Isovanhemmat haluavat päättää vauvan hoidosta, miten rajata kauniisti? Hyvä tahto, mutta liikaa neuvoja. Miten sanon sen?
Kommentit (100)
Minullakin oli esikoisen vauva-aikana hetki, jolloin välit äitini kanssa olivat hyvin kireät. Yritin saada imetystä käyntiin (vauva söi hieman huonosti, on yhä teininä melkoinen rimpula). Äitini neuvoi ja neuvoi, että neljän tunnin imetysväleillä kannattaa mennä. Toi jopa kopioita jostain 60-luvun vauvakirjasta, jossa näin sanottiin. Lakkasin hetkiseksi vastaamasta puheluihinsa.
Mutta oli äidillä hyviäkin ideoita, sai jopa vauvan imuotetta autettua paremmaksi. Ja isovanhemmat ovat myös auliisti hoitaneet lapsiamme, mistä on ollut iso apu. Tämä on tällaista tasapainoilua, kun sekä vanhemmuus että isovanhemmuus on uusi rooli osapuolille.
Nyt on todettu että vauvojen sukelluttaminen ei olekaan kivaa. Kauan sitä tehtiin kun oli niin muotia käydä vauvauinnissa. Nykyään ei vauvalle saa antaa vettä lainkaan, edes hellepäivinä, eikä mehua. Aikuiset, kun janottaa, niin juokaa pelkkää maitoa. Lapsi pidetään vaipoissa vielä 2 vuotiaana, miten mahtaa muotoutua lonkat? Kävelkääpä kusivaippa housuissa itse. Vaunut vuorataan räteillä, ettei vaan aurinko tai raikas ilma tai näköalat vauvaa saavuta.
Mummo joka ei enää anna neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hyvä tahto tuossa muka on??? Missä?
Jep. Kyseessä on häiriintynyt käsitys siitä, että vauva on ainakin osittain heidän, tai puhdas alistamispyrkimys. Rakkaudella, tietysti. Heidän mielestään.
Vauva on kuitenkin teidän. Te olette vauvan vanhemmat ja teidän vanhemmat eivät päätä yhtään mistään vauvaan liittyvästä. Näillä isovanhemmilla on todennäköisesti ongelmaa myös omien lasten itsenäistymisen hyväksymisessä ja näkevät nämä itsensä jatkeena, eivät itsenäisinä yksilöinä.
Mitä tulee kasvatus- ja hoito-ohjeisiin, te voitte kuunnella niitä, mutta teette itse tasan niin kuin itse haluatte. Ja jos ohjeita tulee liikaa, sanotte, että on raskasta kun tulee koko ajan ohjeita, voisiko yrittää olla neuvomatta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on todettu että vauvojen sukelluttaminen ei olekaan kivaa. Kauan sitä tehtiin kun oli niin muotia käydä vauvauinnissa. Nykyään ei vauvalle saa antaa vettä lainkaan, edes hellepäivinä, eikä mehua. Aikuiset, kun janottaa, niin juokaa pelkkää maitoa. Lapsi pidetään vaipoissa vielä 2 vuotiaana, miten mahtaa muotoutua lonkat? Kävelkääpä kusivaippa housuissa itse. Vaunut vuorataan räteillä, ettei vaan aurinko tai raikas ilma tai näköalat vauvaa saavuta.
Mummo joka ei enää anna neuvoja.
Mitenkäs itselläsi lonkat voivat niiden tenojen kanssa? Nykyiset ohuet ja pehmeät vaipat eivät vaikuta lonkkiin. Lisäksi vaippojen käyttämisaika on aina ennenkin ollut yksiköllinen ja myös perhekohtainen.
Mihin vauva tarvitsisi mehua? Mihin kukaan tarvitsee mehua? Vauvat pidetään viileässä hellepäivänä, eivätkä ole tottuneet juomaan vettä. Maidon kanssa myös suolatasapaino säilyy hyvänä, eikä tule ongelmia joita pelkän veden juonti helteellä voi aiheuttaa aikuisillekin. Niin se tieto on aina ihmiskunnan historian aikana lisääntynyt vähitellen. https://www.is.fi/terveys/art-2000008135082.html
Meillä isovanhemmat antoi leipää 6 kuukautta vanhalle vauvalle, eivät kysyneet lupaa. Haluavat pitää vauvaa sylissä ja kun menin keittiöön katsomaan niin anoppi syötti vauvalle leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna neuvoa. Kuuntele kaikki - eihän lisäinfo pahitteeksi ole. Sitten päätät itse miten tehdään.
Ei neuvot tarkoita, että niitä olisi pakko noudattaa. Ne tarkoittaa vain, että sinulla on vähän lisää vaihtoehtoja.
Joo, hyviä vaihtoehtoja kuten se, että.vauvalle ei tarvitse ostaa autoon turvakaukaloa, pyykkikori jossa on pari pyyhettä pehmusteena ajaa saman asian. Kyllä, ihan tosissaan oli, kun meidän "tuhlaamista" kritisoi.
Meillä oli turvaistuimessa "ruma" kangas. Olisi pitänyt vaihtaa sellaiseen, mistä anoppi pitää.
Voitte sanoa, etteivät turhaan huolehdi, kyllä selviätte, onhan neuvolakin apuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna neuvoa. Kuuntele kaikki - eihän lisäinfo pahitteeksi ole. Sitten päätät itse miten tehdään.
Ei neuvot tarkoita, että niitä olisi pakko noudattaa. Ne tarkoittaa vain, että sinulla on vähän lisää vaihtoehtoja.
Joo, hyviä vaihtoehtoja kuten se, että.vauvalle ei tarvitse ostaa autoon turvakaukaloa, pyykkikori jossa on pari pyyhettä pehmusteena ajaa saman asian. Kyllä, ihan tosissaan oli, kun meidän "tuhlaamista" kritisoi.
Meillä oli turvaistuimessa "ruma" kangas. Olisi pitänyt vaihtaa sellaiseen, mistä anoppi pitää.
Meille anoppi toi mieleisensä pehmusteen syöttötuoliin. Eihän se käy, että lapsen syöttötuolin pehmuste on keltainen, jossa on söpöjä kuvia hiiristä. Pitää olla ruskea, ettei tahrat näy! Mä en kokenut tahroja ongelmana, kun pyyhkäisin ne pois jokaisen ruokailun jälkeen. Jotenkin mun toimintatapa oli väärin. Ei jäänyt ruma pehmuste meille, syvästi loukkaantunut oli kun "mikään ei kelpaa".
Vierailija kirjoitti:
Voitte sanoa, etteivät turhaan huolehdi, kyllä selviätte, onhan neuvolakin apuna.
Eihän tuosta mistään huolehtimisesta ole kyse!
Vierailija kirjoitti:
Miten tyhminä nämä neuvojat pitävät nykyvanhempia? Minulla ei ole lapsia, mutta ymmärrän täysin että juuri syöneellä vauvalla voi olla nälkä, turvakaukaloa ei korvata pyykkikorilla ja että juuri päiväunet nukkunut ei ehkä nukahda heti uudestaan. Eivätkö nämä asiat kuulu ihan jokaisen ihmisen yleissivistykseen?
Tätä mäkin ihmettelen. Mä ja mies oltiin pitkästi yli 30 kun perhe perustettiin, korkeasti koulutettuja molemmat. Silti ihan joka asiassa piti "neuvoa", lisäksi suututtiin kun ei muokattu toimintatapaa mummun mieleiseksi. Ihan kaikesta, lähtien pyykinpesusta, piti nillittää. Olin tuossa vaiheessa sanut n 20 vuotta saanut pyykkini pestyä ihan itse.
Kyllä mä voin asioista keskustella, ihan mielenkiintoista on miten esim ohjeistus on vuosien varrella muuttunut. Mielenkiinto tosin loppuu siihen, kun perheen ulkopuolinen henkilö tulee mun kotiin ja alkaa vaatia, että mä noudatan hänen ohjeistuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä isovanhemmat antoi leipää 6 kuukautta vanhalle vauvalle, eivät kysyneet lupaa. Haluavat pitää vauvaa sylissä ja kun menin keittiöön katsomaan niin anoppi syötti vauvalle leipää.
Joillekin isovanhemmille vauva on kuin nukke, ja tärkeintä on päästä itse tekemään kaikenlaisia temppuja sen kanssa, viis siitä mikä on lapselle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei näille päällepäsmäreille mene puhe perille! Se on se varsinainen ongelma, kun itse yrittää käyttäytyä kuten normaali aikuinen, se vastapuoli on täysin harhojensa vallassa. Huutaa ja mesoaa kuin mielipuoli, niin että lapsetkin pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin isovanhemmille vauva on kuin nukke, ja tärkeintä on päästä itse tekemään kaikenlaisia temppuja sen kanssa, viis siitä mikä on lapselle hyväksi.
Anoppi piti suuren näytöksen, kun en ristiäisissä antanut anopin syöttää vauvalle kakkua. Edes kermavaahtoa! Ei se vauvan suu tuohesta ole maanitteli tuo vastenmielinen narsistinen ilkiö. Vauva oli kuusi viikkoa tuolloin. Hän esitti asian vieraiden edessä kuin olisin maailman julmin äiti, joka ei salli lapselleen mitään hyvää. Hän myös kävi useamman kerran nappaamassa vauvan mun sukulaisten sylistä, ettei vaan kukaan saa pitää vauvaa enemmän kuin hän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Kaiken huippu oli että surivat toisen lapsemme syntymää niin paljon että sen jälkeen aivan tosissaan tulivat ehdottamaan että he adoptoisivat esikoisemme. Ettei esikoisen tarvitse kärsiä vauvasta vaan saisi olla ainokainen ja saada kaiken huomion. Ja olivat siis oikeasti tosissaan. Ehdotus oli niin käsittämätön että menin sanattomaksi.
Neuvominen ym loppui kun emme enää vastanneet siihen mitään ja teimme tietysti kuten halusimme. Kaikessa. Ja esikoinen pysyi ihan meillä omassa kodissaan 😅
Sairasta. Suuttuivatko kun ette antaneet lastanne heille adoptioon?
Itse asiassa en muista sanoinko koko adoptioasiaan yhtään mitään, niin sanattomaksi menin 😄 Eikä se koskaan enää tullut puheeksi.
Mutta kuopuksesta tuli sittemmin heidän lempparinsa 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun anopille esikoisemme oli kuin pokaali, jota halusi esitellä tuttavilleen. Hän ihan pokkana kutsui kahville tuttaviaan mun kotiin, jotta voi esitellä pokaaliaan. Kun sanoin että tämä nyt ei käy alkuunkaan, en aio kestittää anopin tuttavia kotonani ja antaa flunssaisten akkojen klähmiä vauvaani. Kovin postaili someen kuvia kielloista huolimatta, mutta mummun oikeus kun kyseessä mummun kulta? Mies tästä suuttui ja kävi poistamassa kuvat, kun siskonsa kuvista kertoi.
Anoppi valehteli kuinka on jatkuvasti hoitamassa (ei hoitanut) kun mä ja mies ei osata. Onko se joku ylpeilyn aihe, että oma lapsi puolisonsa kanssa olisi täysin toistaitoisia? Ihan hyvin pärjättiin, enempi päänsärkyä aiheutti anoppi, joka yritti nostaa itsensä mun perheen ylipapittareksi. Arvatkaapas, onko löytynyt kultaista keskitietä? En näe edes sitä vaivaa, että kirjoittaisin joulukortin.
Kompromissia yritettiinaikoinaan, mutta kun itse joutuisi tekemään kaikki myönnytykset, niin eihän siitä tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat neuvoista vaarin. Sanot joo hyvä tehdään. Lopulta teette, niin kuin teille sopii. Kaikki joutuvat neuvoja kuulemaan. Maan tapa, mutta kun ne lapsien hoito ohjeet uusiutuva, joka sukupolvella. Vältät näin mielipahat puolin ja toisin. Vauvaa ei tarvitse hoitaa kuin vanhemmat. Leikki ikäinen voi jo joitain tunteja olla hoidossakin.
En todellakaan lähtisi tälle linjalle, koska niitä ohjeita saa kuunnella sitten maailman loppuun saakka. Sanoisin vaan, että kiitos neuvosta, mutta kyse on meidän lapsestamme ja hoidamme hänet miten itse parhaaksi näemme. Muistuttaisin myös, että maailma ja vauvanhoito-ohjeet on muuttuneet vuosikymmenien saatossa.
Totta. Sen lisäksi eivät kunnioittaisi vanhempien linjaa ollenkaan, kun lapsi on heidän kanssaan. Esim. syöttäisivät karkkia ja muuta kilokaupalla, vaikka vanhemmat yrittävät välttää sellaista. Tai eivät usko, että pieni määrä pähkinää haittaa pähkinäalkergikkoa. Sehän vain karaisee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näille päällepäsmäreille mene puhe perille! Se on se varsinainen ongelma, kun itse yrittää käyttäytyä kuten normaali aikuinen, se vastapuoli on täysin harhojensa vallassa. Huutaa ja mesoaa kuin mielipuoli, niin että lapsetkin pelkää.
Joistakin isovanhemmista voi olla yllättävän paljon haittaa koko perheen jaksamiselle ja lasten mielenterveydelle. Valitettavasti.
Miksi ei voi vain sanoa joo, joo ? Tai kuten omani tapaa sanoa, emmä mikään tyhmä ole!
Miksi koette henk.koht loukkauksena ja epäluottamuslauseena , sitäpaitsi eivät kai ne isovanhemmat tee teille tarkistuskäyntejä onko ohjeita noudatettu
Antakaa höpistä , ne voi jättää omaan arvoonsa tai poimia mukaansa. Ihan omassa päätäntävallassanne.
Ja sitten antaa tulla kuraa, kyllä mä kestän , koska elän kuten opetan ( uskotteko..)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi vain sanoa joo, joo ? Tai kuten omani tapaa sanoa, emmä mikään tyhmä ole!
Miksi koette henk.koht loukkauksena ja epäluottamuslauseena , sitäpaitsi eivät kai ne isovanhemmat tee teille tarkistuskäyntejä onko ohjeita noudatettu
Antakaa höpistä , ne voi jättää omaan arvoonsa tai poimia mukaansa. Ihan omassa päätäntävallassanne.
Ja sitten antaa tulla kuraa, kyllä mä kestän , koska elän kuten opetan ( uskotteko..)
MIKSI noin pitäisi toimia? Ei mitään järkeä.
Miten tyhminä nämä neuvojat pitävät nykyvanhempia? Minulla ei ole lapsia, mutta ymmärrän täysin että juuri syöneellä vauvalla voi olla nälkä, turvakaukaloa ei korvata pyykkikorilla ja että juuri päiväunet nukkunut ei ehkä nukahda heti uudestaan. Eivätkö nämä asiat kuulu ihan jokaisen ihmisen yleissivistykseen?