Nyt ekaa kertaa tilanne että rahaa hävinnyt lompakossa ja kumpikin lapsi kiistää olevansa syyllinen
Kommentit (61)
No tiedät nyt ainakin ettei lasten ulottuvilla voi pitää rahaa. Ajattele jos olis viety 100e eikä 10e..
Järkeä niiden päähän tulee ajan kanssa
Jos olet 100% varma, että raha todella oli lompakossasi ja kukaan muu ei ole sitä voinut viedä (esim. työpaikalla) niin sitten rangaistus molemmille lapsille.
Jospa syyllinen onkin miehesi,lastesi isä?
Vierailija kirjoitti:
ehkä muistat väärin kympin sinne toinen tänne.
Ehkä ois hyvä oikeasti selvittää. Mahdollista varastamista ei sovi sivuuttaa. Voit miettiä, mitä tämä lapselle opettaa, jos sinun mielipiteellä olisi virkaa.
Muistelepas itse mihin raha on mennyt.
Itsellä ei ole noin 10 vuoteen ollut käteistä lompakossa, tai edes lompakkoa, kortit on puhelinkuoren taskussa.
Ja jos käteistä ois, lapset sais ottaa jos tarvivat.
Niinkuin ruokaakin saa oma perhe ottaa kaapista.
Maalaiset on outoja.
Rankaiset kumpiakin jos ei toinen tunnusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ehkä muistat väärin kympin sinne toinen tänne.
Ehkä ois hyvä oikeasti selvittää. Mahdollista varastamista ei sovi sivuuttaa. Voit miettiä, mitä tämä lapselle opettaa, jos sinun mielipiteellä olisi virkaa.
Ja jos lapsi ei ole vienyt sitä kymppiä niin mitä se opettaa lapselle, että edes oma vanhempi ei usko kun puhuu totta?
Muistan lapsuudestani (olin noin 9v) kun olin käynyt kioskilla ostamassa karkkia ja äitini syytti minun varastaneen häneltä rahat kun ihmetteli että millä rahalla ne ostin.
Selitin että rahat antoi mies joka maksoi siitä että tulisin hänen kanssaan viereiseen metsikköön.
Tämän jälkeen olin äitini mielestä sekä varas, että valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
Rankaiset kumpiakin jos ei toinen tunnusta.
Ei näin.
Tai sitten se on tippunut sieltä? Minulla huomaamatta tippui kerran 20e:n seteli lompakosta kun maksoin käteisellä ja otin toisen setelin lompakosta. Onneksi ystävällinen kanssa-asioija huomasi tämän
Meillä vastaavassa tilanteessa syylliseksi paljastui lapsen kaveri.
Youtubessa tuli vastaan hyvä vinkki näihin tilanteisiin: Kysy kummaltakin lapselta erikseen, mikä olisi sopiva rangaistus tässä tilanteessa. Vastauksista voi luultavasti päätellä syyllisen.
No ei voi rangaista kumpaakin, jos ei ole edes varmaa että raha on varastettu. Minä laittaisin ansan, kamera kuvaamaan lompakkoa, ja sieltä syyllinen sitten selviäisi, jos käytös jatkuu. Jos ei jatku, niin omatunto taisi hoitaa asian jo.
Entä jos joku muu on sen pöllinyt? Onko mahdollista? Kun esikoiseni oli 1-2-luokalla, hänellä oli sellainen kaveri joka varasti rahaa vanhemmiltaan ja kavereiltaan. Ensin en ollut uskoa todeksi, mutta kun joka vierailukerran jälkeen alkoi hävitä tytöltä kolikoita ja seteleitä, niin pakkohan se oli uskoa. Sai onneksi osan rahoista takaisin, mutta kyllä tuntui ikävältä. Muuten mukava tyttö ja leikit osui niin hyvin yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Muistelepas itse mihin raha on mennyt.
Itsellä ei ole noin 10 vuoteen ollut käteistä lompakossa, tai edes lompakkoa, kortit on puhelinkuoren taskussa.
Ja jos käteistä ois, lapset sais ottaa jos tarvivat.
Niinkuin ruokaakin saa oma perhe ottaa kaapista.
Maalaiset on outoja.
Jos sulla ei ole käteistä niin monella muulla on. Missä luki että ap on maalainen tai ettei ruokaa saa ottaa kaapista, olet tollo.
Vierailija kirjoitti:
No ei voi rangaista kumpaakin, jos ei ole edes varmaa että raha on varastettu. Minä laittaisin ansan, kamera kuvaamaan lompakkoa, ja sieltä syyllinen sitten selviäisi, jos käytös jatkuu. Jos ei jatku, niin omatunto taisi hoitaa asian jo.
Joskus elämä on epäreilua ja näin lapset oppivat seuraamaan toistensa tekemisiä
Meillä oli perheessä toi sama tilanne ja mua ja siskoo syytettiin ja meille huudettiin ja isäpuoli raivosi. Noh jäi kiinni että oli itse ottanut sen , halusi taas kerran aiheuttaa riitaa , vihasi meitä lapsia ja ei antanut aikaa äitin kanssa aikaa kaksin kesken koskaan ja keksi kaikesta eri rangaistuksia meille ja yritti saada riitaa äidin ja meidän välille.
Muista pitää pankkikortti/luottokortti koko ajan kassakaapissa. Oot kusessa, jos ne oppii sitä käyttämään väärin omiin tarkoituksiinsa.
Puhelimet, karkit, huvipuistoreissut jne pois, rupeaa syyllinen selviämään