Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas seuraan sivusta, kun anoppi hilloaa ja mehustaa ja pakastaa. Edellisvuotisetkin vielä jäljellä

Vierailija
17.09.2023 |

Kertokaa minulle, miksi pitää pakastaa ja hillota pakonomaisesti, kun keittiö on yhä täynnä viime vuoden satoa?

Tähän säilömiseen kuuluu myös aina se, että sitä tehdään hampaat irvessä. Jälleen kerran: mitä järkeä?

En oikeasti ymmärrä.

Kommentit (212)

Vierailija
41/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos anoppi kävisi inventaaarion tekemässä aloittajan ruokavarastoissa?

Mitä tarkoitat, kerro enemmän. Ap

Niin, miksi sinä nuuskit ja tutkit anopin varastoja ja tekemisiä?

Et taatusti tykkäisi jos anoppi tutkii sinin pakastimesi, kaappisi, kylmäkomerosi ja arvostelee tekemisiäsi?

Miniän etuoikeus veetuilla ja nuuskia, pitää anoppiaan alempiarvoisena , "se tekee niin tyhmiä, säilöökin. "

Niin, hän pakastaa ja hilloaa niitä kun olemme käymässä ja on sanonut, että pakastin on melkein täynnä jo valmiiksi. Ja mitä se minua liikuttaa, jos katsoisi ruokakaappeihini. Kommentoija on muuten oudon aggressiivinen. Ap

Vierailija
42/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilön minäkin (49v) mutta en hampaat irvessä. Pakastin mansikoita, vadelmia ja mustikoita sekä pienen määrän puna- ja mustaherkoita. Nämä menee miehelle aamupuroon ja itselleni tuorepuuroon. Teen myös tarpeen mukaan hilloa letuille, pannarille jne. Marjapiirakkaa, vispipuuroakin tulee tehtyä.

Ekaa kertaa elämässäni keitin myös mustaherukkamehua (3litraa) kun isäni toi marjoja. Tämä paras flunssajuoma, lämmin mustaherukkamehu. Myös sellaisenaan menee lapselle.

Sieniä kerätty ja miehelle tehty yksi kastike niistä ja loput annettu eteenpäin. Itse en voi, harmi kyllä, sieniä syödä trehaloosi-intoleranssin vuoksi.

Anopilta saatua pinaattia pakastettu. Näistä sitten pinaattilettuja.

Tänään tuli juuri anopilta viesti et tuo vielä ison kurpitsan. Siitä sit kurpitsapiirakkaa, sosekeiton joukkoon sekä pari pientä purkkia pikkelsiä. Loput pakkaseen odottamaan.

Kaikki menee kyllä. Keväällä pakastin tyhjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä syyskuun puolivälin jälkeen muka hillotaan ja paljastetaan??? Omenoita ei kukaan pakasta.

puolukoita

Sieniä meni tänäänkin pakkaseen sekä puolukoita vähän. Eilen kalaa sekä sieniä. Sieniä on myös kuivattu. Viime viikolla pari sorsaa lisäksi.

Vierailija
44/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkeaa, metsät pursuavat luonnonantimia ja on ihmisiä, jotka eivät siitä välitä. Laiskuus?

Mietin samaa. Talvella elellään leipäjonon antimilla ja itketään, kun ei ole herkkuja ja tänä kesänä olisi saanut maksutta pakastimen täyteen, edelleen on puolukkaa ja sieniä. Mutta ei, kun se säilöminen on jotenkin kamalampi asia kuin netissä roikkuminen.

Vierailija
45/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kasvatan ja säilön ja pakastan niin juureksia kuin marjoja, omenoita, päärynöitä, luumuja, kirsikoita jne. Ja teen mehuja. Meillä syödään hyvin ja terveellisesti.ja ruokalasku on pieni. Lisäksi leivon leivät ym. Itse. En tee hampast irvessä vaan rakastan tätä.

Vierailija
46/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä syyskuun puolivälin jälkeen muka hillotaan ja paljastetaan??? Omenoita ei kukaan pakasta.

kyllä muuten pakastan siivuina ja raasteena. Niistä taipuu niin piirakoihin, kiisseliksi ja mm. Liharuokiin antamaan makua.

Vierailija
47/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi et auta tekemisessä ja syömisessä jos kerran ärsyttää? Nautitko kun toinen raataa itsensä väsyksiin? Että suututtaa nuo teinit jotka sivusta katsoo eikä minkäänlaista elettä auttamiseksi. Jos satoa tulee pihasta paljon, on suurta tyhmyyttä heittää biojätteeseen. Sama metsämarjojen kanssa. Maistuu varmasti mielellään kun valmista tarjotaan?

Omat harrastukset kannattaa pitää omina harrastuksina eikä velvoittaa muita mukaan. Siinä vaiheessa, kun harrastamisesta menee ilo ja pitää ruveta muille kiukuttelemaan, harrastamista pitää vähentää. En minäkään kerää viinimarjoja ja mehusta niitä vaikka äitini niin vaatii.

Vierailija
48/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on....pakastetaan 10 laatikkoa mansikkaa, 100l mustikkaa, puolukoita vispipuuroon etteivät mätäne metsää. Sitten joulun jälkeen alkaa valitus kuinka marjatkaan ei kulu pakkasesta, kohta ne pitää heittää roskiin, ota nyt mukaan että voit tehdä kiisseliä. Vanhemmat ihmiset eivät aina osaa skaalata marjojen säilöntää 2 hengen talouden tarpeisiin vaan tehdään samat määrät kuin aikanaan lapsiperheelle. Minun puolesta kerätköön kuitenkin ihan kuinka paljon lystää mutta en pidä siitä että minua syyllistetääm kun en ole mukana keräämässä enkä kuluttamassa. Itsellä on pieni pakastin ja ostan marjat pakastealtaasta. Toimii minulle hyvin.

Vierailija
49/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä on....pakastetaan 10 laatikkoa mansikkaa, 100l mustikkaa, puolukoita vispipuuroon etteivät mätäne metsää. Sitten joulun jälkeen alkaa valitus kuinka marjatkaan ei kulu pakkasesta, kohta ne pitää heittää roskiin, ota nyt mukaan että voit tehdä kiisseliä. Vanhemmat ihmiset eivät aina osaa skaalata marjojen säilöntää 2 hengen talouden tarpeisiin vaan tehdään samat määrät kuin aikanaan lapsiperheelle. Minun puolesta kerätköön kuitenkin ihan kuinka paljon lystää mutta en pidä siitä että minua syyllistetääm kun en ole mukana keräämässä enkä kuluttamassa. Itsellä on pieni pakastin ja ostan marjat pakastealtaasta. Toimii minulle hyvin.

Minulla (anoppi) on pakastin täynnä marjoja, en koskaan valita, että eivät tule syötyä enkä tarjoa niin lapsille ja perheilleen. Marjoja kuluu nyt enemmän kuin lasten kanssa, koska on aikaa istua syömään, kaurapuuron päälle desilitra mustikoita - ei olisi onnistunut 2v ja 4v:n kanssa aikoinaan, silloin mustikat oli keitossa ja tarjolla korkeintaan joka toinen viikko. Sama herukoiden ja mansikoiden kanssa, nyt niitä voi syödä smoothiessa miettimättä, että lapset ei tätä syö, kun on niin hapanta.

Silti siinä joulun alla alkaa valitus, että ei ole lapsille marjoja, olisi niin  kiva niitä tarjota. Vastaan, että kaupan pakastealtaassa on, muistakaa kuumentaa ensin, ettei tule sitä listeriaa.

Vierailija
50/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ainakaan omien vanhempien tyyli eikä anoppilassakaan. Säilövät kyllä mutta käyttävätkin. Pakastimesta kaivavat talvella hirvenlihasta alkaen aina puuronpäällismarjoihin kaikkea. Keväällä kummassakin paikassa sulattavat pakastimen ja sitten myöhemmin taas uudestaan alusta. 

Vierailija
51/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et auta tekemisessä ja syömisessä jos kerran ärsyttää? Nautitko kun toinen raataa itsensä väsyksiin? Että suututtaa nuo teinit jotka sivusta katsoo eikä minkäänlaista elettä auttamiseksi. Jos satoa tulee pihasta paljon, on suurta tyhmyyttä heittää biojätteeseen. Sama metsämarjojen kanssa. Maistuu varmasti mielellään kun valmista tarjotaan?

Omat harrastukset kannattaa pitää omina harrastuksina eikä velvoittaa muita mukaan. Siinä vaiheessa, kun harrastamisesta menee ilo ja pitää ruveta muille kiukuttelemaan, harrastamista pitää vähentää. En minäkään kerää viinimarjoja ja mehusta niitä vaikka äitini niin vaatii.

Sulla on marjat jotka pitää saada säilöttyä etteivät pilaannu.

Just tulee pojan perhe kahden taaperon kanssa. Pitää sitä porukkaa passata, miniä nyppii kynsiään olohuoneessa ja olettaa että mummo siinä leikittää ja ulkoiluttaa lapset.

Vierailija
52/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä on....pakastetaan 10 laatikkoa mansikkaa, 100l mustikkaa, puolukoita vispipuuroon etteivät mätäne onmetsää. Sitten joulun jälkeen alkaa valitus kuinka marjatkaan ei kulu pakkasesta, kohta ne pitää heittää roskiin, ota nyt mukaan että voit tehdä kiisseliä. Vanhemmat ihmiset eivät aina osaa skaalata marjojen säilöntää 2 hengen talouden tarpeisiin vaan tehdään samat määrät kuin aikanaan lapsiperheelle. Minun puolesta kerätköön kuitenkin ihan kuinka paljon lystää mutta en pidä siitä että minua syyllistetääm kun en ole mukana keräämässä enkä kuluttamassa. Itsellä on pieni pakastin ja ostan marjat pakastealtaasta. Toimii minulle hyvin.

Niistä itse kerätyistä tai syksyllä kerääjiltä ostetuista tiedät mitä ne. Pakastealtaasta kun ostat et tiedä mistä ne on kerätty ja mikä on hygienia. Ulkomaista marjaa en etenkään ostaisi altaasta.

Vierailija
53/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonompiakin harrastuksia. Tiedän ihmisiä, jotka nimenomaan rakastavat marjojen keräämistä ja sienestämistä. Pakkohan ne on säilöä.

Voi ne myös antaa/lahjoittaa eteenpäin ihan sellaisenaan.

Ei mitään lahjoittamisia kuin perheelle korkeintaan. Suomalaiset on niin tottuneita ilmaiseen, että tekee karhunpalveluksen antamalla mitään ilmaiseksi.

Vierailija
54/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on marjat jotka pitää saada säilöttyä etteivät pilaannu.

Just tulee pojan perhe kahden taaperon kanssa. Pitää sitä porukkaa passata, miniä nyppii kynsiään olohuoneessa ja olettaa että mummo siinä leikittää ja ulkoiluttaa lapset.

Äiti sanoo aikuiselle pojalleen, että nyt on huono hetki kyläillä, kun tässä on marjasouvi menossa. Mehunkeitto on vaarallista eikä siihen kuulu pienet lapset mukaan. Poika sanoo perheelleen, että annetaan mummille työrauha.

Vierailija
55/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on kyllä kummallisia anoppisuhteita. Mä kerään marjoja sun muuta yhdessä anopin kanssa ja keitellään mehuja ja hilloja sekä kokeillaan uusia säilöntäjuttuja sekä mausteita niihin. Ei nyt mitään massiivisia määriä, mutta talven yli kummallekin. Ja sitten nauretaan päälle jos jostain kokeilusta tulikin jotain hirveää mokkoa.

Äitini kuoli jo nuorena joten mummon kanssa tuli nuorenakin jotain tehtyä. Nyt anopin luona kun heillä on iso keittiö ja mieheni sekä lapsetkin häärää näissä mukana. Tietty ei ole kaikkien juttu, mutta ainakin mulle kivaa vaihtelua omaan projektijohdon koukerointiin.

Vierailija
56/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä niin rakastan säilömistä! Se mieletön tunne, kun hyllyt notkuu kaikenlaista säilöttyä talven varalle. Pakastimen antimet päälle!

Anoppi en ole.

Vierailija
57/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkeaa, metsät pursuavat luonnonantimia ja on ihmisiä, jotka eivät siitä välitä. Laiskuus?

Syön suuhuni kun metsässä kävelen, korkeintaan mukillisen kerään ohikulkiessa. Olen laiska, en jaksa pakonomaista touhua.

Vierailija
58/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on katoavaa kansanperinnettä, että osataan tehdä mitään ja varsinkin hyödyntää lähiruokaa.

Aloitus osoittaa vain idioottimaisuutta.

Vierailija
59/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilloamalla, marjastamalla ja pakastamalla lunastaa itselleen hyvän ihmisen statuksen. Mutta vain vuodeksi.

Vierailija
60/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on katoavaa kansanperinnettä, että osataan tehdä mitään ja varsinkin hyödyntää lähiruokaa.

Aloitus osoittaa vain idioottimaisuutta.

Pakastaminen on täysin ok ja oikein hyvä tapa säilöä, mutta kaikki hillot ja mehut sisältävät ihan hirveän määrän sokeria. Ja kun niitä tehdään ihan järkyttävät määrät, niitä syödään ja juodaan myös aivan liian paljon. Ei se itse tekeminen niistä terveellisiä tee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi