Kehtaako ystävältä pyytää palkkaa muuttoavusta?
Monen päivän urakka, aamusta iltaan kun on sotkuinen perhe kyseessä. Palkkaa eivät maksa.
Kommentit (24)
Olen ollut monessa muutossa, kerran kävi niin että perhe ei ollut pakannut vielä mitään. Meitä oli iso porukka ja kaikki hoitui kun porukalla tehtiin ja huumorilla mentiin.
Yhdeksi päiväksi voisin mennä ns. talkoopalkalla, eli että juomat ja vaikka pizzat tarjottaisiin. Rnrmpään en suostuisi.
Ehdottomasti pitää maksaa jos on iso urakka
Riippuu kai onko niillä rahaa maksaa. Etukäteen pitää sopia nämä ja summa. Jälkikäteen ei ole hyvä tapa kysellä.
Olen huimassa nuoruudessani ollut talkooapuna noin 10 muutossa, joissa tavarat ovat valmiiksi pakattuina muuttoa varten. Palkkaa en ole pyytänyt, enkä myöskään saanut. Normaalit talkoojuomat (ei alkoholia) ja joskus jopa jotain talkoosyömistäkin on kyllä tarjottu.
Et ole työsuhteessa eli ei palkkaa. Talkooväellekkään ei makseta palkkaa, ruokaa ja juomaa olisi kohteliata isommasta hommaata tarjota. Pienemmät muutot menee vastapalvelus-osotuksella.
Ruoka ja juomapalkalla mennään, sehän siinä on tarkoitus. Ja vastavuoroisuus.
Muuttoapu on kyllä yleensä vain sitä varten, että saadaan se kantoapu isoihin kaluihin ja tehokkaammin roudattua, jos vaikka paku on vain tietyn aikaa käytössä.
Olen itse pakannut ja siivonnutkin, mutta mielestäni kavereita ei pitäisi velvoittaa tyhjentämään kalsareita vaatekaapista, kun muuttaja olisi sen voinut itse tehdä hyvissä ajoin.
En suostuisi muuttoavuksi, jos en olisi valmis tekemään sitä ilman rahallista korvausta. Koskee kaikkea muutakin apua.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka ja juomapalkalla mennään, sehän siinä on tarkoitus. Ja vastavuoroisuus.
Muuttoapu on kyllä yleensä vain sitä varten, että saadaan se kantoapu isoihin kaluihin ja tehokkaammin roudattua, jos vaikka paku on vain tietyn aikaa käytössä.
Olen itse pakannut ja siivonnutkin, mutta mielestäni kavereita ei pitäisi velvoittaa tyhjentämään kalsareita vaatekaapista, kun muuttaja olisi sen voinut itse tehdä hyvissä ajoin.
Muutto voi tulla nopeallakin aikataululla, joten välttämättä ei ehdi pakkailla etukäteen. Esim. erotilanteessa voi tulla hyvinkin kiire lähtö.
Ystäviltä ei pyydetä palkkaa. Sano että et ole tarpeeksi hyvässä kunnossa, jos et jaksa osallistua.
Yleensä ruokapalkka eli muuttaja maksaa ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut monessa muutossa, kerran kävi niin että perhe ei ollut pakannut vielä mitään. Meitä oli iso porukka ja kaikki hoitui kun porukalla tehtiin ja huumorilla mentiin.
Mietin tätä juuri,e ttä itsekin joutunut pari kertaa muuttoavuksi sellaiselle, joka aloittaa pakkaamisen vasta muuttopäivänä. Kiva siinä sitten toisen henkilökohtaisia tavaroita lajitella. Mutta ilmeisesti näihin on liittynyt jotain ahdistusta tai saamattomuutta sitten, ainakin toisessa muutto pois kodista missä kasvattanut lapset ja eronnut, jne.
Ei ystäviltä palkkaa pyydetä. Ne auttaa sua sitten joskus jossain muussa vastapalveluksena.
Pelottavaa, että näitä joutuu selittämään aikuisille ihmisille.
En odota rahaa jos olen kaverin muuttoapuna, odotan saavani ruokaa, esimerkiksi pitsaa. Myös kahvi ja joku käntty kelpaa. Kerran yhdestä erityisen kauheasta muutto-operaatiosta sain palkaksi viinipullon. Oli kauhean makuista, ilmeisesti oli pyörinyt kaapissa vuosikausia, kun muutettava joi yhtä vähän viinejä kuin minäkin. Maistui lähinnä pelkältä puulta ja etikalta. Sama tyyppi koitti vielä myöhemmin pyytää viinistä rahaa, kun oli antanut "arvokkaan viinin" minulle.
Maksullinen muuttofirma👍🏻 helpoin ja tapahtuu, kun tilattu. Tulee samoihin hintoihin kuin muuttotalkoot= haetaan pizzaa, kaljaa, säretään tavaroita, kestää ikuisuuden, mennään kännäämään muuton jälkeen, herätään jostain ja pitää ajaa taksilla, ensin vanhaan osoitteeseen sit tajutaan, että muutettu ja säädetään lisää. Muutto venyy krapulassa jne. Karpularuokaa ja uudestaan loiventaville baariin..... KANNATTAAKO?
Olen ollut apuna useissa kavereiden muutoissa. En todellakaan odottanut saavani palkkaa eikä sitä myöskään tarjottu. Ruokaa on sen sijaan aina tarjottu. Ja olen sitten vastaavasti voinut kutsua samoja kavereita avuksi, jos olen itse tarvinnut sitä muuttoon tai muuhun vastaavaan.
Mutta nämä muutot ovat kestäneet päivän. Minusta on kohtuutonta odottaa toisilta apua moneksi päiväksi, ellei ole kertakaikkinen hätätilanne.
Kaveri kysyi palkaksi viinapulloa ja minä en suostunut, joten se ei saanut mitään palkkaa. Se kyllä tiesi ennen muuttoa, että sitä viinapulloa ei tule. Olin sitä mieltä, että viina on kaverille liian epäterveellistä ja sen pitäisi mieluummin olla juomatta viinaa. Joten ei saanut viinapulloa.