Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertaistukea paniikkihäiriöiselle? Miten tästä pääsee lopullisesti eroon?

Vierailija
17.09.2024 |

Nyt katkesi kamelin selkä. Olen 45-vuotias nainen ja kamppaillut nuoresta aikuisesta lähtien erinäisten, lievien mielenterveysongelmien kanssa. Ensin todettiin lievä masennus, sitten on tullut ahdistuneisuushäiriötä ja viimeisimpänä pakko-oireinen häiriö. Nyt vaan jostain syystä paniikki ja ahdistuneisuus ovat yhtäkkiä alkaneet vierailemaan luonani jälleen, vaikka minulla on mennyt todella hyvin pitkään ja voin sanoa olleeni lähes terve.

Miten tämän paniikkihäiriön kanssa pärjää ja miten tästä pääsee eroon? Näin pahoja kohtauksia minulle ei ole tullut ikinä. Nyt kuitenkin pari kertaa on ollut sellaista, että yhtäkkiä tulee hirveän huono, oksettava ja pahoinvoiva olo. En pysty olemaan paikoillani, en istumaan, makaamaan, olen kuin tulisilla hiililä, en voi olla missään ja tuntuu että pitäisi päästä pakoon sitä oloa. Kauheita kuumia tuskanhikiaaltoja, käsiä ja jalkoja tärisyttää. Sitten onkin jo vilunväristyksiä, maha sekaisin, ripulia, kauhea, oksettava ja etova olo jatkuu. Olo tuntuu siltä, että kuolen kohta.

Tuntuu, että en vaan pysty pysähtymään näihin progressiivisiin rentoutuksiin ym. joihin olen ohjeita saanut. Olo saattaa kestää päivän, välillä helpottaen, alkaakseen kohta taas uudestaan. Eli tässä kohtaa ei varmaan enää voi puhua paniikkikohtauksesta, vaan yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä. Pahin kohtaus saattaa kestää yli tunnin.

Lääkärissäkin olen käynyt ja sain nyt reseptin Propraliin. On minulla ollut yöheräyksiäkin, että herään siihen tyyliin että silmät rävähtävät auki, kuin säikähtäisin jotain ja sydän hakkaa itseään ulos rinnasta.

Voiko lähestyvät vaihdevuodet aiheuttaa nyt tätä?

Kertokaa omia selviytymiskeinojanne tämän hirveyden selättämiseksi, minua todella pelottaa, että tulivatko nämä "olot" nyt jäädäkseen.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei millään. Puoliso on sairastunut yli 30 vuotta ja lääkitystä on kokeiltu vaikka minkälaista ja nytkin maksimi annokset päällä, silti on ahdistunut ja kohtauksia tulee säännöllisesti, mitään apua ei saa lääkäreiltä koska eivät ymmärrä. Eläkkeelle ei pääse koska vakuutus lääkärin mukaan pitää pystyä elämään normi elämää lääkkeillä, toki tapaa matta potilasta koskaan. Eikä se johdu kiireistä lihaksista kauan vaikka leikkurit sitä diagnoosia aina tarjoaa, tuhansia on heitetty Kankkulan hierojalle ja kiropraktikolle, ei muutosta. Mutta näin sitä "hoidetaan" Suomessa.

Poistakaa elämästä ahdistusta aiheuttavia asioita! Ei lääkäri voi täysin määrittää mikä on normaali elämä kullekin.

Vierailija
22/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatun mukaan juutalaisilla PAHAN TEKIJÖILLÄ on tuska ja ahdistus .   Jos et ole tehnyt pahaa ei ahdistaa mutta joku on tehnyt sinulle sitä pitäisi ahdistaa .   Raamatun textit on tuhansia vuosia vanhoja .   Mutta älä tee pahaa .  Hävitä noitakirjat amuletit ja woodoo esineet .  Vie ne sinne mistä sait ne tai polta ne ulkona.  Ei mitään kirousnoita esineitä . Etsi asunnostasi .  Palauta varastetut ja selvitä se rikos minkä olet tehnyt jos olet tehnyt .  Ikävää jos olet uskonnossa missä kostetaan isän pahat teot pojalle . Jeesuksessa sellainen kirous katkaistu .  Käy selvittämässä rikoksesi niin paranet siitä .  Siivoa vähän samalla kun etsit noitakaluja . Älä pidä varastettua omasi . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhetessa hyvä lääkäri antaa hormonikorvaushoito reseptin .  Loppuu nivelkivut ja sekavuus . 

Vierailija
24/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sinulla olla vaihdevuosiin liittyvää hormonisekoilua? Olen 40v paniikkihäiriöinen ja itsellä ainakin menkkojen alkua edeltävä viikko on paniikkioireisin. Syön citalopramia koko ajan ja lisäksi pms-aikana omega-3 ja b6-vitamiini isoina annoksina, näistä on tutkimusnäyttöä psyykkisiin oireisiin. Tsemppiä sinulle!

Vierailija
25/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun hermorakenne on tuollainen, joten se pitää vain hyväksyä ja vähentää stressiä elämässä. Hormonitoiminnan heittelykin lisää ahdistusta. Onko sulla jokin mielialalääkitys tukena ahdistuneisuushäiriöön?

Vierailija
26/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAUHOITU

Vierailija
27/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 48-vuotias nainen ja mulla on ollut samaa 5-vuotiaasta lähtien. Nyt pyrin kohtauksen tullessa ajattelemaan, että muut sietäköön - en ole itse tähän syyllinen, rentoutusharjoitukset eivät auta ja masentunut en ole. 

Koska minua ei lapsena autettu, eikä pelastettu perhehelvetistä, niin tässä saatte nyt tuloksen, olkaa hyvät. Olen lopettanut häpeämisen. Kaikille asioille ei vain itse mahda mitään.

Minulla oireina voimakas tärinä; astiat putoilevat käsistä, jalat eivät kanna, vaan joudun istumaan lattialle, puhekyvyttömyys, dissosiaatio ja derealisaatiokokemukset. Saatan myös oksentaa.

Vierailija
28/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kahvi pahentaa noita oireita ja yleensäkin kofeiini ja närästystä aiheuttavat ruoat.

Vierailija
29/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 48-vuotias nainen ja mulla on ollut samaa 5-vuotiaasta lähtien. Nyt pyrin kohtauksen tullessa ajattelemaan, että muut sietäköön - en ole itse tähän syyllinen, rentoutusharjoitukset eivät auta ja masentunut en ole. 

Koska minua ei lapsena autettu, eikä pelastettu perhehelvetistä, niin tässä saatte nyt tuloksen, olkaa hyvät. Olen lopettanut häpeämisen. Kaikille asioille ei vain itse mahda mitään.

Minulla oireina voimakas tärinä; astiat putoilevat käsistä, jalat eivät kanna, vaan joudun istumaan lattialle, puhekyvyttömyys, dissosiaatio ja derealisaatiokokemukset. Saatan myös oksentaa.

Onko kokeiltu joku lääke? Entä mitä on ennen kohtausta. Onko turvattomuutta tai stressiä.

Vierailija
30/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kahvi pahentaa noita oireita ja yleensäkin kofeiini ja närästystä aiheuttavat ruoat.

Entä tumma suklaa. Sekin voi tehdä jotain muutamalle.

Vierailija
31/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän out of the box ajattelua, ehkä kyseessä ei ole sinun ongelmasi ja sairautesi vaan jotakin sinun suvussasi. Ihmiset, jotka ovat läheistä sukua tai muuten yhteydessä toisiinsa (esim. sukupuoliyhteydessä kanssasi olleet), saattavat vaikuttaa sinun kehoosi ja ajatuksiisi rajustikin. Usein jos lapsi kuolee, vika on oikeasti tämän vanhemmassa, mutta koska ovat ns. samaa organismia, lapsi heikompana lakoaa ensin.

Mietipä siis, onko lähisuvussasi päihdeongelmaa, vaihdevuosia, jotain muuta hämärää meneillään?

Vierailija
32/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kokeiltu joku lääke? Entä mitä on ennen kohtausta. Onko turvattomuutta tai stressiä.

Omen kokeillut noin 15 eri masennuslääkettä vuosien varrella. Ne eivät vaikuta suuntaan eikä toiseen. 5-vuotiaasta asti ollut samat oireet, osittain varmasti jo ennen sitä.

Oireet voivat tulla milloin vain, eivät edellytä erityisen stressaavaa tilannetta.

Vierailija
33/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei paniikkihäiriöön mutta mä tykkäisin siitä että ääliöjoukko lähtisi samaan aikaan juuri mun takia  esim. . kaduille ja kauppoihin tai ravintolaan syömään  kun mäkin meen. 
Se olisi tosi kivaa nöhdä että moni näkisi niin paljon  vaivaa  juuri mun takia.

Oi ihquu. . Voisiko joku  järjestää  sen?

Haluaisin kovasti   nöhdä kun idiootit seuraa ja maalittaa tiettyyn paikkaan ja aikaan vain  mun takia. 
Niinku sillei et olisin näkyvä ja huomioitu? 

Vierailija
34/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkun jälkeen juteltiin yökerhon pihalla ja päädyttiin jatkoille hänen luokseen. Oltiin juuri juteltu ensimmäistä kertaa. Menin sinne vain koska mainosti kovasti että hänellä on viiniä litratolkulla kotona, ei ollut itsellä tässä vaiheessa mitään seksuaalista mielessä. Ei ehditty montaa minuuttia hänen sohvalla istumaan kun yhtäkkiä ohjasi käteni hänen reidelle, pian olikin mun kulli jo hänen suussa. Harvoin tulen suihinoton aikana mutta siinä ei kauaa mennyt kun nalli lensi hänen suuhun ja nieli joka pisaran. Siitä myöhemmin mentiin saunaan. Oltiin tosissamme kiinni aivan liimautuneena koko viikonloppu. Siitä vaihdettiin numeroita ja lähdin kotiin jatkamaan elämääni. Vasta tokalla tapaamisella sain tietää että hän on ihan naimisissa, ensimmäisellä kerralla väitti että hän on hiljattain eronnut ja miehen tavaroita jäänyt sinne taloon. Aluksi tää kuvio vaivasi mua vähän mutta nykyään vaan kiihottaa ihan helvetisti. Tuntuu jotenkin niin kielletyltä ja mahtavalta kun tämä nainen suorastaan pyytää että haluaa spermat suuhun nyt ja sitten viimeistään huomenna heti kun herätään. Koko viikonlopun niellyt spermaa niin paljon kuin vain musta irtoaa ja siitä sitten jatkaa arkeaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Huhhuh pitääkin laittaa sille pian viestiä

Vierailija
35/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kaikenlaisiin terveyshaasteisiin suosittelen oman kehon tuntemusta, lihasten vahvistamista, ja esim. hengitysharjoituksia. Kaikenlaisia epämukavia tiloja on helpompi sietää, kun osaa hengittää tavalla, että keholla on tuntemuksesta riippumatta riittävästi happea. Toinen tärkeä juttu on säännöllinen ruokailu.

Se että keskellä yötä herää johonkin rajuun fyysiseen häiriöön kuten sydämen hakkaamiseen kuulostaa mahdollisesti kiroukselta, painajaiselta tai siltä että joku lähisukulaisesi on ottanut esimerkiksi sydämen lyöntitiheyttä lisäävän lääkkeen. Varsinkin jos tuo tila jatkuu, vaikka tekisit mitä, on kyse todennäköisesti lääkkeestä. 

Painajaisiin auttaa pari asiaa: älä syö raskaasti illalla, huolehdi että sinulla on mielihyvähormoneja kehossasi yöksi (eli et ole pumpannut omia mielihyvähormoneitasi päivän aikana tyhjäksi esim. jollakin lääkkeellä) ja lisäksi olen huomannut, että selällään nukkuminen tyynyn kanssa aiheuttaa hengitysvaikeuksia, joka voi johtaa painajaisiin. Selällään nukkuminen ilman tyynyä taas ei, mutta tyynyn kanssa olen useammin kuin kerran herännyt todella ahdistaviin painajaisiin.

Vierailija
36/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää vaan teroittaa itselle että ei se haitaa vaikka on hullu ja pitää olla välittämättä turhuuksista.

Vierailija
37/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen avantouintia kun siinä hermosto ikään kuin resetoituu.

Vierailija
38/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkihäiriö tulee sosiaalisissa tilanteissa, kuvaamasi oireet ovat jotain muuta tautia.

Vierailija
39/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen perhehelvetti, oliko päihteidenkäyttöä? Onko suku nyt raitis? Tuollaiset äkilliset fyysiset oireet voivat johtua myös siitä, että joku lähisukulainen ottaa lääkettä tai huumetta. Itselle kävi näin joskus, kun lähisukulainen aloitti adhd-lääkityksen. Minäkin olin täysin sekaisin päästäni siitä minuutista asti, kun hän otti lääkkeen aamulla. Hänen oli pakko lopettaa lääkitys minun vuokseni, sillä en pystynyt työskentelemään tuossa tilassa.

Vierailija
40/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilkun jälkeen juteltiin yökerhon pihalla ja päädyttiin jatkoille hänen luokseen. Oltiin juuri juteltu ensimmäistä kertaa. Menin sinne vain koska mainosti kovasti että hänellä on viiniä litratolkulla kotona, ei ollut itsellä tässä vaiheessa mitään seksuaalista mielessä. Ei ehditty montaa minuuttia hänen sohvalla istumaan kun yhtäkkiä ohjasi käteni hänen reidelle, pian olikin mun kulli jo hänen suussa. Harvoin tulen suihinoton aikana mutta siinä ei kauaa mennyt kun nalli lensi hänen suuhun ja nieli joka pisaran. Siitä myöhemmin mentiin saunaan. Oltiin tosissamme kiinni aivan liimautuneena koko viikonloppu. Siitä vaihdettiin numeroita ja lähdin kotiin jatkamaan elämääni. Vasta tokalla tapaamisella sain tietää että hän on ihan naimisissa, ensimmäisellä kerralla väitti että hän on hiljattain eronnut ja miehen tavaroita jäänyt sinne taloon. Aluksi tää kuvio vaivasi mua vähän mutta nykyään vaan kiihottaa ihan helvetisti. Tuntuu jotenkin niin kielletyltä ja mahtavalta kun tämä nainen suorastaan pyytää että haluaa spermat suuhun nyt ja sitten viimeistään huomenna heti kun herätään. Koko viikonlopun niellyt spermaa niin paljon kuin vain musta irtoaa ja siitä sitten jatkaa arkeaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Huhhuh pitääkin laittaa sille pian viestiä

eipä niitä oikeen oo järkeäkään lämmitellä pitkään ja hartaasti. ovat usein jo muutenkin sen verran elämää nähneitä et sellanen pieni hipsuttelu ja kiusottelu vaan vituttaa niitäkin, eikä sellaseen pillupaskaan ole aikaa. suoraan vaan järkyttävään eläimelliseen toimintaan missä joutuu itekin välillä miettimään et mitävittua tässä nyt taas tapahtuu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi