Mitä tämä hallitus oikein meinaa?! Aikuiskoulutustuki pois ja tilalle ensisijaisesti opintolaina?
Tällä tavallako sitä nostetaan suomalaisen työvoiman osaamiskykyä ja ammatinvaihtoa?
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn ohessa voi opiskella ja on voinut jo vuosikymmeniä. Tuhansia on niin tehnyt ja osalla on perhettä. Nykyään vielä helpompaa. 80- luvulla kävin kolme vuotta neljänä iltana viikossa kauppaopistossa, yo- linja, lomat samat kuin päiväpuolella. Töissä 8-16, 4 km kävellen tai pyörällä. Sitten kotiin hakemaan kirjat ja syömään nopeasti jotain ja kouluun joka oli onneksi lähellä. Koulu oli aina 17.30-20.30. Kesken opintojen pääsin tehdastyöstä toimistohommiin.
80-luvun kauppaopiston iltalinja oli helppo. Nykyään tuo vastaa puolen vuoden opiskeluja päivälinjalla.
Olen tehnyt opintoja myös avoimessa yliopistossa, tosin vasta alkeita mutta 25 op arvosanoin 4-5 puolessa vuodessa. Noilla kursseilla on ollut päiväopiskelijoita ja he saivat niistä samat opintopisteet. Tuon esimerkin kerroin siksi että silloin piti olla läsnä. Kyllä 10-12 tunnissa viikossa ehtii jotain tehdä kun nykyään voi tehdä paljon etänä. Olen myös tradenomi vm 2001 ja mielestäni se oli helpompi kuin 80-luvulla kauppis. Sen kävin osittain työn ohessa. Välillä olin hoitovapaalla. Nyt en enää opiskele kun alan olla jo työuran ehtoopuolella ja on omainen huolehdittavana.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo aikuiskoulutustuki työttömyyttä ole vähentänyt. Vakituisesta työstä pitänyt lähteä opiskelemaan jos sitä tukea on halunnut saada.
Ei suoraan, mutta välillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Aikuiskoulutustuella 3000 kokkia kouluttautuu lähihoitajaksi, ja 3000 lähihoitajaa kokiksi. Eli hyöty yhteiskunnalle on täysin 0. Myös jopa tohtorit käyttävät hyväkseen tätä aikuiskoulutustukea.
Ai sen takia tämä kielletään? Eikö riitä, että kielletään kokkien kouluttautuminen lähihoitajiksi ja päinvastoin kuten Ruotsissa on varmaan jo tehtykkin? Vai keksitkö tämänkin ihan itte?
Vielä kun kerrotaan, mitä pahaa on vaihtaa itselleen sopivampaan työhön, sellaiseen mikä ei rasita mieltä tai kehoa loppuun? Tai tasaa rasitusta?
Kukaan ei kielmö tekemästä näin. Tämän halutaan toteutuvan omalla kustannuksella. Ei niin että jotkut haahuilee alalta toiselle itseään etsien yhteiskunnan kustannuksella.
Ja yhteiskunta ei saa mitään, kun ihminen pysyy kunnossa ja työelämässä, tehden töitä joita kaikki tarvitsevat hyvinvointiinsa?
Itse olen syventänyt ja leventänyt osaamistani noin 10 vuoden välein.Noin vuoden päästä olen se legendaarinen juuri valmistunut DI, jolla on 30 vuotta alan kansainvälistä osaamista. Toivon, että tämä kantaisi minut työelämässä eläkkeelle asti. Sitten voisi alkaa tekemään väikkäriä ja jättää jotain jälkipolville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Aikuiskoulutustuella 3000 kokkia kouluttautuu lähihoitajaksi, ja 3000 lähihoitajaa kokiksi. Eli hyöty yhteiskunnalle on täysin 0. Myös jopa tohtorit käyttävät hyväkseen tätä aikuiskoulutustukea.
Itse kouluttauduin yliopistossa maisteriksi aikuiskoulutus tuella, valmistuin nopeasti ja sain koulutusta vastaavan työpaikan ennen valmistumistani ja sain hyväpalkkainen työn.
Ilman tuota olisin varmaan jossain Prisman kassalla, yhtään sitä työtä väheksymättä. Nyt vaan maksan veroja sen verran enemmän, että vuodessa maksamani verot on jo kuitanneet saamani aikuiskoulutustuen ja palkkakehitys jatkuu.
Tämä on todella harvinaista. Suurin osa tämän tuen saajista lomailee tuella keski-iänkriisissään ja kouluttautuu johonkin höpö höpö -ammattiin. Ei veronmaksajien pitäisi joutua tätä
Tämä on kaksipiippuinen juttu. Työuupuneet jää vapaille ja opiskelee minimit tai sitten jotain luovan alan harrastelua saadakseen hetken hengähdyksen. Ehkä välttävät sillä työkyvyttömyyden, mutta hetken päästä on edessä paluu töihin ja jotain muutoksia on tehtävä tai uupuu taas. Tällä siirretään väistämätöntä.
Yksi tuttu lähti näillä rahoilla miehen mukaan ulkomaille ja teki jotain huuhaa etäopintoja lomailun ohessa. Toinen tuttu oli kyllästynyt työpaikkaansa, ja jäi opintovapaalle vuodeksi ilman aikomusta valmistua ja keskeytti suunnitellusti vuoden päästä vieden samalla paikan joltakin joka olisi halunnut valmistua.
Toiset taas tarvitsee tukea ihan oikeaan tarpeeseen. Nämä lomailijat ovat pilanneet tuen muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kouluttauduin yliopistossa maisteriksi aikuiskoulutus tuella, valmistuin nopeasti ja sain koulutusta vastaavan työpaikan ennen valmistumistani ja sain hyväpalkkainen työn.
Ilman tuota olisin varmaan jossain Prisman kassalla, yhtään sitä työtä väheksymättä. Nyt vaan maksan veroja sen verran enemmän, että vuodessa maksamani verot on jo kuitanneet saamani aikuiskoulutustuen ja palkkakehitys jatkuu.
Tämä on todella harvinaista. Suurin osa tämän tuen saajista lomailee tuella keski-iänkriisiss
Ja oma argumenttisi koski mitä?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syventänyt ja leventänyt osaamistani noin 10 vuoden välein.Noin vuoden päästä olen se legendaarinen juuri valmistunut DI, jolla on 30 vuotta alan kansainvälistä osaamista. Toivon, että tämä kantaisi minut työelämässä eläkkeelle asti. Sitten voisi alkaa tekemään väikkäriä ja jättää jotain jälkipolville.
Ikiopiskelu on kaikkien kauhu. Ei ole tarkoituksenmukaista valmistua korkeakoulusta miltei eläköityessä eikä harrastella eläkkeellä väikkäreitä. Väitöskirjan pitäisi olla lähtölaukaus tutkijan uralle eikä mikään eläkeläisen sulkahattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan omalla lainarahalla saa opiskella.
Ja laskea maksaako koulutus itsensä.
Tarkoittaa että työttömäksi jääneet 40+ makaavat kotona työttöminä yli 20 vuotta eläkeikään saakka. Fiksua.
No ei työtön ole tähänkään mennessä aikuiskoulutustukea saanut. Kyllä siihen piti olla pitkä työhistoria ja piti olla ollut töissä (pitikö olla vähintään vuoden verran olla nykyisellä työnantajalla, en muista enää) josta jää opintovapaalle. Työttömille on ihan eri etuudet. Nyt menee vähän teillä puurot ja vellit sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se just menee. Yhteiskunta ei hyödy yhtään. Ymmärrän tämän varsin hyvin. Itse olen tällä hetkellä varhaiskasvatuksen opettaja ja opiskelen yhteiskuntatieteiden maisteriksi (sosiaalityöntekijäksi siis). Molemmista on huutava pula. Naapuri valmistui pari vuotta sitten sairaanhoitajasta varhaiskasvatuksen opettajaksi. Siinäkin tapauksessa molemmista pula. Jossain ehkä joku sosiaalityöntekijä opiskelee sairaanhoitajaksi.
Piiri pieni pyörii. Ihmiset vaihtavat alaa, mutta mikään ala ei varsinaisesti saa lisää työntekijöitä, koska sieltäkin joku vaihtaa alaa opiskelemalla uuden ammatin sinne, mistä joku taas opiskelee pois. Isossa mittakaavassa se menee nä
Eihän tuen tarkoitus ollutkaan lisätä työntekijöitä, vaan *auttaa ihmisiä jatkokoulutuksessa ja työssä jaksamisessa.*
Aiemmin sen kustansi kela tai työnantaja, riippuen siitä vaihtoiko työtä vai halusiko yletä.
Kokoomus ajaa tätä, koska tukeen liittyvä pakollinen opintovapaa rasittaa työnantajia. Pitää etsiä ja kouluttaa sijainen tai järjestää asia toisella tavalla.
Äänestitte työnantajaa, kun äänestitte kokoomusta.
Tuki on toki aikansa elänyt väärinkäytön vuoksi. Sama oikeus opiskella korkeammilla tuloilla pitäisi olla kaikilla eikä vain vakiviran saaneilla, tässä pätkätöiden luvatussa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikiopiskelu on kaikkien kauhu. Ei ole tarkoituksenmukaista valmistua korkeakoulusta miltei eläköityessä eikä harrastella eläkkeellä väikkäreitä. Väitöskirjan pitäisi olla lähtölaukaus tutkijan uralle eikä mikään eläkeläisen sulkahattu.
No minne me laitetaan isien prinsessat ja kympin tytöt, jos ei sinne yliopistoon humanistiselle ikiopiskelemaan (=aikuispäivähoito). Meinaatko laittaa ne synnytystalkoisiin?
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuella saa opiskella jos työkkäri antaa luvan. En näe miten tämä tekee työttömien opiskelusta hankalaa.
Mulla on kohta uusi tutkinto työkkärin luvalla opiskeltuna, sen sai kun perusteet olivat kunnossa, mulla terveydelliset syyt ja ammatinvalinta psykologin suositus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todella harvinaista. Suurin osa tämän tuen saajista lomailee tuella keski-iänkriisissään ja kouluttautuu johonkin höpö höpö -ammatt
Aina joku lomailee, mutta yleisesti puppukurssit ja haahuilu on jääneet menneeseen. Pitää olla näyttöä opintojen edistymisestä, tukea saa vain muutamaksi kuukaudeksi jne.
Yhtä innokkaasti työttömiä tunnettiin te-toimistojen huuhaa-sulkeisiin taannoin. Kallista ja yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten voi tulla liian viisaaksi ja olla omaa mieltä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuella saa opiskella jos työkkäri antaa luvan. En näe miten tämä tekee työttömien opiskelusta hankalaa.
Mulla on kohta uusi tutkinto työkkärin luvalla opiskeltuna, sen sai kun perusteet olivat kunnossa, mulla terveydelliset syyt ja ammatinvalinta psykologin suositus.
Työtön voi tosiaan saada luvan opiskella kun on hyvät perustelut. Minä olen myös työkyvytön aiempiin ammatteihini ja opiskelen ammattikorkeassa kuntoutusrahalla uutta tutkintoa (työeläkevakuutusyhtiö korvaa). Aikuiskoulutustuki ei edes ole työttömälle mahdollinen vaan se koskee vain työssä olevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. On harvinaista, että työkkäri päästää opiskeleman tt-tuella. Yritin kerran, mutta luovutin kun oli suoranainen seinä vastassa. Loput opinnoista olisin tehnyt aikuiskoulutustuen voimin (olen työelämässä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi tosiaan saada luvan opiskella kun on hyvät perustelut. Minä olen myös työkyvytön aiempiin ammatteihini ja opiskelen ammattikorkeassa kuntoutusrahalla uutta tutkintoa (työeläkevakuutusyhtiö korvaa). Aikuiskoulutustuki ei edes ole työttömälle mahdollinen vaan se koskee vain työssä olevia.
Kuntoutusraha on tarkoitettu vain työkyvyttömille. Työttömyyskorvauksella voi opiskella vain poikkeustapauksissa ammatillisen tutkinnon. Korkeakouluopintoihin sitä ei voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki ei ainakaan tällä hetkellä toimi, se pitäisi ainakin uudistaa/ tiukentaa ehtoja.
Tuttavapiirissä useampia, jotka nostavat sitä, jotta voivat ottaa lomaa ja reissata. He suorittavat opintoja just sen verran, mikä vaatimus on eikä heillä ole edes aikomusta suorittaa kokonaisuutta / tutkintoa loppuun.
Mikähän siinä on, että pienipalkkaiset hoitajat elävät usein kädestä suuhun ja osa joutuu leipäjonossakin käymään, mutta selvästi paljon pienemmällä aikuiskoulutustuella olevat reissaavat ympäriinsä näissä tarinoissa.
Hyvä että näin. Ennen kuulumatonta että valtio tukee työssäkäyvien lisäkoulutuksia. Max 15kk on niin lyhyt aika ettei tarvittavan lainan määräkään ole suuri. Minäkin olen lisäkouluttanut itseäni ja hankkinut omakustanteisesti lisätyövälineitä, koska niistä on seurannut enemmän töitä/suurempaa laskutusta. Tottakai haalisin itselleni lisäkoulutuksia ja välineitä ylimäärin ja turhia, jos joku muu ne maksaisi ilman mitään omia riskejä ja harkintoja.
Kukaan ei kielmö tekemästä näin. Tämän halutaan toteutuvan omalla kustannuksella. Ei niin että jotkut haahuilee alalta toiselle itseään etsien yhteiskunnan kustannuksella.