Olen järkyttynyt kuinka moni suomalainen ei edes tajua että mitä tarkoittaa puhdas terveellinen ruoka
Onko tämä kasvatuksen vai koulujen vika?
Minulla on tuttavapiirissänikin ihmisiä ketkä jatkuvasti valittavat omaa kuntoaan, sittenkun katson heidän ruokavaliotaan en ole yllättynyt.. Ja he siis luulevat syövänsä terveellisesti.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön puhdasta ruokaa. Pesen esim. hedelmät ja salaatit ja sen sellaiset aina, että niissä ei olisi hiekkaa tai multaa.
Puhdas ruoka on sellainen ilmaisu, jota käyttävät ihmiset, jotka eivät oikeasti ole perehtyneet ravitsemukseen. Se ei tarkoita mitään.
Mielestäni puhdas tarkoittaa, ettei ole käytetty kasvatukseen kemiaa. Mun kasvimaalla ei ole kemiaa vaan kananpaskalla lannoitan syksyllä ja keväällä kasvavat salaatit, tomaatit, kurkut kesäkurpitsat, paprikat mitä parhaiten. Kananpaskaahan saa pellettinä puutarhakaupasta jos itsellä ei ole kanoja. Joku luulee että puhdas tarkoittaa sitä, että hän pesee kaupasta ostetun salaatin, vaikkei tiedä yhtään mitä rikkaruohomyrkkyä ja kemialannoitetta on käytetty kasvatukseen. Hollannin salaatit esim. kasvatetaan jossain kemiallisessa liemessä, ei mullassa.
Puhtaus on siis sitä että ei ymmärrä mitä sana kemia tarkoittaa? :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin järkyttynyt siitä, että veljeni - kokki ammatiltaan - ei tiennyt possunlihan olen punaista lihaa. Mind blown...
Ei se nyt kovin punaista ole. Lohi on punaista.
Voi ei, kyseessä siis laajempikin harhaluulo. Sianliha, naudanliha ja lampaanliha ovat punaisia lihoja ja muut vaaleita lihoja. Punainen liha yhdistetään mm. syöpiin ja niiden syömistä suositellaan rajoitettavan.
Vierailija kirjoitti:
Minua järkyttää surkea suomen kielen osaamisesi.
Syötkö eineksiä? Miten riitti energia edes tuon lauseen kirjoittamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku keittää litran mustikkasoppaa sadasta grammasta mustikkaa? Minä en osaa. Kaupan litku on juuri tehty sadasta grammasta plus pirusti lisäaineita ja sokeria.
Niistä lisäaineista 99% on VETTÄ, vesi on KEMIKAALI.
menkää kouluun, jäi kesken :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenmoista soijasuikaleet, kasvirasvamaitotuotteet, kauramaidot ja maustekastikkeet ym eivät ole mitään ns puhdasta ruokaa. Täynnä mitä lie lisäaineita.
Puhdas ruoka syntyy peruselintarvikkeista, joita ei ole jalostettu, maustettu ja työnnetty täyteen lisäaineita.
Kerrotko vielä, mitä on peruselintarvike? Jotenkin Huvittavaa, että kasvisruoka on joidenkin paukapäiden tulilinjalla.
Sellainen, mihin ei ole lisätty mitään outoa lisäainetta. Liha ja kala lihatiskiltä, kasvikset, maitotuotteet, viljat tuoreina ja ilman lisäaineita. Leipä puhtaana eikä pullana, mikä säilyy kaksi kuukautta ym perusaineita.
Viljat tuoreina? Mitä hittoa se tarkoittaa?
Ei hyvää päivää mikä ketju. Alapeukkuja oikeasti terveellisille ruokavinkeille. Minä kerroin tuolla omani ja alapeukkuja tuli. Ketjussa on pari muutakin hyvää vinkkiä.
Meillä syödään ihan perusruokaa monipuolisesti. Siis keitetään perunoita jne, paljon tehdään itse. Kaikki lapset ovat hoikkia ja lihaksikkaita. Aikuisilla on myös paino hallussa, eikä meidän tarvitse kauheasti miettiä määriä. Paino pysyy paremmin kurissa kun vähemmän prosessoitua ruokaa.
Jos syö mansikoita suoraan omasta maasta, siinä tulee mukana hyviä bakteereja suoliston tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin poika 21 v. joutui hätätapauksena sairaalaan kun on vetänyt energiajuomia ja proteiinituotteita päivittäin pitkän aikaa. Poika leikataan huomenna, kauheita kipuja hänellä on.
Ei kuulosta uskottavalta. Minkälainen on epäterveellisen ruokavalion takia tehty leikkaus? Suolitukoksen voi joskus saada, mutta se leikataan heti, eikä huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin poika 21 v. joutui hätätapauksena sairaalaan kun on vetänyt energiajuomia ja proteiinituotteita päivittäin pitkän aikaa. Poika leikataan huomenna, kauheita kipuja hänellä on.
Ei kuulosta uskottavalta. Minkälainen on epäterveellisen ruokavalion takia tehty leikkaus? Suolitukoksen voi joskus saada, mutta se leikataan heti, eikä huomenna.
No ei sitten kuulosta. Täällä tiedetään aina kaikki paremmin. Pojalle EI ole suolitukosta, se oli ensimmäinen tutkimus ja siksi vasta huomenna leikkaus. Besserwissereitä olette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole epäterveellistä ruokavaliota ollut muuten mutta noita energiajuomia ja proteiinivanukkaita on syönyt kohtuuttoman paljon, sanoo pojan isä ja äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku keittää litran mustikkasoppaa sadasta grammasta mustikkaa? Minä en osaa. Kaupan litku on juuri tehty sadasta grammasta plus pirusti lisäaineita ja sokeria.
menkää kouluun, jäi kesken :'D
Höpöhöpö. Siellä kaupan keitossa on vaikka mitä aromia ja väriainetta plus muuta törkyä. Usko sinä vaan ja juo ja syö. Minä en usko enkä syö tuollaisia litkuja ja aromeilla maustettuja ruokia. Ite et tiedä edes miten ja mistä aromeje valmistetaan. Aromiteollisuus on valtava mutta eivät anna edes haastatteluja saati dokumenttifilmiä tehdä. Kuulut kategoriaan sitä mitä et tiedä, ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin järkyttynyt siitä, että veljeni - kokki ammatiltaan - ei tiennyt possunlihan olen punaista lihaa. Mind blown...
Ei se nyt kovin punaista ole. Lohi on punaista.
Voi ei, kyseessä siis laajempikin harhaluulo. Sianliha, naudanliha ja lampaanliha ovat punaisia lihoja ja muut vaaleita lihoja. Punainen liha yhdistetään mm. syöpiin ja niiden syömistä suositellaan rajoitettavan.
Mites poro ja hirvi? Olen ajatellut niidenkin olevan punaista lihaa. Luomua kyllä, kun syövät metsästä eväät.
Arla luomukaurajuoma.
Ravintoaineet:
Vesi, luomu kaura (12%), luomu rapsiöljy, suola, stabilointiaine (gellaanikumi).
Eipä kovin puhtaalta näytä. Rapsiöljy nyt ainakin on ihan puhdasta myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää mikä ketju. Alapeukkuja oikeasti terveellisille ruokavinkeille. Minä kerroin tuolla omani ja alapeukkuja tuli. Ketjussa on pari muutakin hyvää vinkkiä.
Meillä syödään ihan perusruokaa monipuolisesti. Siis keitetään perunoita jne, paljon tehdään itse. Kaikki lapset ovat hoikkia ja lihaksikkaita. Aikuisilla on myös paino hallussa, eikä meidän tarvitse kauheasti miettiä määriä. Paino pysyy paremmin kurissa kun vähemmän prosessoitua ruokaa.
Jos syö mansikoita suoraan omasta maasta, siinä tulee mukana hyviä bakteereja suoliston tarpeeseen.
Ei kannattais, perunat ja mansikat sisältää kemikaaleja kans ja atomeja ja kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
menkää kouluun, jäi kesken :'DHöpöhöpö. Siellä kaupan keitossa on vaikka mitä aromia ja väriainetta plus muuta törkyä. Usko sinä vaan ja juo ja syö. Minä en usko enkä syö tuollaisia litkuja ja aromeilla maustettuja ruokia. Ite et tiedä edes miten ja mistä aromeje valmistetaan. Aromiteollisuus on valtava mutta eivät anna edes haastatteluja saati dokumenttifilmiä tehdä. Kuulut kategoriaan sitä mitä et tiedä, ei ole olemassakaan.
Voi hyvää päivää, mä nimenomaan TIEDÄN mitä niihin laitetaan.
Meinaatko et ne aromit on taikuutta vai mikä tässä mättää?
Tässä maailmassa ei ole mitään mikä ei tulis tavalla tai toisella luonnosta, se et jos mä kemistinä uutan vaikka paprikasta sen maun ilman väriä niin että sillä voi maustaa vaikka perunaruan ilman että sen väri muuttuu ei muuta sitä pikku tujausta paprikaa syöpätaikuudeks. :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenmoista soijasuikaleet, kasvirasvamaitotuotteet, kauramaidot ja maustekastikkeet ym eivät ole mitään ns puhdasta ruokaa. Täynnä mitä lie lisäaineita.
Puhdas ruoka syntyy peruselintarvikkeista, joita ei ole jalostettu, maustettu ja työnnetty täyteen lisäaineita.
No se kauraJUOMA on kyllä sitä puhdasta ruokaa. Ja monet maustekastikkeet. Soijasuikaleet on prosessoidumpia, vaikka niiden ainoa raaka-aine on soijapapu. Tofu taas on ihan sitä puhdasta ruokaa kanssa.
Mitä puhdasta on kaurajuomassa, jossa on lisäaineita. Väitetään, että ei ole
Esim lisättyä sokeria, mutta silti sokeripitoisuus on oudon korkea.Luomukaurajuomassa on kauraa ja suolaa. Todellinen lisäainepommi siis.
Lisäksi porukkaa ulisee jostain tofusta, että kauhean prosessoitua ruokaa, vaikka eihän se ole. Aasialaiset mummon tekee tofua omassa keittiössään. Minäkin teen joskus tofua, mutta siinä on sama kuin juustossa, että helpompaa se on ostaa valmiina kuin ite alkaa väsäämään. Tofuun siis tulee soijapapua, vettä ja juoksutetta.
Ihmiset eivät vain osaa laittaa ruokaa ja kuvittelevat, että jos ruoka ei ole jauhelihaa, niin se on prosessoitua.
Aasialaisen mummon tofulla ja teollisella tofulla ei nyt varmaan ole kovin paljon yhteistä. Tehokkuuden nimissä on varmaan otettu kaikki mahdolliset oikotieet sen valmistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole epäterveellistä ruokavaliota ollut muuten mutta noita energiajuomia ja proteiinivanukkaita on syönyt kohtuuttoman paljon, sanoo pojan isä ja äiti.
Liiallisella popteiinilla todellakin saa suolistonsa tukkoon, ihan uskottavaa on.
Jos pelottaa syökö liikaa proteiinia niin aikainen merkki siitä on kun hiki alkaa haiseen kissanpissalta.
Vierailija kirjoitti:
Miten mausteet on epäpuhtaita?
Nehän on suurimmaksi osaksi kasviksia. Pippurimarjoja, chilejä, yrttejä, inkiväärijuurta jne.
Vierailija kirjoitti:
Arla luomukaurajuoma.
Ravintoaineet:
Vesi, luomu kaura (12%), luomu rapsiöljy, suola, stabilointiaine (gellaanikumi).Eipä kovin puhtaalta näytä. Rapsiöljy nyt ainakin on ihan puhdasta myrkkyä.
Haa. Olet siis uskonut kaikki höpölöpöjutut. Rapsi puristetaan rapsista.
Rapsiöljy hellii verenkiertoa ja aivoja, sillä se sisältää oivan yhdistelmän terveellistä rasvaa. Siinä on ensinnäkin runsaasti kertatyydyttymätöntä rasvaa, joka on Välimeren ruokavalion terveellisyyden perusta ja joka voi lievittää elimistön tulehdustilaa. Lisäksi se sisältää omega-3-rasvahappoja, jotka yhdessä kertatyydyttymättömän rasvan kanssa auttavat pitämään huolta esimerkiksi sydämen ja verisuonten hyvinvoinnista sekä pienentävät Alzheimerin taudin, tiettyjen niveltulehduksen muotojen ja hermoratojen tulehduksen riskiä. Omega-3-rasvahapot ovat lisäksi aivosolujen tärkeä rakennusaine.