Mitä tämä hallitus oikein meinaa?! Aikuiskoulutustuki pois ja tilalle ensisijaisesti opintolaina?
Tällä tavallako sitä nostetaan suomalaisen työvoiman osaamiskykyä ja ammatinvaihtoa?
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että näin. Ennen kuulumatonta että valtio tukee työssäkäyvien lisäkoulutuksia. Max 15kk on niin lyhyt aika ettei tarvittavan lainan määräkään ole suuri. Minäkin olen lisäkouluttanut itseäni ja hankkinut omakustanteisesti lisätyövälineitä, koska niistä on seurannut enemmän töitä/suurempaa laskutusta. Tottakai haalisin itselleni lisäkoulutuksia ja välineitä ylimäärin ja turhia, jos joku muu ne maksaisi ilman mitään omia riskejä ja harkintoja.
Nythän meidän suurin ongelma on, ettei työnantajat kouluta käytännössä enää ollenkaan ja tätä on jatkunut jo vuosikymmeniä. Osaava porukka on jäämässä eläkkeelle ja työteho laskee iän takia, mutta silti ei nuoria näy töpaikoilla.
Nuoret on passivoitu hikikomeroihin ja köyhyys on rajoittanut jo ihan perustaitojen kehittymistä. Kun ei ole varaa ruuvimeisseliin, niin ei voi vaatia, että sitä osattaisiin käyttää.
Työnantajiakin ymmärrän, koska työntekijät on nykyään vaan niin hélevetin kalliita, koska niistä revitään rahat 700000 julkisella istuvan "koulutetun" akan rahoittamiseen.
"Kuntoutusraha on tarkoitettu vain työkyvyttömille. Työttömyyskorvauksella voi opiskella vain poikkeustapauksissa ammatillisen tutkinnon. Korkeakouluopintoihin sitä ei voi käyttää."
No mulle kyllä työkkäristä tuli ihan virallinen mustaa valkoisella - päätös että olisin saanut työttömyyskorvauksella opiskella amk:ssa jos kuntoutusrahaa ei olisi myönnetty. Syynä se että vammani oli niin vaikea että työkkäri ei olisi pystynyt tarjoamaan mitään työtä mulle (mitä olisin pystynyt tekemään) ja perustutkinnot oli suljettu pois. Tiedän kyllä henkilöitä jotka työttömyysetuuksilla opiskelevat korkeakoulututkintoa että kyllä sitä voi tietyissä tilanteissa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Entäs vuorotteluvapaa?
Entäs demareiden poistamat tuet?
niitäkin löytyy.
mitähän järkeä siinäkin kun jotkut käy vaan kursseilla, eikä työt kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syventänyt ja leventänyt osaamistani noin 10 vuoden välein.Noin vuoden päästä olen se legendaarinen juuri valmistunut DI, jolla on 30 vuotta alan kansainvälistä osaamista. Toivon, että tämä kantaisi minut työelämässä eläkkeelle asti. Sitten voisi alkaa tekemään väikkäriä ja jättää jotain jälkipolville.
Ikiopiskelu on kaikkien kauhu. Ei ole tarkoituksenmukaista valmistua korkeakoulusta miltei eläköityessä eikä harrastella eläkkeellä väikkäreitä. Väitöskirjan pitäisi olla lähtölaukaus tutkijan uralle eikä mikään eläkeläisen sulkahattu.
Niin, kyllä tässä ollaan tehty töitä ja maksettu aika suuria veroja yhteiskunnalle, jos olisin jättänyt koulut 90-luvun tekuun, niin eväät olisi tällä hetkellä aika paljon ohkasemmat.
Toi väikkärin teko eläkkeellä on vielä vähän vitsin puolella, mutta vielähän tässä ehtii sitä vielä kymmenen vuotta pohtia. Lähinnä työkaverit sillä viisastelee. Voisin kuitenkin kuvitella, että minulla olisi johonkin sopivaan asialliseen aiheeseen aika paljon enemmän annettavaa kuin jollakin märkäkorvamaisterilla, joka ei vielä oikeastaan mistään mitään tiedä, mutta luulot on suuret.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että näin. Ennen kuulumatonta että valtio tukee työssäkäyvien lisäkoulutuksia. Max 15kk on niin lyhyt aika ettei tarvittavan lainan määräkään ole suuri. Minäkin olen lisäkouluttanut itseäni ja hankkinut omakustanteisesti lisätyövälineitä, koska niistä on seurannut enemmän töitä/suurempaa laskutusta. Tottakai haalisin itselleni lisäkoulutuksia ja välineitä ylimäärin ja turhia, jos joku muu ne maksaisi ilman mitään omia riskejä ja harkintoja.
Eli hyödytät valtiota liki ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
VM suunnittelee myös toisen tutkinnon tekemistä maksulliseksi eli joudut maksamaan myös koululle periaatteessa lukukausimaksuja kymmeniä tuhansia. Tällä halutaan estää ammatinvaihto.
Miten vaikuttaa nuoreen jonka on tehtävä loppuelämäänsä vaikuttava päätös ja jos menee hutiin, on koko elämä pilalla? Ei mitään paineita hei, 17 vee on varmaan ihan fiksu tekemään hyvin perustellun päätöksen ja silleen.
Tai jos et jaksa tai pysty tekemään työtäsi 32 vee? Kortistoon vaan 40 vuodeksi ilmaiseen pakkotyöhön.
Upea tulevaisuus edessä Suomella!
Tämä maksullisuus onkin erikoinen asia. LUT markkinoi erästä maisterikoulutusta. Minun olisi pitänyt siitä maksaa 18 000€. Samassa powerpointissa ne mainosti, miten siellä opiskeli 3000 tjsp ulkomaalaista veronmaksajien piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuella saa opiskella jos työkkäri antaa luvan. En näe miten tämä tekee työttömien opiskelusta hankalaa.
Mulla on kohta uusi tutkinto työkkärin luvalla opiskeltuna, sen sai kun perusteet olivat kunnossa, mulla terveydelliset syyt ja ammatinvalinta psykologin suositus.
Työtön voi tosiaan saada luvan opiskella kun on hyvät perustelut. Minä olen myös työkyvytön aiempiin ammatteihini ja opiskelen ammattikorkeassa kuntoutusrahalla uutta tutkintoa (työeläkevakuutusyhtiö korvaa). Aikuiskoulutustuki ei edes ole työttömälle mahdollinen vaan se koskee vain työssä olevia.
Kuntoutusraha on tarkoitettu vain työkyvyttömille. Työttömyyskorvauksella voi opiskella vain poikkeustapauksissa ammatillisen tutkinnon. Korkeakouluopint
Linkkaatko sen lakipykälän, jonka mukaan työttömyystuella ei voi opiskella korkeakoulussa ja vain poikkeustapauksissa ammatillisen tutkinnon? Työtön saa myös opiskella lyhytkestoisesti korkeintaan puoli vuotta joka kerta, kun työssäoloehto täyttyy.
Ammattitaitoinen ja koulutettu työvoima on yksi niistä peruspilareista joilla Suomi pärjää. Täydellinen vastakohta löytyy läheltä idän suunnalta.
Vierailija kirjoitti:
VM suunnittelee myös toisen tutkinnon tekemistä maksulliseksi eli joudut maksamaan myös koululle periaatteessa lukukausimaksuja kymmeniä tuhansia. Tällä halutaan estää ammatinvaihto.
Miten vaikuttaa nuoreen jonka on tehtävä loppuelämäänsä vaikuttava päätös ja jos menee hutiin, on koko elämä pilalla? Ei mitään paineita hei, 17 vee on varmaan ihan fiksu tekemään hyvin perustellun päätöksen ja silleen.
Tai jos et jaksa tai pysty tekemään työtäsi 32 vee? Kortistoon vaan 40 vuodeksi ilmaiseen pakkotyöhön.
Aika monella on se tilanne, että alkuperäistä ammattia ei enää ole tai työpaikat ovat dramaattisesti vähentyneet. Ajatelkaa kohtuullisen pitkän työuran tehnyttä vanhan kätilötutkinnon suorittanutta, jonka kotipaikkakunnalla synnytyslaitos lopetetaan tai paperitehtaalaista, jonka työnantaja siirtää tuotannon muualle. Pitääkö ensin jäädä työttömäksi, vai olisiko sittenkin parempi kouluttautua ajoissa uudelle alalle ilman työttömyyskorvausvälivaihetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki ei ainakaan tällä hetkellä toimi, se pitäisi ainakin uudistaa/ tiukentaa ehtoja.
Tuttavapiirissä useampia, jotka nostavat sitä, jotta voivat ottaa lomaa ja reissata. He suorittavat opintoja just sen verran, mikä vaatimus on eikä heillä ole edes aikomusta suorittaa kokonaisuutta / tutkintoa loppuun.
Mikähän siinä on, että pienipalkkaiset hoitajat elävät usein kädestä suuhun ja osa joutuu leipäjonossakin käymään, mutta selvästi paljon pienemmällä aikuiskoulutustuella olevat reissaavat ympäriinsä näissä tarinoissa.
Mun tuntemat tapaukset ovat keski-ikäisiä, on säästöjä ja monella mies maksaa juoksevat kulut.
En kannata tuen lopettamista vaan sen mahdollistamisen työttömille, määräaikaisille ja muille kuin vakipaikassa oleville. Tarvitsevat sitä enemmän.
No velallahan suuret ikäluokatkin opiskeli ja vuosikymmeniä maksettiin lainaa pikku hiljaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Aikuiskoulutustuella 3000 kokkia kouluttautuu lähihoitajaksi, ja 3000 lähihoitajaa kokiksi. Eli hyöty yhteiskunnalle on täysin 0. Myös jopa tohtorit käyttävät hyväkseen tätä aikuiskoulutustukea.
Miten niin? Olisiko parempi, että kokki irtisanoutuu ja heittäytyy lopun elämää työttömäksi kun ei saanut opiskella lähihoitajaksi? Vai olisiko parempi, että kokki tekee tahalleen töiss niin huonoa ruokaa, että kaikki sairastuvat?
Vierailija kirjoitti:
No velallahan suuret ikäluokatkin opiskeli ja vuosikymmeniä maksettiin lainaa pikku hiljaa takaisin.
Suuret ikäluokat ovat saaneet valtiolta anteeksi opintolainat. Me muut emme.
Mä olen lähihoitaja joka opiskelee monimuotona sairaanhoitajaksi. Koulua ei siis ole joka päivä joten pystyy tekemään töitä samalla. Palkattomien harjoitteluiden ajaksi sitten opintovapaata ja aikuiskoulutustuki. Lisäksi on ollut pakko ottaa opintolainaa kun yksin maksan omakotitalon kuluja.
Opinnot kestää normaalisti 3,5 vuotta, mutta mulla tarkoitus valmistua puoli vuotta aiemmin. En todellakaan ole huvikseni aloittanut opintoja, että saisi töistä vähän vapaata. Eikä ole mitään huuhaata mun opiskelut vaan sairaanhoitajia tarvitaan.
Kyllä tässä kustaan omiin muroihin kun aina vain vähemmän lähtee väkeä opiskelemaan hoitoalalle jossa huutava pula työntekijöistä.
Pitää olla päätoiminen työ, vähintään kahdeksan vuoden työhistoria ja vuosi nykyisellä työnantajalla että sitä voi nykyäänkään saada. Lisäksi sitä ei ole vielä lopetettu.
Tiedän useita insinöörejä jotka ovat opiskelleet kokoaikatyön ohessa monimuotokoulutuksessa. Yksi tuttu opiskeli kasvatustiedettä kandiin asti työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvi sitten enään miettiä menemistä erääseen koulutukseen mikä ois päälle vuoden kestänyt ja ois ollu varma loppuelämän työpaikka tiedossa sen jälkeen. Jatkan sitten nykyisessä osa-aikatyössäni.
Oletko selvittänyt että saisitko sitä muutenkaan? Pitää kuitenkin olla kahdeksan vuoden työhistoria ja päätoiminen työpaikka, että sitä voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli hyödytät valtiota liki ilmaiseksi.
Niin, kuulun niihin jotka elättää muita. Ja minulla on mahdollisuus muuttaa pois maasta jos alkaa tympimään laiskojen ja haahuilijoiden elättäminen.
Kokoomus on tuhonnut suomalaisen sivistyksen. Moukkasakkia koko porukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan omalla lainarahalla saa opiskella.
Ja laskea maksaako koulutus itsensä.
Tarkoittaa että työttömäksi jääneet 40+ makaavat kotona työttöminä yli 20 vuotta eläkeikään saakka. Fiksua.
Tuntemani opiskelijat ovat olleet ihan vakituisissa töissä. Sitten aloitetaan ikäkriisissä miettimään uranvaihtoa noin 40-50 vuotiaana. Opinnot kestävät 5 vuotta ja opintovapaa oli työnantajan pakko myöntää, vaikka opiskelut eivät liittyneet millään tavoin nykyisiin työtehtäviin tai edes yrityksen toimialaan.
Ihmettelin itsekseni kuka oli kehittänyt ko. systeemin ja mihin tarpeeseen. Kohderyhmä ei ollut työttömät.
Irtisanomisten yhteydessä taas varoitettiin aloittamasta yhtään mitään opiskeluita ilman työvoimaviranomaisten lupaa, koska työttömyystuella ei saanut opiskella ilman lupaa yhtään mitään. Eli ihan outoa logiikkaa.