Olen akateeminen ja työskentelin pätkän ns. duunarihommissa. Tässä vähän havaintoja
Yleisesti ottaen ihan ikään katsomatta työntekijöiden ammattitaito ja työmoraali oli todella hyvät ja olivat siitä myös selvästi ylpeitä. Hyvä juttu! Uusia työntekijöitä neuvottiin pääsääntöisesti innokkaasti, eikä jätetty ihmettelemään yksinään.
Huono juttu olikin sitten se, että ilmapiiri oli tästä huolimatta jotenkin kieroutunut: virheistä veetuiltiin ankarasti ja kaikkialla leijui sellainen jännittynyt pelokas tunnelma ehkä juuri tästä syystä. Tällaista en ole kokenut missään akateemisessa ammatissa.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropa käytännön esimerkkejä mahdollisista virheistä kummassakin työpaikassa. Onhan siinä iso ero, jos putkimies tekee huonon liitoksen verrattuna siihen, että opettaja ottaa ison määrän vääriä kopioita oppikirjasta.
Siinä on iso ero leikkaako putkimies röörin väärästä kohtaa poikki vai tekeeko samanlaisen virheen kirurgi.
Se putkimies voi saada hengiltä useamman ihmisen kuin kirurgi.
Vierailija kirjoitti:
Tais sekin putkimies joka väänsi paskaveden hanan auki juomaveteen Nokialla tehdä aika isot vahingot. Ja tuskin oli tohtori.
Syyllinen on tuossa suunnittelija joka suunnitteli tuon aikapommivirityksen. Sen vivun kääntäjä olisi voinut olla kuka tahansa ja toissijainen juttu.Käyttäkää ihmiset vähän sitä järkeä mikä teille on suotu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tais sekin putkimies joka väänsi paskaveden hanan auki juomaveteen Nokialla tehdä aika isot vahingot. Ja tuskin oli tohtori.
Syyllinen on tuossa suunnittelija joka suunnitteli tuon aikapommivirityksen. Sen vivun kääntäjä olisi voinut olla kuka tahansa ja toissijainen juttu.Käyttäkää ihmiset vähän sitä järkeä mikä teille on suotu!
Kuka suunnittelija? Sitä ei ollut missään piirustuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaa käyttää internetin hakukonetta, löytää seuraavaa: Nokian vesilaitoksella asennettiin 1980-luvulla laiton viritys, joka yhdisti käyttövesi- ja jätevesiputket. Meinaatko, että joku suunnittelija kävi siellä putkia vähän asentamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelua on voinut olla esim. suullinen viime hetken muutos. Muutoin virityksen tehnyt toteuttaja on päävastuullinen - ei se joka kahvaa sattui kääntämään.
Itse huomannut myös raksalla että jos tulee vastaan joku ongelma niin tärkeämpää on löytää "syyllinen" kuin ratkaisu.
Kerran kun työkaverit alkoivat taas kerran päivityelemään kovaan äänen: Kuka vit.. tämän on tehnyt? kysyin että mitä jos etsittäisiin ratkaisu eikä syyllinen? Oli hölmistyneen näköisiä ilmeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelua on voinut olla esim. suullinen viime hetken muutos. Muutoin virityksen tehnyt toteuttaja on päävastuullinen - ei se joka kahvaa sattui kääntämään.
Ei, suunnittelijat ei tee suunnitelmia ilman että niitä kirjataan mihinkään. Ihminen, joka tuomittiin rikoksesta, oli vesilaitoksen vastaava hoitaja.
Minä teen itse töitä akateemisten kanssa ja ihan samalta se vessa haisee niiden jäljiltä kuin muidenkin
Vierailija kirjoitti:
Minä teen itse töitä akateemisten kanssa ja ihan samalta se vessa haisee niiden jäljiltä kuin muidenkin
Oletko vessojen siivooja? en yhtään ihmettele, jos akateemiset kävisivät vielä ulkohuussissa asioilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse akateemisessa työympäristössä, ja täällä ei suoraan "vittuilla", mutta jos joku menee pieleen, niin syyllisen löytäminen on kyllä aina ykkösprioriteetti. Ja tietyt ihmiset etsivät syyllisen aina jostain muualta, vaikka olisi ilmiselvää, että ovat itse mokanneet. Tällainen on mielestäni paljon toksisempaa.
Täysin sama havainto. Itse kouluttauduin vanhemmalla iällä ja siirryin ns duunarihommista toimistoon ja johtoportaaseen. Todellakin, ykkösprioriteetti ei ole sen havaitun virheen korjaus vaan syyllisen etsintä, ja erityisesti selittelyt miksi "minä" en voi olla syyllinen. Syyllisyyden taakka työnnetään aina muiden kontoille.
Duunarihommissa havaitsin että se virheen korjaus on prioriteetit numero 1, eikä syyllistä ristiinnaulittu vaan ohjeistettiin seuraavalla kerralla välttämään tekemästä samaa virhettä.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä on ollut töissä opena tää, jonka työkavereiden palkat ovat alkaneet nelosella ja itkeneet palkan pienuutta? Palkkani alkaa nykyään jo kolmosella, alalla olen ollut jo ennen 2000-lukua, enkä niitä palkan pienutta itkeviä kolleegoita ole oikein tavannut. Itse olen tyytyväinen. Koulunkäynninohjaajille ainakin meidän töissä toivottais parempaa palkkaa. Tosi ammattilaisia, henkisesti ja välillä ruumuullisestikin raskasta työtä, ja vähivalta tai sen uhka usein läsnä.
Opiskeluaikana tuli tehtyä erilaisia duunarhommia loma-aikoina. Hattua nostan sellaisille, jotka jaksavay siivota, tiskata tai valmistaa suurtaloudessa ruokia 30-40 v.
Sen viitsi kertoa tarkemmin, mutta ei ole mikään tavallinen yläaste tai lukio. Erityistä=erityispalkka.
Koulu on myös opettajien osalta akateeminen työpaikka. Ainakin oma kokemukseni on, että ilmapiiri voi opettajien kesken olla tosi myrkyllinen.
Tai bussi- tai rekkakuskit, jotka ajaa kolarin tai muuten tupeltaa. Tai suurtalouskeittiön työntekijät, jos sössivät ruuan syömäkelpoisuuden kanssa. Pääsee isommilla otsikoilla lehteen kuin museolehtori mokatessaan.