Minua kiinnostaa spirituaalisuus. Psykiatri leimaa tämän psykoottisuudeksi.
Pelottaako sitä että oma pieni rusinankokoinen kemikaalimaailma ei olekaan ratkaisu?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä Suomessa saa uskoa mihin tahansa, tähän on ihan lakisääteinen uskonnonvapaus. Missä menee sitten raja ns sairaan ja terveen uskonnollisuuden välillä, ja kuka sen (lääketieteellisesti) määrittää oikein?
Näissä jutuissa on vaan se, että ne sovelletaan ammattilaisen puolesta yksilöön. Kuka tahansa voi alkaa lukemaan listoja ja alkaa diagnosoimaan toisia ymmärtämättä, että kymmenen muuta diagnoosia sopii samaan tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä Suomessa saa uskoa mihin tahansa, tähän on ihan lakisääteinen uskonnonvapaus. Missä menee sitten raja ns sairaan ja terveen uskonnollisuuden välillä, ja kuka sen (lääketieteellisesti) määrittää oikein?
Kyllä saa oikeasti uskoa mihin haluaa. Raja menee siinä onko ihmisen toiminta tervettä vai ei. Syyt ovat ihmisessä, ei jonkin asian harjoittamisessa joka on täysin laillista ja tervehenkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi terapeutti, jolla on samanlainen maailmankuva kuin sinulla. Julkisella puolella voi tosin olla hankalampaa.
Ei vaan terapeutti joka osaa asiansa. Tässä on ehkä taustalla ajatus siitä että voisi ymmärtää mutta tästähän nämä ongelmat johtuvatkin, ei ymmärretä. Hyi kamala tätä Suomea.
Jos kaikki ei-todistettavissa-oleva tuupataan psykoottiseksi/sairaalsi, tai ainakin jonkinlaiseksi vahvaksi naiiviudeksi hoitotieteissä, olemme aika vaarallisilla poluilla. Itsekin jättäisin kertomatta vakaumuksestani ainakin psykiatrian puolella.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet psykiatrin puheille, niin olen aika varma, että siellä sinun lantussasi nyt viiraa paljon enemmän kuin se itse kuvaamasi kiinnostus spirituaalisuuteen!
Psykiatrille voi päätyä ihan masennuksen takia, tiesitkö? Hengellisyys ei suojele ihmistä masennukselta.
Minusta on muuten ironista, että Suomessakin on iso liuta ihmisiä, jotka tienaavat elantonsa näkijänä tai vetämällä vetovoima laki -kursseja tai reikihoidoilla tms. Tämä on ihan ok. Mutta anna olla, jos joku tuollaisiin asioihin uskova sattuu sairastumaan mieleltään noin muuten, niin yhtäkkiä kyseiset uskomukset, joilla ihmiset tienaa, muuttuvatkin psykoottisiksi.
Mielisairaus on muuten hyvin kulttuuri- ja aikasidonnainen juttu. Ei siitä ole montaa sataa vuotta, kun suurin osa suomalaisista uskoi paitsi Jumalaan ja Perkeleeseen, myös erinäisiin luonnonhenkiin ja loitsuihin. Kaikkeen samaan aikaan.
Nykyään on jotenkuten ok uskoa Jumalaan, Perkele ei ole muodissa. Enkeleihin kaiketi saa uskoa, mutta jos puhut niille ja ne vastaa, olet psykoottinen. Näin kärjistäen.
(Itse uskon vain korkeaan omavaraisuusasteeseen.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi terapeutti, jolla on samanlainen maailmankuva kuin sinulla. Julkisella puolella voi tosin olla hankalampaa.
Ei vaan terapeutti joka osaa asiansa. Tässä on ehkä taustalla ajatus siitä että voisi ymmärtää mutta tästähän nämä ongelmat johtuvatkin, ei ymmärretä. Hyi kamala tätä Suomea.
Jos kaikki ei-todistettavissa-oleva tuupataan psykoottiseksi/sairaalsi, tai ainakin jonkinlaiseksi vahvaksi naiiviudeksi hoitotieteissä, olemme aika vaarallisilla poluilla. Itsekin jättäisin kertomatta vakaumuksestani ainakin psykiatrian puolella.
Näin ei tehdä missään. Toki on huonoja psykiatreja siinä missä huonoja lääkäreitäkin. Joskus se hassun näköinen luomi on vaan harmiton luomi.
Vierailija kirjoitti:
Mä itse uskon law of oneen, mutta en oo kertonut kellekkään, just sen takia kun luultavasti kaikki pitäisi jonain hihhulina.
Mua kiinnostaa mitä se tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä sitä vakaumustasi pelkäät? En koe tarvetta peitellä itseäni, olen kertonut kaiken ja siitä nyt seurasi niitä ongelmia mutta vastuu ei ole minun harteillani. Olet oikeassa, vaarallista todellakin myös lapsille Suomessa.
Ai että näkijät on ihan ok jos he tekevät sitä työksensä mutta jos ei tee niin on sairas? Näin kävi minulle.
Itse kerroin terapeutille henkisyydestäni, mutta kaikki yliluonolliset tapahtumat jätin kertomatta. Terapian alussa kysyttiin esim. uskonto, että jotkut numero ovat maagisia niin sanoin vain, että en ja enkä alkanut selittämään kuinka uskon enkelinumeroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet psykiatrin puheille, niin olen aika varma, että siellä sinun lantussasi nyt viiraa paljon enemmän kuin se itse kuvaamasi kiinnostus spirituaalisuuteen!
Psykiatrille voi päätyä ihan masennuksen takia, tiesitkö? Hengellisyys ei suojele ihmistä masennukselta.
Minusta on muuten ironista, että Suomessakin on iso liuta ihmisiä, jotka tienaavat elantonsa näkijänä tai vetämällä vetovoima laki -kursseja tai reikihoidoilla tms. Tämä on ihan ok. Mutta anna olla, jos joku tuollaisiin asioihin uskova sattuu sairastumaan mieleltään noin muuten, niin yhtäkkiä kyseiset uskomukset, joilla ihmiset tienaa, muuttuvatkin psykoottisiksi.
Mielisairaus on muuten hyvin kulttuuri- ja aikasidonnainen juttu. Ei siitä ole montaa sataa vuotta, kun suurin osa suomalaisista uskoi paitsi Jumalaan ja Perkeleeseen, myös erinäisiin luonnonhenkiin ja loitsuihin. Kaikkeen samaan aikaan.
Hyvä kommentti mutta kannattaa nähdä asioita muidenkin kärsineiden näkökulmasta. Henkisyys on osa meitä kaikkia eikä poista minkäänlaisia ongelmia elämässä tai sairastumista fyysisesti, psyykkisesti tai jopa henkisesti (monimuotoinen juttu). Jos poistaisi kaiken pahan ja kärsimyksen niin mehän olisimme täysin terveitä, hyvinvoivia ja onnellisia kaikki ja eläisimme paratiisissa. Olen kyllä itse yrittänyt oikoa näitäkin asioita palstalla mutta kukaan ei halua kuunnella minua. Näkijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä itse uskon law of oneen, mutta en oo kertonut kellekkään, just sen takia kun luultavasti kaikki pitäisi jonain hihhulina.
Tässä videolla selitetty aiheesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiitos. Ajattelin että olisit halukas kertomaan ominkin sanoin. Jos haluat niin olisi mielenkiintoista kuulla. Monesti käsitämme asioita eri tavalla ja sovellamme niitä myös eri tavalla. Jokainen saa uskoa mihin haluaa ja se on mielestäni täysin normaalia ja mielenkiintoistakin, aina oppii toisilta lisää niin ihmisistä kuin asioistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiitos. Ajattelin että olisit halukas kertomaan ominkin sanoin. Jos haluat niin olisi mielenkiintoista kuulla. Monesti käsitämme asioita eri tavalla ja sovellamme niitä myös eri tavalla. Jokainen saa uskoa mihin haluaa ja se on mielestäni täysin normaalia ja mielenkiintoistakin, aina oppii toisilta lisää niin ihmisistä kuin asioistakin.
Tämä on itsellekin vielä aika uusi juttu ja käsite on todella laaja ja (ainakin omasta mielestä) hieman vaikeasti lyhyesti selitettävissä, mutta perustuu siihen, että kaikki on yhtä ja universumi koostuu eri olemassaolon tasoista, joissa sielut kehittyvät ja inkarnoituvat useita kertoja näissä eri tiheyksissä edetäkseen ja oppiakseen. Law of One on peräisin sarjasta kanavointeja, jotka tunnetaan nimellä "The Ra Material" (Ra-materiaali). Nämä kanavoinnit suoritettiin 1980-luvun alussa kolmen henkilön toimesta. Kanavointien lähde oli oletettu älykäs olento tai kollektiivi nimeltä Ra, joka väitti olevansa kuudennen tiheyden yhteistietoisuus. Materiaali käsittelee laajasti erilaisia henkisiä, filosofisia ja metafyysisiä aiheita, kuten ihmiskunnan alkuperää, kosmista tietoisuutta, tiheysoppia ja paranormaaleja ilmiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Jeesus ollut aikanaan täysin sekopään ja umpihullun maineessa ja kirjanoppineiden fariseusten kestonaurunaiheena. Tavallaan kuin yksi Putous-hahmo koko ukko. Ei ne kukaan tainnu ymmärtää silloin, kuka hän on ja mikä poikkeuskohtalo miehellä kontollaan. Niinhän se on aina kaiketi ollut. Nerot on poikkeuksetta hulluksi ja pelleksi aikalaistensa keskuudessa leimattu.
Neron tai pyhimyksen titteli on heille useimmiten annettu vasta kuolemansa jälkeen. Ihmiset hiffaa hitaasti.
Jeesuksen aikaan ristiinnaulitseminen taisi olla yhtä normaalia kuin jokapäiväinen leipä, joten siinä mielessä jeesuksella ei ollut mitenkään poikkeuksellinen kohtalo. hän oli vain yhteiskunnallinen toisinajattelija ja valtio (eli hallitsija) koki hänet uhkaksi, joka keinutti venettä liikaa. Ihmisehenki ei ollut noina aikona arvokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
edelleenkään henkiset uskomukset eivät muutu psykoottisuudeksi, jos on joku mielenterveysongelma tai saa siihen diagnoosin. ongelma tässä on ehkä se, että psykoottiset sairaudet voivat ilmetä henkistyyppisinä uskomuksina. Toisessa siis on kyse ihan normaalista uskonnolisuuden harjoittamisesta, toisessa sairaudesta. Psykiatrit yleisesti ottaes osaavat erottaa nämä kaksi tilaa toisistaan kun ovat kouluttautuneet ihmisen psyykeeseen. Toinen ongelma on se, että psykoottisielta ihmiseltä puuttuu usein sairaudentunto. He voivat siis kokea, että ihan normaaleja henkisiä uskomuksia, mutta ulkopuoliset näkevät ehkä realistisemmin.
Tuollaiset spirituaalisuusjutut, kemikaalifoliohattuilu yms. ovat vaan tuikitavallista hörhöilyä. Ei moisesta kahjoilusta minusta kuulu psykiatrille joutua, ellet sitten ole vaaraksi omalle tai toisten terveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Itse kerroin terapeutille henkisyydestäni, mutta kaikki yliluonolliset tapahtumat jätin kertomatta. Terapian alussa kysyttiin esim. uskonto, että jotkut numero ovat maagisia niin sanoin vain, että en ja enkä alkanut selittämään kuinka uskon enkelinumeroihin.
Ei kai siellä pakko ole puhua henkisyydestä, eikös siellä puhuta ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielisairaus on muuten hyvin kulttuuri- ja aikasidonnainen juttu. Ei siitä ole montaa sataa vuotta, kun suurin osa suomalaisista uskoi paitsi Jumalaan ja Perkeleeseen, myös erinäisiin luonno
Tässähän menee kaikki sekaisin, ei mikään usko tai harjoittaminen ole syy eikä mikään sairaus ilmene uskon harjoittamisena vaan ilmenee sairautena ja meillä jokaisella on omat kiinnostuksen kohteet joten teemme päivittäin asioita joita ne haluamme tehdä ja kohdennamme mielenkiintomme haluamiimme asioihin. Pidetään nyt kuitenkin ne sairaudet omana aspektinansa. Älkää puhuko jos ette ymmärrä asioista tuon taivaallista.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset spirituaalisuusjutut, kemikaalifoliohattuilu yms. ovat vaan tuikitavallista hörhöilyä. Ei moisesta kahjoilusta minusta kuulu psykiatrille joutua, ellet sitten ole vaaraksi omalle tai toisten terveydelle.
No mistä se johtuu jos olet vaaraksi? Sinun omista psyykkisistä ongelmistasi tai sairauksistasi, ei niistä hörhöilyistäsi. Eikä mihinkään joudu ellei ole hätätilanne. Huonoja selityksiä. Kaikki sairaat eivät edes koskaan joudu hoitoon tai minnekään keskustelemaankaan eivätkä yleensä edes halua puhua omista ongelmistansa.