Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahan pyytäminen omilta lapsilta takaisin

Vierailija
02.06.2024 |

Mulla siis kaksi poikaa ja yksi tytär. Kaikki jo reilu parikymppisiä. Opiskelevat ja omissa asunnossaan ( vuokra ) ja opintotuen lisäksi opintolaina ja asumistuki. Siitä huolimatta rahat ei silti tahdo riittää elämiseen pääkaupunki seudulla . Aina silloin tällöin " lainaavat " satasen mutta eihän heillä oli sitä maksaa takaisin, me kaikki se tiedetään ja siitä onkin tullut tapa että en pyydä rahoja taksin , ns.köyhitä opiskelijoilta. Joskus vaan ajatellut että teenkö siinä karhun palveluksen kun en pyydä rahoja takaisin. Oppivatko liian helppoon elämään? Omasta mielestäni vaan , ainakin tuntuu , siltä että jos maksujen jälkeen opiskelijalle jää kuussa käteen 5-600€ niin se on kyllä tosi vähän jos sillä pitäisi itse pärjätä. Miten teillä muilla joilla lapset jo aikuisia mutta opiskelee?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älå pyydä takaisin, mistä edes opiskelija maksaisi mutta älä anna jos huomaat että sinulle valehdellaan asioista. 600 on aika paljon opiskelijalle kuukaudeksi.

Vierailija
22/31 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin sillai, että vanhemmat makso vakuutukset jotka mulla oli, anto säännöllisesti kassillisen ruokaa (jos välimatkaa, niin S/K lahjakortti) sekä makso kalliit pakolliset vaatteet (tyyliin talvitakki ja -kengät). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa ihmisiä joilla on ajatus, että vastuu lapsesta loppuu kun lapsi  täyttää 18

Ei se niin mene, vastuu lapsesta säilyy aina, toivon sen säilyvän aina että uskaltaa pyytää apua missä asiassa vain. Tietysti jos alkaa olla hyväksikäyttöä tms, keskustelisin, mutta autoin aina kun vain voin. Annoin vaikka viimeisen satasen ja itse sitten pihistin. Lasta ei saa hylätä eikä jättää.

Vierailija
24/31 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni ongelma on se, ettei asioista puhuta niiden oikeilla nimillä. Jos pyydetään lainaa, se maksetaan takasin ellei muuta erikseen sovita. Lainan oletus on takaisinmaksu. Se, että laina on oman lapsen pyytämä ei muuta käsitteitä toiseksi. Laina on laina, ja se maksetaan takaisin. Nyt vaikuttaa siltä että lapset lainailevat rahaa mutta epäselvää on maksetaanko se takaisin vai ei. Ja tämä on ongelma. On helpompaa pyytää lainaa kuin kysyä suoraan annatko rahaa. Asioista pitää puhua niin suoraan, ettei väärinkäsityksiä tule. 

Vierailija
25/31 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä että he saa kaikki sitten saman verran.

Kunhan kaikki opiskelevat yliopistossa eikä kukaan ole amk.

Vierailija
26/31 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Minä sain isäni kuoleman jälkeen tietää et hän oli avustanut sisaruksiani rahallisesti, minua ei. Minä en penninjeniä olisi tarvinnutkaan ja isä tiesi sen kyllä. All good here.

Vierailija
27/31 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kaikki opiskelevat yliopistossa eikä kukaan ole amk.

Häivy, jos ei ole muuta asiaa.

Tärkeä aloitus juuri nyt, pienikin vinkki tai lämminhenkinen sana auttaa eteenpäin.

-eri

Vierailija
28/31 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä idea. Opiskelijan tuet on vuokran jälkeen parhaimmassakin tapauksessa alle 200 euroa kuussa. Ei niistä todellakaan jää 500-600 euroa kuussa.

Vierailija
29/31 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niin, että sanot suoraan, että kyseessä on lahja, ei laina. Tietysti opiskelevia lapsia kuuluu tukea, jos siihen on mahdollisuus.

Heillä on tarpeeksi rankkaa sen opintolainan kanssa ilman että tarttee miettiä, että pääsisivät "helpolla".

Vierailija
30/31 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tukia leikataan taas , että se siitä . Ei pärjää senkään vertaa 😥

Vierailija
31/31 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen on hyvä ymmärtää, että laina maksetaan takaisin. Useimmat vanhemmat haluavat ja pystynät jonkin verran tukemaan lapsiaan, mutta rahaa annettaessa / pyydettäessä on hyvä puhua selkeästi ja reilusti mistä on kyse. Tämä ehkäisee perheensisäisiä rahaongelmia jatkossakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme