Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valenimellä facebookissa

Vierailija
30.12.2023 |

Itselläni ollut jo vuosia valenimi facebookissa. Saa huoletta kertoa näkemyksensä oman kylän ryhmiin, ja jos on vaikkapa noottia niin voi vapaasti mopopoikia haukkua. Ei ole pelkoa että tietäisivät osoitteeni ja häiriköinti alkaisi entistä kovempaan. Keskusteluihin on helppo osallistua ja monesti saankin paljon tykkäyksiä kommentteihini, omalla naamalla jos kommentoisin niin saisin vähintään kylähullun maineen.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös valenimellä facessa ja Instassa.

Vierailija
2/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty keskustelemaan avoimesti omalla nimellä ja varsinkin kun kaverit vielä näkee mitä on kommentoinut. Pitäisi luoda valeprofiili. En sinänsä halua käyttäytyä asiattomasti mutta kaipaisin vähän yksityisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans keksitty nimi ja kuva ei esitä minua. Kommentointini on asiallista, mutta tiedän että mielipiteeni on usein valtavirrasta eriävää.

En myöskään halua että lapseni kärsivät siitä etteivät aikuiset ihmiset kestä kuulla eri mieltä olevia ihmisiä.

Vierailija
4/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupunkiryhmään ei pääse jos ei ole tunnistettavaa pärstäkuvaa ja oikeaa nimeä profiilissaan.

Vierailija
5/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta pelkäät kylähullun mainetta niin ei kommenttisi taida olla sieltä järkevimmästä päästä

Vierailija
6/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on valenimi. Helppoa liittyä itseä kiinnostaviin ryhmiin, eikä tarvitse miettiä mitä sukulaiset tai tuttavat siitä ajattelee.

Vierailija
7/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti olisi paljon parempi paikka jos ihmiset kirjoiittaisivat omalla nimellään semmoista tekstiä, jonka kehtaavat sanoa keskustellessaan toisen kanssa kasvotusten.

Vierailija
8/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on valenimi. Helppoa liittyä itseä kiinnostaviin ryhmiin, eikä tarvitse miettiä mitä sukulaiset tai tuttavat siitä ajattelee.

Mulla on yksi tahditon kaveri kommentoinut julkisesti mun seinälle että kaikesta sääkin sitten tykkäät. Kun tykkäykseni kohde oli esim. kirjasto jotta sain tietoa heidän tapahtumistaan.

Vierailija
9/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän etunimi kolmas nimi muotoa ja kuva on itsestäni mutta epäselvä. Kolmas nimi on semmoinen mikä voisi olla myös sukunimi. tyyliä Kari tai Aura ( ei tää mutta mämä esimerkiksi sellaisia mitä on sekä etu- että sukunimiä) inhoan koko facea mutta mm. reko ryhmä toimii vain siellä. 

Vierailija
10/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin. Olen sellaisessa työssä, että en halua yksityiselämääni jakaa nimelläni googlaajille.

Vierailija
11/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupunkiryhmään ei pääse jos ei ole tunnistettavaa pärstäkuvaa ja oikeaa nimeä profiilissaan.

Minulla on valenimi Facebookissa ja olen siltikin monissa ryhmissä, joissa on sama sääntö. Ei kukaan voi tietää että onko nimi aito vai ei, jos se kuulostaa aidolta.

Vierailija
12/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisin tuon ongelman helposti. En enää käytä muuta somea kuin vauvista silloin tällöin, kyllä helpotti elämää.

Vierailija
13/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei omalla nimellä ja naamalla uskalla sanoa, parempi pysyä hiljaa.

Vierailija
14/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei omalla nimellä ja naamalla uskalla sanoa, parempi pysyä hiljaa.

Niin mutta kaikki ei halua, että jää omalla nimellä ja naamalla tekstit nettiin pyörimään vuosikausiksi. Tämä Facebook -ilmiö on verrattain uusi. Sitä aiemmin ei ollut mitään ongelmaa kirjoitella nimimerkeillä. Facebookilla tavallaan saatiin huijattiin ihmiset myymään oman yksityisyytensä.

Vierailija
15/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän sen selvästi että paljon porukkaa on jollakin feikkiprofiileilla. Jo nimet on sellaisia että tuskin ovat oikeita. Itse ajattelen myös että jollei omalla naamallaan omana itsenään uskalla jotakin sanoa niin ongelma on peilissä kun sinne katsoo.

Vierailija
16/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös Facebookin profiili on ns. nimimerkillä, syynä se etten halua että tuntemattomat pystyvät googlaamaan mun tietoja niin helposti. Facebookiin liitetty sähköposti on myös muu kuin virallinen sähköpostini. 

Yksityisyys on nykyään ylellisyyttä, jonka menettää helposti.

Vierailija
17/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvis joku valenimi olla facessa roikkumiseen niin jättäisin kyllä väliin. 

ei mitään järkeä tuhlata moiseen aikaa. 

Vierailija
18/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä voi arvioida ihmisen luotettavuutta, nykyään tekoäly löytää ja esimerkiksi facessa on kiellettyä esiintyä muulla kuin oikealla tunnistettavalla, jotta siitä vaan. 

Vierailija
19/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sitä luulisi, mutta tekaistu profiili on maailman helpoin tehdä ja googlen kuvahausta ottaa jonkun julkimon naaman jota sopivasti muokkaa, kuvan muokkaa kännykän sovelluksella muutamassa minuutissa tunnistamattomaksi. Jos haluaa varman päälle pelata voi väestörekisteristä testata sukunimen jota ei ole edes olemassa.

Vierailija
20/43 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeehän sen selvästi että paljon porukkaa on jollakin feikkiprofiileilla. Jo nimet on sellaisia että tuskin ovat oikeita. Itse ajattelen myös että jollei omalla naamallaan omana itsenään uskalla jotakin sanoa niin ongelma on peilissä kun sinne katsoo.

Feikkiprofiili on ainakin minulle antanut paljon. Kyselen isoissa ryhmissä asioita ja sieltä kuonan seasta on yleensä lopulta tullut hyviäkin perusteltuja vastauksia. Omalla naamallani en ikipäivänä kehtaisi. Se ei myöskään ole keltään pois jos joku ei halua omalla nimellään esiintyä.

Toki jos on tyytyväinen vain tykkäilemään muiden kommenteista ja julkaisuista niin ole hyvä vain, feikkiprofiililla baana on auki.

Toki asiattomana, rasistisella tai kiusaamisella saa sit nopeesti bannit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi