Uusi puhelin, tietojen siirto ja huolestuttava ilmoitus
Vaihdoin tänään pari vuotta vanhan puhelimen, koska soittoääni ei enää toiminut. Liittymä pysyi samana.
Viimeksi kun hommasin puhelimen, liikkeessä siirsivät tiedot vanhasta puhelimesta uuteen ilman maksua. Nyt oli eri paikka, palvelu oli kylmempää ja tietojen siirtämisestä olisi pitänyt maksaa kymppejä.
Katsoin sitten asiaa itse ja ilmeisesti on olemassa USB-johto, jossa on kaksi pientä päätä ja siirto ehkä onnistuisi ilman verkkoyhteyttä. Minulla ei tällaista piuhaa ole enkä juuri nyt tiedä mistä se kannattaisi hankkia. Laitoin kotona vanhan ja uuden puhelimen samaan langattomaan verkkoon, jotta voisin siirtää tietoja uudessa puhelimessa olevan ohjeen perusteella. Samalla tuli vilkaistuksi ja ladattua useampi eri siirto-ohjelma, jotka kaikki osoittautuivat hankaliksi.
Kuitenkin tämä 'clone phone' ohjelma, jolla pääsin pisimmälle vei minut vihreiden pampuloiden saattelemana ja QR-koodin kaappauksen jälkeen tilaan, jossa olisi lähes mustan ruudun päälle pitänyt näppäillä joku luku päästäkseen eteenpäin. Alla luki pienellä printattuna, että yhtiö X (suomalainen, en muista nimeä, tilanne meni nopeasti) veloittaa jostain palvelusta viikottain 4e ja että he saavat matkapuhelintiedot automaattisesti. Lisäksi siinä oli jotain laskusta ja perumisesta. Tuossa vaiheessa peräännyin ja kokeilin vielä uudestaan, jolloin jäin taas tuohon kiinni. QR-koodin laittaminen puhelimen avulla ei saanut tietoja siirtymään, vaan siihen tuli joku epämääräinen kirjainyhdistelmä näytölle, jolla en tehnyt mitään.
Tuossa eri sovellusten kanssa rämppäillessä jouduin luovuttamaan oikeuden tietojen käsittelyyn, että pääsisin eteenpäin puhelimen tietojen kopiointiasiassa, mutta mitään sopimusta en allekirjoittanut eikä minulla ole mitään mobiilimaksusysteemiä käytössä; Google-tililtäni on poistettu erilaiset maksuominaisuudet pois käytöstä.
Tarkistin tämän jälkeen vielä sähköpostit ja molemmat puhelinfirmojen verkkotilit eikä siellä näkynyt uusia sopimuksia, veloituksia tai laskuja.
Onko syytä huoleen tämmöisessä tilanteessa? Saan tarvittavat tiedot uuteen puhelimeen viiveellä myös manuaalisesti.