Uuden päiväkodin ongelmat
Poika 5-v vaihtoi juuri päiväkotia, kun muutimme uudelle paikkakunnalle. Alkuun näytti kaikki hyvältä, poika jää mielellään hoitoon. Mutta heti toisena päivänä hakutilanteessa lastentarhanopettaja kertoi pukemistilanteesta, jossa poika oli hermostunut ja potkaissut ja lyönyt hoitajaa. En tiedä mitä oli tapahtunut eikä minulle kerrottu kuka hoitajista oli tilanteessa.
Poika ei pidä jos otetaan kiinni. Hänelle pitää olla jämäkkä ja johdonmukainen. Poika on vilkas mutta hyvin herkkä ja tunteellinen, temperamenttia löytyy myös.
Joten toisen päivän hakutilanteessa ehdotettiin kiinnipitosopimusta. Olin järkyttynyt! Koskaan muissa päiväkodeissa ei ole tälläistä ehdotettu eikä ikinä ole ollut tarvetta. Menin tilanteessa ihan lukkoon ja itkun illan kotona. Haluan muuttaa täältä takaisin vanhalle kotipaikalle! Olen täällä uudessa paikassa kuitenkin sopinut jo asuntokaupat enkä voi niitä perua.
Eikö tässä nyt ensin pitäisi tutustua lapseen, miettiä mitä rauhoituskeinoja on aiemmin käytetty, ja kysyä näistä aikaisemmasta päiväkodista?
Tiedän että poika raivostuu jos vieraat ihmiset yhtäkkiä ottavat väkisin syliin ja koko päiväkoti on sen jälkeen hirveä paikka jonne ei halua mennä.
Otan asian puheeksi LTO:n kanssa kun hänet näen, mutta onko tässä nyt kyse henkilökunnan ammattitaidottomuudesta, viitsimisestä keinojen etsimiseen vai mikä?
Kommentit (47)
Mitä ihmettä? Itkit ja et ilmeisesti kyennyt esim. sanomaan "ei" tuolle kiinnipitosopimukselle, jos se sinusta tuntuu väärältä lapsesi kohdalla. Siis kasva nyt herran jumala nopeasti aikuiseksi, että kykenet toimimaan vanhempana.
Meillä lapsi hermostuu helposti, mutta häntä ei yritetä silloin kiinnipitää väkisin kotona tai päiväkodissa. Raivostuu vaan lisää jos käydään käsiksi ja voi muuttua aggressiiviseksi. Hänen annetaan silloin olla rauhassa esim. jossain nurkassa tai hiljaisemmassa huoneessa. Palaa toimintaan kun on rauhoittunut. 5-vuotias ja autismin kirjolla on.
Toivottavasti saatte asiat toimimaan uuden päiväkodin kanssa. Kannattaa jutella henkilökunnan kanssa. Meilläkin meni aikaa kunnes oppivat toimimaan meidän lapsen kanssa ja nykyään ristiriitoja ei pahemmin ole. Myös erityisopettaja käy ryhmässä pari kertaa viikossa.
Miksei poika sitten pukenut itse? 5v kuitenkin jo.
Vierailija wrote:
Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvattajat eivät saa koskea lapsiin jollei lapsen vanhempi ole allekirjoittanut fyysisen rajoittamisen sopimusta. Fyysisen rajoittamisen sopimus pyritään laatimaan useimpien vanhempien kanssa, koska ennalta on vaikea sanoa, että tuleeko jossain vaiheessa tarvetta fyysiselle rajoittamiselle.
T: vakaope
Oletan että vain tilanteissa joissa lapsi alkaa riehua tms.
Pakkohan lapsiin on koskea muissa tilanteissa, esimerkiksi jos pieni lapsi kiipeää pöydälle.
En itkenyt siinä tilanteessa vaan illalla kotona. Hakutilanteessa keskustelimme asiasta, menin järkytyksestä sen verran lukkoon etten osannut sanoa siinä kantaani suuntaan tai toiseen.
tarvitsen usein aikaa miettiä asiaa ja palaan myöhemmin asiaan kun olen pohtinut eri kantilta tilannetta.
Olen yksinhuoltaja, eikä minulla ole juurikaan tukiverkostoa. Olemme pojan kanssa kokeneet paljon ja itse olen välillä arjessa tiukoilla työssäkäymisen, arjen pyörittämisen ja nyt vielä näiden uusien asioiden kanssa.
Koskaan aiemmin ei ole tätä edes ehdotettu, sen takia olin järkyttynyt. Miksei nähdä vaivaa että tutustutaan lapseen ja mietitään toimintakeinoja kuten on aikaisemmissa päiväkodeissa tehty.
ja kiitos vain, ihan aikuinen olen, en ihan keski-ikäinen mutta sitä valitettavasti lähestyn.
Pojan suhteen olen asioissa hyvin herkillä kun hänen kanssaan on ollut syntymästä asti haastavaa.
Ihan kamala ajatella, että omat lapset oli perhepäivähoitajalla, jossa ei ollut mitään kiinnipitosopimuksia, oppimistuokioita, koko ajan ohjattua ja ohjelmoitua toimintaa. Siellä ne rakensi metsään majoja ja seikkaili ilman, että koko ajan tunnistettiin tunteita ja otettiin pedagogisia taukoja. Ei ihme, että lapset ei enää jaksa, kun varhaiskasvatusyksikössä joutuu koko ajan olemaan kohteena.
Päiväkodeissa varmasti yritetään tutustua lapseen, mutta kannattaa myös ymmärtää päoäiväkodin realiteetit. Siellä ei varsinkaan noissa siirtymätilanteissa kuten uloslähdössä ole yksinkertaisesti aikaa eikä mahdollisuuksia neuvotella kaikkien 20 lapsen kanssa siitä miten tämä nyt suostuisi pukeutumaan uloslähtöä varten.
Vierailija wrote:
Miksei poika sitten pukenut itse? 5v kuitenkin jo.
Pukee itse kyllä hyvin taitavasti kaikki vaatteet, testasi vain hoitajaa, tai näin luulen. On myös erittäin herkkä ärsykkeille, sen takia tarvitsee rauhallisen tilanteen. Aiemmassa päiväkodissa tämä otettiin huomioon, ja pukeutui viimeisten joukossa itsekseen. Tämän olen maininnut myös uuteen päiväkotiin.
En tiedä tarkasti koska minulle ei avattu mitä tilanteessa tapahtui, eikä kerrottu kuka hoitaja oli kyseessä.
Onko pojalle tehty nepsy-tutkimuksia? Esim. vakassa hoitajien voi olla paljon helpompi toimia sekä lapsen että vanhemman kanssa jos sulla on mustaa valkoisella osoittaa, miksi sun lapsi käyttäytyy niin kuin käyttäytyy ja minkälaiset keinot hänellä toimii. Tietenkin vaatii myös päiväkodilta tiettyä herkkyyttä tämä mutta parempi, kuin ettö siellä ajatellaan lapsen olevan vaan "hankala".
Vierailija wrote:
Meillä lapsi hermostuu helposti, mutta häntä ei yritetä silloin kiinnipitää väkisin kotona tai päiväkodissa. Raivostuu vaan lisää jos käydään käsiksi ja voi muuttua aggressiiviseksi. Hänen annetaan silloin olla rauhassa esim. jossain nurkassa tai hiljaisemmassa huoneessa. Palaa toimintaan kun on rauhoittunut. 5-vuotias ja autismin kirjolla on.
Toivottavasti saatte asiat toimimaan uuden päiväkodin kanssa. Kannattaa jutella henkilökunnan kanssa. Meilläkin meni aikaa kunnes oppivat toimimaan meidän lapsen kanssa ja nykyään ristiriitoja ei pahemmin ole. Myös erityisopettaja käy ryhmässä pari kertaa viikossa.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Sanoin opelle, että uskon pojan vain trikkeröityvän enemmän mikäli yritetään kiinni pitää, haluaa juurikin omaa tilaa kun hermostuu. Ja varsinkin kun ovat täysin vieraita aikuisia joihin ei ole vielä luottamus suhdetta syntynyt.
Vierailija wrote:
Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvattajat eivät saa koskea lapsiin jollei lapsen vanhempi ole allekirjoittanut fyysisen rajoittamisen sopimusta. Fyysisen rajoittamisen sopimus pyritään laatimaan useimpien vanhempien kanssa, koska ennalta on vaikea sanoa, että tuleeko jossain vaiheessa tarvetta fyysiselle rajoittamiselle.
T: vakaope
Missäs kohtaa lakia näin sanotaan...
Eli siis lapsi ei pysty pukemaan muiden kanssa samassa tilassa?
Eipä käy kateeksi päiväkodin työntekijöitä.
Vierailija wrote:
Onko pojalle tehty nepsy-tutkimuksia? Esim. vakassa hoitajien voi olla paljon helpompi toimia sekä lapsen että vanhemman kanssa jos sulla on mustaa valkoisella osoittaa, miksi sun lapsi käyttäytyy niin kuin käyttäytyy ja minkälaiset keinot hänellä toimii. Tietenkin vaatii myös päiväkodilta tiettyä herkkyyttä tämä mutta parempi, kuin ettö siellä ajatellaan lapsen olevan vaan "hankala".
On käynyt fysio- ja toimintaterapeutin arvioinnissa ja sai erittäin hyvät palautteet, osittain suoritti tehtävät paremmin kuin ikäisensä, keskittymisessä on haastetta. Myös psykologi arvioinut eikä siinäkään erityistä mainintaa, muusta kuin keskittymisestä pitkäjänteisesti yhteen toimintoon, esim ruokailu, askartelu ym.
Oon pk seudulla kunnallisena vakaopena, eikä meillä ole mitään kiinnipitosopimuksia joihin vanhempien hyväksyntä pitäisi pyytää. Jos on tilanne jossa vaaditaan kiinnipitoa turvallisuuden takia niin sitten tehdään niin. Jälkeenpäin siitä sit vaan tehdään raportti.
Todennäköisesti sisäilma, jos Suomesta on kyse.
Ei päiväkoti voi omin päin mennä kysymään tietoja aiemmasta päiväkodista eri paikkakunnalta, vaan sinun huoltajana tulisi toimittaa uuteen päiväkotiin aiemmin tehty vasu. Sinun huoltajana kuuluu kertoa päiväkodin työntekijöille, jos lapsellasi on tiedossa olevia haasteita ja minkälaisilla keinoilla tilanteista on selvitty.
Fyysisen rajoittamisen sopimuksessa käydään näitä läpi ja sinulla on mahdollisuus vaikuttaa, minkälaisia keinoja siihen kirjataan. Sopimus täytyy tehdä siksi, että ei päiväkodissa kenenkään aikuisen tai lapsen tarvitse olla väkivallan kohteena, vaan henkilökunnalla tulee olla oikeus rajoittaa lastasi, jos tämä lyö tai potkii muita.
Siis 5v hermostui pukemistilanteessa niin paljon? Miksi?
Vierailija wrote:
Eipä käy kateeksi päiväkodin työntekijöitä.
En nyt ymmärrä kommenttiasi. Lapsi ollut kaksi päivää uudessa päiväkodissa, kaikki on uutta; lapset, aikuiset, paikat. Etkö itse uudessa työpaikassa ole hieman alkuun ulkopuolinen ja haastavaa sopeutua uusiin toimintatapoihin ja ihmisiin? Vai oletko niin yli-ihminen ettei mikään näyttäydy sinulle haasteena? Kyseessä on lapsi ja suuri elämänmuutos. Jos olisin tiennyt sen menevän heti näin, emme olisi muuttaneet. Muutossa luulin ajattelevani lapsen etua, muutimme kaupungista pienempään kylään. Olin vissiin väärässä.
Soita johtajalle