Miksi Suomessa loppui se kulttuuri jossa mm.lääkäriperheissä asui nuori tyttö joka hoiti perheen pieniä lapsia ja asui
siis perheen luona. Teki myös perheen ruuat, kävi kaupassakin. Mihin ne tytöt katosi?
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Nykylääkärit ovat niin ahneita opportunisteja ettei niillä ole varaa palkata 2 tonnin kotiapulaista.
Nykylääkäri saa lapselleen päivähoidon 300 eurolla kuussa.
On aivan mahdoton pelkkänä ajatuksenakin, että aasialaiselle vaimolleni tulisi joku palstamamma kotiapuloimaan. Eihän se muuta tekisi, kuin istuisi puhelin kädessä länkyttämässä palstalle ja piereskelisi kalliit huonekalumme aivan piloille. Eikö ne Kalevauvan pojat ostaneet joltain pastamammalta sohvan käytettynä ja kun eivät saaneet millään konstilla mamman perseenhajua ajettua ulos sohvasta, niin tekivät laulun siitä.
Vierailija kirjoitti:
On aivan mahdoton pelkkänä ajatuksenakin, että aasialaiselle vaimolleni tulisi joku palstamamma kotiapuloimaan. Eihän se muuta tekisi, kuin istuisi puhelin kädessä länkyttämässä palstalle ja piereskelisi kalliit huonekalumme aivan piloille. Eikö ne Kalevauvan pojat ostaneet joltain pastamammalta sohvan käytettynä ja kun eivät saaneet millään konstilla mamman perseenhajua ajettua ulos sohvasta, niin tekivät laulun siitä.
Ai, tulit sitten pilaamaan tämänkin ketjun "aasialaisvaimoinesi" ja persepakkomielteinesi. Älä jaksa. Hammaskeijukin on uskottavampi kuin nämä sinun horinasi 😂
Niin monet kaipaavat tuota aikaa. Monelle kopealle ja ylpeelle maalaislikalle tekisi vaan
hyvää nöyrtyä kaupunkilaisperheen isännän ja emännän kovassa kurissa. Kai sen verran tiedätte,
että ennen oli tapana antaa piiskaa, kelvottomille piioille ja rengeille, jotta he pysyivät nöyrinä ja hiljaisina, siten heistä kasvoi kunnon ihmisiä.
Vierailija kirjoitti: Niin monet kaipaavat tuota aikaa. Monelle kopealle ja ylpeelle maalaislikalle tekisi vaan hyvää nöyrtyä kaupunkilaisperheen isännän ja emännän kovassa kurissa. Kai sen verran tiedätte, että ennen oli tapana antaa piiskaa, kelvottomille piioille ja rengeille, jotta he pysyivät nöyrinä ja hiljaisina, siten heistä kasvoi kunnon ihmisiä.
Sen takia jokaisen joka sitä kaipaa, tulisi laittaa om lapsi siihen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla vielä oli ainakin sukulaisen perheessä lastenhoitaja. Vain yksi lapsi. Ja tämä äiti kehui ettei ole koskaan vaihtanut edes vaippaa. En tiedä miten on edes mahdollista...tuskin hoitaja oli töissä 24/7. Kylmää touhua.
Itse olen syntynyt -69 ja minua hoiti mummoni 0-4v. Ja sitte menin päiväkotiin ja 6v oli jo eskari.
Kyllä ne hyvinkin on voineet olla liki sen 24/7 töissä. Siitä syystähän tämä palvelijan pitäminen on jäänyt pois, kun pitäisi olla kohtuulliset työolot ja palkkana muutakin kuin hiluja. Toki se kotiapulaisen/piian paikka on joskus voinut olla ihan hyvä diili, kun ei muitakaan paikkoja välttämättä ole ollut tarjolla ja jollain on itsensä elätettävä.
Eikäs se äidinkin kotityö ole 24/7 ainakin teoriassa? Eiköhän tästäkin paskatyöstä onnistuta vielä hankki
Varmasti jos on yh. Jos ei, luulis miehen tekevän osuutensa.
Nuori tyttö voisi ihan hyvin aloittaa työuransa piikana ja palvelijana.
Nuoret pojat lehmipaimeneen ja kaskivahdiksi. 18-vuotiaana pitää osata jo oma reki veistää.
Tyttö pannaan piikomahan, ei ole varaa laittaa oppikouluun, jonne poika menee.
Vierailija kirjoitti: Nuori tyttö voisi ihan hyvin aloittaa työuransa piikana ja palvelijana.
Laita sitten oma tyttösi piikomaan.
Nimike oli "koti-apulainen" ja koti- apulaisia oli vielä 70- luvun alussakin. Raskas orjatyö: yksi päivä viikossa vapaa kuusikymmentä luvulle saakka..
Katosivat varmaan samaan aikaan kun maatiloilta rengit ja piiat.
Vierailija kirjoitti: Nuori tyttö voisi ihan hyvin aloittaa työuransa piikana ja palvelijana.
Mun äitini aloitti 8 v karjapiikana. Kiertokoulua sai käydä ekaksi pari vuotta, sitten piti lähteä töihin tuohivirsuissa.v1920.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä oli? Ei mun lapsuuden lääkäriperheessä ainakaan. Ja siitä on jo 60 vuotta aikaa.
60-luvulla itse olin, mutta tuomariperheessä😄
Jatkan tähän vielä. Samassa perheessä oli 2 opiskelijatyttöä alvuokralaisena yhdessä huoneessa ja mulla oli kiva pikkuhuone.
Vanhemmat oli usein viikonloppuina reisussa ja lapsi mukana ja minä ja alivuokralaiset elettiin kuin ellunkananat. Emme mitään harmeja kuitenkaan aiheutettu. Palkka oli sama, mitä myyjänä olisin saanut.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä nähnyt tai kuullut, että missään (siis muissakaan maissa) olisi miestä/poikaa näissä töissä?
Onko siis joku automaattinen tai luonnollinen juttu, että naiset hakeutuvat tai haluavat kotitöihin?
Aika harva vaimohan kuitenkin on siirtynyt pois kotitöistä ja mennyt töihin muualle ja kotona sitten tapellaan kuka kotityöt tekee?
Elätkö edelleen 1800-lukua :D?
Suomessa naisten töissäkäyntiprosentti oli toissavuona suurempi, kuin miesten, joten vielä useampi mies oli siellä kotona, kuin nainen, joten kyllä se mies joutaa ne kotityöt tekemään yksin, ettei vaimon tarvitse vaivautua raskaan työpäivän jälkeen.
Niin se maailma muttuu, Eskoseni, yritäppä pysyä mukana.
Tottakai perhe voi edelleen palkata lastenhoitajan. Toki palkan pitää olla sellainen, että sillä tulee toimeen. Myös vakuutukset sekä palkan sivukulut, kuten työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut tulee huomioida. Eli mikään ruokapalkka ja peti keittiössä ei tänä päivänä riitä. Samoin pitää ottaa huomioon työaikalainsäädäntö, eli työpäivän pituus, vapaapäivät, lomat jne. Uskoisin kyllä, että varmasti löytyy esim. välivuottaan viettäviä ylioppilaita, jotka voisivat hyvinkin tulla lastenhoitajiksi perheisiin, joissa osataan em. asiat hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ihan keskiluokkainen perhe, ei mitään lääkäreitä. Ne tytöt tuli maalta kaupunkiin iltalukioon yleensä. Saivat asua ilmaiseksi, katsoivat päivän lapsia ja illalla olivat iltalukiossa. Jotain pientä niille maksettiin vaivan palkaksi, mutta saivat samalla ilmaisen asunnon ja ruuan. Viikonloput olivat sitten maalla. Tämä oli 70-luvun lopulla ja 80-luvun alussa.
Hevonkukkua sanon minä. Olen maalta kotoisin ja meni töihin isohkoon kaupunkiin yliopistolliseen sairaalaan ja vuosi oli 1979. Jo minun nuoruudessani myös tytöt kävivät lukion ja opiskelivat ja saivat näin "oikean" ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Mistään riisitaudista tai nälkiintymisestä ei kyllä tule yhtä iso vatsa kuin viimeisillään raskaana. Aviottomat lapset oli synti ja häpeä, joten palvelustyttö on käynyt jossain synnyttämässä ja antanut lapsen pois. Hyväsydäminen perhe on voinut pitää moiseen langenneen (todennäköisesti rai skatun) palvelijan, toiset on heittänyt pihalle kun asia tuli ilmi. Mutta ei semmoisista ole pitkin kyliä huudeltu.
Et siis todellakaan ole koskaan nähnyt kuvia afrikkalaislapsista turvonneine vatsoineen? Tuo "viimeisillään raskaana" on omaa värikynääsi, noinhan kirjoittaja ei kirjoittanut.
Kehitysmaan lasten valtaviksi turvonneet vatsat johtuvat todellakin nälkiintymisestä ja proteiinin puutteesta.
Tämä ei poista sitä tosiasiaa, että sukupuolista ja seksuaalista hyväksikäyttöäkin toisinaan tapahtui. Mutta nälkiintymisestä turvonnut vatsakin on siis täysin mahdollinen selitys, siihen aikaan kun ei vain haettu sossusta rahaa, mitä voi monen nykyihmisen toki olla vaikea käsittää. Ja pienessä maassa juorut liikkuvat kyllä, ja kirjoittaja sanoi, että tässä tapauksessa mitään puhetta raskaudesta tai lapsen synnyttämisestä ei ollut liikkeellä, ja asia olisi jossain vaiheessa tullut todenäköisesti kyllä ilmi.
Mielenkiintoisia muisteluja. Itsekin olen ollut parin apulaisen hoidossa lapsena, vaikka eivät asuneet meillä, sitten äiti jäi kotiin juuri tuon kannattamattomuuden takia. Ei päässyt enää takaisin työelämään, huono homma, kun hän ei ollut oikein kiinnostunut esimerkiksi ruuanlaitosta noin lähtökohtaisesti eikä me muu perhekään oikein osattu arvostaa hänen työpanostaan.
Niinkuin joku aikaisemmin kirjoitti, onhan Suomessa kai edelleen au paireja ja vastaavia kotiapulaisia, mutta ulkomailta. Muistan täällä ollen pitkät keskusteluketjut joistakin tapauksista. Sääntöjen mukaan tällainen työpaikka piti ilmoittaa avoimeksi myös kotimaassa, ja ehdot aiheuttivat närkästystä.
Palkat näissä olivat varmaan TESsin mukaiset, mutta alhaiset (joitakin vuosia sitten muistaakseni 1200-1300 euroa/kk). Palkkaa ei kuitenkaan maksettu kokonaan, vaan siitä vähennettiin asunto ja kai ruokakin. Myös työajat vaikutti melko epämääräisiltä, ainakin jonkun vanhuksen hoidossa.
Mitähän aikaa mahdat elää?! 1800-1920 luultavasti.
Itse elän vuodessa 2024 enkä tunne yhtään naista, joka ei kävisi palkkatöissä tai toimisi yrittäjänä.
Jotkut harvat toki tekee lapsen ja on sen kanssa vanhempainvapailla puoliksi puolison kanssa. Sit ne lapset menee päiväkotiin 1-vuotiaana.
Eli keskivertovaimo on kotitöissä, pois palkkatyöstä elämänsä aikana noin puoli vuotta.