Muita joita ei voisi vähempää kiinnostaa ruuan alkuperämaa?
Olen köyhä yksinhuoltaja ja ostan kaupasta sitä mikä on halvinta. Ei ole yksinkertaisesti varaa valita joka asiassa kotimaista tuottajaa koska hintaerot ovat ihan valtavia.
Kommentit (5)
Jos kaikissa maissa valittaisiin kotimainen vaihtoehto, ei kukaan ostaisi suomalaista ruokaa ulkomailla. Mielestäni tuollainen ajatusmalli on aika utopistinen globaalissa markkinataloudessa.
Minulle kotimaisuudella on lihan suhteen merkitystä. En halua syöttää lapsille antibiootti-lihaa, joten suosin suomalaista.
Minä olen syönyt vuosikausia ja syön edelleen jatkuvasti suuria määriä puolalaisia omenoita (joita en edes kuori) ja espanjalaisia tomaatteja ja muitakin vihanneksia varsinkin talviaikaan. Katson enemmänkin hintaa kuin alkuperämaata. Käytän myös paljon pakastealtaan tuotteita ja täytyy myöntää etten useimmiten edes tarkista pakkauksesta marjojen ja vihannesten alkuperämaata, mutta tuskin ne on Eurooppaa kauempana tuotettu. Viljatuotteissa suosin kotimaisia viljoja ja olen jo pari vuotta sitten terveyssyistä alkanut korvata riisin kotimaisilla vaihtoehdoilla (ruokakauralla ja -
ohralla). Kannattaako Suomessa hakata rahaa maataloustukiin, joiden avulla kasvatetaan väkisin Suomessa kalliilla hinnalla jotain muualla Euroopassa halvemmalla tuotettavia kasviksia? Sellaisessa kaupassa en käy ollenkaan jonka myymiä tuotteita vedetään tavan takaa pois myynnistä jonkun seikan takia.
Itse kyllä hämmästyin että Suomessa myytävän mansikkahillon alkuperämaa oli Egypti.
Ei mitään havaintoa jonkun Egyptin maatalouden tasosta tai tuholaismyrkkyjen käytöstä, saati lainsäädännöstä.
Eli tulee noita katsottua, enkä kyseistä merkkiä enää osta.
Eli sinua kiinnostaa mutta ei ole varaa valita