Miksi ihmiset ovat nykyään niin ilkeitä?
Kommentit (60)
Ihmisillä on todella paljon vapaa-aikaa, mikä evoluution näkökulmasta on todella poikkeuksellista ihmiskunnan historiassa. Suurin osa ihmisistä ei kykene tekemään vapaa-ajallaan mitään rakentavaa, vaan aika käytetään netissä ahdistumiseen, raivostumiseen ja oman pahan olon lievittämiseen. Esimerkiksi tämä palsta on todella haitallinen suurissa annoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Äärioikeisto on aina yleensä kaikkialla muuallakin se taho joka aloittaa agressiivisen kielenkäytön. Näin nytkin. Suomenkin historiasta löytyy vastaavia esimerkkejä (IKL, SMP) jotka ovat olleet hetken vallassa ja kadonneet. Vasemmisto harvoin vastaa yhtä kovalla kielellä mutta sekin onnistuu tarvittaessa. Yleensä äärioikeisto hiljenee ihmisten tajutessa ettei se ole muuta kuin isoja sanoja vailla tekoja. Niin näyttää käyvän nytkin. Itse en äärioikeiston toiminnasta löydä yhtään koko kansaa hyödyttävää aloitetta tai tekoa. Pelkkää kovaa puhetta ilman näyttöjä.
Mitä se Orpo sanoikaan eilen? Ihan kaikkien pitäisi miettiä mitä näppäimistöstä suoltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärioikeisto on aina yleensä kaikkialla muuallakin se taho joka aloittaa agressiivisen kielenkäytön. Näin nytkin. Suomenkin historiasta löytyy vastaavia esimerkkejä (IKL, SMP) jotka ovat olleet hetken vallassa ja kadonneet. Vasemmisto harvoin vastaa yhtä kovalla kielellä mutta sekin onnistuu tarvittaessa. Yleensä äärioikeisto hiljenee ihmisten tajutessa ettei se ole muuta kuin isoja sanoja vailla tekoja. Niin näyttää käyvän nytkin. Itse en äärioikeiston toiminnasta löydä yhtään koko kansaa hyödyttävää aloitetta tai tekoa. Pelkkää kovaa puhetta ilman näyttöjä.
Mitä se Orpo sanoikaan eilen? Ihan kaikkien pitäisi miettiä mitä näppäimistöstä suoltaa.
Jotain sinne päin ja kertoi että esimerkiksi hallitus on suuressa vastuussa siitä millaisen esikuvan se antaa.
Koulujen ympäristöt pahimpia. Räkivät nuoret, sylkyjä kadut täynnä, kiroilevat, pärräävät mopoilla, röökaavat ja jätöksiä kadut täynnä. Kulkevat leveissä laumoissa epäkohtrliaasti, eivät väistä. Möykkäävät äänekkäästi. Tässä huomioita. Huonosti käyttäytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on todella paljon vapaa-aikaa, mikä evoluution näkökulmasta on todella poikkeuksellista ihmiskunnan historiassa. Suurin osa ihmisistä ei kykene tekemään vapaa-ajallaan mitään rakentavaa, vaan aika käytetään netissä ahdistumiseen, raivostumiseen ja oman pahan olon lievittämiseen. Esimerkiksi tämä palsta on todella haitallinen suurissa annoksissa.
Hallituksellakin tuntuu olevan tuota joutoaikaa. Jo ties kuinka kauan on jauhetturasismia, tasa-arvoa, yms vihervasemmiston urputusta. Eikö todellakaan eduskunnassa ole tärkeämpiä asioita käsiteltävänä joilla tämän maan talous ja torso sote saataisiin kuntoon. Koko ajan äänestettävä opposition kiusaa tekevistä välikysymyksistä. Nyt työrauha hallitukselle ja Tytti T voi lopettaa saivartelut ja pitää suunsa supussa.
Vierailija kirjoitti:
Koulujen ympäristöt pahimpia. Räkivät nuoret, sylkyjä kadut täynnä, kiroilevat, pärräävät mopoilla, röökaavat ja jätöksiä kadut täynnä. Kulkevat leveissä laumoissa epäkohtrliaasti, eivät väistä. Möykkäävät äänekkäästi. Tässä huomioita. Huonosti käyttäytyvät.
Muistaakseni tuollaista on ollut aina. Nuoret kasvavat tuosta vaiheesta ja heistä tulee aikuisia. He menevät töihin kuka minnekin ja lopulta heistä tulee keski-ikäisiä ja vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen koska voin. Varsinkin palstalla ihmiset ärsyttävät.
En täällä ilkeile vaikka mieli tekisi. Aloitukset ovat alaarvoisia.. Kysellään tyhmyyksiä miksi, miksi, miksi.. Tai kysellään pituutta painoa, hiusten väriä ym. Mitä näillä tiedoilla tekee. Mitä lasissa. Olen se ja se kysyttävää... Näihin tekisi mieli kirota..
Vierailija kirjoitti:
Olen ilkeä, koska itseänikin kohtaan on oltu ilkeitä, olen vaikeassa tilanteessa elämässäni, enkä ole saanut tarvitsemaani apua. En jaksa, enkä halua olla ystävällinen julmille ja ilkeille ihmisille. Kaikki voimani menevät jo arjesta selviytymiseen.
Onko sinua haukuttu loiseksi? Mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Hehe, pakko kertoa näistä eläkeläisistä:
olen pienen taloyhtiön pj, tahtomattani. Muut asukkaat on eläkeläisiä, joista yksi käytännössä liikuntakyvytön. Taloyhtiössä ei kukaan pistä rikkaa ristiin yhteisillä piha-alueilla muut kuin minä ja perheeni, "nuoremmuuttamme" kai. Kyse ei ole kyvystä, koska oman pihan istutukset ja pienet remontit kyllä sujuu. Kyse on ilmiselvästi periaatteesta. Vastiketta ei kuitenkaan saisi missään tapauksessa nostaa, joten käytännössä hommat on pitänyt hoitaa yhden osakkaan yksinäisellä talkootyöllä.
Oikein huvitti kun olimme äskettäin toista viikkoa poissa kotoa. Sillä aikaa joku oli saanut kaivettua ruohonleikkurin esille. Ruoho oli ajettu kaikkialta muualta, paitsi yhteisen pihan kaistaleelta meidän asuntomme edestä. En osaa tulkita tuota oikein muuten kuin mielenosoituksena sille, ettemme olleet ajamassa nurmikkoa kuten meidän mitä ilmeisimmin kuuluisi.
Minä olen lapsen tasolle typistetty uhri, jota kaikki muut silkkaan pahuuttaan kiusaa.
Haukkuminen ja juoruilu on aggressiivista käytöstä, tiesittekö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe, pakko kertoa näistä eläkeläisistä:
olen pienen taloyhtiön pj, tahtomattani. Muut asukkaat on eläkeläisiä, joista yksi käytännössä liikuntakyvytön. Taloyhtiössä ei kukaan pistä rikkaa ristiin yhteisillä piha-alueilla muut kuin minä ja perheeni, "nuoremmuuttamme" kai. Kyse ei ole kyvystä, koska oman pihan istutukset ja pienet remontit kyllä sujuu. Kyse on ilmiselvästi periaatteesta. Vastiketta ei kuitenkaan saisi missään tapauksessa nostaa, joten käytännössä hommat on pitänyt hoitaa yhden osakkaan yksinäisellä talkootyöllä.
Oikein huvitti kun olimme äskettäin toista viikkoa poissa kotoa. Sillä aikaa joku oli saanut kaivettua ruohonleikkurin esille. Ruoho oli ajettu kaikkialta muualta, paitsi yhteisen pihan kaistaleelta meidän asuntomme edestä. En osaa tulkita tuota oikein muuten kuin mielenosoituksena sille, ettemme olleet ajamassa nurmikkoa kuten meidän mitä ilmeisimm
Minä olen lapsen tasolle typistetty uhri, jota kaikki muut silkkaan pahuuttaan kiusaa.
On totta, että elämme uhriutumisenkulttuurissa. Jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itseensä kohdistua asioita.
Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja itsestä puhumisen sijaan niitä rakenteita muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen koska voin. Varsinkin palstalla ihmiset ärsyttävät.
En täällä ilkeile vaikka mieli tekisi. Aloitukset ovat alaarvoisia.. Kysellään tyhmyyksiä miksi, miksi, miksi.. Tai kysellään pituutta painoa, hiusten väriä ym. Mitä näillä tiedoilla tekee. Mitä lasissa. Olen se ja se kysyttävää... Näihin tekisi mieli kirota..
Täälläkin oleminen on vapaaehtoista.
Kaikki lähtee epäempaattisuudesta. Suurin osa on tosi epäempaattisia, kun oikein kaivellaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi kauhiaa, nuoriso on pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ilkeä, koska itseänikin kohtaan on oltu ilkeitä, olen vaikeassa tilanteessa elämässäni, enkä ole saanut tarvitsemaani apua. En jaksa, enkä halua olla ystävällinen julmille ja ilkeille ihmisille. Kaikki voimani menevät jo arjesta selviytymiseen.
Jos tiedät miltä se ilkeys tuntuu, miksi ihmeessä teet toisille samoin?! Onko päänupissa vikaa? Paha "kostetaan" hyvällä, ehkäpä sitten saat sitä hyvää itsekin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lähtee epäempaattisuudesta. Suurin osa on tosi epäempaattisia, kun oikein kaivellaan.
Suomalainen empatia on kamalaa. Se sekoitetaan sääliin. Ei kukaan halua sääliä vaan tuntea itsensä arvokkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät miltä se ilkeys tuntuu, miksi ihmeessä teet toisille samoin?! Onko päänupissa vikaa? Paha "kostetaan" hyvällä, ehkäpä sitten saat sitä hyvää itsekin takaisin.
Uskot varmaan joulupukkiinkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskot varmaan joulupukkiinkin?
Noin minä toimin. Eikä minulla ole yhtäkään "vihamiestä" elämässäni. Ihmiset ovat voineet olla pahoja, mutta en provosoidu, vaan ihmisillä on paha olla ja silloin heitä pitää ymmärtää. Kun annat tuonkaltaiselle/kaltaisille ihmiselle pahaan hyvää takaisin, et usko millaisen ystävän heistä saatkaan! Eräs viisas ihminen sanoi joskus: "Ole itse se muutos" miten oikeassa hän olikaan. Vain me itse voimme tämän maailman ja asenteet muuttaa, se lähtee meistä kaikista itsestämme.
Vierailija kirjoitti:
Somessa persut ja äärimmäisenä oikealla olevat aloittivat jo useampi vuosi sitten ruman, kärjekkään, henkilökohtaisuuksiin menevän, hyvin provosoivan kielenkäytön.
Ensin sitä jaksettiin paheksua ja kauhistella, sitten siihen totuttiin.
Nyt myös vasemmistoaktivistit ovat omaksuneet tämän saman kielenkäytön, ja koska nämä kaksi ääripäätä täyttävät esim. somen poliittiset keskustelut, niin yleisvaikutelma on se, että kuka kaikkein kärjekkäimmin ja ilkeimmin uskaltaa ja osaa toisesta sanoa, on voittaja.
Vastenmielistä. En jaksa seurata tällaisen viestintätyylin takia joitakin hyviä tuttuja ja ystäviä.
Valtamediassa eli sanomalehdissä, televisiossa ja radiossa poliittinen keskustelu on mielestäni pysynyt jollakin tavalla siedettävänä ainakin suurelta osin. Asiat väittelevät, oma kanta perustellaan, harvoin näkee suoranaista ilkeyttä.
Monenlaista ilkeyttä toki on, päälajit alatyylinen henkilöönmenevä ja häpäisemään pyrkivä mustamaalaus (joka on jo paljon enemmän kuin ilkeyttä) ja sitten sellainen ilkeys jolla pyritään paljastamaan jotakin todellista pinnan alla olevaa ja salatuksi haluttua,jotta maine/julkisuuskuva ei tahriutuisi. Eli kyllä henkilöön menevä ilkeys voi olla myös perusteltua.
Autoritäärit eivät tietenkään halua itseään arvosteltavan julkisesti. Siksi henkilöönmenevällä arvostelulla mitataan usein vastuuta ja valtaa itselleen haalineiden henkistä kanttia, turhamaisuutta, todellisuudentajua, muita luonteenominaisuuksia. Joku heistä saattaa jopa ottaa pisteliäästä kritiikistä vaarin ja kehittyä. Ja heitä valtaan nostaneet voivat tarkistaa käsityksiään jos havaitsevat ilkeilyn perustelluksi esim satiirin kautta. Mitä inhimillistä heikkoutta he esimerkiksi voivat katsoa läpi sormien?
Ilkeilyn ei siis pitäisi olla halpaa kostoon pohjaavaa aggressiota vaan palvella rehellisyyttä, jolloin sen käyttö vaatii taitoa. Se ei voi pohjautua keksittyihin, itselle mieleisiin asioihin vaan haastaa jotakin, joka esiintyy totuuden tai hyvyyden suulla. Eli onko todella näin kuin väitetään. Silloin ilkeys ei ole tyhjänpäiväistä suunsoittoa.