Mitä tapahtuisi, jos et saisi vuoteen ostaan mitään ylimääräistä?
Vain ruokaa, pakolliset lääkkeet ym. Ei mitään vaateshoppailuja ellei ole ihan pakko ja silloinkin käytettynä. Samaten huonekalut ja sisustusjutut vain pakon edessä ja käytettynä. Olisiko elämäsi kauheaa?
Kommentit (80)
Elän jo nyt noin joten ei eroaisi normielämästäni mitenkään.
Ei mitään koska ei ole koskaan ennenkään ollut tapana ostaa mitään ylimääräistä, tarpeetonta tai turhaa vain huvin vuoksi, ostamisen ilosta.
Hyvin pärjäisin mutta silloin tällöin lempi herkku nouto ruuasta en luovu kun välillä kyllästyy omiin pöperöihin.
Ei mitään. Ylimääräinen on tarpeetonta.
Ostin viimeksi huonekaluja 18 vuotta sitten, joten ihan akuuttia tarvetta ei ole nytkään.
En ostaisi alushousuja, uimapukuja tai mitään alusasuja käytettyinä.
En minä nytkään mitään ylimääräistä osta, paitsi ehkä mökkimatkalle bensaa. Inhoan vaatteden ostamista, joten todella tulevat tarpeeseen kun viitsin nettiä selata ja etsiä. Enempi kai vois sen ruuan ostoa rajoittaa ja laittaa vuodeksi kielto ylimääräiselle shaisselle ja sallia vain perusraaka-aineet.
Olisi hankalaa. Eilen ostin kasan sukkalankoja ja nyt olen tehnyt joitain vastehankintoja netistä. Pärjäisi vuoden ilman ostoja, jos olisi pakko, mutta on joulu ja lasten syntymäpäivät ja niihin panostan. On myös yksi reissu varattuna.
Rahat on ollut vähissä ja kaikenlaista tavaraa on tullut aiemmin haalittua liikaa. Nyt harkitsen kaikkia ostoksiani ja joskus menee vähän överiksikin, eli saatan rasvata kasvojani harvemmin säästääkseni kasvovoiteissa.
Aiemmin saatoin tukea pieniä yrittäjiä ostamalla jotain kallista ja se oli kivaa. Sitä kaipaan, ja muuten olen huomannut, että ostamisen vähentäminen on ollut psyykelle vähän raskasta.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi alushousuja, uimapukuja tai mitään alusasuja käytettyinä.
En minäkään, mutta koska olen myös vanhalta ammatiltani ompelija, niin pystyn tekemään noita itse. Juuri sain itseasiassa äidiltäni vanhoja kankaita, joiden seassa oli uimapukukangasta. Jos olisi tarvetta, pystyisin tekemään uimapuvunkin. Kaikki tykötarpeet (langat, koneet, kuminauhat) löytyvät. Minä olen näiden suvun käsityömateriaalien loppusijoituspaikka, edellisen kerran sain sedältä ison varastolaatikollisen latinotanssipukujen jämämateriaaleja.
Tietysti vähän rajatapauksia mikä on tarpeellista. Mutta olen näin yrittänyt nyt tehdä ja jättää turhat ostelut pois. Esim kaikki herkut on turhia, niitä en ihan kokonaan ole onnistunut pois jättämään.
En pärjäisi.
Tarvetta (tällä hetkellä) on muutamalle urheiluvaatteelle. Ja en todellakaan osta jo jonkun käyttämiä hikisiä vaatteita.
Huonekaluille ei ainakaan toistaiseksi ole tarve.
Sehän olisi helppoa elämää, jos olisi varaa ostaa kaikkea, mitä tarvitsee. Jatkuvasti pitää priorisoida kaikkea tarpeellista, jotta mikä on kiireellisin, niin se ostetaan tässä kuussa/tänä vuonna.
Vaatteet toki ostan uutena, mutta vastaavasti sitten käytän ne loppuun. Ihan helposti voi mennä vuosi, etten osta itselleni yhtään vaatetta tai kenkiä.
Ei oikeastaan. Talvisaappaani ovatnkauheat, mutta kai niilläkin pärjää.
Potisin vain syyllisyyttä, etten pidä talouden rattaita pyörimässä, vaikka minulla olisi varaa. Minun takiani joku joutuu työttömäksi.
On kai mulla mennyt vaikka kuinka monta vuotta tällä tavalla, joten ei ole ongelma.
Ei tapahtuisi mitään. En nykyäänkään ostele mitään turhaa. Vain tarpeeseen. Nyt hajosi moneen kertaan paikatut rintiskat, nekin 10 vuotta vanhat. Kai ne saa jo uusia?
Minulla on ilmasto ystävälliset harrastukset. Kompostoiminen ja ja puutarha harrastukset. Matkusteleminen ei kiinnosta.
Ne joilla on kaikkein saastuttavimmat harrastukset niin niihin pitäisi laittaa veroja lisää koska heillä on varaa maksaa saastuttamisestaan.
Mitä turhin ja saastuttavin harrastus niin sitä kalliimmaksi ne.
En sisusta ollenkaan kun on kerran sisustettu koti niin vain loppuun kuluneita huonekaluja uusitaan eikä mitään muita. En vaihda keittiöö tai mitään muutakaan jos on hyvässä kunnossa sen takia kun on kyllästynyt tai tarvitsee jotain uusia muoti-ilmiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vittuttaisi koska tarvitsen syystakin ja kenkiä eiole kuin 3 kpl ja nekin puristaa..
Jos ne kaikki on vasemman jalan kenkiä, niin kyllä voisit ostaa yhden oikean jalan kengän.
Ostin viimeksi vaatteita 2014. Sisustanut olen paljonkin, kaikki ilmaislöytöjä. Tai no, teinin sängynpäädystä maksoin 15 euroa ja Jyskistä ostin uusia tyynyä a 3,50 euroa.
Ei ainakaan minun kuplassani. En seuraa ketään, joka shoppailisi ja esittelisi ostoksiaan.