Tytär itkee lehdelle edunvalvonnasta
Iltasanomassa juttua edunvalvonnassa. Tytär itkee lehdelle kun vanhemmat ei voi maksaa pankkikortilla kun kortti katkaistu kun hän aloittanut edunvalvonta valtuutettuna. Itse jäin miettimään miten hänet on edes voitu vahvistaa edunvalvojaksi jos vanhemmat ovat kuten jutussa kerrotaan oikeustoimikelpoisia. Itse olen ymmärtänyt että valtuutus vahvistetaan vasta kun valtuuttaa ei itse enää kykene hoitamaan raha-asioita. Olisi tyttären ehkä pitänyt miettiä etukäteen voiko hän hoitaa 300 km päästä vanhempien asioita.
Kommentit (57)
No tässä tapauksessa tytär on alkanut valvomaan vanhempien etuja, mutta jättänyt asian puolitiehen ottamatta selvää miten toimitaan. Pankki olisi kyllä kertonut asian jos sinne olisi mennyt käymään ja jopa Google olisi auttanut. Näin käy kun ollaan jäniksen selässä tohottamassa. Mitä me opitaan, se että otetaan selvää ajoissa, eikä jälkikäteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär mokannut. Edunvalvonnan ohjeissa kyllä selvästi sanottu, että valvottavalle oma käyttötili ja sinne oma kortti. Ei pankki semmoista omatoimisesti tee, pitäähän tili avsta ja kortti tilata
Ei tarvitse avata uutta tiliä päämiehelle, jos avaa oman tilin edunvalvojalle. Sekin on mahdollista, että samalle tilille on sekä päämiehelle kortti, jonka käyttöraja on sama kuin käyttövarat, ja edunvalvojalla täysi käyttöoikeus.
Yleensä tehdään niin, että päämiehellä on käyttötili ja siihen kortti, tähän tiliin ei saa edunvalvojalla olla käyttöoikeutta. Käyttötilin lisäksi on toinen tili, jossa päämiehen varoja säilytetään ja tähän tiliin on käyttöoikeus vain edunvalvojalla. Edunvalvoja siirtää sitten tarpeen mukaan käyttörahaa tuolle korttitilille ja maksaa tältä tililtä myös kaikki laskut.
Vierailija kirjoitti:
Tuon olisi voinut ratkaista yksinkertaisesti: kun kerran vanhemmat ovat oikeustoimikelpoisia, koko kööri - vanhemmat + tytär - pankkiin tekemään valtakirja, vanhemmat siis tekevät tyttärelle valtakirjan pankkiasioiden hoitoon. Saman voi tehdä vakuutuksille, esim OP:ssa käy samalla reissulla jos vakuutukset ovat OP:ssa. Pankkikortti jää vanhemmille täysin käytettäväksi, mutta tytär saa tilinkäyttöoikeuden ja hänelle tulee verkkopankkitunnukset ko. tiliin. Helppoa kuin heinänteko.
Eduntavalvontavaltuutuksen voi toki tehdä siihen oheen, mutta sehän naksahtaa käyttöön vasta lääkärintodistuksella joka lähetetään dvv:hen, kun ollaan siinä pisteessä etteivät vanhemmat enää pysty itse hoitamaan asioitaan.
Juuri näin. Mä hoidan iäkkään äitini pankkiasioita ja vakuutuksia valtakirjalla. Äitini on liikuntarajoitteinen ja näkövammainen, mutta ei muistisairas. Äidillä on pankkikortti, jossa on luotto-ominaisuus, minulla on hänen tiliensä käyttöoikeus ja tilit on liitetty juurikin OP:ssa minun verkkopankkipalveluihini. Eli äidin tilit näkyy mun verkkopankissa, mutta mulla ei ole ko. tileihin mitään pankkikorttia, käytännössä toinen on käyttötili, jonne äidin kortti on, ja toinen on säästötili. Äiti on tehnyt mulle valtakirjan myös vakuutusasioiden hoitamiseen. Näen esimerkiksi hänen kotivakuutuksensa omassa verkkopankissani. Hyvin harvoin äiti pankkikorttiaan käyttää nykyisin, kun liikkuminen kodin ulkopuolella on hyvin vähäistä. Yleensä minä tai joku muista sisaruksista kuskaa äidin kerran noin 2-4 kuukaudessa sellaisille ostoksille, jotka hoitaa kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvontavaltuutus on eri asia kuin edunvalvonta. OP jostain syystä toimi kuin tyttärestä olisi tullut vanhempien virallinen edunvalvoja
Kun edunvalvontavaltuutus laitetaan voimaan, se on täsmälleen sama kuin edunvalvonta. Valtuutus on pelkkää paperia.
Ei ole. Virallinen edunvalvoja on raportointivelvollinen edunvalvonnassa olevan joka sentistä.
Kuten myös edunvalvontavaltuutettu, jos valtuutukseen on näin kirjattu
Vierailija kirjoitti:
No tässä tapauksessa tytär on alkanut valvomaan vanhempien etuja, mutta jättänyt asian puolitiehen ottamatta selvää miten toimitaan. Pankki olisi kyllä kertonut asian jos sinne olisi mennyt käymään ja jopa Google olisi auttanut. Näin käy kun ollaan jäniksen selässä tohottamassa. Mitä me opitaan, se että otetaan selvää ajoissa, eikä jälkikäteen
OP toimii eri tavalla kuin muut pankit. Jutussakin sanottiin, että Op toimii edunvalvontavaltuutustapauksissa samoin kuin jos kyseessä olisi virallinen edunvalvonta. Nordealla ei tullut mitään muutosta luottokorttiin.
Miten ihmeessä se ei voinut maksaa ruokakauppaa etänä??????
On väärin pankin osalta tuo toiminta, mutta on väärin tuokin, että otetaan työ vastaan, muttei itse huolehdita siitä! Jätetään vanhukset nälkään ja rahatta. Edunvalvoja huolehtii niistä laskuista ja kaikkialta saa ruokaa LASKULLA!
Olin vielä tukevasti työelämässä kun joka taholta painotettiin, että tee "paperit valmiiksi" kun ei koskaan tiedä mitä tapahtuu! No minäpä menin Op:n lakkihenkilön luo ja "paperi" tehttiin eikä tämä henkilö yksilöinyt minulle mitenkään miten tämä "paperi" vaikuttaa heti arkipäivään enkä minä osannut kysyä koska ajattelin, että kaikki vaikutukset alkavat vasta kun valtuutus aikanaa vahvistetaan virallisesti. No heti napsahti minun käyttötilini tiedot ja käyttöoikeus molemmille lapsilleni mikä oli heille järkytys ja itsekin hieman häkellyin koska olin vielä työelämässä. Tähän päivään mennessä ei ole tullut tarvetta virallistaa tuota "paperia".
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvontavaltuutus on eri asia kuin edunvalvonta. OP jostain syystä toimi kuin tyttärestä olisi tullut vanhempien virallinen edunvalvoja
Myös Postin hitaudella oli osansa tässä asiassa, OP oli lähettänyt kirjeen joka teki matkaansa lähes kuukauden ja saapui vasta pari päivää ennen kriittistä hetkeä.
Vierailija kirjoitti:
Olin vielä tukevasti työelämässä kun joka taholta painotettiin, että tee "paperit valmiiksi" kun ei koskaan tiedä mitä tapahtuu! No minäpä menin Op:n lakkihenkilön luo ja "paperi" tehttiin eikä tämä henkilö yksilöinyt minulle mitenkään miten tämä "paperi" vaikuttaa heti arkipäivään enkä minä osannut kysyä koska ajattelin, että kaikki vaikutukset alkavat vasta kun valtuutus aikanaa vahvistetaan virallisesti. No heti napsahti minun käyttötilini tiedot ja käyttöoikeus molemmille lapsilleni mikä oli heille järkytys ja itsekin hieman häkellyin koska olin vielä työelämässä. Tähän päivään mennessä ei ole tullut tarvetta virallistaa tuota "paperia".
Et sitten lukenut mitä tuossa "paperissa" luki ennenkuin allekirjoitit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös Postin hitaudella oli osansa tässä asiassa, OP oli lähettänyt kirjeen joka teki matkaansa lähes kuukauden ja saapui vasta pari päivää ennen kriittistä hetkeä.
Ei siitä olisi ollut hyötyä vaikka olisi saapunut aikaisemmin, kun eivät olleet ymmärtäneet kirjeen sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär mokannut. Edunvalvonnan ohjeissa kyllä selvästi sanottu, että valvottavalle oma käyttötili ja sinne oma kortti. Ei pankki semmoista omatoimisesti tee, pitäähän tili avsta ja kortti tilata
Pankki lähetti kirjeen, jossa kerrottiin kortin lopettamisesta, mutta nämä oikeustoimikelpoiset ikäihmiset eivät huomanneet kirjeen varoitusta kortin lopettamisesta
Tuo kirjehän tuli noille ikäihmisille vasta pari päivää ennen kortin sulkeutumista, Posti oli taas hidastellut ja tuo kirje matkusti lähes kuukauden.
Olisi pitänyt hakea laaja käyttöoikeus tilille, edunvalvonta on ihmiselle joka ei pysty itse hoitaa raha-asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun edunvalvontavaltuutus laitetaan voimaan, se on täsmälleen sama kuin edunvalvonta. Valtuutus on pelkkää paperia.
Ei ole. Virallinen edunvalvoja on raportointivelvollinen edunvalvonnassa olevan joka sentistä.
Tässä suoria lainauksia suomi.fi-sivulta:
"Kun valtuutus on vahvistettu, sinun täytyy tehdä omaisuusluettelo valtuuttajan varoista ja veloista Digi- ja väestötietovirastolle kolmen kuukauden kuluessa....Edunvalvoja ja tietyissä tapauksissa edunvalvontavaltuutettu on tilivelvollinen holhousviranomaiselle. "
" Edunvalvontavaltuutuksen vahvistaminen ei poista valtuuttajalta oikeutta hoitaa raha-asioitaan esimerkiksi pankin kanssa. "
Pankkikortin käytön lopettaminen ei siis millään tavalla liittynyt edunvalvontavaltuutukseen vaan korttiin liitetyn luoton lopettamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki lähetti kirjeen, jossa kerrottiin kortin lopettamisesta, mutta nämä oikeustoimikelpoiset ikäihmiset eivät huomanneet kirjeen varoitusta kortin lopettamisesta
Tuo kirjehän tuli noille ikäihmisille vasta pari päivää ennen kortin sulkeutumista, Posti oli taas hidastellut ja tuo kirje matkusti lähes kuukauden.
Olisivatko sen paremmin huomanneet, jos kirje olisi tullut aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt aivan varma, että oli kyse nimenomaan edunvalvontavaltuutuksesta eikä valtuutus hoitaa raha-asioista pankissa? Varmaan luit sen huolellisesti. Minulla on ollut valtuutus hoitaa lasteni raha-asioista pankissa sen jälkeen, kun itse alkoivat huolehtia raha-asioistaan 18-vuotiaina. Ja tämä ilman edunvalvontavaltuutusta. Jättivät vaan voimaan vanhan käyttöoikeuden siltä ajalta kun olivat alaikäisiä.
Jos kyse oli nimenomaan edunvalvontavaltuutuksesta, sitä ei saa voimaan ilman dvv:n päätöstä, eli siinä tapauksessa pankki teki ankaran virheen loukkaamalla pankkisalaisuutta.
Näiden edunvalvontavaltuuksien tekemisen ohjeistuksia täytyy osata lukea myös rivien välistä etteivät ne vahingossa tule voimaan ennen aikojaan. Valtuutuksen voi tehdä valmiiksi ja tallentaa se johonkin ja/tai tulostaa siitä paperi valtuutetulle/valtuutetuille ja myös itselle, mutta vahvistus ja voimaantulo haetaan vasta, kun tarve ja perusteet siihen on. Oman kokemukseni mukaan jos on hyvät ja luottavaiset välit omiin tai puolison vanhempiin tai muihin apua tarvitseviin läheisiin/sukulaisiin heidän pankkiasioiden hoitamisessa auttaminen sujuu parhaiten valtakirjoilla silloin, kun ovat vielä itse järjissään ja osaavat käyttää rahojaan sekä pankkikorttiaan, mutta esimerkiksi älylaitteilla maksaminen on heille hankalaa tai se tuntuu heistä pelottavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OP toimii eri tavalla kuin muut pankit. Jutussakin sanottiin, että Op toimii edunvalvontavaltuutustapauksissa samoin kuin jos kyseessä olisi virallinen edunvalvonta. Nordealla ei tullut mitään muutosta luottokorttiin.
SiinäKIN tapauksessa asiakkaan käyttöön olisi jäänyt pankkikortti. Kuten jo aiemmin on moneen kertaan mainittu, ei kortin käytön lopettaminen liittynyt millään tavalla edunvalvontaan vaan korttiin liitetyn luoton käyttökieltoon. Kertoiko tarina tarkemmin, miksi luottoa ei enää saanut käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten lukenut mitä tuossa "paperissa" luki ennenkuin allekirjoitit?
Tänä päivänäkään siinä "paperissa" ei tuota asiaa mainita! Eli siis Op:ssa napsahtaa tuo edunvalvonta tilin suhteen vaikka teetin ainoastaan edunvalvontavaltuutus"paperin" valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Telkkarissa tuota edunvalvontavaltakirjaa mainostettu että olis hyvä tehdä kun vielä tolkuissaan.
Tuo näköjään ihan sama vaikkei teekään. Hakee sitten jälkipolvi edunvalvontaan kun ei vanhus pysty hoitamaan asioitaan.
Lopputulos kuitenki sama mutta valtuutuksella aikasemmin lähtee oikeudet. Ainakin osuuspankissa.
Ei tarvitse avata uutta tiliä päämiehelle, jos avaa oman tilin edunvalvojalle. Sekin on mahdollista, että samalle tilille on sekä päämiehelle kortti, jonka käyttöraja on sama kuin käyttövarat, ja edunvalvojalla täysi käyttöoikeus.