. Kännykät pitäisi kerätä kaappiin päivän ajaksi kokonaan, ei kukaan halua juosta niiden perässä ja koko tuntia nalkuttaa, kun opettajakin pitäis. Kun yhdeltä kiellät, pari muuta jo vetänyt kännykän esiin. Opettajilta viety rankaisukeinotkin. Pitäisi palkata joka luokkaan erillinen kännykkäpoliisi sitten, jolla oikeus käsistä takavarikoida kännyt, jos kännykät kerran ovat sallittuja. Kasarilla ei tullut kuuloonkaan elektroniikkapelit tunnilla yms.
Meidän lasten koulussa kännykät on aina kerätty pois, niin ala- kuin yläkoulussa. Ihmeellinen juttu, että sama käytäntö ei ole ollut kaikkialla aina! Kai se on täällä maalla sitten se kuuluisa maalaisjärki.
Saisikin vain opettaa. Tehdä sitä, mihin on koulutus. Näin olen kuullut monen open sanovan. Mutta nykyään aika menee ihan muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännyköitä on vaikea valvoa ja monet opettajat ovat luovuttaneet. Kännykät pitäisi kerätä kaappiin päivän ajaksi kokonaan, ei kukaan halua juosta niiden perässä ja koko tuntia nalkuttaa, kun opettajakin pitäis. Kun yhdeltä kiellät, pari muuta jo vetänyt kännykän esiin. Opettajilta viety rankaisukeinotkin. Pitäisi palkata joka luokkaan erillinen kännykkäpoliisi sitten, jolla oikeus käsistä takavarikoida kännyt, jos kännykät kerran ovat sallittuja. Kasarilla ei tullut kuuloonkaan elektroniikkapelit tunnilla yms.
Meidän lasten koulussa kännykät on aina kerätty pois, niin ala- kuin yläkoulussa. Ihmeellinen juttu, että sama käytäntö ei ole ollut kaikkialla aina! Kai se on täällä maalla sitten se kuuluisa maalaisjärki.
Mitä tapahtuu jos joku oppilas ei luovuta kännykkää? Tutkiiko opettaja oppilaan vaatteet ja tavarat siltä varalta, että siellä on kännykkä piilossa?
Joo, sun ei tarvitse uskoa ap:tä. Mutta älä lyttääkään häntä. Nämä ovat niitä asioita missä juurikin pitäisi olla läpinäkyvyyttä. eikä sisäpiirin keskusteluja, koska koskee kaikkia meidän lapsia. Todennäköisesti ap:n koulussa opettajat viittaavat kintaalla avustajien huoliin, kuten esimerkissä kuulimme.
Avustajan huoli tässä oli puuttua opettajan tekemään työhön hyvin ikävällä ja lyttäävällä tavalla. Se on hienoa puskista huudella ilman mitään vastuuta mistään.
Helpoimmalla pääset kun sinäkin vain nostat palkkasi ja odotat lomia, niin kuin useimmat tuntemani opettajat työssään tekevät. He todellakin osaavat sulkea silmänsä ja korvansa halutessaan. Ala ei ole enää arvostettu, opettajat eivät saa oppilailta kunnioitusta, lähinnä laskeva työmoraali menneinä ja nykyaikana on siihen syy, opettajilta peräänkuulutan motivoivampaa käytöstä, lapset ja nuoret tunnistavat nuo opettajien puutteet ja laiskuus tarttuu.
No niinpä. Lumihiutale Sirkka-Pellervo ei pidä siitä, että häntä käsketään. Se on tässä se ongelma.