Miksi suomalaiset eivät osaa jonottaa?
Yleensä minua ärsyttää kaikki "suomalaiset ovat niin X!" -jutut, mutta tässä asiassa täytyy kyllä sanoa, että suomalaiset eivät vaan osaa.
Päivästä toiseen bussipysäkillä odotellaan bussia vähintään metrin välein, ihan kuin niissä "Finnish bus stop" -meemeissä. Mutta sitten kun bussi tulee, sinne rynnistetään kyynärpäätaktiikalla. Kaikista raivostuttavinta on, kun teinit saapuvat pysäkille viimeisenä - usein muutamaa sekuntia ennen bussin saapumista - ja kuitenkin kiilaavat kaikkien muiden eteen. Jopa vanhojen mummeleiden. N. 16-vuotiailta kyllä tulisi odottaa jo jonkin sortin käytöstapoja.
Muistan Iso-Britanniassa ihailleeni, miten siististi siellä jonotettiin bussia. Siellä sanottiin kyllä rynnistelijöille napakasti, että jono menee tässä.
No, turha tuollaista jonotuskulttuuria on tänne odottaa, kun sitä ei kait ole koskaan ollutkaan. Mutta silti ärsyttää.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Toivotko myös bussipuukotuksia tänne?
Joo, näinhän se menee. Kun toivoo, ettei jonoissa etuiltaisi ja tönittäisi, niin samalla toivoo automaattisesti puukotuksia.
En näe syytä sille, miksi odottaisin bussia asioikseni kiinni jossain vento vieraassa henkilössä.
Yleisesti Suomessa osataan jonottaa.
Tai on ainakin osattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, näinhän se menee. Kun toivoo, ettei jonoissa etuiltaisi ja tönittäisi, niin samalla toivoo automaattisesti puukotuksia.
Siksi englantilaiset on kohteliaita kun joku janari puukottaa bussissa jos ei käyttäydy.
Vierailija kirjoitti:
En näe syytä sille, miksi odottaisin bussia asioikseni kiinni jossain vento vieraassa henkilössä.
Kysymys ei ole siitä, että pitäisi jonottaa "kiinni" jossain vieraassa henkilössä. Vaan jutun pointti oli se rynnistäminen.
Siis olenko muka oikeasti ainoa, jota ärsyttää, kun joku viime tingassa bussiin juokseva kiilaa eteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi englantilaiset on kohteliaita kun joku janari puukottaa bussissa jos ei käyttäydy.
No tämä brittien jonotusjuttu on vanhaa perua eikä liity puukottajiin mitenkään. Eiköhän se ole sielläkin kohta menneen talven lumia.
Kampittakaa ne rynnistäjät. Sillä siitä selvitään.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti Suomessa osataan jonottaa.
Tai on ainakin osattu.
Minä en muista että olisi ainakaan 90-luvulla tai 2000-luvun alussa osattu. Sitä aiempia muistikuvia ei minulla olekaan. Ehkä joskus 60-luvulla vielä osattiin sitten jonottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ei ole siitä, että pitäisi jonottaa "kiinni" jossain vieraassa henkilössä. Vaan jutun pointti oli se rynnistäminen.
Siis olenko muka oikeasti ainoa, jota ärsyttää, kun joku viime tingassa bussiin juokseva kiilaa eteen?
Mikäli ärsyttää, niin puutu tilanteeseen siinä hetkessä.
Jos bussin ovi pysähtyy kohdalle, niin menen sisään, enkä arvo kuka oli ensin. Päästän vanhat ja huonosti kulkevat ensin. Mutta olen itse huonosti kulkeva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ärsyttää, niin puutu tilanteeseen siinä hetkessä.
No ei se nyt niin paljon ärsytä, että ryhtyisin mihinkään käsirysyyn teinien kanssa.
Ärsyyntyä kai saavat muutkin kuin tomerat riidanhaastajat.
Jonotan jonossa vain siihen asti, kun muut jonottajat osaavat pitää kohteliaan välimatkan meihin jonottajiin.
Jono ei etene nopeammin änkemällä edessä olevaan kiinni. Jonolle on pituussuunnassa yleensä aina tilaa, joten sekään ei ole syy tulla tönimään toisten selkää.
Vierailija kirjoitti:
Jos bussin ovi pysähtyy kohdalle, niin menen sisään, enkä arvo kuka oli ensin. Päästän vanhat ja huonosti kulkevat ensin. Mutta olen itse huonosti kulkeva.
Tuo on ihan ymmärrettävää. Mutta yleensä ainakin minun käyttämissäni busseissa ihmiset - etenkin teinit - nimenomaan rynnistävät ympäriltä kaikkien eteen. Myös sen, jonka eteen bussin ovi pysähtyi. (Tänäänkin kävi noin.)
Suomalaiset osaa jonottaa. Sittemmin tänne on saapunut venäläisiä ja aasialaisia turisteja, jotka kokevat olevansa herra kansaa, joidenka ei tarvitse jonottaa. Muut tänne saapuneet ovat aika hyvin oppineet suomalaisen, tai siis alun perin neuvostoliittolaisen jonotus kulttuurin.
Ps. kaikki venäläiset eivät ole muuten turisteja.
Joojoo ja daadaa, suomalaiset sitä suomalaiset tätä.
Vierailija kirjoitti:
Jonotan jonossa vain siihen asti, kun muut jonottajat osaavat pitää kohteliaan välimatkan meihin jonottajiin.
Jono ei etene nopeammin änkemällä edessä olevaan kiinni. Jonolle on pituussuunnassa yleensä aina tilaa, joten sekään ei ole syy tulla tönimään toisten selkää.
Tässä aloituksen tapauksessa ongelma kuitenkin on, ettei kunnollista jonoa anneta muodostua, vaan bussin saapuessa alkaa aggressiivinen ryntäys. Ne nuoret jotka rynnistävät muiden eteen myös nimenomaan tönivät muita ihmisiä ja änkeävät eteen.
"Ettekö te tiedä kuka olen"-henkilöille on aina annettava tietä. Heillä kun on aina kiire.
Jos jonossa on yli 2 henkilöä niin lähden muualle.
Jonottaminen on kommunistien keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset osaa jonottaa. Sittemmin tänne on saapunut venäläisiä ja aasialaisia turisteja, jotka kokevat olevansa herra kansaa, joidenka ei tarvitse jonottaa. Muut tänne saapuneet ovat aika hyvin oppineet suomalaisen, tai siis alun perin neuvostoliittolaisen jonotus kulttuurin.
Ps. kaikki venäläiset eivät ole muuten turisteja.
Juu, venäläiset ovat vieläkin huonompia jonottajia.
Mutta en tiedä sitten, onko omalla paikkakunnallakin jokin poikkeuksellisen huono jonotuskulttuuri. Kukaan noista paikallisista bussirynnistäjistäkään ei ole venäläinen tai aasialainen.