Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisen korvatulehdus, lääkärin ei pääse. Voiko olla hoitamatta??

Vierailija
30.09.2023 |

Välikorvan tulehdus ilmeisesti, eilinen ja yö meni tuskissa kun särkylääke ei auta kunnolla. Korva on kipeä, tukkoinen, vinkuu ja vuotaa. Päivystykseen ei kuulemma viikonloppuna oteta tälläisen syyn, korvakivun takia. Mitä tehdä??? Soitanko uudestaan ja vaadin pääsyä lääkäriin??

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajaisin vaikka 100 km yksityiselle noin pahan korvakipuihin vuoksi.eihän siinä voi ajatella mitään kun korva noin kipeä, kokemusta on.

SOITA UUDESTAAN SINNE KUNNALLISEEN PÄIVYSTYKSEEN jos yksityisislääkäriä ei sielläpäin ole ja sano että olo sietämätön ja lääkäriin on päästävä.

Ei ne ota kunnallisessa korvakivun takia LAPSIAKAAN lääkärin vastaanotolle, joten höpö höpö.

Vierailija
42/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisen on auki, sinne vaan.

Outoa otsikointia, että lääkärille ei pääsisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuduttavia ei saa laittaa jos tärykalvossa on reikä. Ja sitä ei itse nää.

Sivu

Kyllä sen tietää jos tärykalvossa on reikä, silloin vuotaa.

Mainittu Otiborin on etanoliin tehty joten poistaa pöpön. Otiborin forte, siis vahvempi, on reseptillä, mutta ilman reseptiä myytävä miedompi auttaa viikonlopun yli, voi viedä taudin kokonaan.

Vierailija
44/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90% korvatulehduksista on viruksen aiheuttamia. Menee ohi ajan kanssa ilman lääkkeitä.

80 luvulla tykättiin luoda mielikuva, että kaikki korvakivut tarvii kuurin. Siksi niitä antibiootteja syötiin aivan liian paljon turhaan.

Kipulääkettä helpotukseksi, ehkä puuduttavia tippoja. Tsemppiä!

Vierailija
45/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

#tun Sote, kaikki yksityistetty.

Laskuissa lisiä esim poliklinikka maksu 29,90.

Joku MOT voisi tutkia näitä kytkyjä.

Kunnallinen hoito on joskus ollut toimivaa. Sotea pitkitettiin jotta muisto toimivasta haalistuisi.

Ehjää piti lähteä korjaamaan, jotta mahdollisimman moni päättäjä saisi vedettyä välistä minkä pystyy.

Yksityiset lääkäriasemat taitaa olla pörssiyhtiöitä. Osa rahoista ulkomaille.

Haista Sote-suunnittelija pitkä haiseva.

Vierailija
46/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nykyiset hyvinvointialueet on kyllä huonovointialueita!!

Vierailija
47/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko otat 1000 mg parasetamolin ja 600-800 mg ibuprofeenin ja pärjäilet niillä maanantaihin, tai sitten soitat uudestaan päivystykseen ja liioittelet oireita niin paljon että sut otetaan sinne.

Vierailija
48/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

soita uudestaan ja jos taas sanotaan ei, niin sitten se on ei.

Vierailija
49/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisilla yleensä korvakäytävän tulehdus. Oli kumpi oli, noin otat särkylääkettä kuten viestissä 47 sanotaan ja lisäksi reseptivapaata allergialääkettä. Tässä ei ole kyse allergiasta mutta allergialääke vähentää kudosten turvotusta jolloin paine omalta osaltaan jonkin verran helpottaa.

Jos tuntuu että korvakäytävä on tukossa, korvaa voi varovasti huuhdella keittosuolaliuoksella ja vaikka vanulapuilla. Jos tämä kohta tuntuu liian vaikealta niin jätä tämä kohta väliin.

Vierailija
50/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistänpä lusikkani soppaan:

aikoinaan, silloin kultaisella kuuskytluvulla äitini "hoiti" korvatulehdukseni puhaltamalla tupakan savua korvaan ja äkkiä pumpulia päälle!

Liekö nikotiinissa tai jossain muussa tupakan aineosassa puuduttava/rauhoittava vaikutus? Tuskin siitä ainakaan mitään haittaa oli, passiivista tupakointia kun oli jatkuvasti joka paikassa siihen aikaan.

Vierailija
51/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen muutaman kerran käynyt viikonloppuna lääkärissä Ratinan Pirtessä.

https://www.pirte.fi/toimipisteet/ratina-tampere/

Vierailija
52/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tädillä meni kuulo molemmista korvista yhtenä viikonloppuna. Pääsi onneksi ensiapuun ja kuulo saatiin takaisin toiseen korvaan. Toinen korva on nyt kuuro.

Vierailija
53/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota tulehduskipulääke, ei särkylääke.

Olen ollut samassa tilanteessa ja olin valmis kokeilemaan ties mitä. Lopulta päädyin murskaamaan sipulin ohueen puuvillasukkaan ja sidoin sen kipeää korvaa vastan yöksi. Viileä sipuli tuntui hyvältä ja aamulla kipu oli poissa. Haju makkarissa oli kyllä aika muheva...

Sipuli on hyvä parantaja monessa.

Vierailija
54/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt päivystyksessä kahdesti korvasäryn takia, pakkohan se on kun se tuska on särkylääkkeistä huolimatta sietämätöntä. Oli siis kaksi tulehdusta parin vuoden sisällä. Kummallakaan kerralla ensimmäinen antibioottikuuri ei edes tehonnut.

Vierailija
55/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulehdus on korvakäytävässä,siihen ei auta syöty antibiootti. Osta ensihätään Otiborinia ja mene maanantaina lääkäriin.

Päivystyksen kriteeri on tasoa ihminen hoitamatta ei selviä kotona yön yli.

Vierailija
56/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajaisin vaikka 100 km yksityiselle noin pahan korvakipuihin vuoksi.eihän siinä voi ajatella mitään kun korva noin kipeä, kokemusta on.

SOITA UUDESTAAN SINNE KUNNALLISEEN PÄIVYSTYKSEEN jos yksityisislääkäriä ei sielläpäin ole ja sano että olo sietämätön ja lääkäriin on päästävä.

Ei ne ota kunnallisessa korvakivun takia LAPSIAKAAN lääkärin vastaanotolle, joten höpö höpö.

Niin, kun sinne ei oikeasti tarvitse mennä jos kipu pysyy aisoissa pari päivää kipulääkkeillä. Jos kipu jatkuu parin päivän jälkeen niin sitten lääkäriin.

Vierailija
57/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tuota mainittua sipulia, nenäsuihke Nasolin tmv. vähentää painetta ja helpottaa kipua. Korvalääkärit suosittelee sitä. Sitten nuo edellämainitut kipulääkkeet, olisiko jollain tutulla jotain vahvempaa? Panacod tai tramal tai voltaren? Voi myös kokeilla jotain antibioottirasvaa käytävään jos olisikin käytävän tulehdus. Kohoasento auttaa myös. Päivystykseen voisi päästä sanomalla, että korva on turvonnut ulkopuolelta ja höröttää, toki se on sitten vale jos näin ei ole mutta sillä voisi päästä sisälle.

Vierailija
58/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaarallista jos kipu tuntuu jo myös sen puolen otsassa ja välillä sitä puolta kasvoista kihelmöi? Menee sellaiset kylmät väreet.

Vierailija
59/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmaksi osaksi antibiootit yms. on turhia, koska korvatulehdukset parantuvat itsestään ennen kuin antibiootit edes kerkeävät tehota. 

Ei sellaista kipua voi pitää ja odotella meneekö ohi.

Vierailija
60/76 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ota? Jos on akuutti kipu/tulehdus niin sitten pitää saada akuuttia hoitoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan