Oppilaalle ei saa sanoa mitään. Sijaisen moka? Mielipiteesi?
Oppilas istui luokan takaosassa ja häiriköi jatkuvasti. Sijainen siirsi oppilaan etummaiseen riviin istumaan. Siinä oppilas kuitenkin kääntyi ja alkoi huudella takapenkille samalle kaverille, jonka kanssa oli häiriköinyt. Silloin sijainen sanoi, että oletko rakastunut kun pitää vielä kääntyä ja huudella sinne takapenkille. Oppilas otti nokkiinsa ja loukkaantui kovasti.
Sijainen pyysi anteeksi, että ei ollut tarkoitus loukata, että oli vähän niin kuin huumoria. No voihan sen ymmärtää, että ei ollutkaan huumoria 11-12 vuotiaalle.
Sijaisilla ei mitään keinoja pitää tuntemattomia oppilaita järjestyksessä ja sijaisten ilmestyessä aina kokeillaan rajoja ja häiriköt näyttävät nahkansa.
Mielipiteesi tästä? Kiitos!
Kommentit (40)
Vierailija:
eikä asiaan puuttumista. Tuollaisella alta lipan tyylillä nolattiin sekä hälisijä, että mahdollisesti hänen tunteidensa kohde.Minusta se oli heikon ihmisen julmuutta, mutta varmaan tehokasta sinänsä.
Rakkauden tunteidensa vuoksi ei kenenkään pitäisi joutua naurunalaiseksi, eikä sellainen ole ikinä vitsi.
että sain aika kädettömän vaikutelman tästä ketjun aloittajasta. Jos ap on kyseinen sijainen niin aika munattomalta aikuiselta hän suoraan sanottuna tuntuu. Minun kouluaikoinani (eikä niistä niin kauan ole) ei yksikään oppilas kehdannut louskuttaa suutaan opettajalle eikä opettaja myöskään pyydellyt kovia sanojaan anteeksi. Antaa niiden vanhempien mussuttaa, jos todella on jotain mussuttamista. Minä ainakin vanhempana hyväksyn sen että opettajalla on lapseni käyttäytymisestä oma sanansa sanottava ja mitä siitä hermostumaan. Saa lastani muutkin komentaa kuin minä.
t.7
Se ei mielestäni enää sopinut nykyaikaan. Sama opettaja koskettelee kaikkia oppilaita ja olen oppinut, että oppilaisiin ei saa koskea, joten sekin tuntuu sopimattomalta tämän päivän kouluun. Aina saa pelätä, että joku huutaa jotakin typeriä pedofiilijuttuja.
Ei varmaan ole normaalia koko ajan ajatella, että joka asiassa olis homojutut pelissä. Voi kuitenkin olla, että jos poika tiesi mikä on homo niin hän yhdisti asian sellaiseen ja niin pitkälle ei tuo sijainen kyllä ollut ajatellut.
kuinka tosi villi poika joutui rehevän luokanopettajamme syliin istumaan. Kaikkia nauratti rangaistus, poikaakin lopulta ja homma tepsi.
Mietin vain, minkälaisen rangaistuksen ope olisi nykyään saanut...
tottakai oppilasta saa puhutella? Pakkohan opettajan on voida keskustella oppilaiden kanssa.
Jos lauseen sisältö on, että oppilaalle ei saa sanoa mitään (tyhmää), niin olen siitäkin samaa mieltä, ei saa.
Mikähän sana ap:n mielessä noihin sulkeisiin kuuluu, mitä oppilaille ei saa sanoa?
meno muuttunut ihan viimeisen kymmenenkin vuoden aikana ja lapset ovat todella julkeitakin opettajia kohtaan. Se ei ole opettajan " munattomuutta" vaan jotain aivan muuta, lasten rajattomuutta.
Eli oppilaan loukkaantumista ei tarvitse pelätä.
Sijainen ei mogannut.
Joku toinenkin sanoi, että ihan saman mitä tekee tai sanoo, niin aina opettajien jutun voidaan kääntää miksi vain, jos tilanne on otollinen asioiden vääristämiselle ja vääntelylle.
Opettajan aina oltava kamalan varuilla mitä sanoo, jotta voidaan tulkita vain yhdellä tavalla ja sekin opettajan tarkoittamalla tavalla eikä siinä ope saa itse koskaa fibata. Mahdotonta. Joskus tulee jokaiselta sammakko suusta varsinkin jos ympärillä on stressiä ja levotonta. Tai jos olet vain jonkun sijainen...
Jos ei tollaset räkänokat osaa sen verran käytöstapoja (ilmeisesti niitä ei ole sille kotona opetettu) että osaisivat olla hiljaa, niin ihan oikein että niitä välillä vähän ojennetaan. Ehkä menisi edes sillä tavoin joku viesti perille...
Vierailija:
meno muuttunut ihan viimeisen kymmenenkin vuoden aikana ja lapset ovat todella julkeitakin opettajia kohtaan. Se ei ole opettajan " munattomuutta" vaan jotain aivan muuta, lasten rajattomuutta.
Että ei se meininkin ole siitä mihinkään muuttunut. Valitettavasti.
luulisi olevan paremmat, onneksi opetushallitus on huomannut tämän ja on suunnannut varjoa opettajien vuorovaikutuskoulutukseen.
Opettaja menetteli virheellisesti ja ainoa hyvä asia oli, että hän kykeni sen jälkeenpäin ymmärtämään ja pyysi käytöstään anteeksi.
Jos mun kakara riekkuu tunnilla ja häiritsee opetusta niin sille saa sanoa kyllä pahasti ja laittaa vaikka pihalle luokasta. Miten tollaset pumpuliperseet pärjää edes tosielämässä jos ei jotain puolihuolimattomia heittoja kestä.
Todellakin toivon, että mun lasteni opettaja ei olisi niin hukassa oleva nynny, että ei löydä aamuisin selkärankaansa kun töihin lähtee.
niin järjestäisin hänelle sanktion yhdenvertaisuuslain perusteella.
Näin voisivat toimia tämän lapsen vanhemmatkin.
Vierailija:
niin järjestäisin hänelle sanktion yhdenvertaisuuslain perusteella.Näin voisivat toimia tämän lapsen vanhemmatkin.
seksuaalisuuden, sukupuolisuuden, ihonvärin, kulttuurin tai kielen osalta
jos vanhemmat haluais tehdä jutun, niin ope sais ainakin varotuksen, koska yhdenvertaisuuslaki on sen verran kova
eikä asiaan puuttumista. Tuollaisella alta lipan tyylillä nolattiin sekä hälisijä, että mahdollisesti hänen tunteidensa kohde.
Minusta se oli heikon ihmisen julmuutta, mutta varmaan tehokasta sinänsä.
Rakkauden tunteidensa vuoksi ei kenenkään pitäisi joutua naurunalaiseksi, eikä sellainen ole ikinä vitsi.