Poikani 19v on jättänyt vuokrat maksamatta 7 kuukaudelta
Ihan käsittämätöntä.
Eka kuukausi jäi, kun ei pystynyt maksamaan. Huomasi, ettei vk antaja kysellyt mitään, niin jätti surutta toisen ja kolmannenkin....
Nyt on menossa 7 kuukausi eikä ole maksanut tässäkään kuussa.
Perjantaina vuokrantaja vasta soitti ja kyseli.
Oli ulkomailla ja hänellä on useita sijoituskämppiä.
Eli huomasi viiveellä vasta.
Häätö tulossa 3 kk päästä ja vaatii näitä rahoja kaikilta 7 kuulta ja vielä noilta 3 lopulta tietenkin.
Poika on tuhlannut kaikki rahat ja asumistuet eli niitä ei enää ole.
Minä en pysty auttamaan häntä.
Kuinka tyhmä voi olla? Siis oikeasti kuvitteli, ettei näitä kukaan kysele koskaan?
Kommentit (569)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On taas kylmää kyytiä nuorelle, ihmettelen. 19-vuotias on vielä lapsi, eikö tule mieleen kysyä kuinka sinilla menee, miten pärjäät. Itse äitinä puhuisin lapsen kanssa, mistä kaikki johtuu, onko velkaa muualle, eikai vain huumeita. Ja maksaisin ehdottomasti, tämän kerran.
19-vuotias ei ole lapsi. Hän on täysi-ikäinen aikuinen ja itse vastuussa teoistaan. Ei aikuisia lapsia voi loputtomiin paapoa, vaan jossain vaiheessa on otettava itse vastuu elämästään. Totta kai on hyvä puhua nuoren kanssa avoimesti, mutta joissain tilanteissa on pakko pistää stoppi ja todeta, että nyt olet omillasi tee mitä tykkäät. Esimerkiksi huumevelkojen maksaminen on sellainen kierre, jossa saat maksaa itsesikin ulosottoon saakka ja silti ei velat lopu.
Kyllä se on, aivot kehittyy vielä 25 - 30 -vuotiaaksi asti.
eri
... kirjoitti:
Pojan käytökseen on luultavasti syynä päihde tai peliongelma ja tulee tarvitsemaan apua. Kasvatuksesta ei ole kiinni jos addiktoituu.
Älä syytä itseäsi.
Tue häntä saamaan asiansa kuntoon.
AP pitää syyttää itseään. On sanut tuollaisen kasvatuksellaan aikaiseksi. Ketäs siitä muuta syyttämään. Pääministeriäkö?
"Poikani 19v on jättänyt vuokrat maksamatta 7 kuukaudelta"
Millaisen rahankäytön mallin olet opettanut kotona lapsillesi??? Järkevä ja suunnitelmallinen rahankäyttö ja säästäväisyys opitaan kotona! Vanhemmat ovat malliesimerkkeinä omille lapsilleen rahankäytöstä, säästämisestä, kotitalouden hoidosta ja kodin talousasioista. Jos vuokrat jäävät maksamatta, niin äitinä olisin erittäin huolestunut aikuisen lapsen rahankäytöstä!
Jokaisesta maksamattomasta vuokrasta tulee maksuhuomautus. Vuokralaisen häätötoimenpiteisiin ryhdytään 2-3 kuukauden vuokraveloista. Vuokranantaja voi käynnistää häädön JOKO purkamalla ensin vuokrasopimuksen TAI hakemalla suoraan häätötuomion käräjäoikeudesta. Vuokranantajalle on usein kätevämpää hakea suoraan häätötuomio. Vuokrasopimuksen purkuvaihe voi siis jäädä välistä.
Käräjäoikeuden häätötuomiosta seuraa aina maksuhäiriömerkintä ja kuluja. Ulosottoviranomaiset toimittavat häädön.
Nyt aikuinen poika töihin ja äkkiä! Poika alkakoot ansaitsemaan rahaa, jolla hän maksaa itse vuokravelkansa!
Ulosottolaitos: https://www.ulosottolaitos.fi/fi/index/tietoaulosotosta/ulosotontehtava…
Kilpailu- ja kuluttajavirasto: https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/asuminen/vuokra-asunnot/vuokrasopimu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omena ei kauaksi puusta putoa
Kaiva nuo 10-kk vuokrarahat ja maksa, ettei poikasi menetä luottotietoja. Vaikeuttaa sen seuraavan kämpän löytämistä
Tämä on huonoin mahdollinen neuvo. Jos ap kaivaa rahat jostain, niin poika vain oppii, että vastaisuudessakaan ei tarvitse maksaa, kun joku muu pelastaa.
Kyllä osa oppii ilman rangaistusta=kostoakin!
AP auta, jos pystyt ja sitten opetat rahankäyttöä!
Kyllä 19v ymmärtää mitä laskujen maksamatta jättämisestä seuraa.
Poika hommatkoon työn jotta voi maksaa velkansa.
Haista sina kylmä kalkkuna v ttu jos et apua tai empatiia anna
Tässä tyyppiesimerkki nuoresta, joka haluaa itsenäistyä. Muuttaa vuokralle, saa asumistukea, vaikka tuen olisi voinut ohjata suoraan vuokranantajan tililille. Eli täys kakara joka on ehtinyt hetken leikkiä aikuista, sossun/kelan avustuksella siis. Se siitä itsenäisestä aikuisesta. Katsokaa vanhemmat kakaroittenne perään, vaikka miten olisi 18v ja täysikäinen. Ennen ei laskettu mihinkään vuokralle, ellei ollut opiskelusta kyse. Pennut asuivat kotona eikä yhteiskunnan elätteinä vielä jokin vuosikymmen sitten. Vaikea on tietää mitä pitää maksaa, mihin rahan pitää riittää, varsinkin jos ei ole vaivauduttu opettamaan elämisen ja toimeen tulemisen perusasioita. Vinkattu vissiin kelaan sentään?
Vierailija kirjoitti:
Tässä tyyppiesimerkki nuoresta, joka haluaa itsenäistyä. Muuttaa vuokralle, saa asumistukea, vaikka tuen olisi voinut ohjata suoraan vuokranantajan tililille. Eli täys kakara joka on ehtinyt hetken leikkiä aikuista, sossun/kelan avustuksella siis. Se siitä itsenäisestä aikuisesta. Katsokaa vanhemmat kakaroittenne perään, vaikka miten olisi 18v ja täysikäinen. Ennen ei laskettu mihinkään vuokralle, ellei ollut opiskelusta kyse. Pennut asuivat kotona eikä yhteiskunnan elätteinä vielä jokin vuosikymmen sitten. Vaikea on tietää mitä pitää maksaa, mihin rahan pitää riittää, varsinkin jos ei ole vaivauduttu opettamaan elämisen ja toimeen tulemisen perusasioita. Vinkattu vissiin kelaan sentään?
Yhdyssana!
Olikohan poika kuitenkin eduskuntatalon edessä makailemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On taas kylmää kyytiä nuorelle, ihmettelen. 19-vuotias on vielä lapsi, eikö tule mieleen kysyä kuinka sinilla menee, miten pärjäät. Itse äitinä puhuisin lapsen kanssa, mistä kaikki johtuu, onko velkaa muualle, eikai vain huumeita. Ja maksaisin ehdottomasti, tämän kerran.
19-vuotias ei ole lapsi. Hän on täysi-ikäinen aikuinen ja itse vastuussa teoistaan. Ei aikuisia lapsia voi loputtomiin paapoa, vaan jossain vaiheessa on otettava itse vastuu elämästään. Totta kai on hyvä puhua nuoren kanssa avoimesti, mutta joissain tilanteissa on pakko pistää stoppi ja todeta, että nyt olet omillasi tee mitä tykkäät. Esimerkiksi huumevelkojen maksaminen on sellainen kierre, jossa saat maksaa itsesikin ulosottoon saakka ja silti ei velat lopu.
eri
Kehittyköön vaikka 100-vuotiaaksi!
Nyt on puuhattu äänestysiän alentamista 16 vuoteen.
Kyllä 19-vuotiasta voi lapsena paapoa, mutta kannattaako? Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdyssana!
Nyt jollain meni ihan sivuraiteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Kehittyköön vaikka 100-vuotiaaksi!
Nyt on puuhattu äänestysiän alentamista 16 vuoteen.
Kyllä 19-vuotiasta voi lapsena paapoa, mutta kannattaako? Ei.
Kyllä voi kun sellainen (lapsi) vielä on niin kauan kuin aivot kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
... kirjoitti:
Pojan käytökseen on luultavasti syynä päihde tai peliongelma ja tulee tarvitsemaan apua. Kasvatuksesta ei ole kiinni jos addiktoituu.
Älä syytä itseäsi.
Tue häntä saamaan asiansa kuntoon.AP pitää syyttää itseään. On sanut tuollaisen kasvatuksellaan aikaiseksi. Ketäs siitä muuta syyttämään. Pääministeriäkö?
Ihan tiedoksi vaan että päihdeongelma tai vaikka peliongelma voi tulla kenelle vaan kasvatuksesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä lapsi nostanut myös asumistukea?..
Miten kela suhtautuu kun hakijan on pimittänyt asumistuet omaan taskuun eikä vuokranmaksuun
Kela kai sitten laittaa takaisperintään asumistuet?
Sosiaaliasiakkailta on aina vaadittu asumistuen maksu suoraan vuokranantajalle juuri tälläistä syistä
Höpö höpö, älä puhu valetta! Yksityinen vuokranantaja ei vaadi asumistukea suoraan tilille. Osa esim. kaupungin vuokra-asuntofirmoista voi vaatia.
Tyhmästä vanhemmasta kärsii koko lapsi. Hienosti kasvatettu kullannuppu siellä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä lapsi nostanut myös asumistukea?..
Miten kela suhtautuu kun hakijan on pimittänyt asumistuet omaan taskuun eikä vuokranmaksuun
Kela kai sitten laittaa takaisperintään asumistuet?
Sosiaaliasiakkailta on aina vaadittu asumistuen maksu suoraan vuokranantajalle juuri tälläistä syistä
Höpö höpö, älä puhu valetta! Yksityinen vuokranantaja ei vaadi asumistukea suoraan tilille. Osa esim. kaupungin vuokra-asuntofirmoista voi vaatia.
Vaikka ei vaadi, onhan se järkevää vuokralaisen taholta hoitaa asia niin ettei käy köpelösti niinkuin tässä. Miksi kierrättää rahaa peeaan tilillä, tuhlaantuu tolloilla.
Vuokranantajan puolesta en ole kyllä tässä tapauksessa yhtään pahoillani. Kovin tiukkaa ei voi taloudellisesti tehdä, jos vasta noin myöhäisessä vaiheessa huomaa AP:n idioottipojan sluibailut. Tyhmä vanhempi/vanhemmat, tyhmä poika, tyhmä vuokranantaja. Hajotkaa kaikki typeryyteenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... kirjoitti:
Älä syytä itseäsi.
Tue häntä saamaan asiansa kuntoon.AP pitää syyttää itseään. On sanut tuollaisen kasvatuksellaan aikaiseksi. Ketäs siitä muuta syyttämään. Pääministeriäkö?
Ihan tiedoksi vaan että päihdeongelma tai vaikka peliongelma voi tulla kenelle vaan kasvatuksesta riippumatta.
Missäs tässä sanotaan että tällä 19v olisi ollut mitään muuta kuin rahanhallintaongelma? Ihme argumentteja. Jos on hälläväliä-tyyppi niin vuokrat jää maksamatta. Mistä lie oppinut asenteen.
Ulosottomies kirjoitti:
Ulosotosssa ne vuokra velat tuplaantuu joten kannattaa kaivaa sitä rahaa jostain.
Minä menetin luottotietoni shoppailuvimman takia. Paikkailin sillä masennusta 18-vuotiaana. Vanhemmat tekivät parhaansa opettaakseen rahan käyttöä mutta en oppinut sitä kunnolla kuin vasta lähempänä 30 ikävuotta. ADHD saattaa selittää osan tästä.
Ihan itse maksoin joka lantin takaisin vielä 32-vuotiaaksi asti kun en moneen vuoteen saanut kunnon töitä. Osa-aikahommaa tein eikä tulot riittäneet ulosmittaukseen. Vanhemmat sanoivat suoraan että nyt on aika oppia kun ei aiemmin oppi mennyt perille. Toinen vanhemmista yritti auttaa velkajärjestelyissä mutta en saanut asioita hoidettua.
Eli ei muuta kuin maksusopimusta tekemään. Kelakin saattaa osansa vaatia takaisin jos joutuu sinne menemään uudelleen asumistukea hakemaan uuteen osoitteeseen ja syy häätöön tulee ilmi.
Aijai.
Olen pitänyt huolen 18-vuotiaan tyttäreni kohdalla että on oppinut että saa itse ansaita kaiken kalliimman mitä halajaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama kasvatus, kaksi sisarusta. Toinen on aina hoitanut raha-asiat mallikkaasti, toinen jättänyt maksamatta vuokrat, ottanut pikavippejä jne. Vanhemmat ovat pelastaneet törttöilijän useita kertoja (eikä mitään ole opittu: sama tahti jatkuu). Neuvoni sinulle ap: ÄLÄ maksa pulasta sillä maksat sitten jatkossakin (vuosia, vuosikymmeniä) ja se tuhoaa vanhemman (vanhempien) mielenterveyden sekä vie tietenkin kaikki ylimääräiset rahat. Ota rauhallisesti, tue mutta ÄLÄ koordinoi/johda pelastusoperaatiota vaan anna NUOREN ITSE se tehdä - muuten edessä voi olla kivisempi tie. Olen esimerkin lapsi no 1.
Sama kokemus toinen oli ammatti urheilija ja hoiti asiansa hyvin, asuu nyt omassa omakotitalossa , hyvä työpaikka.
Toinen oli jo nuoresta asti kiva kaveri, mutta rahat menisi mitä tuli ja nyt odottaa pääsyä velkaneuvontaan.
Pikavippejä , velkaa sinne ja tänne.
Vierailija kirjoitti:
Semmosen oot kasvattanut.
Miksi kasvatit noin typerän lapsen? Olisit voinut hieman miettiä.
Onko peliriippuvuus?