Aikuisen korvatulehdus, lääkärin ei pääse. Voiko olla hoitamatta??
Välikorvan tulehdus ilmeisesti, eilinen ja yö meni tuskissa kun särkylääke ei auta kunnolla. Korva on kipeä, tukkoinen, vinkuu ja vuotaa. Päivystykseen ei kuulemma viikonloppuna oteta tälläisen syyn, korvakivun takia. Mitä tehdä??? Soitanko uudestaan ja vaadin pääsyä lääkäriin??
Kommentit (76)
On sitä nettilääkäreitänkin joilta saa reseptin heti. Apteekki tietenkin pitää olla lähellä. Siinä vaiheessa kun korva rupee vuotamaan ruskeaa nestettä, kipukin muuttuu todella infernaaliseksi.
Aikusen korvatulehdus on useimmiten korvakäytävätulehdus. Apteekista saa tippoja siihen, ilman reseptiä. Toki voi lääkäriltä saada vahvempia tippoja.
Korvakäytävätulehdus ei aina vaadi antibioottihoitoa.
Vierailija kirjoitti:
On sitä nettilääkäreitänkin joilta saa reseptin heti. Apteekki tietenkin pitää olla lähellä. Siinä vaiheessa kun korva rupee vuotamaan ruskeaa nestettä, kipukin muuttuu todella infernaaliseksi.
No en mä kyllä löydä tuollaista ihmettä mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mä kyllä löydä tuollaista ihmettä mistään.
Siis mitä ihmettä? Käytä vaikka tätä lääkärinä: https://laakaritaskussa.fi/
Vierailija kirjoitti:
Isältäni meni kuulo toisesta korvasta korvatulehduksen takia. Tämä siis aikana, jolloin ei syrjäkylillä ollut päivystyksiä yms
Minullakin on toisessa korvassa huonompi kuulo lapsena sairastettujen korvatulehduksen takia. Siihen aikaan, kun olin lapsi, ei kiikutettu lääkäriin , vaan korvaa haudattiin lämpöpullolla niin, että korva puhkeaisi ja märkä tulisi ulos.
Siksi tuntuu hassulta, että nykyään suositellaan, ettei kuuria korvatulehduksen, vaan puuduttavaa tippaa vain ja kyllä se paranee
Tos on kaksi intressiä vastakkain. Sun kuulos ja antibioottiresistenssi. Arvaapa, kumpi merkkaa enemmän lääketieteelliselle establishmentille? Korvatulehdukset ovat yksi yleisimmistä antibioottireseptien syistä sinuiitin ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isältäni meni kuulo toisesta korvasta korvatulehduksen takia. Tämä siis aikana, jolloin ei syrjäkylillä ollut päivystyksiä yms
Minullakin on toisessa korvassa huonompi kuulo lapsena sairastettujen korvatulehduksen takia. Siihen aikaan, kun olin lapsi, ei kiikutettu lääkäriin , vaan korvaa haudattiin lämpöpullolla niin, että korva puhkeaisi ja märkä tulisi ulos.
Siksi tuntuu hassulta, että nykyään suositellaan, ettei kuuria korvatulehduksen, vaan puuduttavaa tippaa vain ja kyllä se paraneeTos on kaksi intressiä vastakkain. Sun kuulos ja antibioottiresistenssi. Arvaapa, kumpi merkkaa enemmän lääketieteelliselle establishmentille? Korvatulehdukset ovat yksi yleisimmistä antibioottireseptien syistä sinuiitin ohella.
Totta. Se nyt ei haittaa, jos muutamalle ihmiselle tulee kuulonalenemaa, kunhan ei antibiootteja kirjoiteta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi tuntuu hassulta, että nykyään suositellaan, ettei kuuria korvatulehduksen, vaan puuduttavaa tippaa vain ja kyllä se paraneeTos on kaksi intressiä vastakkain. Sun kuulos ja antibioottiresistenssi. Arvaapa, kumpi merkkaa enemmän lääketieteelliselle establishmentille? Korvatulehdukset ovat yksi yleisimmistä antibioottireseptien syistä sinuiitin ohella.
Ei me voida kantaa vastuuta jostain vinkuintian antibioottiresistenssistä. Suomessa ei sellaisia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Se nyt ei haittaa, jos muutamalle ihmiselle tulee kuulonalenemaa, kunhan ei antibiootteja kirjoiteta
Juu ja sekään ei haittaa jos vaikka puolet niistä kuolee tulehduksiinsa. Kunhan ei tule antibioottiresistenssiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko vaarallista jos kipu tuntuu jo myös sen puolen otsassa ja välillä sitä puolta kasvoista kihelmöi? Menee sellaiset kylmät väreet.
Onko sulla kylmää hikeä tai korkeaa kuumetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vaarallista jos kipu tuntuu jo myös sen puolen otsassa ja välillä sitä puolta kasvoista kihelmöi? Menee sellaiset kylmät väreet.
Ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvakäytävän läheltä kulkee hermoratoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me voida kantaa vastuuta jostain vinkuintian antibioottiresistenssistä. Suomessa ei sellaisia ole.
höps, kylla resistenssia Suomessakin on ja se on erittain tarkkaan seurattuna koko ajan. Yksi syysen vahyyteen on nimenomaan antibioottikuurien maaraamisen vahentaminen. Netista voi etsia lisaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei
Jaa ei sulla sitten korva oikeasti ollutkaan kipeä kun roikut edelleen täällä vastailemassa sen sijaan että olisit varannut itsellesi vastaanottoajan lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Ota tulehduskipulääke, ei särkylääke.
Olen ollut samassa tilanteessa ja olin valmis kokeilemaan ties mitä. Lopulta päädyin murskaamaan sipulin ohueen puuvillasukkaan ja sidoin sen kipeää korvaa vastan yöksi. Viileä sipuli tuntui hyvältä ja aamulla kipu oli poissa. Haju makkarissa oli kyllä aika muheva...
Itsellä on sama kokemus, tosin murskasin valkosipulia. Tuoksahti vähän muttei haittaa kun yksin makoilee. Laitoin sideharsoon ja korvaan. Kipu ja tulehdus pois aamulla. Valkosipuli on nk. luonnon antibiootti. Jos mulle tulee nuha ja nenä vuotaa, laitan heti valkosipulia nenuun. Aina on auttanut. Auttaa jopa peräpukamiin, eikun lykkää valkosipulinkynnen peräaukkoon, vähän kipristelee jonkun aikaa mutta pukamat lähtee.
Mua hämmentää tää maantiede tässä. Reilu 300km Helsingistä, mutta 200km säteellä ei yhtäkään viikonloppuna auki olevaa yksityistä lääkäriasemaa? Mikä ihmeen paikka tuollainen on?
Mistä se johtui? Mulla on nyt toisesta korvasta kuulo pois mutta en jaksais lähteä mihinkään lekuriin.