Häpeä työpaikkakiusatuksi tulemisesta
Jouduin työpaikalla yhden henkilön työpaikkakiusaamaksi, ja muu työyhteisö kääntyi myös vastaan :( jäin sairauslomalle ja häpeän itseäni. Miten yksi ihminen sai niin monta valheisiinsa..
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Onko kiusaaminen yleisempää sellaisilla aloilla jossa on enemmän luppoaikaa? Tylsyyden takia käytetään aika kuppikuntien muodostukseen ja etsitään sitten se yksi uhri joka ei syystä tai toisesta miellytä? Itse teen tavallista suorittavaa duunarityötä ja meidän "tiimin" on pakkokin puhaltaa yhteen hiileen että saadaan hommat sovitusti valmiiksi, kaikilla on projektissa oma tehtävä joka muodostaa lopulta kokonaisuuden. Kun meidän osuus on tehty, pääsee seuraava porukka tekemään omaa vaihettaan.
No tuskin luppoaika vaikuttaa. Oma kokoemukseni on hoitoalalta työpaikasta, jossa oli aivan liikaa töitä ja kuormitusta. Stressi sai monista ihmisistä esiin taistele-pakene-tilan ja siihen liittyviä ikäviä piirteitä. Oikeastaan aluksi oli vain yksi, joka alkoi kerätä myrkkyä ympärilleen, se tarttui, ja pian pieni negatiivinen myrkkypiiri-klikki oli valmis.
Tiedän että eräs työpaikkani pahimmista kiusaajista palstailee täällä. Toivon että hän lukisi tätä ketjua ja tuntisi piston sydämessään.
Itse ihmettelen ihmisten tyhmyyttä. Työkaverista ollaan valmiita uskomaan kaikki valheet ilman mitään kritiikkiä ja suodatinta. Eihän kiusattu pysty edes puolustautumaan, kun selän takana juorutaan perättömiä asioita. Raukkamaista.
Itse olen kuullut naapureista ja työkavereista kaikenlaisia juttuja, mutta eipä niissä juoruissa yleensä mitään perää ole. Ihan keksittyjä juttuja.
Suomessa on paljon korkeasti koulutettua väkeä. Kriittistä ajattelua opetetaan vuosikausia korkeakouluissa, mutta käytäntöön se ei koskaan siirry. Miksiköhän näin?
Tsemppiä ja voimia ap:lle ja muille työpaikkakiusatuille.
Tuo on kyllä tosi ikävää, missä yksi tyyppi kääntää muun yhteisön itseä vastaan. Voisi sanoa, että sellainen tyyppi on jäänyt henkisesti jälkeen. Ala-asteella muistan, missä kaikki muut luokkalaiseni aluksi hyväksyivät, ottivat mielellään mukaan leikkeihin ja osa halusi tutustua. No, sitten oli se yksi kiusaaja, joka puhui selän takana peetä ja käänsi muut minua vastaan. Osa alkoi kiusaamaankin. Samaa näköjään tapahtuu työpaikoillakin ehkä eri muodossa. Miksi kukaan ei puutu siihen tai edes puolusta. Eikö kukaan näe mitä tapahtuu?
Minusta on korkeakoulutyöpaikassa juoruttu jopa tiimipomojen toimesta kuinka olen "erilainen oppija", "harjoittelijan tasolla" ja "päässyt töihin suhteilla".
Olen samasta korkeakoulusta aikanaan valmistunut, älykäs, kokenut ja nopea oppimaan uutta. Mitään erityisiä suhteita ei ole mutta hyvässä asemassa oleva sellaisesta vihjannut on itse opiskellut muualla ja kai aikoinaan päässyt töihin paikkaan ilman näkyvää aiempaa työtaustaa. En ole mitenkään hyvässä asemassa, toisin kuin halveksijat.
Millainen ihminee joutuu työpaikkakiusatuksi koko yhteisön voimasta?
Eräässä työpaikassa mikä oli ulkomaalaisten työntekijöiden miehittämä pääosin , muutamaa suomalaista kohtaan käyttäydyttiin tosi halveksivasti ihan syyttä. Ikään kuin purettiin heihin se kauna, mikä oli kai kertynyt kun olivat itse kokeneet huonoa kohtelua aikoinaan joltain suomalaiselta aloitellessaan työelämäänsä täällä. Muuta selitystä vaikea keksiä . Mutta ihan viattomiin mikä idea purkaa vetutustaan jos kumminkin työllistyvät täällä?
Se oli kyllä kylmäävää havaita että mitäihmettä . Niiden pomo puuttui siihen kovalla kädellä ja teki siitä ilkeilystä stopin.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminee joutuu työpaikkakiusatuksi koko yhteisön voimasta?
--
Kysymys kuuluu: millainen ihminen kiusaa toista? Luonnevikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on järkyttävän paljon kiusaamista, jolle ei tehdä mitään ja johon monet osallistuvat.
Niin en ymmärrä miten uskollisia ihmiset ovat johtajalleen
Niinpä, tuolileikki vain kiristyy ja erään kerran tuoli lähtee myös kiusaajan alta. No mercy.
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen vastaava kokemus. Esitettiin päin naamaa oikein mukavaa, lounaspöydissä rento ja hauska tunnelma, kunnes yhtäkkiä läväytetään päin kasvoja, että rivejä on kerätty selän takana kuukausikaupalla ja rakennettu "keissiä" minua vastaan. Ne yksittäiset, jotka halusivat pysyä neutraalina, eivät lopulta muun yhteisön ja sen paineen alla pystyneet siihen, vaikka kahden kesken purkivat vaikeaa asemaansa.
En ole eläissäni kokenut vastaavaa, hätä siitä, etten tullut lainkaan kuulluksi ja oma paha oloni kiusaamisestani sivuutettiin täysin. Muutama työpaikan jäsen oli päättänyt, että olen vääränlainen enkä kuulu joukkoon ja saivat syötettyä valheitaan isolle joukolle. Suurin ongelma oli se, että operaatio oli aloitettu jo melkein vuotta aiemmin, pikkuhiljaa valheita syöttäen. Lopulta olin itse täysin puolustuskyvytön, kun rintama minua vastaan oli jo ehditty rakentaa niin suureksi, ja monen ihmisen mieltä myrkytettyä kuukausikaupa
Mikä ala?
Story of my life. Savustivat ulos.. ei naamani miellyttänyt.
Jeesus voi parantaa kaikki haavasi. Niin hän teki minulle suuressa armossaan.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on monia muitakin. Kauan Ap sait sairauslomaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoin kävi minulle. Et todellakaan ole yksin. Työni tein tunnollisesti ja hyvin. Nyt olen tyytyväinen, kun pääsin sellaisesta paska paikasta pois. Jos ajattelenkin sitä, viha nousee mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi viikon..hain lisää pidennettiin kuukauteen.. ensi viikolla olisi työhönpaluu edessä :'(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi viikon..hain lisää pidennettiin kuukauteen.. ensi viikolla olisi työhönpaluu edessä :'(
Ap
Tsemiä työhönpaluuseen! :))
Jos en olisi itse kokenut vastaavanlaista, en varmaan uskoisi. Itse olen kuitenkin joutunut perättömien juorujen kohteeksi töissä. En varmaan edes tiedä, mitä kaikkea, koska itse kuulin vahingossa vain jotain.
Perättömät väitteet koskivat ainakin koulutustani, työkokemustani ja sitä, että olisin työllistynyt suhteilla. Mikään näistä ei ollut totta, mutta niitä oli ilmeisesti levitetty laajasti työyhteisössä.
Ei se ole sun häpeä, vaan kiusaajien