YO-kokeet ovat jatkossa maksullisia
Lukion voi edelleen köydä ilmaiseksi jos vain ostaa kirjat ja tietokoneet itse sekä maksaa kirjoitukset. Hellitus on tehnyt päätöksen YO-kokeiden maksuttomuuden lopettamisest ja jatkossa kokeisiin osallistumisesta aletaan periä maksua: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010371459.html
Kommentit (554)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion opettajana pidän hyvänä asiana, että yo-kokeet palautetaan taas opiskelijalle maksullisiksi. Näitä uusijoita alkaa olla aika lailla, ilmoittaudutaan kokeisiin mutta ei tulla paikalle. Koulu joutuu kuitenkin järjestämään valvojat paikalle ennakkoilmoittautumisten mukaan.
Uusijoiden kokeet on jo nyt maksullisia, trollintrolli.
Eivät, jos saa hylätyn. Näitä hylätyn uusijoita on ja on ja on.
Ylipäätään oppivelvollisuuden pidentäminen on aiheuttanut sen, että kyvyttömiä ja haluttomia yritetään köydellä työntää eteenpäin. Eihän ne sitten herää kirjoitusaamuna yo-kokeeseen, jos ei tulla kotiin herättämään ja pukemaan päälle ja kuskata kouluun.
On epäkäytännöllistä, että muutos tulee kesken koulun. Oli kyseessä lukio tai ammattikoulu. Parempi olisi joko tai koko koulu
En usko, että kirjojen kierrätykseen on paluuta sähköisten kirjojen ja muiden materiaalien myötä. Meillä lukiolainen sai koulusta koneen ja matikan kaavakirjan kaikki muu on verkossa lisenssien takana. Hän haluaa tehdä perinteisiä muistiinpanoja, joten ostetaan itse vihkot ja kynät. Koulusta niitä ei saa, koska koneelle voi tehdä kaiken.
Vierailija kirjoitti:
No oli ne ennenkin maksulliset.
Juuri näin. Jos en väärin muista, maksoin noin 140 euroa jälkikasvun aikomista kirjoitteluista nyt kevään aikana.
Vierailija kirjoitti:
On epäkäytännöllistä, että muutos tulee kesken koulun. Oli kyseessä lukio tai ammattikoulu. Parempi olisi joko tai koko koulu
En usko, että kirjojen kierrätykseen on paluuta sähköisten kirjojen ja muiden materiaalien myötä. Meillä lukiolainen sai koulusta koneen ja matikan kaavakirjan kaikki muu on verkossa lisenssien takana. Hän haluaa tehdä perinteisiä muistiinpanoja, joten ostetaan itse vihkot ja kynät. Koulusta niitä ei saa, koska koneelle voi tehdä kaiken.
Monissa lukioissa on edelleen painetut kirjat. Tämä on ihan koulujen itsensä päätettävissä. Espoo on tietysti oma lukunsa, kun se ei salli lukioissaan näitä ollenkaan. Yleensä opettaja voi itse päättää, opettaako paperikirjoista vai digikirjasta.
Hallitus, tehkääpä nyt järkevä ja selväsanainen päätös: toisen asteen koulutus takaisin maksulliseksi ja oppivelvollisuusikä takaisin 16. Tämä uusi päätös on niin omituinen, että ei mitään rajaa. Tässä näkyy se, että säästöt revitään mistä tahansa, oli siinä järkeä tai ei. Koulutuspäätöksissä on menty pimeimpään metsänryteikköön Sanni Grahn-Laasosesta lähtien. Sanni tempaisi sellaiset uudistukset, että niitä maksellaan vielä KAUAN. Lin oppivelvollisuusiän nosto ja maksuttomuus veti hommaa lisää viemäriin. Ja nyt tempoillaan milloin mistäkin. Mikä helvetti tätä maata oikein vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa lukioissa on edelleen painetut kirjat. Tämä on ihan koulujen itsensä päätettävissä. Espoo on tietysti oma lukunsa, kun se ei salli lukioissaan näitä ollenkaan. Yleensä opettaja voi itse päättää, opettaako paperikirjoista vai digikirjasta.
No kerropa yksikin tällainen lukio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropa yksikin tällainen lukio.
Tiedän useammankin, mutta en kerro, koska olen ollut itse niissä töissä. Lukiot ilmoittavat oppimateriaaleistaan sivuillaan, ne ovat kaikkien nähtävissä. Käypä katsomassa. Paperisuus vai digi on usein ihan oppiainekohtaista, samassa lukiossa osassa aineista voi olla digi, osassa kirja.
Tuo paperisuus voisi olla lukioille myös vetovoimatekijä! Paperikirjoja voi kierrättää vaikka kuinka monella opiskelijalla, jolloin olisi mahdollisuus tarjota kirja ilmaiseksi myös aikuisopiskelijoille ja niille, joille ei uudistuksen jälkeen kirja enää kuuluisi. Digilisenssit ovat henkilökohtaisia ja määräaikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli ne ennenkin maksulliset.
Juuri näin. Jos en väärin muista, maksoin noin 140 euroa jälkikasvun aikomista kirjoitteluista nyt kevään aikana.
Onko hän syntynyt vuonna 2004? Muuten pitäisi olla ilmaista.
Tiedän useammankin, mutta en kerro, koska olen ollut itse niissä töissä. Lukiot ilmoittavat oppimateriaaleistaan sivuillaan, ne ovat kaikkien nähtävissä. Käypä katsomassa. Paperisuus vai digi on usein ihan oppiainekohtaista, samassa lukiossa osassa aineista voi olla digi, osassa kirja.
Eli tuollaisia lukioita ei ole. Arvasin.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään oppivelvollisuuden pidentäminen on aiheuttanut sen, että kyvyttömiä ja haluttomia yritetään köydellä työntää eteenpäin. Eihän ne sitten herää kirjoitusaamuna yo-kokeeseen, jos ei tulla kotiin herättämään ja pukemaan päälle ja kuskata kouluun.
Noita kyvyttömiä ja haluttomia on aika vähän. Suurin osa otti kiitollisuudella vastaan mahdollisuuden opiskella maksutta.
Vierailija kirjoitti:
Lukioon hakevilla pitäisi olla tuloraja. Köyhemmät voivat mennä amikseen.
Itse olen käynyt molemmat ;)
Niitä paperikirjoja on tyypillisesti käytössä jossain harvinaisemmassa kielivalinnassa (omallani pitkä ruotsi oli sellainen että siinä oli neljä paperikirjaa), terveystiedossa, satunnaisesti yyhoossa jne.
Englanti, äikkä, matikat jne on kaikki sähköisiä.
t. lukion ope
Vierailija kirjoitti:
Niitä paperikirjoja on tyypillisesti käytössä jossain harvinaisemmassa kielivalinnassa (omallani pitkä ruotsi oli sellainen että siinä oli neljä paperikirjaa), terveystiedossa, satunnaisesti yyhoossa jne.
t. lukion ope
Nyt puhut vain yhden koulun tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. lukion ope
En puhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. lukion ope
En puhu.
Miksi sitten näen vaikka kuinka monta paperista matikan kirjaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ainakin omat tenavat myivät turhat kirjat pois seuraaville. Suuren osan kirjoista ostivat käytettynä. Loppusumma, mikä omaa rahaa kului, oli aika pieni.
Tässä on hyvä pointti! Kun viisaasti toimii, säästää rahaa.
Kyllä. Kirjat kiertoon. Jos ostaa kolmellakympillä kirjan ja myy 15e hintaan, jää käytölle hintaa 15e. Noin ennenkin toimittiin.
mulla jäi uudet kirjat komeroon, poikakaan ei viitsinyt myydä niitä mm kaikki kirjat maafykebienru plus pakolliset
Pistä nyt myyntiin
Ne on vanhaa opetussuunnitelmaa, eikä niitä kukaan osta.
Jos löytyy pitkän matematiikan, fysiikan, kemia tai biologian kirjoja, niin menevät kaupaksi, etenkin jos noista on niitä loppupään kirjoja. Pääsykokeisiin lukijat ostelevat niitä.
Jos löytyy pitkän matematiikan, fysiikan, kemia tai biologian kirjoja, niin menevät kaupaksi, etenkin jos noista on niitä loppupään kirjoja. Pääsykokeisiin lukijat ostelevat niitä.
Ei mene, eikä ostele. Niitä on jaettu kyllä mm. Torissa ja Roskalavaryhmissä ilmaiseksi.
Suurin syy jäädä pois yo-kokeesta on kyllä sairastuminen, korona-aikaan näin kävi ikävän monelle.