Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Op ryhmä Facebookissa, siivoja saa nettona 1600€/kk

Vierailija
17.07.2023 |

Onko mielestäsi riittävä palkka?

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä peräkylässä Maisteri asuu, kun ei suomalaisia näe mopin varressa😀

Paljon ne kiinteistöt maksaa mitä puhtaana pidetään? kannatas arvostaa kaikkien työtä. Siinä hoidetaan

Aika isoja arvokkaita kiinteistöjä.

Ihan Helsingissä asun, työpaikat ovat sijainneet Helsingissä ja Espoossa.

Ja ei, en ole 90-luvun jälkeen nähnyt koskaan yhtään suomalaista siivoamassa. Toki en ole ollut sairaalassa, jossa ilmeisesti joku tämän ketjun siivoajista on töissä.

Mutta meillä rappukäytävät, kaupat ja toimistot ovat kaikki siivonneet jo 2000-luvun alusta virolaiset, afrikkalaiset ja aasialaiset. En ole koskaan nähnyt yhtään suomalaista noissa hommissa. Nykyään virolaisetkin ovat kaikonneet, palkat Virossa ilmeisesti nousseet, joten nykyään näkee vain aasialaisia ja afrikkalaisia. Virolaisia noissa hommissa näki vielä joskus reilu 10 vuotta sitten, mutta tosiaan ei enää vaan pelkästään aasialaisia ja afrikkalaisia.

Vierailija
62/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis suomen verotuksella 1600 netto on käytännössä 1600 brutto.

Tuplaa brutto ja netto on ehkä 2000€ 

:D

Progressiivinen verotus tosiaan tekee sen, että brutto voi nousta mutta netto ei. Hulluimmillaan brutto voi nousta ja netto laskea kun verotusprosentti nousee.

Ei pidä paikkaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon ne kiinteistöt maksaa mitä puhtaana pidetään? kannatas arvostaa kaikkien työtä. Siinä hoidetaan

Ja ei, en ole 90-luvun jälkeen nähnyt koskaan yhtään suomalaista siivoamassa. Toki en ole ollut sairaalassa, jossa ilmeisesti joku tämän ketjun siivoajista on töissä.

Mutta meillä rappukäytävät, kaupat ja toimistot ovat kaikki siivonneet jo 2000-luvun alusta virolaiset, afrikkalaiset ja aasialaiset. En ole koskaan nähnyt yhtään suomalaista noissa hommissa. Nykyään virolaisetkin ovat kaikonneet, palkat Virossa ilmeisesti nousseet, joten nykyään näkee vain aasialaisia ja afrikkalaisia. Virolaisia noissa hommissa näki vielä joskus reilu 10 vuotta sitten, mutta tosiaan ei enää vaan pelkästään aasialaisia ja afrikkalaisia.

Enkä minä valitse, kuka yrityksiä ja taloyhtiöitä siivoaa. Eivätköhän kyseiset yritykset ja taloyhtiöt osaa tehdä sen kilpailutuksen ihan itse.

Vierailija
64/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajalle jää päivätöissä 1700-1800 käteen kuukausipalkasta. Suomessa on huonot palkat ja elinkustannukset vaan nousevat. Tervetuloa lama.

Mutta sairaanhoitajan koulutus kestää suunnilleee merkonomin koulutuksen verran niin miksi siitä pitäisi sen enempää maksaa kuin merkonomillekaan?

Merkonomin koulutus vastaa lähihoitajan koulutusta. Muutenkin hei oikeesti, sairaanhoitajalla on enemmän vastuuta. Jos merkonomi töppää, niin jonkun palkka on väärin. Sairaanhoitaja kun töppää, niin voi potilas kuolla. Täten pidän siis vaikeampana sairaanhoitajan työtä. Lisäksi käsittääkseni sairaanhoitajilla on esim. anatomiassa ja lääkelaskuissa aika suurta osaamista edellyttävät vaatimukset. Merkonomin ei paljon tartte asioita ulkoa opetella.

Olen ite kaupallisella alalla, niin tiiän kyllä että täällä ei ole kenenkään hengestä kysymys päivittäisessä työssä.

Vierailija
65/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain 1900€ käteen hoitotyön esimiehenä: sairaanhoitajakoulutus + yliopisto. Saman verran saan nykyään käteen kaupan kassana, vuorotyössä. Eipä olisi kannattanut tuhlata aikaansa 3,5+5 vuotta höpöhöpöalan koukutuksiin höpöhöpöoalkalla ja isolla vastuulla. Älkää hakeutuko hoitoalalle!

Et ilmeisesti ollut kunnallisella töissä. Osastonhoitajien palkka alkaa 3000€:sta. Tai sitten olet pitänyt normaalia suurempaa veroprosenttia.

Hei

Esimiehiä on muitakin kuin oh.

Ohis

Vierailija
66/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Progressiivinen verotus tosiaan tekee sen, että brutto voi nousta mutta netto ei. Hulluimmillaan brutto voi nousta ja netto laskea kun verotusprosentti nousee.

Ei pidä paikkaansa.

No todellakin pitää paikkansa kun olen itse kokenut tuon.

Vierailija
67/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietippä Maisteri, kuka duunasi ( Maksoi veroja) jo silloin kun sinä opiskelit ?

Paljon yo maksaa yhteiskunnalle ja maisterin tutkinto.

Moniko on tyytyväinen ilmaiseen opintoon.

Ihan itse duunasin opintojen ohella, kuten tekivät kaikki muutkin opiskelukaverini.

Jonka lisäksi meille lähes kaikille jäi opintovelkaa.

Eihän yhteiskunta voi toimita tuolla tavoin kuin Neuvostoliitossa, että käytännössä kaikki saavat samat nettopalkan, viis siitä mitä tekevät.

Mutta kuten sanoin, tämä selittää sen miksi en ole nähnyt yhtä ainutta suomalaista siivoajaa lapsuuden jälkeen 1990-luvulla. Ensin ne alkoivat olla virolaisia, nykyään kaikki aasialaisia ja afrikkalaisia. Koska eihän teitä suomalaisia ole kenelläkään varaa palkata!

Tämä keskustelu oli kyllä valaisevaa.

Missä oikein liikut? Teen työtä kunnalla ja toisinaan laivalla. Jokunen ulkomaalainen työkaveri löytyy. Suurin osa on kuitenkin suomalaisia. Usein pitää olla kielitaito, tutkinto ja ajokortti. Ainakin jos tahtoo työtä muualta kuin riistofirmoista.

Vierailija
68/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut siivooja. Palkka ei ole hyvä, työ ei sinällään ole vaikeaa, mutta raskasta siitä tekee kiire (olin töissä pörssifirmassa ja siellä oli tapana yleisesti antaa siivoojalle vartti vähemmän aikaa kuin mitä kohteeseen oli kilpailutuksessa laskettu. Jos siis asiakkaalle myytiin 2h, niin siivoojalle sanottiin, että aika on 1h 45 min.) ja se, että kun kiireessä ei työnjälki ole aina niin priimaa, niin asiakkaat valittivat. Muutenkin meininki oli sellaista, että työntekijän hyvinvointi ei paljon merkinnyt: esimerkikisi minulla oli kädessä alkava rasitusvamma, sain sairaslomaa ti-pe, joten pomo laittoi minut töihin lauantaina (opin tästä, että sen jälkeen jos olin kipeänä, niin pyysin saikut myös viikonlopuille.). Ulkomaalaisilla teetettiin ylitöitä normipalkalla ja vaikka vuorokautinen lepoaika olisi aina tilanteen salliessa asetettava yöaikaan, niin surutta laitettiin porukkaa vuoroihin niin, että illalla työaika loppui klo 23.00 ja aamulla piti saman tyypin olla klo 6.00 töissä. Lepoaika tuli siis täyteen päivällä.

Nykyään saan käteen tuplasti sen minkä siivoojana ja palkan lisäksi mulla on todella hyvä työterveys, lounasetu, kulttuuriseteleitä ja ties mitä muita etuja. Välillä suorastaan hävettää: vaikka nykyinen työ vaatii enemmän osaamista, niin vähemmän se aiheuttaa stressiä. Lisäksi kukaan ei sääli minua (siivoojia pidetään vähän tyhminä, sen sain huomata).

Ennen vanhaan ei alle 25v saanut yhteiskunnalta mitään tukia ei asumistukea, ei työttömyystukea eikä toimeentulotukea jos oli vaan ylioppilas, mutta ei ollut maisteri tai amiksen köynyt. Katsos, kaikilla ei ole rikkaita vanhempia tai völit vanhempiin kunnossa. Jotkuthan on lentåneet kodista ulos jo alle 15v ja joutuneet myymääm seksiå alaikäisenä kun yhyeiskunnalta ei tule mitään tukea.

Vierailija
69/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse lasken nykyhintatason mukaan että kaikki alle 3000e/kk bruttopalkat on matalapalkkasia.

Kuin 1600e/kk nettopalkalla voi maksaa asumiskulunsa,autoilun kulut,pakolliset laskut ja ruuat yms käyttötavarat?

Vierailija
70/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin mentiin että saa ruokaa pöytään ja laskut maksettua. Ei ole mitään tittelin kipeyttä ollut painolastina.

Se on hienoa että kaikki pystyy opiskeleen niin pitkälle kun tahtoo,

aina sekään ei ole ollut mahdollista. Tietoa on saatavilla muutenkin erinomaisesti, kun joku asia kiinnostaa.

Töistä saan rahaa, muut virikkeet ja harrastukset antaa paljon.

Vierailija
71/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa.

Mun olisi kans kerran kannattanut kieltäytyä pienestä palkankorotuksesta tuon vuoksi. Hullua.

Vierailija
72/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse lasken nykyhintatason mukaan että kaikki alle 3000e/kk bruttopalkat on matalapalkkasia.

Kuin 1600e/kk nettopalkalla voi maksaa asumiskulunsa,autoilun kulut,pakolliset laskut ja ruuat yms käyttötavarat?

Nykyhinnoilla alkaa alle 3600 palkat olla huonoja

Vierailija
73/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon on viimeiset 20 vuotta ollut sama syy. Pörssifirmoilla on liian usein vaikeuksia noudattaa työehtosopimuksia ja joskus jopa työlainsäädäntöä. Ongelmia on erityisesti palkanmaksussa, ylityökorvauksissa, kilometrikorvauksissa jne. Siksi suomalaisia ei palkata, he tietävät oikeutensa. Toki ammattilaiset eivät pahimpiin riistopuljuihin edes hae, piirit ovat kuitenkin pienet ja ongelmat tiedossa.

Vierailija
74/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olla tukien varassa kuin raahautua neljän sadan euron takia raatamaan siivoojana.

Ei kannata, koska olemme nyt oikeistolaisia.

Pitää katsoa kannattavuutta ja hintaa suhteessa vapaa-aikaan ja tukiin.

Ei kannata tuollainen työ.

Tuolla hinnalla joku neukkulainen painaa innoissaan hommia, mutta kapitalisti katsoo hintaa.

Vierailija
75/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietippä Maisteri, kuka duunasi ( Maksoi veroja) jo silloin kun sinä opiskelit ?

Paljon yo maksaa yhteiskunnalle ja maisterin tutkinto.

Moniko on tyytyväinen ilmaiseen opintoon.

Ihan itse duunasin opintojen ohella, kuten tekivät kaikki muutkin opiskelukaverini.

Jonka lisäksi meille lähes kaikille jäi opintovelkaa.

Eihän yhteiskunta voi toimita tuolla tavoin kuin Neuvostoliitossa, että käytännössä kaikki saavat samat nettopalkan, viis siitä mitä tekevät.

Mutta kuten sanoin, tämä selittää sen miksi en ole nähnyt yhtä ainutta suomalaista siivoajaa lapsuuden jälkeen 1990-luvulla. Ensin ne alkoivat olla virolaisia, nykyään kaikki aasialaisia ja afrikkalaisia. Koska eihän teitä suomalaisia ole kenelläkään varaa palkata!

Tämä keskustelu oli kyllä valaisevaa.

Missä oikein liikut? Teen työtä kunnalla ja toisinaan laivalla. Jokunen ulkomaalainen työkaveri löytyy. Suurin osa on kuitenkin suomalaisia. Usein pitää olla kielitaito, tutkinto ja ajokortti. Ainakin jos tahtoo työtä muualta kuin riistofirmoista.

Helsingin kantakaupungissa sekä Keilaniemen toimistoissa.

En ihan aidosti ole nähnyt muita kuin ulkomaalaisia/ulkomaalaistaustaisia siivoamassa koskaan 90-luvun jälkeen. Joillakin tutuillani käy myös kotona siivoaja ja eivät hekään suomalaisia ole vaan pääosin virolaisia.

Mihin sitä kielitaitoa tarvitaan noissa hommissa? Ja kai niillä ulkomaalaisillakin on joku siivoustutkinto (mikä sellainen edes on?) ja ajokortti. Ja virolaisilla on se kielitaitokin, mutta heillä on kai nykyään kalliimmat palkat.

Vierailija
76/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa.

Mun olisi kans kerran kannattanut kieltäytyä pienestä palkankorotuksesta tuon vuoksi. Hullua.

Joo joitakin poikkeuksellisia nytkähdyksiä marginaaliverossa on, mutta käytännössähän voi ajatella että 35-80k vuosituloilla 50% uusista tuloista menee veroon.

Vierailija
77/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut siivooja. Palkka ei ole hyvä, työ ei sinällään ole vaikeaa, mutta raskasta siitä tekee kiire (olin töissä pörssifirmassa ja siellä oli tapana yleisesti antaa siivoojalle vartti vähemmän aikaa kuin mitä kohteeseen oli kilpailutuksessa laskettu. Jos siis asiakkaalle myytiin 2h, niin siivoojalle sanottiin, että aika on 1h 45 min.) ja se, että kun kiireessä ei työnjälki ole aina niin priimaa, niin asiakkaat valittivat. Muutenkin meininki oli sellaista, että työntekijän hyvinvointi ei paljon merkinnyt: esimerkikisi minulla oli kädessä alkava rasitusvamma, sain sairaslomaa ti-pe, joten pomo laittoi minut töihin lauantaina (opin tästä, että sen jälkeen jos olin kipeänä, niin pyysin saikut myös viikonlopuille.). Ulkomaalaisilla teetettiin ylitöitä normipalkalla ja vaikka vuorokautinen lepoaika olisi aina tilanteen salliessa asetettava yöaikaan, niin surutta laitettiin porukkaa vuoroihin niin, että illalla työaika loppui klo 23.00 ja aamulla piti saman tyypin olla klo 6.00 töissä. Lepoaika tuli siis täyteen päivällä.

Nykyään saan käteen tuplasti sen minkä siivoojana ja palkan lisäksi mulla on todella hyvä työterveys, lounasetu, kulttuuriseteleitä ja ties mitä muita etuja. Välillä suorastaan hävettää: vaikka nykyinen työ vaatii enemmän osaamista, niin vähemmän se aiheuttaa stressiä. Lisäksi kukaan ei sääli minua (siivoojia pidetään vähän tyhminä, sen sain huomata).

Ennen vanhaan ei alle 25v saanut yhteiskunnalta mitään tukia ei asumistukea, ei työttömyystukea eikä toimeentulotukea jos oli vaan ylioppilas, mutta ei ollut maisteri tai amiksen köynyt. Katsos, kaikilla ei ole rikkaita vanhempia tai völit vanhempiin kunnossa. Jotkuthan on lentåneet kodista ulos jo alle 15v ja joutuneet myymääm seksiå alaikäisenä kun yhyeiskunnalta ei tule mitään tukea.

Miten tää nyt liittyi mun kirjoitukseen?

Mulla on köyhät duunarivanhemmat ja läksin kotoa 16-vuotiaana. Siinä yksi syy miksi päädyin siivomaan, kun sitä rahaa piti saada. Opiskelin sitten työn ohella paremman ammatin, koska halusin että omille lapsille voin maksaa kaikenlaista kivaa ja halusin näyttää esimerkkiä, että luokkanousu on mahdollista, eikä saa jättää omaa potentiaaliaan käyttämättä.

Vierailija
78/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa.

Kuinka paljon nousi brutto ja laski netto?

Vierailija
79/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon on viimeiset 20 vuotta ollut sama syy. Pörssifirmoilla on liian usein vaikeuksia noudattaa työehtosopimuksia ja joskus jopa työlainsäädäntöä. Ongelmia on erityisesti palkanmaksussa, ylityökorvauksissa, kilometrikorvauksissa jne. Siksi suomalaisia ei palkata, he tietävät oikeutensa. Toki ammattilaiset eivät pahimpiin riistopuljuihin edes hae, piirit ovat kuitenkin pienet ja ongelmat tiedossa.

Ja sitten teidän mielestä on parempi olla tuilla?

Tosiaan alan ymmärtää kokoomuksen hallitusohjelmaa yhä paremmin.

Vierailija
80/135 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Maisteri rasisti ? vähän näyttää siltä.

Et hirveästi sitten liiku työn ja kodin ulkopuolella.