Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juuri nyt: Toimittajien puoluekannat aiottiin selvittää Journalistiliitto torppasi kyselyn

Vierailija
21.03.2024 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/128f95f3-5ae2-4988-bb89-090b239bb064

Sanoman sanoin: Mr. president, welcome to the land of the free press

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kerrotteko että mikä on ihmisen virallinen puoluekanta jos hän ei kuulu mihinkään puolueeseen? Onko se se puolue jota hän on äänestänyt edellisissä vaaleissa, se jota hän on äänestänut muutamissa viimeisissä vaaleissa eniten vai se mitä hän on elämänsä aikana äänestänyt eniten? Vai joku muu?

Entä jos nyt äänestin presidentiksi sellaisen puolueen ehdokasta jota en muuten koskaan äänestäisi, onko se kuitenkin puoluekantani?

Ei sita kantaa ole kovinkaan vaikea arvata esim. hesarin kohdalla kun katsoo miten nuo toimi viime vaalikauden sannan pr-lehtisenä valkopesten kaikki sankaripääministerinsä sekoilut miten kykeni. Tai sitä miten noiden "tutkivan" journalismin yksikkö ei ole muuta toistaiseksi tutkinut kuin persuja tai kokoomusta. Ihan kuin suomesta puuttuisi vasemmisto kokonaan. Ja noiden tutkimuksetkin on sitä tasoa että syytteessä ollaan jutuista tai sitten nää puskee ulos kaikenmaailman pesukarhukravatteja eikä suostu myöntämään menneensä vahvasti metsään tuonkin väitteen kanssa.

Miksi tuollaista toimitusta pitäisi uskoa enää missään asiassa?

Vierailija
62/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska valtamedia mennyt niin vihervasemmistolaiseksi (varsinkin Sanoma ja YLE) itse olen alkanut lukemaan medioita kuten Partisaani tai Kansalainen.

Tätäkö halutaan että kansan pakko lukee esim Sinimustien uutisia jotta ei tarvisi lukea jatkuvasti punavihreää liberaali-agendaa?

Sitten ihmetellään että ääriliikkeiden medioiden käyttö lisääntyy, johtuu just siitä kun valtamedia liian punavihreitä.

Alma (esim IL) ja MTV vielä suht neutraaleja. IL toki kärjistävä ja vähän kokoomuslainen, mutta esim MTV selkeästi neutraalein suurista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Juuri se että kiistävät sidonnaisuutensa tekee heistä halveksittavan pelkurimaisia."

Ei se että toimittaja on kansalaisoikeuksiensa mukaan äänestänyt vaaleissa jotain puoluetta vielä automaattisesti tee hänestä sen sitoutuneempaa siihen puolueeseen kuin sinusta tai minusta jos äänestämme.

Jos se kanta ja ideologia näkyy jatkuvasti artikkeleista ja kolumneista niin miksei tuota voisi tutkiakin puolueettomasti. Toki tutkimus pitäisi ulkoistaa oikeasti objektiiviselle taholle tai se ei ole luotettava. Sitä en tiedä mistä tuollainen löytyisi, ehkä yliopistojen "ei punaisista" tiedekunnista? Tai ulkomaiselle tutkimuslaitokselle? Siis ei venäläiselle, doh. 

Vierailija
64/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nyt kun kirkko jakautuu. alffa tv takaisin voisi toimittaa myös lehteä. olisi suomessa edes yksi luotettava media. suomessa nauretaan p-korean ja venäjän medioita ei huomata että suomessa on samanmoista hieman peitetyin 

Oikeiston täytyy oppia ensin lukemaan ja kirjoittamaan.

Vierailija
65/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtien toimituksiin, varsinkin politiikan toimittajille tai muille yhteiskunnallisista asioista kirjoittaville, tulee koko ajan lukijoilta palautetta siitä, että 1) olette hirveitä vihervasemmistopunikkeja kaikki ja B) olette oikeiston ja porvariston asialla ja taas persuja kohdeltiin silkkihansikkain...

Oman kokemukseni mukaan näiden palautteiden määrä on aika 50/50.

Siinä mielessä voi tietysti katsoa onnistuneensa tasapuolisessa tiedonvälityksessä, kun molempien laitojen kovaäänisimmät ovat sitä mieltä, että aina ollaan vastustajan puolella. 

Vierailija
66/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voi olla aidosti sitoutumatonkin tai sellainen, että äänestää eri puolueita tilanteen mukaan."

Suurin osa ihmisistä ei ole sitoutunut vahvasti mihinkään puolueeseen enkä usko että toimittajat ovat tässä poikkeus.

Osa kansasta pitää ihmisten ideologiaa tärkeimpänä ominaisuutena. Ja tuntuu että toimituksissa on nykyään keskivertoa huomattavasti enemmän tätä porukkaa kuin kansassa.

Muutenkin toimittajat siirtyy niin sujuvasti puolueen, viestintätoimistojen ja medioiden välillä työstä toiseen että alkaa olla vaikea erottaa että missä yksi loppuu ja toinen alkaa. 

Vierailija
67/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei kysellä nokinuohoojien tai vaikkapa palomiesten puolue kantaa ja eikös suomessa ole vaalisalaisuus.

Vierailija
68/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietosuoja oli tässä syynä. Tietosuojavaltuutetun kanta oli pohjalla. Piti tämä tänne lisätä, kun muut sitä eivät ole kirjoituksiin panneet.

Mun mielestä tämä kysely oli hyvä idea, olen siis toimittaja itse. Useimmiten olen äänestänyt kokoomusta, eikä se ole vaikuttanut työni sisältöön millään tavoin. 

Seli seli.

Mielestäsi on siis loogista että journalistit voi ihan surutta tunnustaa väriä jutuissaan ja kolumneissaan mutta kun noista pitäisi tehdä yleinen tilastotutkimus niin yhtäkkiä OMG TIETOSUOJA?!

Ette taida ihan ymmärtää, kuinka moni kyselyhanke tyssää tietosuojakysymyksiin. 

Vierailija
69/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehtien toimituksiin, varsinkin politiikan toimittajille tai muille yhteiskunnallisista asioista kirjoittaville, tulee koko ajan lukijoilta palautetta siitä, että 1) olette hirveitä vihervasemmistopunikkeja kaikki ja B) olette oikeiston ja porvariston asialla ja taas persuja kohdeltiin silkkihansikkain...

Oman kokemukseni mukaan näiden palautteiden määrä on aika 50/50.

Siinä mielessä voi tietysti katsoa onnistuneensa tasapuolisessa tiedonvälityksessä, kun molempien laitojen kovaäänisimmät ovat sitä mieltä, että aina ollaan vastustajan puolella. 

Et voi vetäytyä sen taakse että saa syytöksiä tasapuolisesti molemmilta suunnilta. Toiset haluaa että olet vielä vasemmistolaisempi ja toiset haluaa että olet neutraali. Ymmärrät varmaan eron?

Vierailija
70/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa itsekin niin kovalla itseluottamuksella varustettu tai ehkä myös vähän yksinkertainen, että pystyisi jollakin keskustelunpalstalla huutamaan, kuinka asia on varmasti näin, koska musta tuntuu siltä. Tässäkin keskustelussa jo vaikka kuinka monta kommenttia täysin mutu-pohjalta ja vielä lisätty perään, että olen oikeastaan aivan varma, että tietyn kustantamon toimittajista kaikki äänestävät vasemmistoa / kokoomusta / mitä lie eläintenoikeuspuoluetta. 

Vierailija
71/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietosuoja oli tässä syynä. Tietosuojavaltuutetun kanta oli pohjalla. Piti tämä tänne lisätä, kun muut sitä eivät ole kirjoituksiin panneet.

Mun mielestä tämä kysely oli hyvä idea, olen siis toimittaja itse. Useimmiten olen äänestänyt kokoomusta, eikä se ole vaikuttanut työni sisältöön millään tavoin. 

Seli seli.

Mielestäsi on siis loogista että journalistit voi ihan surutta tunnustaa väriä jutuissaan ja kolumneissaan mutta kun noista pitäisi tehdä yleinen tilastotutkimus niin yhtäkkiä OMG TIETOSUOJA?!

Et taida ymmärtää miten usein kansalle tarjotaan kehnoa tekosyytä sille ettei haluta tehdä jotain mitä pitäisi tehdä.

Jos tuo kysely haluttaisi tehdä niin se tehtäisiin sitten toisella ja luotettavalla tavalla eikä vaan todettaisi että pikkasen yritettiin mutta kun ei heti onnistunut niin homma jäi siihen. 

Vierailija
72/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei sita kantaa ole kovinkaan vaikea arvata esim. hesarin kohdalla "

Et nyt onnistunut kertomaan miten se puoluekanta määritetään. Ei se voi mennä ihan vain sinun ennakkoluulojesi mukaankaan.

Vierailija
73/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seli seli.

Niinkuin kirjoitin, mun mielestä tämä oli hyvä idea ja omalta kohdaltani ei ole mitään ongelmaa myöntää, että kokoomusta olen useimmiten äänestänyt. Olin sillä kannalla, että ilman muuta tehdään tämä julkise

Jos luet tuon jutun niin nämä tietosuojaongelmatkin selviävät.

Vierailija
74/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajia sitoo kumminkin journalistin ohjeen ja oman kokemukseni mukaan medioissa ollaan kyllä aika tarkkana näiden kanssa. Enemmän mua kiinnostaisi tietää esimerkiksi kuntien hallinnossa työskentelevien viranhaltijoiden tai opettajien puoluekanta. 

Vierailija
75/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos se kanta ja ideologia näkyy jatkuvasti artikkeleista ja kolumneista niin miksei tuota voisi tutkiakin puolueettomasti. Toki tutkimus pitäisi ulkoistaa oikeasti objektiiviselle taholle tai se ei ole luotettava. "

Toimittajien puoluekannan "puolueeton selvittäminen" alkaa kuulostaa niin orwelilaiselta että sellaisen ehdottaminekin alkaa jo sitten kertoa vaatijan puoluekannasta aika paljon.

Vierailija
76/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seli seli.

Et taida ymmärtää miten usein kansalle tarjotaan kehnoa tekosyytä sille ettei haluta tehdä jotain mitä p

Kuinka montaa kyselytutkimusta olet ollut tekemässä ja rustannut niiden tietosuojaselvitystä? Minä aika montaa, eikä tämä yllätä minua millään tavalla.

Vierailija
77/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olispa itsekin niin kovalla itseluottamuksella varustettu tai ehkä myös vähän yksinkertainen, että pystyisi jollakin keskustelunpalstalla huutamaan, kuinka asia on varmasti näin, koska musta tuntuu siltä. Tässäkin keskustelussa jo vaikka kuinka monta kommenttia täysin mutu-pohjalta ja vielä lisätty perään, että olen oikeastaan aivan varma, että tietyn kustantamon toimittajista kaikki äänestävät vasemmistoa / kokoomusta / mitä lie eläintenoikeuspuoluetta. 

Jos et toimittajana tosiaan paremmin pysty mielipidettäsi perustelemaan kuin toistamalla sen ja toteamalla että vastaanväittäjät ei tiedä mistään mitään niin ehkä kannattaa vaihtaa alaa. Tai no, nykymedialla on niin olemattoman alhaiset standardit että toimitukset on täynnä kaltaisiasi, ja sitten te kiukuttelette päivät pitkät että miksei tyhmät lukijat halua uskoa väitteitänne, ja kutsutte noita persuiksi koska persuleima todistaa että olette oikeassa. 

Vierailija
78/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et voi vetäytyä sen taakse että saa syytöksiä tasapuolisesti molemmilta suunnilta. "

No se kertoo vain jonkun puoluekannan selvittämisen mahdottomuuden. Jos se mielipide joka on toisesta vasemmistolainen on toisesta oikeistolainen niin miten ihmeessä siinä jotain puoluekantaa selvitetaan mitenkään luotettavasti?

Vierailija
79/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei sita kantaa ole kovinkaan vaikea arvata esim. hesarin kohdalla "

Et nyt onnistunut kertomaan miten se puoluekanta määritetään. Ei se voi mennä ihan vain sinun ennakkoluulojesi mukaankaan.

Lue niitä lehtiä välillä äläkä käytä päivääsi aneemiseen trollaukseen palstalla. 

Vierailija
80/138 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos tuo kysely haluttaisi tehdä niin se tehtäisiin sitten toisella ja luotettavalla tavalla"

Ja mikähän sellainen olisi? Tarpeen mukaan kidutetaan toimittajaa kunnes paljastaa kantansa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi