Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hammaslääkäri ei hoitanut ientulehdusta. Normaalia?

Vierailija
07.06.2024 |

Olen käynyt vuosia samalla hammaslääkärillä, kerran vuodessa hampaiden tarkistuksessa ja plakin poistossa. Sitten yhdellä kertaa hampulääkäri vain ilmoitti, että minulla on parodontiitti ja kysyi, enkö ollut huomannut ikenieni värimuutosta. No, en ollut. Aloin siinä porata melkein ja kysyin, että onko mitään tehtävissä ja lääkäri sanoi, että ei ole. Kysyin, mikä olisi edes paras hammastahna ja sen sentään neuvoi ja kirjoitti oikein nimen paperille. Hän sanoi, että tarkastellaan asiaa nyt vuosi ja katsotaan sitten uudestaan.

Koko vuoden pesin hampaita kolme kertaa päivässä, mutta ientulehdus välillä uusi. Kun menin seuraavan kerran lääkäriin, oli tulehdus päällä. Hammaslääkäri vain sanoi, ettei voi poistaa pakkia tulehtuneesta suusta ja antoi numeron parodontiaan erikoistuneelle hammaslääkärille. Jonotin sinne yli puoli vuotta. Kun sitten pääsin sinne, hän sanoi, että minulla on alkava ientulehdus, muttei todellakaan vielä parodontiittia. 

Nyt kyselisin, että onko ihan normaalia, ettei oma hammaslääkärini koskaan neuvonut minua hampaiden hoidossa paremmin. Ei kehottanut käyttämään hammaslankaa tai suuvettä. Tietty nuo pitäisi tietää, mutta en nyt vaan tiennyt, vaikka muuten olenkin ihan normaali ihminen ja tosiaan olen säännöllisesti siellä hammaslääkärillä käynyt. Onko myös normaalia, että hammaslääkäri päästi minut akuutti ientulehdus suussa pois vastaanotolta hoitamatta sitä mitenkään tai antamatta mitään itsehoito-ohjeita?

Tuntuu ihan käsittämättömältä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot kuitenkin hammaslangasta kuullut... mutta odotat että hammaslääkärisi sen erikseen mainitsee jotta voisit käyttää? Maailman kaikki tieto on sormiesi etäisyydellä, käytä googlea ja selvittele asioita ihan itsekin.

Vierailija
2/7 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomuus alkaa olla jo niin last season .. Oma-aloitteisuus rules .. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot kuitenkin hammaslangasta kuullut... mutta odotat että hammaslääkärisi sen erikseen mainitsee jotta voisit käyttää? Maailman kaikki tieto on sormiesi etäisyydellä, käytä googlea ja selvittele asioita ihan itsekin.

Kyllä, mutta oletko tosiaan sitä mieltä, että lääkärin ei tarvitse ottaa asiaa puheeksi, jos näyttää siltä, että potilas on itse vähän tumpelo?

Vierailija
4/7 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ientulehdushan parantuu vain hampaiden harjauksella. Ne pitää harjata kunnolla sieltä ikenistä ja toki hammaslankaa käyttää. Ihan totta, että hammaslääkäri olisi voinut neuvoa hampaiden harjauksen, mutta nykyään ihmiset ovat vähän sellaisia, että saattavat suuttua jos aletaan pyytämättä neuvomaan. Olisithan ehkä voinut kysyä?

Vierailija
5/7 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs hammashygienisti. Minulle hammaslääkäri määräsi käymään kerran vuodessa hygienistillä.

itselleni tulee herkästi ientulehdusta. Mulle on auttanut Elmexin vihreä sensitive hammashuuhde ja jos viitsii puristaa raakaa valkosipulia kynnen pari päivittän pahimman tulehduksen aikana vaikkapa leivänpäälle, sillä se on luonnon vanhin antibiootti tulehduksiin. Ei pidä pelästyä jos se vähän kirvelee tietenkin tulehtuneisiin ikeniin.

Vierailija
6/7 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ientulehdushan parantuu vain hampaiden harjauksella. Ne pitää harjata kunnolla sieltä ikenistä ja toki hammaslankaa käyttää. Ihan totta, että hammaslääkäri olisi voinut neuvoa hampaiden harjauksen, mutta nykyään ihmiset ovat vähän sellaisia, että saattavat suuttua jos aletaan pyytämättä neuvomaan. Olisithan ehkä voinut kysyä?

Kuulostaahan tuo nyt tosi oudolta, että lääkäri ei suostu potilasta auttamaan. Tiedän monia ihmisiä, jotka eivät käy säännöllisesti hammaslääkärillä, ja silloin ymmärrän hampaiden huonon kunnon, mutta jos käy vuosittain hammastarkastuksessa, ei todellakaan pitäisi mitään parodontiittia päästä syntymään. Tuohan kuulostaa hoitovirheeltä.

Vierailija
7/7 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ientulehdus paranee itsehoidolla, ei siis ole samanlainen asia kuin jokin esimerkiksi antibioottihoitoa vaativa tulehdus - ehkä hammaslääkäri on olettanut säännöllisesti vastaanotolla käyvän henkilön tietävän sen.