Olen akateeminen ja työskentelin pätkän ns. duunarihommissa. Tässä vähän havaintoja
Yleisesti ottaen ihan ikään katsomatta työntekijöiden ammattitaito ja työmoraali oli todella hyvät ja olivat siitä myös selvästi ylpeitä. Hyvä juttu! Uusia työntekijöitä neuvottiin pääsääntöisesti innokkaasti, eikä jätetty ihmettelemään yksinään.
Huono juttu olikin sitten se, että ilmapiiri oli tästä huolimatta jotenkin kieroutunut: virheistä veetuiltiin ankarasti ja kaikkialla leijui sellainen jännittynyt pelokas tunnelma ehkä juuri tästä syystä. Tällaista en ole kokenut missään akateemisessa ammatissa.
Kommentit (53)
No kerropa käytännön esimerkkejä mahdollisista virheistä kummassakin työpaikassa. Onhan siinä iso ero, jos putkimies tekee huonon liitoksen verrattuna siihen, että opettaja ottaa ison määrän vääriä kopioita oppikirjasta.
Vierailija kirjoitti:
No kerropa käytännön esimerkkejä mahdollisista virheistä kummassakin työpaikassa. Onhan siinä iso ero, jos putkimies tekee huonon liitoksen verrattuna siihen, että opettaja ottaa ison määrän vääriä kopioita oppikirjasta.
Ohis, mutta vertailu ei nyt mene totuudenmukaisesti. Kopionti ei ole open ydintehtävää. Mielestäni osuvampi vertailu putkimehen huonolle liitokselle olisi, jos opettaja iskostaisi oppilaalle toimimattoman päässälaskustrategian. Esimerkiksi että kerrottaessa tulo on aina suurempi luku kuin tekijät.
Totuuspuolueen edustajat ovat kaikki akateemisia.
Siis akateemisia on paljon kortistossa niin kuin vähemmän kouluja käyneitäkin. Itse en korosta missään millään tavalla oppiarvojani. Ihminen on samanarvoinen aina.
Vierailija kirjoitti:
Itse akateemisessa työympäristössä, ja täällä ei suoraan "vittuilla", mutta jos joku menee pieleen, niin syyllisen löytäminen on kyllä aina ykkösprioriteetti. Ja tietyt ihmiset etsivät syyllisen aina jostain muualta, vaikka olisi ilmiselvää, että ovat itse mokanneet. Tällainen on mielestäni paljon toksisempaa.
Minä en usko, että tuollainen työkavereille vittuilu on millään tapaa riippuvainen koulutuksesta. Enemmän se kertoo ihmisten luonteesta. Inhottavia ihmisiä löytyy joka tasolta.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on iso ero leikkaako putkimies röörin väärästä kohtaa poikki vai tekeeko samanlaisen virheen kirurgi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Minä en usko, että tuollainen työkavereille vittuilu on millään tapaa riippuvainen koulutuksesta. Enemmän se kertoo ihmisten luonteesta. Inhottavia ihmisiä löytyy joka tasolta.
Allekirjoitan täysin. Ikäviä tyyppejä on kaikkialla, onneksi myös mukavia ja kaikkia siltä väliltä. Veetuilutyyli ja selkäänpuukottaminen tehdään vain eri tavoilla. Duunariporukassa suoraviivaisempaa, joten heti näet millainen kukin on luonteeltaan. Akateemisissa piireissä verhoillaan asiat hyvin, etenkin yliopistolla. Joskus menee tovi ennen kuin tajuat, että olet törmännyt ihka aitoon kusipäähän tai sovinistiin.
Allekirjoitan tuo duunareiden tavan etsiä syyllisiä ja osoitella työkavereiden tekemiä virheitä. Olen itse nykyisin akateemisella alalla ja meillä kyllä pidetään linnoitusta pystyssä ihan yhdessä. Kaveria puolustetaan, vaikka olisikin vähän sössinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on iso ero leikkaako putkimies röörin väärästä kohtaa poikki vai tekeeko samanlaisen virheen kirurgi.
Jokainen "akateeminen" ei todellakaan ole kirurgi.
Aika isot vahingot pystyy putkari ja sähkäri väärin tekemällä aiheuttamaan
Itse olen ollut suurimman osan elämästäni duunaritöissä vaikka olen akateeminen. Ilmapiiri on ystävällinen ja kunnioittava, taitoa löytyy, samoin kielipäätä.
Esim opettajana kun olin, kaikki itki kahvipöydässä vain omaa palkkaansa joka alkoi nelosella ja haukkui hallitusta. Meillä keskitytään elämään ja iloisiin asioihin, vaikka kakkonen on meilläkin jo ihan hyvä saavutus palkkakuitissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen "akateeminen" ei todellakaan ole kirurgi.
Aika isot vahingot pystyy putkari ja sähkäri väärin tekemällä aiheuttamaan
Niinhän se on. Ei voi suoraan sanoa koulutuksen perusteella. Ainakaan ei siinä isoa työtapaturmaa voi saada aikaiseksi jos joku kirkkohistorian tohtori mokailee. Hädin tuskin kukaan edes huomaa virheen tapahtuneen.
Pahempi se on jos joku autonkorjaaja asentaa väärin bussiin jarrut. Sillä pääsee iltapäivälehtien pääotsikoihin.
Tais sekin putkimies joka väänsi paskaveden hanan auki juomaveteen Nokialla tehdä aika isot vahingot. Ja tuskin oli tohtori.
Vierailija kirjoitti:
Tais sekin putkimies joka väänsi paskaveden hanan auki juomaveteen Nokialla tehdä aika isot vahingot. Ja tuskin oli tohtori.
Kuka ne putket oli suunnitellut? Miten tuo on voinut tapahtua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi olevan heppoa selvittää, kuka on tuon putkivirityksen suunnitellut. Mikseihän se koskaan selvinnyt tai selvitettiinköhän sitä edes?
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan tuo duunareiden tavan etsiä syyllisiä ja osoitella työkavereiden tekemiä virheitä. Olen itse nykyisin akateemisella alalla ja meillä kyllä pidetään linnoitusta pystyssä ihan yhdessä. Kaveria puolustetaan, vaikka olisikin vähän sössinyt.
Kerrotko heti missä olet töissä. Tuollaista työpaikkaa ei ole ikinä tullut vastaan. Selkäänpuukotusta, kilpailua, tiedon pimittämistä ja juoruilua sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi olevan heppoa selvittää, kuka on tuon putkivirityksen suunnitellut. Mikseihän se koskaan selvinnyt tai selvitettiinköhän sitä edes?
Luulisi Googlen käytön olevan sallittua. Rikoksista syytettiin useita henkilöitä ja yksi henkilö tuomittiin ehdolliseen vankeuteen, ei mikään suunnittelija.
Onnettomuustutkintakeskus tutki tapauksen myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"17. joulukuuta 2007 Nokian kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Seppo Kallio totesi, että onnettomuuden aiheuttanutta putkea ja venttiiliä ei ollut missään suunnitelmassa tai piirustuksessa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui siten, että vesilaitoksen työntekijä avasi vahingossa väärän venttiilin.
Missä ihmeessä on ollut töissä opena tää, jonka työkavereiden palkat ovat alkaneet nelosella ja itkeneet palkan pienuutta? Palkkani alkaa nykyään jo kolmosella, alalla olen ollut jo ennen 2000-lukua, enkä niitä palkan pienutta itkeviä kolleegoita ole oikein tavannut. Itse olen tyytyväinen. Koulunkäynninohjaajille ainakin meidän töissä toivottais parempaa palkkaa. Tosi ammattilaisia, henkisesti ja välillä ruumuullisestikin raskasta työtä, ja vähivalta tai sen uhka usein läsnä.
Opiskeluaikana tuli tehtyä erilaisia duunarhommia loma-aikoina. Hattua nostan sellaisille, jotka jaksavay siivota, tiskata tai valmistaa suurtaloudessa ruokia 30-40 v.
Minä koen akateemisen työni liukuhihnana: kuntoon laitetut ihmiset ulos, toisesta päästä sisään satsi uusia rikkonaisia. Ja tässä välissä feikataan että ajatellaan kaikkia yksilöinä. Mikä vitsi😆