Uuden työn haku ja ulosotto
Toivon asiallisia vastauksia. Olen valmistumassa alalle, jossa saan valita tulevat työni ja niitä riittää aika hyvin. Useampaan alan vakipaikkaan haetaan nyt tekijöitä, mutta olen ikäväkseni joutunut ulosottoon kesällä. Puolisoni oli jättänyt yhteisiä laskuja maksamatta sairautensa vuoksi, enkä tiennyt asiasta, ennenkuin asia ilmeni muuta kautta. En pysty summaa vielä maksamaan vaan siihen menee useampi kuukausi.
Kuinka yleistä mahtaa olla, että ulosotossa näkyvät laskut ovat esteenä työn saannille, ainakin kun ei puhuta keikkaluonteisesta työstä?
Olen jo hakenut yhtä itseäni kiinnostavaa kokoaikatyötä, mutta nyt jännittää, katkeaako palkkaukseni tähän. En tiedä mitä tehdä. Kertoisitteko itse uudelle työnantajalle ulosotosta vai onko yleistä, että jää asian vuoksi kakkoseksi valinnoissa?
Ja laskut siis maksan kyllä ajallaan aina muutoin, tämä oli ensimmäinen kerta koskaan kun kävi näin.
Kommentit (47)
Olisit edes rehellinen. Sössit raha-asiasi ja nyt olet Ulosotossa. Ei tarvitse kertoa paitsi jos oot menossa tehtäviin joissa oot tekemisissä rahan kanssa ja tarvitsevat turvaselvityksen.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei koskaan tarkista työnhakijan ulosottotietoja. Vain hyvin harvoissa työpaikoissa edellytetään jotain otetta luottotiedoista tai rikosrekisteristä. Ulosottotietoja ei kai tarkisteta edes silloin, kun tehdään joku turvallisuusselvitys.
Kyllä tarkistetaan. Se on sitten työnantajan vastuulla haittaako se vai ei. Ota huomioon, että mikä tahansa muukin asia voi haitata esim. pärstäkerroin.
Vierailija kirjoitti:
Olisit edes rehellinen. Sössit raha-asiasi ja nyt olet Ulosotossa. Ei tarvitse kertoa paitsi jos oot menossa tehtäviin joissa oot tekemisissä rahan kanssa ja tarvitsevat turvaselvityksen.
Sanot suoraan haastattelussa, että olet ulosotossa. Siinäpä se! Eipä tule ongelmia kun etukäteen on kertonut.
Rahoitusalalla oli ainakin ennen vanhaan vakiofunktio, että luottotiedot piti olla kunnossa. Mutta nyt kun on huutava työvoimapula. niin ei sillä varmaan välii enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Maksusuunnitelmaa ei tunnu saavan. Vaikka perusteltu asiaa sillä, ettei työnantaja saisi tietoa. Ulosotto vetoaa siihen, ettei maksusuunnitelmia tehdä vaan maksu peritään suoraan palkasta. Oletteko törmänneet samaan?
Sama juttu...
Voithan sä sanoa haastattelussa suoraan, että on luottarit menneet niim ei tule yllätyksiä.