Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä iässä lapsesi ns itsenäistyi ja muutti omilleen?

Vierailija
26.05.2024 |

Entä onko kellään ollut nuorta joka ei ole asiassa kiirehtinyt, päinvastoin? Miten asia ratkesi?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon se opintotuki ja asumistuki yhteensä on kuukaudessa? Ei siis laina, vaan yhteensä se raha, jonka voi saada ilman takaisinmaksua? 

Riippuu vuokrasta ja käykö samalla töissä. Mun tytär saa n 500e/kk noita em yhteensä. Se riittää melkein vuokraan

Vierailija
62/64 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon se opintotuki ja asumistuki yhteensä on kuukaudessa? Ei siis laina, vaan yhteensä se raha, jonka voi saada ilman takaisinmaksua? 

Ensi syksystä lähtien opintoraha ja asumislisä on yhteensä bruttona reilu 500 euroa kuussa.  Opintoraha on verotettavaa tuloa. 

Vertailun vuoksi pienintäkin työttömyysturvaa saava työtön saa yli tuplasti enemmän tukia asumistukineen.

Normipalkkaisesa kesätyössä käyvä opiskelija saa vähemmän vuodessa rahaa käyttöön tuet ja palkka yhteenlaskettuna kuin pienintä työttömyysturvaa saava työtön. Vaikka työtönkin on tosi pienituloinen.

Työttömien tilanne on eri kuin mitä kuvasit. Ei kaikki saa esim. asumistukia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen lähti oli vuoden armeijassa ja sen jälkeen muutti omilleen. Kuopus, kevään ylioppilas, lähtenee kauas kotoa loppukesästä, jos saa opiskelupaikan. Ollaan sanottu, että jos ei pääse opiskelemaan, niin kotona saa asua niin kauan kuin haluaa. Käy kuitenkin töissä säännöllisesti, joten on omat tulot ja haluaa jo lentää pois kotipesästä. 

Vierailija
64/64 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen (nyt 26 v) muutti omilleen intin jälkeen ja aloitettuaan opinnot 20-vuotiaana. Kuopus (nyt 19 v) muutti jo 16-vuotiaana kun lähti urheilulukioon 300 km päähän. Keskimmäinen (nyt 23 v) asuu parhaillaan edelleen kanssani. On asp-säästäjä ja halusi itse tätä ratkaisua huomattuaan kustannussäästön vrt oma talous. Valmistuu ensi kevääseen mennessä yliopistosta, hänen opinahjonsa on tällä samalla paikkakunnalla.

Eri ratkaisut sopii eri ihmisille ja onneksi oon pystynyt lapsia vaihtoehdoissa tukemaan heidän isänsä ja ex-puolison kanssa.

Itse muutin aikoinaan lapsuudenkodistani 19-vuotiaana kun pidin välivuoden yo-kirjoitusten jälkeen ja lähdin toiselle paikkakunnalle töihin.