Ylimieliset K-kauppiaat pitäneet kauppojaan auki normaalisti lakon aikana
Ja oikein yrittäneet haalia asiakkaita... Eikö heitä kiinnosta myyjien hyvinvointi ja palkkaus? Kertoo paljon...
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen töissä semmoisessa K-kaupassa. Tarvin rahaa ja olen iloinen, että saa olla töissä normaalisti kun kauppa on auki ihan normaaleilla aukioloilla. Muutenkaan en kuulu mihinkään liittoihin enkä esim. tätä lakkoa kannata ollenkaan. Suurin syy tarpeeseen lakkoilla kun on PAMinkin mukaan se, että HALLITUS on leikannut asumistukia ja työttömyyskorvauksia, jolloin osa-aikaisen kaupan työntekijän palkalla on vaikeampi tulla toimeen. Miksi sitten protestoidaan meidät työllistäneitä kauppiaita, ei hallitusta vastaan? EI minusta paljoakaan järkeä.
Koska se työantaja ei anna työntekijälle täysiä tunteja ja sellaista palkkaa, ettei tukia tarvitse hakea palkan päälle! Voi pyhä yksinkertaisuus.
Siinä on eroa, oletko osuuskaupan myymälänhoitaja vai itsenäinen kauppias, kuten K-kauppiaat ovat.
Se, kuinka paljon työntekijöitä kauppiaalla on pitämään kauppaa auki, on kiinni siitä, missä määrin työntekijät ovat ammattijärjestön jäseniä ja lakossa. Esimerkiksi opiskelijat varmaan ei kovin suuressa määrin ole.
Vierailija kirjoitti:
Eilen tuli juuri käytyä tekemässä viikonlopun isot ostokset läheisessä K-Supermarketissa. Ajattelin, että hieno juttu että Prisma oli vain 18 asti auki, niin saa pienempikin kauppa paljon asiakkaita. Klo 21 jälkeen oli vielä pitkät kassajonot siellä.
Jaa, kyllä tuo lähiprisma näyttäisi täällä ainakin olevan 24/7 auki ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän putiikin auki vaikka kommarityöntekijäni pistivät ihraiset perseestä penkkiin. Minä pistän ne lakkoilijat kilometritehtaalle heti kun voin. Otan vaikka kaukoidästä sitten hyvät ahkerat tekijät tilalle, eivätpä inise lisää palkkaa joka käänteessä. Tässä putiikissa eivät kommunistit sanele yhtikäs mitään.
K-kauppias
No teeppä se. Saa taas Suomen oikeuslaitos töitä, kun setvii ihmiskauppatapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki K-kaupoissa käyvät ovat Trump-fanaatikkoja ja tukevat äärioikeistolaisia arvoja.
Ai helvetti, pitääkin vissiin ryhtyä sitten käymään prisman sijaan K-kaupassa.
Ei ainakaan oman lähi k-supermarketin kauppias ole mitenkään ylimielinen. Tosi mukava ja avulias tyyppi. Tänään kävin kaupassa ja hän oli siellä hyllyjä täyttämässä tai mitä nyt mahtoikaan tehdä ja yksi henkilö kassalla. Tavaraa kaupassa jopa paremmin kuin normaalisti.
Meillä ainakin on parempi tilanne nyt kuin ennen. Kauppias panostanut lakon aikaiseen toimintaan!
Kyllä se on niin, että jos kauppias on miljonääri ja työntekijä joutuu hakemaan leivän jatketta sosiaalituista, niin kyse ei ole yritystoiminnasta ja sen ylläpitämisestä, vaan työntekijöiden riistolle perustuvasta hyväksikäytöstä.
Rikkureiden työpanos kiitettävä omien kokemusteni perusteella! He suovat hymyjään auliisti kassoilla ja kysyvät sydämelliset kuulumiset! Siinäpä vakkareille esimerkkiä kerrkaseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppiaat pyrkivät hoitamaan oman tonttinsa mallikelpoisesti. Tietysti monin paikoin varmaan tulee henkilöstön lukumäärä tarkasteluun: työt näyttävät sujuvan pienemmälläkin ja/tai eri tekijöillä...
Tehdäänpä tämä nyt kerralla selväksi, niin voitte lopettaa tuon tyhjän ja naurettavan uhkailun. Myyjien vähentäminen ja työtuntien leikkaaminen on ollut kaupan alan tehtävälistalla iät ja ajat. Sitä siis tapahtuu koko ajan, silloinkin kun on hyvät ajat ja myyntikäyrät ovat korkealla. Hekumoitte asialla, ikäänkuin se olisi meille myyjille jotenkin uusi ja ennen kokematon uhka, jota ei ole koskaan ollut. Kun katteita ei kehdata nostaa enempää, etteivät asiakkaat suutu, pitää ne kauppojen miljoonia maksavat asiakkaiden hurmaamiseen ja elämysten tuottamiseen tähtäävät remontit ja uudistukset jotenkin rahoittaa. Siksi ollaan
No nyt on jo yritystä :D. Tunnettu seuraushan oli tuosta yli sata vuotta sitten tapahtuneesta, että ay -liike alkoi vahvistua ja työntekijöiden asema parantua, kun mielivaltainen kohtelu ei ollutkaan enää ok. Se oli sinusta ilmeisesti huono asia? Vai hekumoitko sillä, että tuolloin ihmisiä laitettiin teloituskomppanian eteen heppoisin perustein, tai tapettiin nälkään vankileireillä? Tuollaiset puheet vain osoittavat, että ay-liike on tärkeämpi, kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha lakko kun ei sitä sopimusesitystä edes saada ennen kuin teknologiateollisuus on päättänyt omat neuvottelunsa. Lakkoilevat ja aiheuttavat vahinkoa jo ennen kuin oikeat neuvottelut lähtevät käyntiin, niin typerää. Olisivat edes malttaneet oikeaa hetkeä.
Ihan oikea hetkihän tämä oli. Juuri tällaista toimintamallia hallitus halusi, ja nyt sen sai, että mitä vinkumista siinäkin on? Kaupan työehtosopimus päättyi ajat sitten. eikä neuvotteluissa edetty yhtään, joten lakko on silloin aivan oikea ja laillinen toimenpide neuvottelujen aikaansaamiseksi. Sen on tarkoituskin saada aikaan painetta neuvottelupöytään, jotta ratkaisu syntyy. Niin, ja teknologiateollisuudessa on saatu aikaan neuvottelutulos, ja kaupan ala neuvottelee taas pian uudestaan. Näin tämä homma toimii, jos se on vielä jollekin epäselvää. Sanelu ja uhkailu ei kuulu tes- neuvotteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Rikkureiden työpanos kiitettävä omien kokemusteni perusteella! He suovat hymyjään auliisti kassoilla ja kysyvät sydämelliset kuulumiset! Siinäpä vakkareille esimerkkiä kerrkaseen!
Mistä tiedät mitä rikkureita ne on? 😅 Kaupoissa on ihan jatkuvasti ekstraajia esim eezyn ja treamerin kautta, olen itsekin tehnyt hyllytyksiä taskurahan tarpeessa harrastusmuotoisesti, vaikka mulla on korkeakoulutus, vakityö ja ihan keskiluokkaisen tulot. Todellakaan ei ole kaupan alan liitto mun liittoni, joten en ole mikään rikkuri, vaikka mietinkin meneväni nyt kassalta hakemaan roposia syksyistä Nykin matkaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppiaat pyrkivät hoitamaan oman tonttinsa mallikelpoisesti. Tietysti monin paikoin varmaan tulee henkilöstön lukumäärä tarkasteluun: työt näyttävät sujuvan pienemmälläkin ja/tai eri tekijöillä...
Lakon jälkeen voi todeta, että kaupassa olikin ihan liikaa sakkia, jota ilman pärjätään entistä paremmin.
Kauppiaat ovat tehokkaampia kuin 5 lakkoilevaa hyllyntäyttäjää yhteensä.
No ne toteaa sen joka tapauksessa. Aina kauppiaan mielestä myyjiä on liikaa,oli lakko ollut tai ei.
Entisenä kaupan alan ihmisenä ihmettelin ohi ajaessa, että niinkin paljon on kauppojen parkkipaikoilla autoja ja ovi käy. Itse en ole näinä päivinä käynyt ostoksilla lainkaan, vaikka jotain pientä tarvetta jo olisi. Mitä hyötyä on näistä lakoista, jos kauppa käy entiseen malliin? Mielestäni lakkoon osallistumattomat saisivat kieltäytyä myös mahdollisista lakkoilemalla saaduista eduista ja korotuksista. He valitsivat työskennellä entisin ehdoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen töissä semmoisessa K-kaupassa. Tarvin rahaa ja olen iloinen, että saa olla töissä normaalisti kun kauppa on auki ihan normaaleilla aukioloilla. Muutenkaan en kuulu mihinkään liittoihin enkä esim. tätä lakkoa kannata ollenkaan. Suurin syy tarpeeseen lakkoilla kun on PAMinkin mukaan se, että HALLITUS on leikannut asumistukia ja työttömyyskorvauksia, jolloin osa-aikaisen kaupan työntekijän palkalla on vaikeampi tulla toimeen. Miksi sitten protestoidaan meidät työllistäneitä kauppiaita, ei hallitusta vastaan? EI minusta paljoakaan järkeä.
Koska se työantaja ei anna työntekijälle täysiä tunteja ja sellaista palkkaa, ettei tukia tarvitse hakea palkan päälle! Voi pyhä yksinkertaisuus.
Tämä puute on ollut jo vuosikymmeniä. Itse 90- luvun alussa etsin uudella asuinpaikkakunnalla kaupan alan töitä, kun olin niitä 15 vuotta jo tehnyt. Pari isoa toimijaa tarjosi 24 viikkotunnin sopimusta, mutta sain toisaalta 30 tuntia, johon oli tyytyminen vuosikausiksi. Kokoaikaisuudesta oli turha haaveilla, joten vaihdoin viimein köyhyyteen kyllästyneenä kokonaan alaa. Osa-aikaisuus pitäisi lailla kieltää, paitsi heiltä jotka itse sitä haluavat. Kaupan alan töiden pitäisi perustua kokoaikaisuuteen, etenkin kun aukioloaikoja on pidennetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä todennäköisesti ole varaa. Kaupan alalla asiakasmäärät vaihtelee rajusti kellonaikojen mukaan, ja pyritään siihen, että jokainen aukiolotunti olisi kannattava. Tarkoittaa, ettei siellä ole varaa pitää ihmisiä 8 h päivä 5 päivää viikossa, jos suurta osaa päivästä ei oikeasti tarvita niin paljon. Ei ne työnantajat ihan huvikseen ja työntekijää kiusatakseen vaan osa-aikatyötä suosi, vaan se on osa kaupan alan kustannusjoustoa, joka on välttämätöntä kilpailussa pärjäämiseen jos puhutaan pienikatteisesta ruokakaupasta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakon jälkeen voi todeta, että kaupassa olikin ihan liikaa sakkia, jota ilman pärjätään entistä paremmin.
Kauppiaat ovat tehokkaampia kuin 5 lakkoilevaa hyllyntäyttäjää yhteensä.
No ne toteaa sen joka tapauksessa. Aina kauppiaan mielestä myyjiä on liikaa,oli lakko ollut tai ei.
Tämähän se totuus on. Aina joku asioista mitään tietämätön uneksii näissä keskusteluissa sillä, että nyt ne myyjät saavat pelätä työpaikkansa puolesta, kun kehtasivatkin mennä lakkoon. Kyllä kauppias pärjää, vaikka ei olisi kuin ihan pari myyjää vaan, nekin korkeintaan 20 -tuntisia. Todellisuudessa nyt jo mennään niin pienellä miehityksellä, että monissa kaupoissa se on näkynyt jo pitkään tyhjinä hyllypaikkoina, myymälän epäsiisteytenä, vastaamattomina puheluina, purkamattomina rullakoina ja siinä, että asiakas ei löydä myyjiä mistään, kun he purkavat ruuhkaa kassalla, ovat hakemassa täydennystä hyllyihin, tai valmistelemassa jotain uutta kampanjaa. Sitten myyjälle huudetaan, että palkatkaa lisää myyjiä, kun ei ikinä löydä ketään mistään. Koettakaapa nyt päättää jo, mitä mieltä olette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä todennäköisesti ole varaa. Kaupan alalla asiakasmäärät vaihtelee rajusti kellona
Älä tule mulle selittämään tällaista kukkua. Sen verran pitkään olen kaupassa tehnyt töitä ja niin monet tulospalaverit istunut, että tämä on ihan soopaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan oman lähi k-supermarketin kauppias ole mitenkään ylimielinen. Tosi mukava ja avulias tyyppi. Tänään kävin kaupassa ja hän oli siellä hyllyjä täyttämässä tai mitä nyt mahtoikaan tehdä ja yksi henkilö kassalla. Tavaraa kaupassa jopa paremmin kuin normaalisti.
Voi tätä yksinkertaisuutta. Ensinnäkin on todella kannattamatonta pitää varastoarvoa jatkuvasti korkealla, tiedätkö mitä se edes tarkoittaa? Entäs sitten, kun se vuoron ainut kassatyöntekijä sairastuu tai on vapaalla tai menee vaikka käymään läkisääteisellä tauollaan? Mitenkä kauan se kauppias tai myymäläpäällikkö jaksaa yksin niitä marketin hyllyjä täytellä aamu kahdeksasta ilta kymmeneen?
Mutta nyt on tällä viikolla kansaa kuultu! Oliko tämän lakon piirissä nyt 70 000 työntekijää, en muista, enkä jaksa tarkistaa. Mutta kaikille vaan lopputili! Kansan mielestä kaupat pärjää kauppiaalla ja yhdellä kassalla, kaikki loput työttömiksi! Kansa haluaa elättää heitä kotiin tukirahoin.
Hamstrata kolmen päivän takia?