YO-kokeet ovat jatkossa maksullisia
Lukion voi edelleen köydä ilmaiseksi jos vain ostaa kirjat ja tietokoneet itse sekä maksaa kirjoitukset. Hellitus on tehnyt päätöksen YO-kokeiden maksuttomuuden lopettamisest ja jatkossa kokeisiin osallistumisesta aletaan periä maksua: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010371459.html
Kommentit (554)
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden päästä muuten ilmoittaudutaan kouluissa syksyn yo-kirjoituksiin. Siinä vaiheessa olisi hyvä tietää, miten tämä maksullisuus ihan oikeasti tulee tapahtumaan.
Tosiaankin. Nythän kannattaa ilmoittautua kaikkiin mahdollisiin aineisiin, jos uudistus tulisi nopeasti voimaan, niin syksyllä kirjoittaa varalta pois vaikka jo 6-8 ainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden päästä muuten ilmoittaudutaan kouluissa syksyn yo-kirjoituksiin. Siinä vaiheessa olisi hyvä tietää, miten tämä maksullisuus ihan oikeasti tulee tapahtumaan.
Tosiaankin. Nythän kannattaa ilmoittautua kaikkiin mahdollisiin aineisiin, jos uudistus tulisi nopeasti voimaan, niin syksyllä kirjoittaa varalta pois vaikka jo 6-8 ainetta.
Mahdoton niitä suunnitelmia on nyt muuttaa, koska ne kirjoitukset on suunniteltu niin, että kaikki kurssit ja abikurssi on käytynä ennen niitä. Nyt on vitosjaksokin jo alkantu kaksi viikkoa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton niitä suunnitelmia on nyt muuttaa, koska ne kirjoitukset on suunniteltu niin, että kaikki kurssit ja abikurssi on käytynä ennen niitä. Nyt on vitosjaksokin jo alkantu kaksi viikkoa sitten.
Eikös muka voi ilmoittautua kaikkiin joihin on kirjoitusoikeus? Psykassa aikanaan oli vain 1 kurssi pakollista. Nyt jos on ilmaista niin kaikkiin vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös muka voi ilmoittautua kaikkiin joihin on kirjoitusoikeus? Psykassa aikanaan oli vain 1 kurssi pakollista. Nyt jos on ilmaista niin kaikkiin vaan
Ei ne kaikki pakolliset kurssit välttis ole käytynä, jos on suunnitellut kirjoittavansa jonkin aineen keväällä 2025. Mikä järki on ruveta tunkemaan jotain psykologiaa sinne tärkeämpien aineiden sekaan? Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt kaikki on ilmaista niin senkus kirjoittaa. Ei ole iso riski. Korkeintaan 3h elämästä menee hukkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kesä lukea ja tiukkaa tekee jos meinaa kirjoittaa 6-8 ainetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi toki, mutta ilmaisia kokeita voi saada vain viisi.
No ei haittaa, ensimmäisen lapsen koko lukio oli maksullista. Eniten mietityttää, että kerätäänkö tietokone pois kesken kaiken. Sitten pitäisi ostaa kone ja kaikki e-kirjat uudestaan kolmosluokalla. Eikä siinäkään muuten mitään, mutta jos se sama kone ei käykään jatko-opinnoissa...
Vierailija kirjoitti:
No ei haittaa, ensimmäisen lapsen koko lukio oli maksullista. Eniten mietityttää, että kerätäänkö tietokone pois kesken kaiken. Sitten pitäisi ostaa kone ja kaikki e-kirjat uudestaan kolmosluokalla. Eikä siinäkään muuten mitään, mutta jos se sama kone ei käykään jatko-opinnoissa...
E-kirjojen lisenssit loppuu joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin iltalukion 80-luvulla.
Kävin töissä samalla. Kaikki maksoi: periodimaksu, kirjat ja vihkot etc. Yo-kirjoitukset maksoivat erikseen
Mun pojat kävi lukion 2010-luvulla. Kirjat ostin ja vihkot samoin. Yo-kirjoitukset maksoi. Kertaa kaksi, siis kaksi poikaa.
Olin totaaliyksinhuoltaja. Tässä välillähän kirjoja ei tarvinnut ostaa kuulemma.
Mä olen maksanut koko höskän kolme kertaa.
oon yh ja kaikki lukioon liittyvät maksut maksoin yksin, en pyytänyt edes exältä mitään, uudet kirjat, läppäri oli jo, autokoulu päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin iltalukion 80-luvulla.
Kävin töissä samalla. Kaikki maksoi: periodimaksu, kirjat ja vihkot etc. Yo-kirjoitukset maksoivat erikseen
Mun pojat kävi lukion 2010-luvulla. Kirjat ostin ja vihkot samoin. Yo-kirjoitukset maksoi. Kertaa kaksi, siis kaksi poikaa.
Olin totaaliyksinhuoltaja. Tässä välillähän kirjoja ei tarvinnut ostaa kuulemma.
Mä olen maksanut koko höskän kolme kertaa.
oon yh ja kaikki lukioon liittyvät maksut maksoin yksin, en pyytänyt edes exältä mitään, uudet kirjat, läppäri oli jo, autokoulu päälle.
Ja?
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää. Läppärin saa opiskelijat pitää käytössä.
...
Opiskelijat tyrmistyivät säästöistä Tietokoneita ei riistetä kesken kaiken, sanoo opetusministeri Henriksson
Opetusministeri Anna-Maja Henrikssonin (r) mukaan tietokoneita ei aiota viedä opiskelijoiden käsistä
yleensä tuon ikäisillä on jo läppäri tai tietokone kotona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää. Läppärin saa opiskelijat pitää käytössä.
...
Opiskelijat tyrmistyivät säästöistä Tietokoneita ei riistetä kesken kaiken, sanoo opetusministeri Henriksson
Opetusministeri Anna-Maja Henrikssonin (r) mukaan tietokoneita ei aiota viedä opiskelijoiden käsistä
yleensä tuon ikäisillä on jo läppäri tai tietokone kotona
Yo-kokeisiin pitää olla ihan tietynlainen kone.
Ja mitäänhän ei niillä koulu tee kun uudet opiskelijat aloittaa aina syksyllä.
Ihmiset laittavat liinat kiinni eli kulutus seis.
Hallitus leikkaa ja myös syntyvyys vähenee entisestään ja kohta saadaan irtisanoa ala-asteen opettajia ja muita opettajia.