Kun paino putoaa raskaus aikana!!!
Eli minulla ylipainoa todella paljon BMI yli 50 ja olen raskaana. Nyt raskauden puolivälissä ja paino on pudonnut n. 5kg. Ongelmana on lääkäreiden erimielisyydet siitä että saako paino pudota minulla vai eikö se saisi.
Eli käyn äitipolilla n. kerran kuussa seurannassa ja sillon minut ultraa synnytyslääkäri jonka jälkee käyn vielä sisätautilääkärillä. Synnytyslääkäri on sitä mieltä että minun painon tulisi nousta se normaalimäärä n. 5-6kg jotta turvataan vauvan normaali kasvu ja sisätautilääkäri on taas sitämieltä että paino saisi jopa tippua ilman että siitä on vaaraa sikiölle. Mä olen nyt aika ulalla tässä ja aina jännittää että miten painolla on käynyt milläkin kerralla. Eli nyt kun vaaka näyttää taas että paino on tippunut saan synnytyskääkäriltä moitteet ja sisätautilääkäri on tyytyväinen. Ovat kuulema pitäneet kokouksenkin asiasta, mutta yhteisymmärrystä eivät löydä asiaan.
Minä olen syönyt nyt ihan normaalisti, mahd. terveellisesti jne. Toki myönnän että ruoka ei ole maistunut nyt samoissa määrin kun ennen mutta laihduttanut en ole. Kun kysyn sisätautilääkäriltä tästä että onko se vaarallista jos paino putoaa hän sanoo että ei ole ja synnytyslääkäri taas sanoo että elimistössä tapahtuu sillon jotain kuona-aineiden liikkeelle lähtöä kun paino laskee ja tämä on haitaksi sikiölle. Mitähän mun nyt pitäis tässä tehdä vai syödä vaan normaalisti ja katsoa mihin suuntaan paino lähtee. Tuskin mun nyt pitää alkaa " ylensyömäänkään" että se paino nousis sen normaalin 5-6kg.
Kommentit (17)
noussut 3 kiloa. Siitä sain jo aika huimasti noottia. Kirjasin sitten grammalleen syömiseni ja toimitin paperit lääkärille tutkittavaksi. Aika tyytymättömiä olivat kuitenkin vaikka paino oli lopulta noussut 0g
ja ennen raskautta painoin 70kg. Raskausaikana paino laski jopa niin, et alimmillaan oli 62kg. Synnyttämään lähtiessä painoin 68kg (vauva painoi 3kg) ja synnäriltä kotiin tullessa paino oli 61kg.
Ei kukaan mulle valittanut vaikka tavallaan laihduin raskausaikana 9kg... enkä edes oksentanu ikinä ja välillä söin roskaruokaakin. KAIKKI ketkä tietää on ihmetellyt asiaa.
Mutta tyytyväinen oon kun tyttö on jo terve 1-vuotias ja mun paino edelleen 62kg :)
Muuten laihduttaminen on helpompaa raskaana ollessa
3
10 kg. Myös sisätautilääkäri oli sitä mieltä, ettäi olisi saanut pudota. No, gynet eivät siitä sanoneet koskaan mitään. Punnitus oli ssisätautilääkärin heiniä.
Luulis, ettei haittaa ole jos laihtuu raskauden aikana. Jos syöt normaalisti ja jätät herkut pois, luulisi, että laihdut jo väkisinkin. Varmaan nuo lukemat ovat kuitenkin tullut herkutteluina.
Minulla tuli raskauksien aikana 5kg ja Bmi on myös 34.
samaa mieltä t. nro 4
Mä olin yrittänyt tiputtaa painoa viis kiloa (70-->65) pari vuotta siinä onnstumatta ku oon herkkusuu, mut raskaus sit laihdutti.
Todella outoa ja pelkään että toisessa raskaudessa kävis päinvastoin. Mutta en halua pientä ikäeroa en jaksais kahta näin nopeasti joten asia ei ole ajankohtainen vielä muutamaan vuoteen.
Tuntee siten olonsa kylläisemmäksi. Sitten tietysti sekin laihduttaa, että ei tee mieli karkkia ja rasvaisia ruokia. Mä olin ainakin ihan hulluna viiliin, kasviksiin ja hedelmiin.
ja viime käynnillä paino oli laskenu 800g 4 viikossa. Terkka oli vain tyytyväinen. Se sanoi, että ei haittaa jos mulla ei tulis ollenkaan lisää painoa raskauden aikana. Näin meillä...
Ap syö niin kuin susta hyvältä tuntuu ja jos paino tippuu niin hyvähän se on. Jos ei maistu niin turha sitä väkisin on alkaa syömään
Eli hyvä jos paino tippuu ilman, että " tahalleen" laihdutat.
kiloa, vaikka raskauden alkaessa painoindeksi oli 21. Alkuraskaudessa oli pahoinvointia ja muutenkin kohtu painaa jotenkin vatsaa niin että kerralla voi syödä vain pieniä annoksia. Kyllä lapsi saa tarvittavat ravinteet kun syöt terveellisesti ja monipuolisesti sen mitä syöt. Eri asia on jos mässäilisi tyhjillä herkuilla ja silti laihtuisi.
tartuttu mitenkään tuohon painoni tippumiseen kun kerroin alussa olleen kovasti pahoinvointia. Ei siis varmasti ole mitenkään haitaksi jos sinulla laskee paino kun vieläpä on sitä ylimääräistä mistä laskea.
Vierailija:
elimistössä tapahtuu sillon jotain kuona-aineiden liikkeelle lähtöä kun paino laskee ja tämä on haitaksi sikiölle.
Mutta en osaa sanoa miten haitallista ja mitä aiheuttaa.
kilpirauhasen vajaatoiminta. katso vaikka kilpirauhasfoorumilta lisäinfoa asian tiimoilta. toivottavasti ei ole mitään häikkää sillä puolella, mutta kilpparisairauksien hoito on suomessa lapsen kengissä. ja tuo seikka tulisi silti raskauden aikan olla ehdottomasti kunnossa...
Nyt on kymmenisen kiloa " ylimääräistä" , vaikka en olekaan
vielä
ylipainoinen. Ensimmäinen raskaus on toiveissa.
ennen raskautta painoin 60 kg, alimmillaan raskausaikana 52 ja päivää ennen synnytystä 62 kg. Olin viikon synnärillä opettelemassa syömistä ennen synnytystä. Siellä lääkäri tokas, että " onpa hyvä että oot noin hoikka, kun yleensä äidit on niin läskejä, ettei meinaa saada ultrattua ja sydänääniä kuunneltua..." Ja jos lääkäri yhtään oli mun opapereita kattonu, ties kyllä miks olin osastolla.
tee heti lapsen syntymän jälkeen, tai jo raskausaikana aisalle rauhallisesti jotain.. järkkyä miten ihmiset saavat itsensä tollaseen kuntoon..
Nyt pari viikkoa laskettuun aikaan ja painoa oli tullut parissa viikossa vain 100g, vaikka syön normaalisti. Aikaisemmassa raskaudessa lihoin reippaasti. En joutunut mihinkään tarkkailuun, muuten.