Tyttäreni kerrostalonaapuri valittaa että siirrettävä ilmastointilaite pitää liian kovaa ääntä ja
isännöitsijä on samaa mieltä, kuuluu muihin asuntoihin. Voivatko he vaatia luopumaan siitä?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se rikki? Vai miten se pitää liian kovaa meteliä? Ne uudet on sellaisia, että samassa huoneessa pystyy nukkumaan. Jotain pahasti hajalla, jos naapuriin asti kuuluu niin kovaa, ettei hiljaisuuden aikana voi pitää. Ei kai tyttäresi itsekään voi siinä metelissä nukkua?
Minulla on uusi laite ja jos on täysillä niin lähteen melkein 100db ääni
Höpöhöpö. Vaikka elektroluxin laiten, niin täysillä ollessa 64 db. Yömoodissa/silent moodissa laitteiden ääni on alle 50 db
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rikki ja jotkin laakerit huuda kuin sumutorvi, niin ei pidä liian kovaa ääntä. Isännöitsijä ei ole tehtäviensä tasalla. Varmaan jonkun osakkaan perseennussija.
Desibeliluvut mitattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se rikki? Vai miten se pitää liian kovaa meteliä? Ne uudet on sellaisia, että samassa huoneessa pystyy nukkumaan. Jotain pahasti hajalla, jos naapuriin asti kuuluu niin kovaa, ettei hiljaisuuden aikana voi pitää. Ei kai tyttäresi itsekään voi siinä metelissä nukkua?
Mitä helvettiä? Liioitteletko vai onko laite paskana?
Vierailija kirjoitti:
Missä on määrätty, että kerrostalossa ei saa kuulua mitään naapuriasuntoon yöaikaan? Ei sellaista määräystä ole.
Järjestyssäännöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki siirrettävät ole ihan hirveitä mölytoosia.
Ei.
https://www.power.fi/koti-ja-piha/kodin-sisailma/viilennys/ilmastointil…
Toki itselläni on pari vuotta vanha ilmalämpöpumppu, niin tuo on huomattavan hiljainen ja tehokas.
Vierailija kirjoitti:
No, päiväsaikaan voi ainakin käyttää. Jos hiljaisuus tulee klo 23 tms. niin sammuttaa silloin. Ja käynnistää taas klo 7.
Ei asia ihan noinkaan mene. Päiväsaikaankaan ei saa aiheuttaa turhaa melua.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rikki ja jotkin laakerit huuda kuin sumutorvi, niin ei pidä liian kovaa ääntä. Isännöitsijä ei ole tehtäviensä tasalla. Varmaan jonkun osakkaan perseennussija.
Mistä arvasit?
- Erkki, osakas
Ymmärtäisin jos sillä on joku ilmalämpöpumppu, jonka ulkoyksikön moottorin laakeri mennyt. Sellainen voi ääntä pitää ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Vaikka elektroluxin laiten, niin täysillä ollessa 64 db. Yömoodissa/silent moodissa laitteiden ääni on alle 50 db
Onen ihan itse mitannut, täysillä näyttää yli 80db
Laitteille on melu määritykset kerrostaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100db, oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, päiväsaikaan voi ainakin käyttää. Jos hiljaisuus tulee klo 23 tms. niin sammuttaa silloin. Ja käynnistää taas klo 7.
Ei asia ihan noinkaan mene. Päiväsaikaankaan ei saa aiheuttaa turhaa melua.
Ei siirrettävällå ilmastointilaitteella melua saa aikaiseksi. Ääni peittyy tv:n tai radion ääneen siinä samassa huoneessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100db, oikeasti?
Kuulohan tuossa jo vaurioituu, nukkuuko asukas kuulosuojaimet korvilla ?
Minullakin on siirrettävä ilmastointilaite, ja se pitää kamalaa melua. Joutuu korottamaan ääntä, jos haluaa keskustella jonkun kanssa. Uusi ja ehjä Nediksen laite. Eikä edes viilennä juurikaan, prkl...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vahingollinen kuulolle. Voitko sanoa merkin ja mallin, josta lähtee noin paljon melua?
Aika hauskaa... Luulin tt-tuella ollessani, että kun olen töissä, niin voin asennuttaa ilmalämpöpumpun :D
Näillä palkoilla ei tosiaan asenneta....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa. Sun laite huutaa yhtä paljon kuin joku paloauton sireeni?
Kerrostaloissa ilmastointilaitteiden aiheuttamaa melua säädellään Valviran Asumisterveysasetuksella. Asetuksen mukaan teknisten laitteiden yöaikainen (kello 22 - 07) melutaso ei saa ylittää 33 dB oleskelutiloissa, satunnaisesti melu voi olla korkeampi, mutta ei saa ylittää 45 dB rajaa.
Hevon paskat. Jos talossa kuluu mikään normaali ilmastointilaite häiritsevästi toisiin asuntoihin, niin taloyhtiö voi päättää tehdä äänenerisrysremontin, mutta helteiden aikana ilmastointikojeen käyttö on normaalia asumisen ääntä niin kuin kusella käyntiki on (senkin jotkut luulevat voivansa kieltää).